Ik moet naar de kaakchirurg...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:23

Iris82 schreef:
CalipsoLover schreef:
Hier wordt dat meestal standaard gedaan, ken eigenlijk bijna niemand die ze 1 voor 1 hebben laten trekken...

Door de soort plaatselijke verdoving die ze geven in NL is het niet mogelijk om ze alle 4 in een keer te doen. Ze worden 2 bij 2 gedaan. Tenzij je dus voor algehele narcose gaat, maar dat wordt dus niet in alle gevallen vergoed.

Wordt gewoon vergoed :) kaakchirurg heeft een aantal dagen per maand dat hij mensen onder narcose behandeld. Gewoon in het ziekenhuis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:21

Levitate schreef:
Eh, jawel dit doen ze in Nederland dus wel. Ik had gewoon alleen plaatselijke verdoving, 2 verstandskiezen (onder) waren nog niet eens door en ze zijn er alle 4 tegelijk uit gegaan. 6 verdovingsprikken kreeg ik ;)

Bij mij wilde ze dat ook niet doen. 3 van de 4 moesten verwijderd worden en ze hebben de kiezen rechts tegelijk gedaan, links apart. Ik ben er wel blij om omdat ik tijdens het helen van de kiezen rechts met links toch een beetje kon kauwen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:31

aishcream schreef:
Ik wordt 8 mei geopereerd aan mijn kaken en dan halen ze ook meteen de verstandskiezen eruit. Ben vreselijk bang voor de narcose en de pijn achteraf ;( gelukkig lees ik hier goede verhalen maar als iemand tips heeft hoor ik het graag. Moet dan ook een week op smoothies dus ben aan het zoeken naar verschillende variaties. Het enige voordeel is inderdaad dat je niet veel kunt eten en dus afvalt :+

Voor beide dingen hoef je niet bang te zijn. Ik was voornamelijk bang voor de naald van infuus en voor dat de narcose niet zou werken.
De anesthesioloog heeft me super goed afgeleid en ze werken heel snel. Hup hup hup even knipperen met de ogen... En het zit. Ze maken er een soort magic tric van.
En binnen 1 tel ging er een spuit met narcose in en weg was ik. Vond het even spannend dat mn gezicht ging tintelen maar ben gewoon goed gaan liggen en toen ging het lampie uit. Voelde me niet eens moe naderhand. Alleen moeite mn ogen open t ehouden. Je wordt niet zozeer misselijk van narcose maar van bloed in je maag. Ik werd tijdens de weg naar huis wat misselijk maar gewoon raam vol open en rustig ademen en niet te vaak slikken dan kun je dat onderdrukken. Thuis cola gedronken dat hielp ook.
Ik vond het slijm de eerste drie dagen irritant. Kon het maar niet wegslikken dus zat met een bakje onder mn kin en spuugde het gewoon uit :))
Pijn was twee dagen erg irritant. Elke 1,5 uur ibu liquid. Maar het is een sport om die spiegel steeds iets uit te stellen. Na een dag of 3 gaat het hard met herstel en je weet:je bent er daarna vanaf!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:41

Volgens mij mogen ze alle vier ook niet tegelijkertijd verdoven omdat je anders kan stikken in je eigen tong. Aangezien je daar dan geen controle meer over hebt. (Als ze je stevig plat spuiten tenminste).

Pepperrr

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:46

Hier ook hetzelfde. Ik ben niet bang voor de tandarts, maar wel voor mondoperaties. Beide onderste kiezen zitten nog in het tandvlees en moeten eruit. Liggen ook idd.

3 mei heb ik mijn 1e afspraak met de chirurg. Ga dan overleggen of ik volledig onder narcose mag want ik word er al niet goed van als ik er alleen maar aan denk.

Ook ben ik "bang" voor de pijn achteraf. Ik kan bijv. geen vla/yoghurt eten vanwege lactose intolerantie. Dus vooral de vraag hoe ik dan ga eten :')

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:49

Pepperrr schreef:
Hier ook hetzelfde. Ik ben niet bang voor de tandarts, maar wel voor mondoperaties. Beide onderste kiezen zitten nog in het tandvlees en moeten eruit. Liggen ook idd.

3 mei heb ik mijn 1e afspraak met de chirurg. Ga dan overleggen of ik volledig onder narcose mag want ik word er al niet goed van als ik er alleen maar aan denk.

Ook ben ik "bang" voor de pijn achteraf. Ik kan bijv. geen vla/yoghurt eten vanwege lactose intolerantie. Dus vooral de vraag hoe ik dan ga eten :')

Kan je geen soja yoghurt eten? Ik vind die van alpro zelf erg lekker.
Ik kon frambozen en dergelijk zacht fruit ook vrij snel eten.
En eh soep (niet te heet) van een kleine lepel, lekker stevige soep dus echt gepureerde tomaten/pompoen etc. Niet bijten maar heb je wel gevoel dat er echt wat binnenkomt ik vind boullion soepen niet chill dan en dat vult ook minder goed bij mij.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:51

Pabie schreef:
Pepperrr schreef:

Kan je geen soja yoghurt eten? Ik vind die van alpro zelf erg lekker.
Ik kon frambozen en dergelijk zacht fruit ook vrij snel eten.
En eh soep (niet te heet) van een kleine lepel, lekker stevige soep dus echt gepureerde tomaten/pompoen etc. Niet bijten maar heb je wel gevoel dat er echt wat binnenkomt ik vind boullion soepen niet chill dan en dat vult ook minder goed bij mij.

Ben allergisch voor soja :+ leuk leven heb ik toch :')

Soep kan idd wel!

Maar lees nu echt dingen als narcoses die niet goed gaan, bloed in je maag etc. Help. Nu word ik helemaal bang... Had dit topic niet moeten openen denk ik...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:55

Mijn ('nieuwe') tandarts zeurt al sinds ik bij hem zit (3 jaar denk ik nu) dat mijn onderste verstandskiezen eruit moeten. Ik ben nu 32 en heb toen ik 19 ofzo was mijn bovenste eruit laten door mijn toenmalige tandarts. Daar heb ik een klein trauma aan overgehouden dus die onderste liggen dan wel scheef maar ze gaan er niet uit.
Pas als ze gaan lopen stieren dan zal ik er eens over denken maar tot die tijd blijven ze mooi scheef liggen waar ze liggen en daar legt m'n tandarts zich nu morrend bij neer, al benoemd hij het wel altijd even kort bij de controles ("en ja, die verstandskiezen he, maar ja daar hebben we het al vaker over gehad." ik: "ja klopt en ze gedragen zich nog steeds voorbeeldig dus ze mogen mooi blijven zitten.")

Mochten ze eruit moeten, dan vraag ik een algehele narcose aan. Ff slapen en wakker worden als ze eruit zijn en alles gehecht is enzo, primaaa

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:59

Ik heb ook bloed in mijn maag gehad (zeer waarschijnlijk), tja ik ging er van braken, maar was voor de rest niets ernstigs.
Ja je hebt ook nog dingen als kokos yoghurt (wel goed opletten dat het echt van kokos is want vaak is het een yoghurt smaakje gegeven aan een ander soort yoghurt) maar dat is vrij prijzig (ik vind het zelf wel heel lekker haha).

En ja smoothies haha.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:02

Pabie schreef:
Ik heb ook bloed in mijn maag gehad (zeer waarschijnlijk), tja ik ging er van braken, maar was voor de rest niets ernstigs.
Ja je hebt ook nog dingen als kokos yoghurt (wel goed opletten dat het echt van kokos is want vaak is het een yoghurt smaakje gegeven aan een ander soort yoghurt) maar dat is vrij prijzig (ik vind het zelf wel heel lekker haha).

En ja smoothies haha.

Ik vind alles wat uit een menselijk lichaam komt vies en eng... Dus braken... Daar heb ik al trauma's aan. Zeker als het gapaard gaat met bloed... |(

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:28

@Dees-daan: het ligt dan denk ik aan je kaakchirurg? De mijne zei letterlijk "bij alle 3 mijn zonen hebben ik ze alle 4 tegelijk eruit gehaald en ze praten nog steeds met me, dus..." :')
Zijn idee was 2x apart kun je misschien nog aan de andere kant kauwen, maar ook 2x pijn. En ik geef hem groot gelijk, die napijn is niet erg maar gewoon verschrikkelijk irritant zeurderig gevoel (wel braaf mijn paracetamol geslikt) maar vooral de wonden verzorgen (niet pijnlijk gewoon irritant), het gevoel van een verdoofde mond, het kwijlen en je mond die minder ver open kan voor een aantal dagen hoef ik echt geen 2 keer. Blij dat ik er in 1x vanaf was, hoppakkee weg ermee :Y)

@Neverland: ik voelde ondanks mijn 6 prikken het midden van mijn tong nog prima en kon alles bewegen. Alleen de zijkanten waren voor mijn gevoel verdoofd maar ook daar had ik gewoon controle over.

Wbt de misselijkheid, ik was dan dus niet onder algehele narcose maar plaatselijk maar bij mij bloedde het heel zachtjes na (geen echte nabloeding, ging na enkele uren vanzelf over en was misschien 1 druppel per minuut) maar dat was genoeg om idd misselijk van te worden na een uur. Omdat ik overgeven met een mond die niet zo ver open kan en wonden in mn mond niet zo'n prettig idee vond, heb ik gewoon vanaf moment 1 boven zo'n bakje gehangen en al het kwijl een uur of 4 uit mn mond laten lopen ipv doorslikken. De misselijkheid was zo weg en ik hoefde ook niet over te geven. Nu heb je die keuze natuurlijk niet onder algehele narcose, wat voor mij zeker een reden zou zijn het onder plaatselijke verdoving te doen.

Ik ga hier niet beweren dat iedereen dat moet doen, want ik ben wel erg bang voor naalden (lees enkele nachten niet geslapen van tevoren, wordt altijd flauw (val niet flauw maar wel licht in mijn hoofd) enorm zenuwachtig en mijn moeder heeft mijn handje vastgehouden. Super volwassen) maar als je echt aan de pillen moet als oxazepam is dat natuurlijk nog een stapje verder zenuwachtig en snap ik wel dat je het onder algehele narcose doet. Ik ben iig heel blij dat ik het toch onder plaatselijke verdoving heb gedaan en achteraf viel het echt (echt!) Mee en had ik ze er zelfs liever in 2x uit gehad dan nog een dag langer met ontstoken verstandskiezen te lopen.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:07

@Levitate dan is daar misschien het verschil. Ik kreeg al 4 prikken voor één kant en dan was de helft van mijn gezicht verdoofd (tot en met mijn oren :+ ). Ik had dus geen gevoel meer in mijn tong aan één kant. En ik denk dat ze de meeste zo plat spuiten.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:24

xSCWx schreef:
Mochten mensen met goede ervaring willen delen waar (en bij wie) ze zijn geweest graag, rondom Zuid-Holland (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht... Wil er best even voor rijden).
Oja, ik had vanmiddag de eerste paniekaanval al te pakken :') ik had de dokter gebeld met de vraag of ze me iets sterks kunnen voorschrijven. Komt ze met 1 oxazepam 10mg -O- de vorige keer voor mijn wortelkanaalbehandeling had ik er 2 genomen en daar ging ik al finaal doorheen -O-

Afgelopen maandag zijn mijn laatste 2 eruit gehaald bij de kaakchirurg in HMC B.ronovo (Scheveningen). Die van mij konden niet doorkomen en zaten dus voor een deel onder het tandvlees. Ingreep zelf geheel pijnloos en alles meegevallen. Verdovingen inspuiten was even vervelend maar werd heel rustig gedaan. Hele aardige kaakchirurg en heel kundig.
Napijn viel mee. Kon woensdag al weer werken en zwelling was al helemaal weg. Ik zat zelfs op de maandagavond van de ingreep zelf al 's avonds aan het stokbrood en dat ging gewoon prima (kon wel alleen met mijn goede kant eten natuurlijk).

Het viel me echt alles mee! Napijn hoort erbij natuurlijk, de dinsdag was ik wel beroerd, maar de ingreep zelf vond ik echt meevallen omdat je helemaal niks voelt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:41

Kaakchirurg heeft bij mij gewoon in een keer al mijn kiezen, dus boven en onder, getrokken en daarna op dezelfde manier mijn tanden dus het kan wel. Ik vind dat als de KC verdooft je tong veel minder verdooft is dan als de tandarts het doet. Lijkt wel of die gerichter prikt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 12:49

Nou ik ben net terug van kies 1 laten verwijderen.
Het is me echt 100% meegevallen. Ik had een super lieve, relaxte arts die zei wat hij ging doen en assistentes die ook heel lief waren. Prik nauwelijks gevoeld (had ook gevraagd of hij die rustig kon zetten). Het breken van de kies was een hele rare gewaarwording haha. Wel 1x bij verdoofd (maar daar uiteraard niks van gevoeld) omdat ik het boren begon te voelen toen ze heel diep kwamen. Maar ik kan iedereen deze kliniek en arts aanraden, als je wil weten wie PB me. Ik, met mijn paniekaanvallen (oké en met hulp van oxazepam) durf gewoon terug voor tand 2. Als de napijn nu ook nog mee valt ben ik helemaal een gelukkig mens haha.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:11

O wat fijn dat het mee viel!! Ik ben benieuwd hoe je de na-pijn ervaart. Je hoort zoveel verschillende verhalen.
Viel de 1e prik ook mee?

Ik mag de 17e voor 2 kiezen aan 1 kant. De dag erna moet ik schrijven bij de jury op concours dus hoop dat dit gewoon kan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:19

Inney schreef:
O wat fijn dat het mee viel!! Ik ben benieuwd hoe je de na-pijn ervaart. Je hoort zoveel verschillende verhalen.
Viel de 1e prik ook mee?

Ik mag de 17e voor 2 kiezen aan 1 kant. De dag erna moet ik schrijven bij de jury op concours dus hoop dat dit gewoon kan.

Houdt er rekening mee dat dat wellicht niet gaat.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:25

Fijn dat het meegevallen is TS!

Mijn onderste verstandskies ligt ook onder het tandvlees, maar er zijn zenuwen om de wortel heen gegroeid. speciaal een 3D foto laten maken omdat er al een vermoeden was. Nu kan die er dus niet uit want dan gaat mijn mond hangen.

Binnenkort moet de bovenste eruit en die is voor de helft door. Ik ben ook zo'n angsthaas en durf gewoon echt niet. Heb er ook geen last van, dus helemaal moeilijk omdat ik het nut er dan niet echt van in zie.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:41

Super dat het goed is gegaan en is meegevallen!

Morgen lekker even rustig aan doen en veel vloeibaar eten. Dan komt het vast goed!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 17:20

De 1e prik voelde ik wel maar echt geen pijn. Als je je nagel in je tandvlees zet doet het (heel veel meer) pijn.
De na pijn nu is vooral erg irritant en ik kan mijn mond niet te ver openen want dan gaat het bloeden en nog wat meer zeuren. Ik zou haast gaan vragen of ze me nog ff bij verdoven want dat was echt heerlijk :9
@Levita bij mij zaten de wortels ook bij de zenuwbanen. Ze hebben daarom een klein stukje laten zitten en dan zijn er 2 mogelijkheden; je lichaam kapselt het in en je hebt er nooit meer last van. Of 2 je lichaam probeert het eruit te werken, dan moet je ff terug naar de arts om dat stukje eruit te laten halen maar dan zit ie al zo oppervlakkig dat dat een hele kleine behandeling is.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 01:04

Nou, minder goed nieuws: ik heb een ontsteking. Ik lijk wel een hamster en de ibu 600 werkte niet. Dus nu antibiotica erbij en tramadol. Het is wel “een dingetje” zo... Ik twijfel ook ernstig of ik de ander eruit laat halen.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 20:01

xSCWx schreef:
Nou, minder goed nieuws: ik heb een ontsteking. Ik lijk wel een hamster en de ibu 600 werkte niet. Dus nu antibiotica erbij en tramadol. Het is wel “een dingetje” zo... Ik twijfel ook ernstig of ik de ander eruit laat halen.

He bah! Sterkte ermee!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 12:44

Bedankt Levita, jij heel veel succes binnenkort bij de tandarts.
Mensen die twijfelen om naar de kaakchirurg te gaan mogen het volgende niet lezen :Y)
Nee grapje maar het is geen succes verhaal:

De behandeling viel me echt 100% mee. 3 prikjes, je wenkbrauwen epileren doet meer zeer. Dat was donderdagochtend. De hele donderdag prima doorgekomen, alles ging goed. Vrijdag ochtend wakker geworden met een pijnlijke kaak maarja dat is logisch, veel vocht er in en medicatie uitgewerkt. Dus om 9u alles ingenomen, wat heel lang duurt allemaal want ik moet eerst “eten” oftewel; drink ontbijt met een rietje naar binnen slurpen, of een banaan minuscuul prakken of een broodje in kruimels naar binnen werken. Ik ben ongeveer een uur bezig voordat ik heb ontbeten (avondeten duurt nog langer) en mijn medicatie naar binnen heb :') want de ibu 600 is van die zakjes wat in water moet oplossen. Goed, de medicatie van 9u was om 14u al uitgewerkt terwijl het 8u zou moeten werken. Ik heb toen om 15:15 weer pijnstiller genomen en deze was om 17:45 uitgewerkt, 2,5 uur. We gingen onze nieuwe auto ophalen dus ik wilde natuurlijk dolgraag mee. Maar om 18u gingen we even langs de Mac zodat mijn man wat kon eten toen het echt ineens zo’n pijn ging doen en ik met tranen daar zat en uiteindelijk naar de auto ben gegaan, man zat nog op eten te wachten :P de ICE pack die ik mee had was helaas niet koud meer waardoor ik flink pijn had. Mijn man had heel lief ijsklontjes in een plastic handschoentje van de Mac meegenomen zodat ik toch een beetje kon koelen. Wij op naar de auto dealer, waren daar uiteindelijk veel te vroeg. Ik heb toen de dokters post gebeld van het ziekenhuis om sterkere medicatie te vragen. Zij zei dat ik zsm even naar een tandarts moest gaan om het te laten controleren op ontsteking, omdat het daar alles van weg had. Dik, warm, kloppend gevoel, medicatie die niet werkt. Mijn hele kaaklijn was verdwenen en mijn wang liep over in mijn keel :P maargoed eerst nog wachten tot we de auto mee konden nemen, daarna op naar de spoed tandarts. Toen ik daar zat, rond 20u hield ik het niet meer van de pijn en heb weer ibu 600 genomen wat de scherpe randjes eraf haalde zodat ik in ieder geval mijn mond kon openen voor de tandarts. Was daar na een half uurtje aan de beurt en hij gaf inderdaad aan dat het alles leek op een ontsteking dus antibiotica mee. Wij in de auto richting schoonmoeder maar ik had geen water bij me dus kon ook niks van medicatie innemen. De ibu van 20u had nog geen half uur gewerkt dus ik zat in de auto met hevige pijnaanvallen, het was echt een beetje eng. Later kwam ik erachter dat het zenuwpijn was. Bij schoonmoeder kon ik gelukkig even koelen met wat ijsklontjes in een washandje. Op de terugweg naar huis voelde ik ineens wat “knappen”, hele smerige smaak in mijn mond en toen was de pijn ineens zo goed als over en slonk mijn wang heel snel. Helaas was dat wel redelijk snel weer terug waardoor ik die nacht slecht geslapen heb. Sowieso is slapen erg lastig, ik verhuis dan ook midden in de nacht naar de bank met relax stand waardoor ik toch wat kan liggen maar wel met mijn hoofd hoog. Moraal van het verhaal: je gaat zonder problemen naar de kaakchirurg en komt met een bak ellende terug :Y) iedereen schrikt als ze me zien omdat het zo dik is :') maargoed mijn lichaam reageert soms nogal overdreven op dit soort dingen :P maar de pijn... de pijn, mijn God. Ik huil niet snel om pijn, kan me de laatste keer niet herinneren maar dit... Dit was toch wel 9 op de schaal van 10. En het rotte was; ik kon er gewoon niks mee behalve uitzitten. Ohja om over de bijwerking van het slaaptekort/medicatie nog maar te zwijgen: vergeetachtig en gedesoriënteerd

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:38

Herkenbaar je verhaal alleen is er bij mij wel direct en goed op ingesprongen door de kaakchirurg zelf.

Eerste avond was er niks aan de hand, tweede avond kroop ik zowat tegen de muren op van de pijn. Ik huil niet snel en al helemaal niet om pijn maar dit was niet te houden. Beide kanten flink ontstoken.
Kreeg meteen die zaterdagochtend (donderdag geopereerd) antibiotica en tramadol. Toen ging het open en ben ik weer teruggegaan, zelf wel de ontsteking aardig laten leeglopen. Kreeg een speciaal spuitje waarmee ik het moest doorspoelen. Dat hielp nog het beste want je spoelt zo alle prut er makkelijk uit.

Met een week was de ontsteking eruit en na 4 dagen kon ik het af met paracetamol.
Het viel me, op de vrijdagnacht na, nog best mee hoe snel het opgelost was.

Ik heb ze gelukkig alle 4 laten verwijderen in 1x onder narcose dus maar 1x deze ellende. Fijn is anders maar het komt goed :(:)
Heb nog wel een foto maar die zet ik niet in een topic _O-

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 14:05

Oh jeetje ilaan, beide kanten ook echt ontstoken! Dat is nog erger. Ik durf haast niet te vragen om de foto maar ben toch erg benieuwd haha.
Helaas kon ik niet terug naar mijn kaakchirurg want die was dicht. Daarom een spoed tandarts opgezocht.
Vandaag dag 4, ik hoop echt dat het nu allemaal snel beter wordt :O