Ziektewet, wat doe je privé?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:08

Dat zal iedere werkgever willen. Maar als je half uur kunt paardrijden kun je op je werk aldan aangepast werk doen. Daar word je voor betaald. Niet om paard te gaan rijden omdat het even goed voelt.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:08

StalNollie schreef:
We hebben het hier over paardrijden en pfeiffer/werk.
Ik snap de reacties echt wel maat bekijk het eens van de andere kant. Je word niet betaald om paard te rijden maar om te herstellen ij dit geval vooral veel en goed te rusten. Daar valt paardrijden niet onder

En juist dat is niet aan de werkgever om te bepalen.
Sterker gezegd wettelijk gezien mag de werkgever niet vragen naar de aard vd ziekmelding. Heeft hij noch te maken met wat de werknemer in zijn privé doet.
Dit is allemaal aan de bedrijfsarts.
En bij herstel kan dus paardrijden en andere privé-dingen behoren.
Aan de bedrijfsarts die evt met toestemming overleg heeft gepleegd met behandelaars wat al dan niet wenselijk is voor herstel.

De rest zijn en blijven meningen en geen feiten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:12

StalNollie schreef:
Je word niet betaald om paard te rijden maar om te herstellen ij dit geval vooral veel en goed te rusten. Daar valt paardrijden niet onder

Ik ben het niet eens met 'je wordt niet betaald om paard te rijden.' Je wordt namelijk betaald als mens omdat je een volledig mens bent. Dat is overigens ook het scheve van het verdelen van geld via inkomen: dan krijg je dus dat mensen denken dat ze zeggenschap hebben over het leven van anderen.

Het tweede punt is dus dat het niet zo is dat je herstelt door alleen maar veel te rusten. De afwisseling van rust en ontspannen inspanning is op een bepaald moment veel nuttiger om te herstellen dan alleen maar rusten. Ook het hebben van een eigen leven is nuttiger voor herstel en voor de toekomstige belastbaarheid.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:15

Janine hoe bedoel je dit?

Maar we hebben het over een hobby en pfeiffer? Nee ik vind dat niet passend. Als je kunt paardrijden kun je ook therapeutisch aan denl gang. Om vervolgens thuis weer bij te komen.

Het is werk / paardrijden
Niet paardrijden / werk.

Nogmaals snap het zeker wel bij bepaalde ziekmeldingen maar niet bij pfeiffer

Kijk heb je nu een hobby haken is het ook wel weer anders maar hobby paarden is gewoon intensief

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:17

StalNollie schreef:
Janine hoe bedoel je dit?

Maar we hebben het over een hobby en pfeiffer? Nee ik vind dat niet passend. Als je kunt paardrijden kun je ook therapeutisch aan denl gang. Om vervolgens thuis weer bij te komen.

Het is werk / paardrijden
Niet paardrijden / werk.

Nogmaals snap het zeker wel bij bepaalde ziekmeldingen maar niet bij pfeiffer

Kijk heb je nu een hobby haken is het ook wel weer anders maar hobby paarden is gewoon intensief

TS is ook gewoon therapeutisch aan de slag, 3 dagen per week van 5 uur

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:18

StalNollie schreef:
Dat zal iedere werkgever willen. Maar als je half uur kunt paardrijden kun je op je werk aldan aangepast werk doen. Daar word je voor betaald. Niet om paard te gaan rijden omdat het even goed voelt.

Nou, tussen een half uur op je paard zitten, (Stappen? Rondje buiten? Intensief trainen?) en (aangepast) werken zit nogal een heel groot verschil.

Je wordt doorbetaald ter bescherming van de werknemer, en de werknemer heeft in ruil de plicht om zo goed mogelijk te herstellen. Als je dat doet door ook eens een frisse neus te halen en niet alleen in bed te liggen (dat is sowieso het slechtste advies wat je kunt krijgen bij de meeste aandoeningen) is dat alleen maar beter dan zo snel mogelijk weer volledig op je werk te verschijnen.

@stalnollie; ze is ook gewoon al een paar uur aan het werk, alleen nog niet volledig.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 20-03-19 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 21:19

StalNollie schreef:

Wat voor aangepast werk zou ik precies kunnen doen denk je? :)

Wat ik bedoelde, is dat ik me afvraag of jij de effecten van Pfeiffer kent. En de diversiteit waarin zich dit openbaart...

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:27

Ik vindt het ook heel bijzonder dat je met Pfeiffer wel kunt gaan rijden en alles wat daar bij hoort! Het poetsen zadelen na verzorging etc. En daarna je huishouden, boodschappen etc. maar niet een halve dag kunt gaan werken. En daarna je huishouden etc. Ik zou als baas ook echt niet blij zijn als ik hoor dat men wel fysiek aan de hobby kan maar niet minder fysiek aan het werk kan.

Ik ben momenteel 32 weken zwanger van nummer 3, loopt een tweeling van 2 rond. Werk 32 uur, paard staat bij schoonouders dus moet/ wil zelf voeren en de stal doen! Heb bekkeninstabiliteit waarbij het advies is rusthuiden!!! Ik werk op kantoor dus zit voornamelijk ! Met mijn fysieke beperking houd dit in dat ik op het werk regelmatig even een rondje moet lopen, en thuis toch echt partner en schoonouders om hulp moet vragen. Zolang ik zelf mijn paard nog kan en doe vindt lk dat je ook in staat bent om te werken. Het eerste wat afvalt is dan de stal etc. Waarom? Omdat dit hobby is die door iemand anders opgepakt kan worden. Dit niet is waar mijn baas voor betaald als ik in de ziektenwet ga. En dit fysiek gezien de zwaarste belasting is.
Logischer wijs begin je met opbouwen met de “lichtste” taak en dit is in mijn ogen niet paardrijden en de verzorging daarbij.

Ook voor je collega’s is het erg frustrend te weten dat je wel fysiek aan de hobby bent maar niet een x aantal uur per dag kan werken.

Let op ik heb het nu wel over puur fysieke klachten en werk
Maar goed, meningen verschillen en dat is maar goed ook☺️

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:44

Men focust hier voornamelijk op het fysieke gedeelte maar niet het psychische gedeelte dat ook een grote rol speelt.
Pfeiffer is iets vaags, elk persoon reageert hier anders op en is dus echt persoonlijk hoe men hier van hersteld.
Ik begrijp heel goed hoe jij jou voelt en het wringt van niet volledig kunnen werken maar evt wel kunnen paardrijden.
Maar dagen huishouden ook al teveel kan zijn.

Ik heb 2 jaar in de ziektewet gezeten.
Ik kon op werkgebied psychisch niet functioneren maar was fysiek wel volledig in orde MAAR tot een bepaalde grens.
Teveel mentaal belasting toen putte me ook fysisch volledig uit.

Naar de buitenwereld leek er niets aan de hand maar inwendig veel gaande.
Probeer er echt een balans in de vinden en vooral niet teveel denken wat als.
Als paardrijden jouw herstel kan bevorderen, doen dan.
Maar ga niet over de grens, beter op tijd stoppen of trager opbouwen.

Vind het verder wel een interessante discussie om te volgen.
Laatst bijgewerkt door _Alarm_wlkp op 20-03-19 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 21:44

Maar Sita, ik werk wel gewoon ;)
Ik moet alles gewoon voorzichtig aan opbouwen van opdrachtgever en casemanager.

Jij hebt fysiek een enorme beperking met je bekkeninstabiliteit. Ik heb er gelukkig (nog?) geen ervaring mee, maar van horen zeggen heb ik wel gehoord dat dat enorm beperkend is en vaak ook nog erger wordt. Die fysieke klachten heb ik niet zo zeer...

Nu kan ik ook niet stellen dat ik géén fysieke klachten heb. Ik ben snel buiten adem, wat deels conditioneel is en deels door de Pfeiffer. Daarnaast houdt het op den duur gewoon op. Het lampje gaat niet uit, ik kan prima nog tien keer de trap op en neer, maar het wil gewoon niet meer. Lastig te beschrijven. En ja, ik weet natuurlijk niet of ik nog het virus heb, of dat dit de naweeën zijn.

Overigens even in het algemeen... Ik kreeg een tip via PB over tijdcontingente begeleiding/schema. Hoe is jullie ervaring hiermee? Ik wil het voorleggen aan mijn arbo arts als die afspraak blijft staan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:47

Volgens mij is het ook een kwestie van je conditie weer opbouwen. Gecontroleerd sporten hoort daarbij.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:06

Ik ben vorig jaar geopereerd tgv kanker. Na de verplichte herstelperiode ben ik begonnen met licht huishoudelijk werk. Daarna met mijn zoontje naar school brengen en weer ophalen. Toen mijn paard en pas daarna mijn werk. Toen ik weer begon met werken heb ik expres voor de ochtend gekozen, dan kon ik tussen de middag slapen en daarna mijn paard nog doen. Wel stond het rijden op een laag pitje en was het meestal longeren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 22:13

Pally schreef:
Ik ben vorig jaar geopereerd tgv kanker. Na de verplichte herstelperiode ben ik begonnen met licht huishoudelijk werk. Daarna met mijn zoontje naar school brengen en weer ophalen. Toen mijn paard en pas daarna mijn werk. Toen ik weer begon met werken heb ik expres voor de ochtend gekozen, dan kon ik tussen de middag slapen en daarna mijn paard nog doen. Wel stond het rijden op een laag pitje en was het meestal longeren.

Jeetje, wat zal dat een heftige periode zijn geweest! In dat geval kan ik me voorstellen dat arbo en werkgever je privé leven flink voorrang geven, of stel ik me dat verkeerd voor? Hoe reageerden je collega's hierop?

Hoe ervaarde jij vermoeidheid?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:30

StalNollie schreef:

En wat als TS nu buiten haar werktijden gaat rijden? Dus wel op de dagen dat ze thuis is, maar 's avonds? Zou dat voor jou als werkgever nog een probleem geven? Ze rijdt dan immers wel terwijl ze ziek is, maar in eigen tijd en niet onder werktijd.

Hutcherson

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:57

Ik zou het wel raar vinden als iemand zich ziekmeld en ik moet daarvoor betalen.. Maar diezelfde persoon gaat wel lekker paardrijden. Dan valt de vermoeidheid wel mee denk ik dan.
Ben het ermee eens dat je rustig aan moet doen en rustig moet opbouwen, maar ik zou het paardrijden (of welke sport dan ook) wel zien als iets wat je ook energie kost. Die energie had je ook kunnen gebruiken om andere werkzaamheden te doen. Het lijkt dan alsof het profiteren van is als je wel gaat rijden en niet kunt werken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:06

Pfffttt ik ben blij dat een aantal van degenen die hier reageren, niet mijn werkgever zijn...

Heb ook een tijdje voor langere tijd gedeeltelijk in de ziektewet gezeten en mijn leidinggevende heeft er in die periode juist op aangedrongen dat ik in de middag na een ochtend werken niet thuis op de bank hoefde neer te ploffen, maar juist mijn hoofd leeg mocht maken en fysiek even mocht bijtanken door lekker te gaan wandelen of, indien ik mij er goed genoeg voor voelde, te gaan paardrijden of te gaan zwemmen.
Waarom? Omdat als ik goed herstelde en ook privé weer goed in mijn vel kwam te zitten, hij daar een gelukkiger medewerker voor terug kreeg, die eenmaal weer volledig gerevalideerd waarschijnlijk sterker was en de kans op opnieuw uitval kleiner was, dan wanneer hij nu eerst zou inzetten op zsm volledig aan het werk en dan aan 't kwakkelen gaan.
En dat waren dan zijn woorden tegen mij, waarin hij mij afremde, want hij vond dat ik zelf te hard van stapel liep en mezelf wel overschatte (en daar had hij ook gelijk in, bleek later...)

Gelukkig is ook mijn ervaring met bedrijfsartsen dat het niet meer zo strikt is dat je niet eens je huis uit mag bij ziekte, maar dat ook zij adviseren om jezelf niet eerst 100% op werken te focussen, maar focussen op 100% op als mens functioneren. En dan duurt het totale (gedeeltelijke) ziekteproces wellicht in totaal iets langer, maar is de kans op opnieuw uitvallen gewoon lager en daar ben je als werkgever óók gebaat bij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 23:12

Hutcherson schreef:
Ik zou het wel raar vinden als iemand zich ziekmeld en ik moet daarvoor betalen.. Maar diezelfde persoon gaat wel lekker paardrijden. Dan valt de vermoeidheid wel mee denk ik dan.
Ben het ermee eens dat je rustig aan moet doen en rustig moet opbouwen, maar ik zou het paardrijden (of welke sport dan ook) wel zien als iets wat je ook energie kost. Die energie had je ook kunnen gebruiken om andere werkzaamheden te doen. Het lijkt dan alsof het profiteren van is als je wel gaat rijden en niet kunt werken.

Precies waarom ik dat geschil met mezelf heb! Maar op dit moment is het echt nog een kwestie van onderzoeken wat kan en wat niet.

Men weet hier van, ik moet ook privé mijn leven weer oppakken, dat wordt gestimuleerd ook vanwege het psychische aspect. De balans moet ik daarin nog vinden.

Wat betreft andere werkzaamheden, paardrijden is fysiek en minder uitputtend dan mijn werk, ook al is dat zittend. Echte vervangende werkzaamheden kennen wij niet, we werken echt operationeel. Je komt dan eerder terecht in projecten wat zeker niet minder uitputtend is dan mijn reguliere werk.

Hmmm... Volgens mij val ik in herhaling. Sorry.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:16

Persoonlijk vind ik dat alles wat bijdraagt aan je herstel, je gewoon zou moeten kunnen doen. Of dat nu paardrijden betreft, op de bank liggen of gewoon even een blokje om.
Ik snap daarbij je dilemma, maar je moet juist je lichamelijke grens opzoeken om te weten waar deze ligt en dan je reïntegratie daar op aanpassen.
Je voelt je waarschijnlijk schuldig omdat het je plezier geeft, maar plezier zorgt ook voor sneller herstel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:17

Hutcherson schreef:

Ziek zijn is er in veel opzichten he... je hoeft niet perse je been gebroken te hebben om ziek te zijn.
Ik ben vorig jaar overspannen geweest en depressief. Ik kon wel andere dingen doen maar werken ging gewoon niet. Was ik dan ook niet ziek?
Paardrijden werkt bovendien therapeutisch. Dus ook al kun je mentaal niet aanwezig zijn op je werk dan kun je wel andere dingen doen...

Ik zou het raarder vinden als iemand zich ziek meld na een avondje stappen. Dan kun je ook werken...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:22

JJ4Photoz schreef:
Persoonlijk vind ik dat alles wat bijdraagt aan je herstel, je gewoon zou moeten kunnen doen. Of dat nu paardrijden betreft, op de bank liggen of gewoon even een blokje om.
Ik snap daarbij je dilemma, maar je moet juist je lichamelijke grens opzoeken om te weten waar deze ligt en dan je reïntegratie daar op aanpassen.
Je voelt je waarschijnlijk schuldig omdat het je plezier geeft, maar plezier zorgt ook voor sneller herstel.

Dit. Plus, je werkgever is verzekerd dus er is geen 'Ik betalen' bij. Mijn partner zegt, "Een werknemer moet zo snel mogelijk gezond worden en dat bereik je niet altijd door op de bank te zitten." Een van zijn jongens heeft nu ook Pfeiffer en die moet lekker z'n conditie opbouwen en z'n grenzen in de gaten houden.

Ik denk dat niet veel reageerders hier ervaring hebben als werkgever/ leidinggevende.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:31

Als je na 10 minuten paardrijden erachter komt dat het zo wel mooi is voor vandaag, zadel je af en ga je naar huis. Op je werk kun je meestal niet gaan en komen wanneer het je uitkomt.

Ik had (onder werktijd nota bene) mijn knie geblesseerd en moest eerst rust houden. Daarna fysiotherapie en fietsen, voor beste herstel.

Nou dan kon ik ook wel werken ( veel staan, lopen etc terwijl dat juist nog afgeraden werd). Eh nee, eerst knie weer sterk maken zodat je dat aan kunt. Ik was eerder aan het werk dan ik weer durfde paard te rijden trouwens, erg jammer.

Sporten, inclusief paardrijden kan een mooie manier zijn om aan je herstel te werken. En dan idd een beetje de balans zoeken, hoe snel of langzaam kun je weer opbouwen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:41

Hier helaas ondervonden wat het doorwerken met Pfeiffer oplevert...
Mijn werkgever vond ook dat ik gewoon kon werken omdat je het aan de buitenkant niet kon zien wat resulteerde dat ik op het werk in elkaar stortte. Helaas is het chronisch geworden en heb ik al jaren de diagnose me/cvs...
Zelf besloten om weg te gaan en ander werk te zoeken waar ik ook zwaar over mijn grenzen ging... ik meldde me ziek en mijn werkgever vond dat ik me aanstelde terwijl ik zelf aangaf om evt al ochtenden te gaan werken dus ik moest bij de Arbo arts komen. Deze zei dat ik helemaal NIET moest gaan werken en eerst maar eens even rust en ontspanning moest zoeken ik mocht doen wat ik wilde en aankon en me even geen zorgen om werk moest maken. Dit vond meneer de werkgever helemaal niet ok en vond dat ik niet naar de arts moest luisteren want ja het pakte niet in zijn voordeel uit.

Wel moet ik toegeven dat ik wel degelijk ontzettend moe ben. Sommige dagen gaat het heel goed en kan ik lekker met de paarden bezig zijn terwijl ik andere dagen amper naar de wc kan lopen.
Buiten je werk om moet je ook aan je gestel werken dus hier hoort ook het mentale gebeuren en evt fysiek ook aan mee. Rustig sporten is juist belangrijk on conditie op te bouwen. Als je sommige reacties leest moet je je op sluiten in huis tot je weer fulltime kn werken.

Enige waar ik wel mee eens ben is het feit dat intensief wedstrijd rijden niet hoort bij het “herstel periode”

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:57

Wat heftig, Candalisa!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:10

Wat ik belangrijker vind is dat de werkgever wel meedenkt tijdens het werk (en dus niet als iemand ziek is door bv een burnout) om voldoende afwisseling en rust erin te houden. Je hebt ook werkgevers die alleen maar drijven drijven drijven en productie eisen.
Maar ik denk dat het veel beter is om rustmomenten en vrijheid te gunnen. Het werk gaat door maar plan dan minder strak. Wij doen ook gewoon even een boodschapje tussendoor. Mijn collegas proberen deze week kaarten te krijgen van john mayor (geen idee hoe ik het schrijf) op q-music en daar is gewoon ruimte voor.
Maar ook kan iedereen aangeven wanneer het te druk wordt en even de rem erop trekken als je voelt dat het teveel wordt.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:22

Ik heb zelf 2 jaar in de ziektewet gezeten en nu helaas WW. (iets is fout in mijn polsen maar
Niemand weet wat dus ja leef ermee en zoek een baan waarin je weinig Je polsen belast, top ziekenhuis. Not!)
werd mij zowel door mijn arbo arts als mijn uitzendbureau enorm op mijn hrt gedrukt het huis uit te gaan, mensen op te zoeken en ook leuke dingen te doen zodat ik niet straks ook nog een depressie of dergelijke erbij kreeg naast mijn lichaamelijke beperking. Maar ook het mocht mijn herstel niet in de weg staan. (Helaas zal er nooit geen herstel komen. Vandaar de WW) en dat heb ik naar hart genomen en gedaan wat ik aankon lichaamelijk!