Vraag voor alleenstaande moeders met een puber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Re: Vraag voor alleenstaande moeders met een puber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 23:31

Thx KimD.
Dat is niet zo’n probleem, want we gaan altijd een week of 2 weg met zijn allen en dan blijf ik nog ff plakken. Daarna gaan we weer naar het gewone ritme. We werken allebei ook gewoon.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:36

Lau schreef:
ikkedus schreef:
Woooooowww, dat gaat ff hard! _O- Ik verwachtte serieus max 3 reacties.

Ff opheldering: ik juich de baan absoluut toe. Kind krijgt tot nu toe alles cadeau nml.
Partner en ik ( geen nieuwe vlam nee) wonen ongeveer 1,5 uur uit elkaar.
Een avondbaantje zou sowieso geen enkel probleem geven, maar moeder wil dochter niet alleen thuis laten. Max 3 uur is de norm en daar moet ik het mee doen.
Een werkende stiefdochter houdt in haar optiek dus in dat ze verwacht dat ik ieder weekend naar hun toe ga en dat zij niet meer naar mij komen.
Mijn oplossing zou zijn: nachtje alleen thuis, werken en dan met de trein naar mij. Of moeder komt zaterdagochtend, dochter in de avond met trein.
Maar dochter alleen met de trein wordt ook niet als optie gezien.
Ik probeer duidelijk te krijgen of mijn oplossing echt zo veelgevraagd is, of dat ik best iets normaals vraag.

Ze is 16 geen 10 :')
Ik vind dit wel heftig hoor zou voor mij als kind heel verstikkend zijn geweest.

Ik ben intussen 20 en mocht ook geen nacht alleen blijven van mijn moeder. Hoewel ik dat toen helemaal zag zitten, en het absurd vond dat mijn moeder dit niet wou. Want ik was toch al 16? Ja ik wil dus eigenlijk niet weten wat ik allemaal zou hebben uitgestoken. Op die leeftijd denk je enkel aan jezelf, hoewel ik een heel wijze ben en altijd al geweest (als je dat over jezelf mag zeggen tenminste) geef ik mijn moeder gelijk dat ze mij geen nacht alleen liet op die leeftijd, of ik moest naar mijn vader of mijn broer bleef hier een nachtje gezelschap houden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:44

CalipsoLover schreef:
Lau schreef:

Ze is 16 geen 10 :')
Ik vind dit wel heftig hoor zou voor mij als kind heel verstikkend zijn geweest.

Ik ben intussen 20 en mocht ook geen nacht alleen blijven van mijn moeder. Hoewel ik dat toen helemaal zag zitten, en het absurd vond dat mijn moeder dit niet wou. Want ik was toch al 16? Ja ik wil dus eigenlijk niet weten wat ik allemaal zou hebben uitgestoken. Op die leeftijd denk je enkel aan jezelf, hoewel ik een heel wijze ben en altijd al geweest (als je dat over jezelf mag zeggen tenminste) geef ik mijn moeder gelijk dat ze mij geen nacht alleen liet op die leeftijd, of ik moest naar mijn vader of mijn broer bleef hier een nachtje gezelschap houden.

Ik denk dat ik toen niet veel anders deed dan nu. Ik had ws met een groot glas wijn met wat lekkers op de bank gezeten. Toen mocht je nog drinken als 16 jarige.
Maar ik was ook al vanaf mijn 11e altijd alleen thuis en was dus best zelf redzaam.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:49

Elk kind is anders. Moeder zal heus haar redenen hebben om dochter niet alleen te laten s’nachts. En daar moeten buitenstaanders denk ik ook niets over zeggen, haar kind dus haar opvoeding en haar beslissingen. Mijn moeder liet me ook niet alleen en ik zou mijn kind ook niet alleen laten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:53

CalipsoLover schreef:
Elk kind is anders. Moeder zal heus haar redenen hebben om dochter niet alleen te laten s’nachts. En daar moeten buitenstaanders denk ik ook niets over zeggen, haar kind dus haar opvoeding en haar beslissingen. Mijn moeder liet me ook niet alleen en ik zou mijn kind ook niet alleen laten.

Ik denk dat het best goed is voor je persoonlijke ontwikkeling. Je leert dan voor jezelf zorgen, sommige gaan ook op 18 al uit huis. Dan is het best handig als je dat stukje zelfstandigheid beheerst. En als er dan ook nog vrienden en familie op steenworp afstand wonen. Daar kan ze dan naartoe of kunnen poolshoogte komen nemen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 00:09

Lau schreef:
CalipsoLover schreef:

Ik denk dat het best goed is voor je persoonlijke ontwikkeling. Je leert dan voor jezelf zorgen, sommige gaan ook op 18 al uit huis. Dan is het best handig als je dat stukje zelfstandigheid beheerst. En als er dan ook nog vrienden en familie op steenworp afstand wonen. Daar kan ze dan naartoe of kunnen poolshoogte komen nemen.

Voor de meeste kinderen geldt dit zo, maar die kinderen strijden zelf dan ook voor hun vrijheid. Als dit meisje/ moeder aangeeft dat het niet kan zal daar ook wel een reden voor zijn.
Mijn zoon is 13 en die blijft echt wel alleen thuis, maar als ik niet binnen en half uur thuis kan zijn dan zorg ik wel dat iemand op oproepbasis is die dat wel kan.

Hij heeft laatst toen ik op mijn werk was een mijn bij mijn dochter bij de pony een groep Ierse travellers aan de deur gehad die heel vervelend deden. En dan zijn ze toch nog wel klein hoor. Ook met 16.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 00:19

Lastige situatie TS! De dochter wordt overduidelijk heel beschermend opgevoed. Daar heeft moeder vast een reden voor. Feit is wel dat ze nu op een leeftijd komt waarop ze zelf keuzes moet gaan maken, want moeder kan niet altijd haar handje vast blijven houden.

Dat moeder niet wil dat haar dochter een nacht alleen is, kan ik begrijpen. Bovendien: ik vond het op die leeftijd echt nog spannend zat als mijn ouders 's avonds weg waren, en ik had dan nog een broer ook. Maar zelfstandig met de trein reizen is echt wel iets dat past bij deze levensfase. Er zijn zat kinderen die met 12 naar de middelbare gaan 25 km verderop en die dan met het OV reizen. Ook dan snap ik dat het geen fijn gevoel geeft als de dochter in gehucht x in het pikkedonker staat te wachten op de trein, maar nu zijn de dagen lang en mocht het al een gehucht zijn, dan is er vast iemand die met haar op de trein wil wachten en dan kunnen jullie haar van het station halen.

Ik zou in gesprek blijven met je partner en dochter, aangeven wat jij lastig vind en hoe jij het liever ziet, maar hou ook begrip voor je partner. Overbeschermend opvoeden komt eigenlijk altijd ergens vandaan, blijf daarin ook respect houden voor je partner.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 06:39

Sjong schreef:
Voor de meeste kinderen geldt dit zo, maar die kinderen strijden zelf dan ook voor hun vrijheid. Als dit meisje/ moeder aangeeft dat het niet kan zal daar ook wel een reden voor zijn.
Mijn zoon is 13 en die blijft echt wel alleen thuis, maar als ik niet binnen en half uur thuis kan zijn dan zorg ik wel dat iemand op oproepbasis is die dat wel kan.

Hij heeft laatst toen ik op mijn werk was een mijn bij mijn dochter bij de pony een groep Ierse travellers aan de deur gehad die heel vervelend deden. En dan zijn ze toch nog wel klein hoor. Ook met 16.

Daarom heeft mijn moeder gezegd NOOIT de deur open doen voor iemand als je alleen thuis bent. Tenzij ik zeg dat er iemand komt om wat op te halen of af te geven e.d. Maar dan kijk je eerst door het raam.

Ik pastte op mijn 16e al op mijn 3 broertjes en zusje. Ging toen zelf naar België om een week op vakantie te gaan. Ik ben er niet slechter, juist zelfstandiger van geworden. Anders kon ik op mijn 19e nooit zelfstandig voor een jaar naar Amerika.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 06:42

daphne_xxx schreef:
Sjong schreef:

Daarom heeft mijn moeder gezegd NOOIT de deur open doen voor iemand als je alleen thuis bent. Tenzij ik zeg dat er iemand komt om wat op te halen of af te geven e.d. Maar dan kijk je eerst door het raam.

Ik pastte op mijn 16e al op mijn 3 broertjes en zusje. Ging toen zelf naar België om een week op vakantie te gaan. Ik ben er niet slechter, juist zelfstandiger van geworden. Anders kon ik op mijn 19e nooit zelfstandig voor een jaar naar Amerika.

Maar jij zal er dan aan toe zijn geweest. Er zijn dus ook kinderen die dat niet zijn.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 06:47

Of ik er klaar voor was nee, dat denk ik niet. Ik moest wel in veel situaties. Mijn moeder wilde mij gericht zelfstandig maken om mij zo snel mogelijk het huis uit te hebben (helaas voor haar ben ik begonnen met studeren en blijf ik toch echt nog even thuis zitten)

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 07:28

Het alleen thuis laten ‘s nachts kan ik mij voorstellen dat allereerst. Ik ken gezinnen waarbij dat ook niet gebeurd.

Voor de rest is opvoeding letterlijk vertaald begeleiden naar zelfstandigheid. Dat doe je niet door ze op deze wijze op deze leeftijd zo kort te houden. Tenzij daar hele gegronde redenen voor zijn maar zoals ik het lees is het een normale doorsnee puber.
En in mijn hoofd zit het zinnetje houden van is ook loslaten wat ook in deze prima opgaat

Een kind van 16 jaar kan prima met de trein. Wel vind ik dat moeders dan maar het treinkaartje moet betalen. Zoveel verdient een 16 jarige nog niet en om haar dan haar verdiende geld daaraan te moeten uitgeven zou wel heel zuur voor d’r zijn.

Ps: ik ben geen moeder maar....ik ben wel heel nauw betrokken bij de kinderen van mijn zus. Gisteravond nog weer een heel gesprek met mijn nichtje gevoerd omdat ze haar kont tegen de krib gooide en dreigde daarmee haar eigen glazen in te gooien wb opleiding

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 07:46

Mijn ex en ik wonen 250 km uit elkaar. De kids reizen al vanaf een jaar of 12 alleen per trein. Kaartjes scoren via bv VakantieVeilingen scheelt enorm. Je heb nu een aktie 20 euro voor 2 enkeltjes ( apart te gebruiken ) zijn in het weekend geldig. 25 euro voor buiten het weekend. Ook 2 enkeltjes.
Je zal ze beide niet kunnen dwingen, maar wel voorstellen om het eens te proberen, desnoods onder begeleiding de eerste keer.
Ik maak een screenshot van de reis en stuur deze via whatsap door naar zoon of dochter zodat ze precies weten waarzeggers moeten overstappen en welk perron. Maar ik stel ook zelfstandigheid op prijs. Denk dat t voor haar moeder gewoon enorm lastig is. Maar nogmaals niet onmogelijk. Reis de eerste x gewoon samen en probeer dochter ervan te overtuigen dat ze dat echt zelf kan. Hopelijk kom je verder in deze “ strijd” ik zie het als niet onmogelijk. Nu mams nog :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:01

Ik zou ook niet zo happy zijn om een kind wat nog zo aan de moeder hangt alleen thuis te laten. We gaan er nu allemaal maar vanuit dat het goed gaat maar wat als er bijvoorbeeld brand uitbreekt?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:03

Is de ochtendkrant brengen geen optie?
Dat is s’ochtends voor school. En dan eventueel de zaterdag ochtend krant.
Dan kunnen ze zaterdag ochtend om de week naar jou komen? En de andere week jij naar hen?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:21

Je vraagt geen onmogelijke dingen, maar ik zou zelf als dochter niet staan te springen om de treinoptie.

Een hele dag werken is toch best zwaar, zeker als je het niet gewend bent en de rest van de week naar school gaat. Om daarna dan nog 75 min met de trein te moeten, omdat mama zo nodig naar haar vriendin wil, zou ik als puber echt niet gewild hebben. En natuurlijk, als puber heb je niet zo veel te willen, maar ik zou daar zelf als moeder wel rekening mee willen houden.

De consequentie is dan dat ze alleen moet blijven. Volgens mij word je daar alleen maar groot en sterk van ;)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:32

Ik kan de moeder wel begrijpen. Haar dochter gaat (misschien) aan haar eerste baantje beginnen. Beetje spannend toch? Logisch dat je er als moeder dan wil zijn als ze thuiskomt. Om als het wat moeilijk gegaan is haar op te vangen of wanneer het net heel goed gegaan is naar haar enthousiaste verhalen te luisteren. Op dat moment in een leeg huis komen of meer dan een uur op de trein gaan zitten is toch wel wat een domper.
Sommige pubers zijn best heel zelfstandig maar komen toch niet graag in een leeg huis. Niet iedereen heeft als ideaal de zaterdagavond alleen voor de tv pizza te eten.
Doordat dit meisje al jaren maar 1 weekend op 2 in haar thuisstad is, heeft ze misschien minder sociale contacten dan de meeste van haar leeftijdsgenoten.
Ik zou moeder en dochter dit zelf laten beslissen. Als dat betekent dat ze enkele weekenden niet naar jou toe komen dan is dat maar zo. Dan kan jij als volwassene toch beslissen al dan niet naar hen te gaan?
Eens het nieuwe er af is vraagt de dochter misschien zelf of ze niet alleen thuis mag blijven. Of met de trein naar jullie te komen.
Ik vind dat de vraag naar meer zelfstandigheid van de puber zelf moet komen, bij de ene komt dat wat vroeger dan bij de andere maar het komt zeker.
Wat ook nog kan meespelen is het schoolwerk. Als de tijd voor het nieuwe werk er af gaat en de tijd voor het over en weer reizen blijft er misschien te weinig tijd over voor het schoolwerk. Of voor vrienden en vriendinnen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:50

Ben dan wel geen moeder maar zou kijken of er niet mogelijk is om een overgangsperiode in te stellen. Wie weet in samenwerking met opa/oma/familie. Zou in elk geval mezelf niet in allerlei bochten wringen, hoe graag je ook bij je vriendin wil zijn. Niks maakt zo ongelukkig als jezelf wegcijferen.

Zou eerst eens kijken wat dochter zelf wil, wie weet zegt ze dat ze het allemaal niet durft om moeders te steunen. Zou me niks verbazen als ze alles goed wil doen ivm situatie bij vader. Wie weet kan je met dr meezoeken naar een leuke plek zodat ze dat ook aan jou vertrouwd en wat minder aan moeders blijft hangen.

Vind het wel "eng" dat zo'n meisje nog helemaal niet voor zichzelf durft te denken en weinig zelfstandig is. Juist zulke kids komen vaker in de problemen dan die wat zelfredzaam zijn.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:08

daphne_xxx schreef:
Sjong schreef:

Bij mij ging het ook eerder om de nachten alleen blijven. Ik bleef ook al een hele tijd alleen als ik een jaar of 12-13 was. Maar absoluut geen nachten. Denk dat ik dat dan ook helemaal niet leuk zou gevonden hebben omdat we zo groot wonen. Dus nee, mijn moeder liet me niet allen en ik had ook de regel de deur voor niemand open doen. Dat zijn wederzijdse afspraken die nodig zijn om elkaar te vertrouwen denk ik. Ik moest toen ik 15-16 was ook al eens een vliegtuig alleen nemen om naar mijn vader te gaan, maar dan ging mijn moeder ook mee tot waar ze mee kon en de rest deed ik alleen of met begeleiding. En natuurlijk stond mijn vader me op te wachten 3 uur later. Dus ik kreeg vertrouwen, maar ik snapte wel wanneer mijn moeder niet wou dat ik nachten alleen bleef.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:38

Ik vind dat je heel meedenkend bent, veel geeft maar weinig terug "vraagt". Een poosje begrip op brengen is niet zo'n probleem maar als dit al jaren duurt gaat het ergens een keer wringen. Kan je niet een keer samen met haar met de trein de reis afleggen, dan laten jullie de dochter alles uitzoeken en het regelen en jullie volgen haar in wat zij heeft bedacht en uitgewerkt, dan kan moeder zien hoe haar dochter het doet en wat ze daar in ook daadwerkelijk kan. Jullie zijn erbij en kunnen dan zelf bepalen of ze er aan toe is of niet. Gaat dit een paar keer goed dan moet dat ook vertrouwen geven dat ze het kan. Alles afdoen met nee kan niet , nee is eng, kom maar hier heen is niet altijd even leuk kan ik me zo voorstellen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:42

Ik denk dat Diddykong heel goed beschrijft waar het echte probleem zit hier.

Jij past je al 12 jaar aan, je bent in dat patroon beland. Het is een gewoonte geworden en duidelijk ook de verwachting dat je dat opnieuw zal blijven doen.
Deze specifieke situatie is een symptoom daarvan. En nu ben je wakker geschud.

Het is verleidelijk om in praktische oplossingen te gaan denken, maar in jouw positie vermoed ik dat je tegen een muur van weerstand zal blijven botsen. Ik raad het je persoonlijk af om met allerlei mogelijkheden aan te komen, je partner is hier duidelijk niet klaar voor.

Wel kan je beter aan de slag met het onderliggend probleem. Neem eens een andere vergelijkbare situatie waarin jij het gevoel had dat je je moest aanpassen. Wat dacht je toen? Wat voelde je toen en hoe voelde je dit, waar in je lijf? En wat deed je toen, woordelijk en in gedrag? Wat had je nodig? Is er een andere situatie waarin je je niet hebt aangepast? Zelfde vragen voor deze eventuele situatie. En vraag jezelf dan af wat een kleine stap zou kunnen zijn, de kleinst mogelijke, om iets te kunnen veranderen waardoor je je er al wat beter in voelt. Ga nadenken over wat je zelf in controle hebt in dit gegeven.

Want het gaat niet eindigen bij dit probleem. Als je het gevoel hebt dit al 12 jaar te moeten doen, is er dus duidelijk een patroon. Denk ook eens na wat de voordelen en nadelen zijn van dit patroon te veranderen. En de voordelen en nadelen van het niet te veranderen. Vooral voordelen van niet te veranderen leggen vaak onderliggende angsten etc bloot.

Ik wens je veel wijsheid en geluk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:50

Mag of wil de dochter wel zelf beslissen of word ze ‘klein’ gehouden door de moeder ? Want enigst kind, niet welkom bij partner van vader, scheiding misschien niet leuk geweest aangezien moeder nu een vriendin heeft, er kan zoveel meespelen . Maar kind zit in examen jaar, vmbo neem ik aan gezien leeftijd dus uit huis gaan voor studie niet aannemelijk. Ts, ook de mogelijkheid overwogen dat je vriendin werk zoekt bij jou in de buurt wanneer de dochter eindexamen heeft gedaan?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:52

Het is wel belangrijk dat de dochter als volwaardige gesprekspartner leert overleggen en nadenken en daarmee ook leert begrijpen dat haar keuzes consequenties heeft voor anderen. En wellicht mag moeder haar stimuleren en het vertrouwen geven dat ze best dingen zelfstandig kan, zoals treinreizen. Dat is iets wat je met moeder kan bespreken.
De keuzes die de dochter wil gaan maken, hebben ook voor jou gevolgen, dus jij zou wel een volwaardige partij moeten zijn in het gesprek hierover, waarbij je best aan mag geven waar jouw mogelijkheden en grenzen liggen mbt hoeveel jij mee kan en wil bewegen.

Echter moeder en dochter beslissen over wel/niet alleen thuis zijn en zelfstandig trein reizen, dat is dan weer niet aan jou.

Succes!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:03

Ik ben ook wel benieuwd wat de dochter er zelf van vind.
Vind ze zichzelf verstandig genoeg om alleen thuis te blijven?

Toen ik 16 was mocht ik ook thuis blijven als mijn ouders op vakantie gingen. Mijn grote broer was er dan ook maar die was van 7 uur sochtends tot 11 uur savonds aan het werk. Vond het ook wel fijn als ik alleen thuis was, je moet dat toch ook leren? als ze uit huis gaat of ergens gaat studeren komt mama toch ook niet om de 3 uur kijken. Dan lijkt het me fijn als je je zelf al kan redden. Dat heeft mij wel echt geholpen toen ik uit huis ging.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:10

Tieneke schreef:
Jij past je al 12 jaar aan, je bent in dat patroon beland.

Als mensen samen leven past iedereen zich aan. Maar ik heb toch de indruk dat in dit verhaal de dochter zich het meest moet aanpassen. Ze is ook al 12 jaar lang 1 weekend op 2 van huis. Kleine kinderen vinden dat misschien nog leuk, maar naargelang ze ouder worden krijgen ze een eigen sociaal leven en is het logisch dat dit moeilijker wordt.
Hoe is het dan tot nutoe geregeld als de dochter op het weekend-van-huis iets anders wil doen? Feestjes, sportwedstijden, jeugdbeweging, uitstapjes met vrienden, samen met klasgenoten iets voor school voorbereiden, etc?
Wordt daar met de dochter over gesproken? Durft ze voor haar mening uitkomen?

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:18

ikkedus schreef:
Woooooowww, dat gaat ff hard! _O- Ik verwachtte serieus max 3 reacties.

Ff opheldering: ik juich de baan absoluut toe. Kind krijgt tot nu toe alles cadeau nml.
Partner en ik ( geen nieuwe vlam nee) wonen ongeveer 1,5 uur uit elkaar.
Een avondbaantje zou sowieso geen enkel probleem geven. Maar dochter zit dan in examenjaar en das misschien niet zo handig.
De weekend baan blijft dan nog over, maar moeder wil dochter niet alleen thuis laten. Max 3 uur is de norm en daar moet ik het mee doen.
Een werkende stiefdochter houdt in haar optiek dus in dat ze verwacht dat ik ieder weekend naar hun toe ga en dat zij niet meer naar mij komen.
Mijn oplossing zou zijn: nachtje alleen thuis, werken en dan met de trein naar mij. Of moeder komt zaterdagochtend, dochter in de avond met trein.
Maar dochter alleen met de trein wordt ook niet als optie gezien.
Ik probeer duidelijk te krijgen of mijn oplossing echt zo veelgevraagd is, of dat ik best iets normaals vraag.

Ik vind jou oplossing juist top.
Hier vorig jaar puber dochter met zaterdagbaantje en voor de eind examens.
Bleef zelfs alleen thuis in het weekend en ook toen wij,ouders met jongste telg een weekje op vakantie gingen en zij moest werken.
Heb geld achter gelaten en afspraken gemaakt met de ouders van haar vriend,daar kon ze dus terecht voor nijpende dingen en als achter wacht (is gelukkig niks gebeurd).
Eens moet je ze loslaten :)