MarryAnneR schreef:Mag ik meepraten?
Mijn stiefdochter heeft sinds kort het label sociale pragmatische communicatiestoornis (de nieuwe naam voor PDD-NOS) en dat mag absoluut geen autisme genoemd worden. (volgens het onderzoeksbureau dan)
Nou dat heeft ze dus verteld tegen ook mijn 12 jarige stiefdochter. Dus iedereen du nu over autisme begint vertelt zij, dat heb ik absoluut niet. (ze neemt alles super letterlijk)
Ik zou hier onder een kort gesprekje in script schrijven. Dan moeten jullie maar kijken of er iemand is die dit ook zo zou kunnen zeggen:
Ik: Volgens de juf begin je tegenwoordig ook uit jezelf wel iets te vragen aan haar. Knap! Maar waarom vraag je eigenlijk alleen maar dingen die je al weet? (retorische vragen)
Zij: Omdat ik niet weet wat ik anders zou moeten vragen dan vraag ik maar iets waarvan ik een kort antwoord krijg, dan ben ik er vanaf.
Ik: zullen we anders eens doen of ik de juf ben en dan vraag je gewoon: Hoe gaat het?
ZIj: oke... Hoi juf hoe gaat het?
Ik: speel de juf en zeg: Nou eigenlijk niet zo goed. Mijn hond was erg ziek
Zij: (duidelijk in de war en met grote ogen) de juf heeft geen hond.
Ik: nou de kat dan
Zij: ze heeft helemaal geen dieren!
Ik: maar doe nou gewoon eens of het wel zo is.
Zij: Oke... Beterschap doei!
Haha, dat klinkt als mijn gesprek. Heb tegenwoordig wel beter geleerd wat sociaal wenselijk gedrag is.
Het is alleen wel zo dat ik van tevoren al voel dat er verdriet is, alleen heb ik geen flauw idee wat ik dan moet zeggen. Sowieso houd ik niet van knuffels oid, dus als iemand verdrietig is probeer ik er snel van weg te gaan.