Ervaring met slaaptraining baby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Ervaring met slaaptraining baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:56

Bv of KV is daarin wel een verschil.
Bij KV is namelijk suiker toegevoegd vanaf nr2. Bizar maar waar. Daarom adviseren ze van KV geen nachtvoedingen meer te geven bij tandjes.
Bij bv zou het geen probleem moeten zijn. de samenstelling is echt anders.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:57

Ik sluit me aan bij quera bij bv zijn nachtvoedingen geen probleem. Onze dochter heeft een goed gebit en 3 en half jaar bv inclusief nachtvoedingen gehad en we poetsen zonder fluoride.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:03

Onze dochter is ook een lastige slaper en ik ook trouwens.

Ik ben met 9,5 maand met de borstvoeding gestopt omdat ze snachts elke 3 kwartier wakker werd voor een paar slokjes. Toen we op flesvoeding over gingen ging ze na een paar dagen ineens 3 a 4 uur achter elkaar slapen.

Ze heeft tot anderhalf een fles in de nacht gekregen en nadat ze een keer ziek is geweest en moest overgeven wilde ze die niet meer.
Pas toen ze 2 werd is ze hele nachten, zonder drinken, door gaan slapen.
Overdag sliep ze al niet meer vanaf dat ze anderhalf was en snachts slaapt ze ook nooit meer dan 11 uurtjes.

Ze slaapt nu nog steeds bij ons in bed snachts, ze is nu 4 en begint in haar eigen bed en komt ergens in de nacht naar ons toe. Soms slaapt ze een hele nacht in haar eigen bed.

Heb dus geen tips, behalve dat het voor ons werkte om te kijken naar wat zij nodig heeft en niet naar wat normaal is of naar wat andere mensen vinden dat moet.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:26

Wij hebben een tweeling die eind maart 2 jaar worden.
Ik heb nooit borst voeding gegeven alleen kunst voeding, en die van ons sliepen gelukkig vanaf een week of 12 helemaal door. Hun laatste fles rond elf uur kregen ze altijd in bed. ( ik bleef er wel altijd bij)
deze dronken ze dan op en vielen dan rustig in slaap. Nu krijgen ze geen fles melk meer maar een half flesje water mee naar bed. Dit teuteren ze een beetje leeg en de rest gedurende nacht als ze een keertje wakker worden. Wellicht een optie om de laatste voeding toch een kunstvoeding te geven zodat ze wat voller zit en je precies weet wat ze binnen krijgt. En op het moment dat ze toch wakker wordt snachts een flesje met wat water geven en der bij blijven totdat ze weer rustig slaapt.
In het begin is het lastig omdat je zelf een hoop slaap mist, maar uiteindelijk weet ze dat je er bent en er geen reden tot huilen is.
Ze slapen bij ons sinds kort in peuter bedjes en kunnen ( en komen) dus ook zelf hun bed uit haha soms staat er midden in de nacht ineens eentje naast het bed, dan geef ik een kus en een kroel en zeggen we hup terug naar bed.
Die gaat dan gewoon terug en slaapt lekker verder ( ik ga vaak na een half uurtje kijken of ie ook in zijn eigen bed ligt en niet bij zijn broertje haha) soms hebben ze gewoon even aandacht nodig alleen moet het niet iets systematisch worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:36

De oplossing ligt niet in voeding denk ik. Het is namelijk geen honger naar eten, maar de wens om dichtbij de moeder te zijn. Ik las al ergens acceptatie. Dat is wat mij het meest geholpen heeft. Accepteren dat het normaal is, dat het een fase is en dat het ook ooit weer over gaat. Dat je ook rust als je in bed ligt en niet slaapt. Dat is niet makkelijk en heeft mij een hoop tijd en frustratie gekost. Vooral dat 's nachts wakker liggen, het idee dat ik slaap tekort kwam. Maar toen het me uiteindelijk lukte gaf mij dat heel veel rust. En door die rust kun je ook weer beter slapen tussen de voedingen door. Wat ik ook deed, geen lichten aan. Zo kon ik haar prima in het donker vinden in haar bedje, en ook weer terugleggen. Voeden deed ik sowieso in het donker. Ik voedde liggend op mijn zij zodat ik niet rechtop hoefde te gaan zitten. Alles ook voor mezelf om zo slaperig mogelijk te blijven. Tijdens het voeden zelf ook een beetje weg soezen. Dan slaap je het makkelijkst weer in na het voeden.

En wees mild voor jezelf. Het huis hoeft niet spic en span. Je mag ook zelf een uurtje op de bank gaan liggen als de kleine overdag slaapt. Even zelf bijtanken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:38

Maar diegene die samen slapen, gaan jullie dan ook om 19u/20u mee slapen?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:41

dromertje2 schreef:

Nee, vaak is ze dan nog in de gang aan het slapen na de avondwandeling. En anders blijf ik er bij tot ze slaapt. En zet daarna de camera op haar. En ga naar beneden

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:42

Eerst wel, maar dan ging ik weg zodra hij diep in slaap gevallen was.
Nu kan ie zelf inslapen, maar als hij ‘s nachts wakker wordt wil hij graag bij ons slapen en dan haalt een van ons hem in bed.
Gaat inmiddels zo op de automatische piloot dat ik soms ‘s ochtends verbaasd ben dat hij ook in bed ligt omdat ik niet doorheb dat hij erbij gekomen is. Soms weten we allebei niet eens wie hem nou bij ons in bed gelegd heeft :')
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 05-03-19 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:46

dromertje2 schreef:

Nee, dan lag ze gewoon in haar eigen bedje. En als ze wakker werd s nachts pakte ik haar bij me. En dan sliepen we samen verder.

Zilfstar

Heb je al geprobeerd met een gedragen Tshirt van jou bij haar in bed? Bij onze kids hielp dat heel goed, waren iets jonger dan die van jou maar doordat mijn geur bij hun was sliepen ze veel beter door. Je kunt het om het matras heen doen, dan kan ze zich er niet in draaien. of een knuffelbeer het shirt aan doen.

dromertje2

Dat is dus het probleem hier want dan zou ik er minder probleem mee hebben. Oudste gaat niet slapen zonder mij en blijft ook niet in bed zonder mij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:48

dromertje2 schreef:
Dat is dus het probleem hier want dan zou ik er minder probleem mee hebben. Oudste gaat niet slapen zonder mij en blijft ook niet in bed zonder mij.

Ik bleef er vaak bij bij het inslapen. Dus een vast ritueel van badje, voeden, naar bed, voorlezen en dan bleef ik erbij tot ze sliep. En dan ging ik naar beneden.
Waren best zware tijden als ik er nu aan terugdenk maar ze is nu een ontzettende makkelijke slaper.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:50

Klinkt een beetje als één van mijn zoons. Kwam 's nachts ook elke 3/4 uur toen hij een jaar was. Ik heb hem ipv borst water in een flesje aan geboden. Uiteindelijk bleef het flesje in zijn bed en bediende hij zelf als hij dorst had. Natuurlijk had hij soms ook nog even behoefte aan mama, maar dat was beperkt tot een enkele keer nachts en niet meer elke avond.

Ik weet niet of dat als tip is langs gekomen? Mijn zoon had gewoon dorst en kon nog niet zelf wat halen in de badkamer :Y)

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:51

Chubby schreef:
Er zitten veel nadelen aan slaaptraining. Waaronder hechtingsproblematiek, op de lange termijn.

Kun je dat eens onderbouwen met links naar wetenschappelijk bewijs? Ik vind het nogal een uitspraak namelijk. En generaliserend. Van elke training krijg je hechtingsproblematiek?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:00

Suzanne F. schreef:
dromertje2 schreef:

Ik bleef er vaak bij bij het inslapen. Dus een vast ritueel van badje, voeden, naar bed, voorlezen en dan bleef ik erbij tot ze sliep. En dan ging ik naar beneden.
Waren best zware tijden als ik er nu aan terugdenk maar ze is nu een ontzettende makkelijke slaper.

Dat gaat hier dus niet, ondanks al mijn inspanningen . Hij heeft een radar dat afgaat wanneer ik er niet ben, zelfs als ik 2 min s nachts naar mijn ander zoontje ga omdat die aan het wenen is.
Daarmee dat de tip samen slapen niet voor iedereen minder stressvol is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:08

Lastig hoor, slaapproblemen met zo'n kleintje.
Fysiek hebben ze geen voeding meer nodig op deze leeftijd, dus de absolute noodzaak is weg. Maar wel zie je vaak dat ze een slaapassociatie hebben opgebouwd met de borst. Dus dat ze de borst nodig hebben om in slaap te vallen. Prima, als beide partijen daar mee accoord zijn maar als je dat doorbreekt kost dat voor zo'n kleintje wel moeite om te accepteren. Alsof iemand vanavond je kussen onder je hoofd uittrekt en zegt "voortaan slaap je zonder kussen".

Hoe valt ze in slaap? Kan ze zelf in slaap vallen, kun je haar wakker in bed leggen zodat ze zelf daar in slaap valt? Of heeft ze je borst echt nodig om in te slapen? In dat geval zou ik daar gaan beginnen met oefenen, 's avonds voor ze naar bed gaat borstvoeding geven, haar wakker in bed leggen en daar laten tot ze in slaapt. Dat hoeft niet te zijn deur dicht en laat maar huilen, je kan ze prima troosten. Ik vond dit een fijne methode:
https://www.kinderfysiovolendam.nl/slaa ... -je-ermee/

Van daaruit kun je uitbouwen.
En als ze wel goed zelf in slaap kan komen maar 's nachts toch steeds dat slokje wil zou ik manlief een weekje vakantie laten opnemen en die de nachtdiensten een week laten draaien. Die heeft geen borst dus dan is er ook geen keuze. Kan haar wel troosten en knuffelen, eventueel wat water geven of melk, maar daar houdt het wel bij op.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:15

De raad van secricible lijkt me wel wijs.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:01

bigone schreef:
Karin_deB schreef:
Geen tips en adviezen, alleen maar een hele dikke knuffel en virtueel de hand schudden :(:)

Hier een peuter van bijna 3 en een baby van 7 maanden die momenteel beide spoken 's nachts.
De jongste drinkt standaard nog 2-3 flessen per nacht maar spookt nu dus daarnaast ook.

Het is zo ontzettend zwaar dat slaaptekort.
:(:)

Karin, is het niet zo dat juist het feit dat de jongste de fles krijgt dat je het wakker worden in stand houd?? En zeven maanden drie keer per nacht een fles, imo vrij veel.

Ja dat zal zeker ook deels zo zijn.
We hebben wel geprobeerd om hem geen fles te geven maar te sussen maar hij wordt echt woest en weigert alles behalve de fles.
Hij lijkt echt gewoon honger te hebben maar het zal ook deels gewenning zijn.
Hij ligt qua lengte en gewicht boven het gemiddelde en is een echte vreetzak.

Moet er ook wel eerlijk bij zeggen dat we soms wat sneller toegeven, bij zowel de oudste en de jongste. Omdat ze naast elkaar slapen en je de lieve vrede wilt bewaren 's nachts :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:08

Ik snap alle adviezen, maar in praktijk moet je als ouder ook "overleven". Trainen en uitstellen klinkt goed in praktijk, maar als je doodmoe bent en de volgende dag weer moet werken, ga je er zelf aan onderdoor. Of je hele gezin is wakker als de baby het op een krijsen zet.

Ik heb het ook geaccepteerd dat het is wat het is. Het gaat vanzelf wel een keer over.

Overigens ben ik met borstvoeding overdag aan het afbouwen, want dan heb ik wel de energie om te trainen. Overdag moet hij dus zonder bv in slaap vallen en eigenlijk gaat dat nu best goed. Maar naarmate de avond valt, wordt het wel lastiger..

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:17

Ts zegt in de openingspost dat ze alleen is dus een partner vakantie laten opnemen werkt helaas niet.

Ts, zou je moeder of een vriendin ofzo een paar nachten kunnen komen of af en toe een middag de kleine kunnen meenemen zodat je kunt uitrusten?

Acceptatie was hier ook echt behulpzaam om met het opstaan snachts om te gaan. Oudste was 2 eer ze doorsliep en toen was ik zwanger van nr 2.... tegen dat die doorsliep zwanger van nr 3.... die gelukkig een makkelijkere slaper was en mijn man had tegen die tijd geaccepteerd dat er snachts een baby in bed lag.
De jongste heeft daarna lang bij zijn zus op de kamer gelegen en daarna (en nu nog) bij zijn broer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:25

beert schreef:
Ik snap alle adviezen, maar in praktijk moet je als ouder ook "overleven". Trainen en uitstellen klinkt goed in praktijk, maar als je doodmoe bent en de volgende dag weer moet werken, ga je er zelf aan onderdoor. Of je hele gezin is wakker als de baby het op een krijsen zet.

Ik heb het ook geaccepteerd dat het is wat het is. Het gaat vanzelf wel een keer over.

Overigens ben ik met borstvoeding overdag aan het afbouwen, want dan heb ik wel de energie om te trainen. Overdag moet hij dus zonder bv in slaap vallen en eigenlijk gaat dat nu best goed. Maar naarmate de avond valt, wordt het wel lastiger..

mee eens hoor, maar anderzijds is constant blijven aanmodderen terwijl je doodmoe bent ook een situatie in stand houden. Dan liever even de tanden op elkaar bijten, 2 weken investeren en daarna de tijd en ruimte hebben om bij te komen. Dat is een afweging die je voor jezelf moet maken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:33

Heb je ook gelijk in. Hier ben ik ook nog niet op dat punt dat ik doodmoe ben, op zich gaat het wel. Maar er is wel een moment dat ik wil stoppen met borstvoeding. In ons geval speelt er ook nog een medische geschiedenis mee, waardoor ik het ook wat meer accepteer.

Ik blijf wel meelezen, want ooit wil ik ook weer in een normaal bed slapen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:35

Lieve TS, er worden heel veel goede adviezen gegeven in dit topic. Ik heb zelf aan de eerste paar weken moeder zijn helaas al extreme slaapproblemen overhouden die onomkeerbaar blijken. Ik ga grotendeels als een zombie door het leven, val overdag op de bijzonderste plaatsen in slaap en het staat me soms echt in de weg. Om twee dagen in de week uitgerust te zijn slik ik medicatie. Onderzoeken wijzen niks uit behalve dat de oorzaak ligt in een toenmalig regelmatig verstoorde nachtrust.

Gelukkig slaapt onze dochter heel goed door. Ik alleen niet meer.

Mijn tip is eigenlijk je kindje af en toe uit logeren te doen voor een paar dagen bij iemand die je echt vertrouwd. Bij ons ging ze naar opa en oma. Ik ben in het begin zelf ook meegegaan met mijn man. Maar dan bleven wij liggen 'snachts als ze huilde en ging oma of opa.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 13:11

Dank voor alle berichten, suggesties en ervaringen.

Ik heb zo goed als alles geprobeerd wat geopperd is en heb daarom gisteren de knoop doorgehakt en ben gewoon begonnen (samen met haar vader waar de band overigens heel goed mee is) met een soort van slaaptrainig.

Ze valt zelf prima in slaap om 19.00.dat is geen probleem.
Toen ze om 22.30 wakker werd ben ik naar haar toe gegaan, heb haar haar knuffel gegeven, hand op haar buik gezegd dat ik van haar hou, dat ze lekker kan gaan slapen en tot morgen.
Ben binnen een tijdsbestek van een uur 5x terug gemoeten om hetzelfde te doen. De laatste keren waren meer snikken dan huilen en ze is in slaap gevallen. In de nacht er nog wel een paar keer uit gemoeten, maar na een bezoekje van mij kon ze zichzelf weer te slapen leggen zonder heel veel verdriet. Er was iig duidelijk minder frustratie bij haar dan wanneer ik probeerde te troosten zonder de borst te geven terwijl dat wel een optie was. Die optie was er nu niet en dat snapte ze blijbaar.

We houden deze manier nog een paar nachtjes vol en zien wat het brengt.

We hadden heel veel verdriet verwacht, maar dat was eigenlijk alleen het eerste half uur zo.

Mensen zullen er vast wat van vinden, maar voor mijn gevoel is dit even nodig om iets te doorbreken. Vanmorgen ook een heel tevreden meisje dat vrolijk de dag begon

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:42

zonnetje1903 schreef:
Dank voor alle berichten, suggesties en ervaringen.

Ik heb zo goed als alles geprobeerd wat geopperd is en heb daarom gisteren de knoop doorgehakt en ben gewoon begonnen (samen met haar vader waar de band overigens heel goed mee is) met een soort van slaaptrainig.

Ze valt zelf prima in slaap om 19.00.dat is geen probleem.
Toen ze om 22.30 wakker werd ben ik naar haar toe gegaan, heb haar haar knuffel gegeven, hand op haar buik gezegd dat ik van haar hou, dat ze lekker kan gaan slapen en tot morgen.
Ben binnen een tijdsbestek van een uur 5x terug gemoeten om hetzelfde te doen. De laatste keren waren meer snikken dan huilen en ze is in slaap gevallen. In de nacht er nog wel een paar keer uit gemoeten, maar na een bezoekje van mij kon ze zichzelf weer te slapen leggen zonder heel veel verdriet. Er was iig duidelijk minder frustratie bij haar dan wanneer ik probeerde te troosten zonder de borst te geven terwijl dat wel een optie was. Die optie was er nu niet en dat snapte ze blijbaar.

We houden deze manier nog een paar nachtjes vol en zien wat het brengt.

We hadden heel veel verdriet verwacht, maar dat was eigenlijk alleen het eerste half uur zo.

Mensen zullen er vast wat van vinden, maar voor mijn gevoel is dit even nodig om iets te doorbreken. Vanmorgen ook een heel tevreden meisje dat vrolijk de dag begon

Klinkt heel goed!! Je geeft haar het vertrouwen dat je in de buurt bent en blijkbaar heeft ze dat deze nacht geaccepteerd zonder borstvoeding erbij. Je zou evt nog mijn tip van jouw geur erbij leggen kunnen proberen (erbij dus) om te kijken of dat maakt dat ze zichzelf direct weer in slaap kan krijgen omdat ze jou ruikt. Top begin zo !!