Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:29

Doe is lief en ontopic ;)

quera

Quellian schreef:
MarcoBorsato schreef:
Dat doe ik hoor. Ik was niet degene die het had over 'we moeten'. En jij ook niet dus ik begrijp niet waarom je je aangesproken voelt :)

Als je mijn naam noemt, dan heb ik het gevoel dat je het tegen mij hebt, gek he?
O, dit is niet tegen jou hoor, jouw naam staat gewoon toevallig in deze quote, dus voel je vooral niet aangesproken :)

Voor mij is vooral het woordje moeten...

En de keuze die je zelf maakt prima, maar begin niet over moeten. Maar dat deed jij niet, al zei je dat je het er precies mee eens was....

SplashIsLief

Toen ik 18 was heb ik me gelijk ingeschreven in het register. Ze mogen alles van me hebben, want ik heb er toch niks meer aan en misschien kunnen ze er andere mensen mee helpen / redden!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:32

Relaxed schreef:
Doe is lief en ontopic ;)

Ik ken mezelf echt als niet anders dan extreem lief maar goed.

Dit zijn gewoon hele persoonlijke keuzes en die moet ieder voor zich maken. Het is nu 'ja tenzij' en als je dat niet wil om wat voor reden dan ook verander je dat in een nee.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:33

quera schreef:
En de keuze die je zelf maakt prima, maar begin niet over moeten. Maar dat deed jij niet, al zei je dat je het er precies mee eens was....

Voor mezelf geldt het zeker, ik vind dat niet alles maakbaar moet kunnen zijn. Wat jij wilt moet jij weten. Jouw leven, jouw lijf :j

Wij zijn in de familie zeer bekend met orgaandonaties & chemo's, ieder voor zich.
Ik zit in het ziekenhuis, ik help ze waar mogelijk, steun ze in al hun keuzes, maar hun keuzes hoeven niet de mijne te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:37

Ik ben zelf geen donor. Ik wil graag volledig de grond in. :) Behalve voor een naaste. Als die een nieuwe nier ofzo nodig heeft.

M'n ouders hebben het me gegeven; het mooiste "cadeau" ooit. M'n leven en m'n lichaam. Ik voel me er niet prettig bij als ik dat dan weggeef.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-19 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:38

Ik ben geen donor.Waar ik moeite mee heb is dat ik niet kan aangeven waar mijn organen naar toe gaan.Ik bedoel dan dat ik niet wil dat mijn longen en lever naar een kettingroker of aloholist gaan de haar/zijn organen bewust heeft verpest.Ik wil dat die gaan naar iemand die het ook echt verdient door een ziekte.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:41

Britta31 schreef:
Ik ben geen donor.Waar ik moeite mee heb is dat ik niet kan aangeven waar mijn organen naar toe gaan.Ik bedoel dan dat ik niet wil dat mijn longen en lever naar een kettingroker of aloholist gaan de haar/zijn organen bewust heeft verpest.Ik wil dat die gaan naar iemand die het ook echt verdient door een ziekte.

Er zijn wel regels om een orgaan te mogen ontvangen dacht ik.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:42

MarcoBorsato schreef:
Dat zal dan per ziekenhuis verschillen.

Het is nu wachten op de eerste internetheld die zegt dat hersendood niet bestaat.
Nou, zo ver wil ik niet gaan. Maar toen die wet(swijziging) actueel was wel wat research gedaan.

Van het proces van ik meen een mannelijke arts/donor en dat het voor zijn gezin best heftig was (docu), verslagen met daarin beschreven de fysieke fases voor de het intreden van de dood - en na het overlijden (langzaam sterven je organen bij een 'normaal' proces, daarom kan je dan geen donor meer zijn) en een enorm interessante docu op YouTube waarin ze de diverse onderzoeken uit te voeren om iemand hersendood te verklaren.

Die kant van het verhaal meen ik globaal te kennen.

Echter, zelfs na die onderzoeken in die docu op YouTube kan geen arts 100% zeker vaststellen of iemand volledig hersendood is. Er zijn mensen die hersendood verklaard waren en inmiddels weer (deels) functioneren. Het zijn er niet veel, maar toch. Ik kan me dan goed indenken dat familie alles op alles wil zetten, soms zelfs tegen de wil v.d. persoon in kwestie in. Of het juist is, ik weet het niet.

Dan is dit dus nog maar het medisch deel v.h. verhaal, daarnaast nog allemaal persoonlijke en emotionele aspecten, wat het een pittig onderwerp maakt.

Hier zelf de keuze gemaakt om wel donor te zijn toen ik 16/18 was. Hart/huid/ogen niet, daar hield/voelde/zag ik mijn leven mee, dat blijft van mij :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:44

Britta31 schreef:

Stel dat iemand door een ontzettend ongelukkige jeugd of traumatische ervaring aan de drank is geraakt. Iemand die misschien wel zijn leven zou willen beteren, maar al ernstige schade heeft opgelopen, waardoor een donororgaan nodig is. Zou dat voor jou nog uitmaken? Puur uit interesse, hoor. Ik heb zelf deze behoefte niet. Misschien vind ik degene die mijn orgaan zou krijgen (mocht ik ooit die pech hebben) wel helemaal niet aardig. Dat kan. Wie het 'verdient' en wie niet vind ik een vrijwel onmogelijk vraagstuk en daarom is dat voor mij juist geen issue.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:45

Britta31 schreef:

Even off topic, maar een verslaving (bijvoorbeeld alcoholisme) is een ziekte waar je als alcoholist zijnde niet heel veel aan kunt doen. Dus om te zeggen dat die 'bewust' zijn organen heeft verpest en daarom minder of geen recht heeft op een orgaan is een beetje kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:45

quera schreef:
Britta31 schreef:

Er zijn wel regels om een orgaan te mogen ontvangen dacht ik.

Volgens mij niet (maar weet het niet zeker). Ze kijken naar de beste match omdat organen schaars zijn, en ze zo weinig mogelijk risico willen nemen dat het wordt afgestoten. Dus als dat orgaan beter bij die alcoholist dan die vader van 3 kinderen past, dan is dat jammer voor die vader van 3 kinderen.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:46

Wat ik wel vervelend vind, als je je registreerd of je veranderd je keuze, dan duurt het 4 weken voor artsen dat kunnen inzien in het register. Ik ga er niet vanuit dat er iets gebeurt, maar dan moet je het alsnog aan familie overlaten?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:47

Ik ben 1000% voorstander van orgaandonatie. Ben zelf bloeddonor en sta op de lijst als stamceldonor. Echter.. mijn partner vindt het afschuwelijk. Na heel veel gesprekken heb ik mijn keuze dan ook gewijzigd in "partner mag bepalen". Ik hoop dat hij mijn wens respecteert en alles weggeeft maar dood is dood. Hij moet leven met hoe hij mij kan herdenken niet ik. Vandaar toch de keuze om hem het te laten bepalen.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:48

Ik sta geregistreerd als nee, ik zou het wel graag willen maar kan/mag niet om medische redenen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:49

Inderdaad een alcoholist is natuurlijk anders dan een kettingroker.Een kettingroker gaat toch niet roken omdat zijn/haar jeugd verpest is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:51

Britta31 schreef:
Inderdaad een alcoholist is natuurlijk anders dan een kettingroker.Een kettingroker gaat toch niet roken omdat zijn/haar jeugd verpest is.

Een verslaving is een verslaving, het een maakt het ander niet minder erg. Alcoholisme is zelfs erfelijk bepaald.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:52

Resistance schreef:
Volgens mij niet (maar weet het niet zeker). Ze kijken naar de beste match omdat organen schaars zijn, en ze zo weinig mogelijk risico willen nemen dat het wordt afgestoten. Dus als dat orgaan beter bij die alcoholist dan die vader van 3 kinderen past, dan is dat jammer voor die vader van 3 kinderen.

Volgens mij moet iemand minimaal een half jaar clean zijn. Maar goed, als de schrik er goed in zit dan kunnen ze dat wellicht wel een half jaar uitzitten, maar bij een verslaving zou ik ook denken dat de verslaving ook daarna weer op kan spelen.

En in de praktijk zullen we allemaal onze ouders van 70+ een nieuw orgaan gunnen, maar objectief gezien heeft een verder gezonde veertiger er natuurlijk meer aan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:53

Britta31 schreef:

Dat weet je toch helemaal niet? Waarom doe je zulke aannames?

Misschien is die kettingroker wel gaan roken omdat zijn kind op 4 jarige leeftijd is overleden. Soms denk ik echt dat je zit te trollen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:53

elnienjo schreef:
Resistance schreef:

Volgens mij moet iemand minimaal een half jaar clean zijn. Maar goed, als de schrik er goed in zit dan kunnen ze dat wellicht wel een half jaar uitzitten, maar bij een verslaving zou ik ook denken dat de verslaving ook daarna weer op kan spelen.

En in de praktijk zullen we allemaal onze ouders van 70+ een nieuw orgaan gunnen, maar objectief gezien heeft een verder gezonde veertiger er natuurlijk meer aan.

Net moesten we volgens jou nog accepteren dat het leven niet maakbaar is en sommige niet oud worden.....

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:55

Poe, wat een heftige discussies hier! Leef en laat leven..
Ik moet zeggen dat ik het hele donor-verhaal bij mijn stervende neef heel anders heb ervaren dan hier omschreven wordt. Mijn neef was 26 en had geen donor codicil ingevuld. De arts(en) gingen heel discreet met mijn oom en tante in gesprek en er was totaal geen druk merkbaar.

Ik ben sinds m'n 18e donor, maar juist hierom ben ik ook donor. Op de eerste plaats natuurlijk om na mijn dood andere mensen een gezond leven te gunnen, maar daarnaast ook absoluut omdat ik mijn ouders niet zo'n lastige kwestie op hun bordje wil gooien als ik vrij jong overlijd.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:57

In mij omgeving is een vrouw die echt als een schoorsteen rookte en nu dus rondloopt met een zuurstoffles en een jonge man met een chronische longziekte.Mijn longen moeten dan naar hem gaan als het kan natuurlijk.Niet naar de mvr die daar zelf voor gekozen heeft.Maar ik mag die mening toch hebben.Ik heb zelf nooit gerookt en dan gaan ze naar een roker toe.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:58

quera schreef:
Net moesten we volgens jou nog accepteren dat het leven niet maakbaar is en sommige niet oud worden.....

Je moet niet alles zo letterlijk opvatten.
Ik snap dat ieder persoonlijk zijn dierbaren in leven wil houden, ongeacht wat. Maar vanuit het grotere geheel gezien zou accepteren dat niet alles maakbaar is en dat niet iedereen 80 hoeft te worden beter zijn naar mijn mening.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 11:00

Britta31 schreef:
In mij omgeving is een vrouw die echt als een schoorsteen rookte en nu dus rondloopt met een zuurstoffles en een jonge man met een chronische longziekte.Mijn longen moeten dan naar hem gaan als het kan natuurlijk.Niet naar de mvr die daar zelf voor gekozen heeft.Maar ik mag die mening toch hebben.Ik heb zelf nooit gerookt en dan gaan ze naar een roker toe.

Natuurlijk mag je die mening hebben maar waarom zou een alcoholist anders zijn dan een kettingroker?

Een orgaan gaat naar de beste match die hem het meest nodig heeft. Als jouw longen niet passen bij die jonge man is hij met zijn eigen longen beter af.