Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:26

Vriendlief en ik hebben zojuist ook besloten dat ik ga stoppen na een vreselijke huilbui om niets. Kon gewoon niet meer stoppen. Eens zien wat voor invloed de pil hierop heeft,slik hem al zeker 15 jaar. Hopelijk emotioneel stabieler, blijf hier meelezen en zal over een tijdje mijn bevindingen posten.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:39

Bizar hoe lang de periodes is dat sommige vrouwen de pil ook al slikken. Ik ook al sinds mijn 15e. dus zit al op 14.5 jaar. Afwisselend wel even met spiraal maar toch oook hormonen. Zou niet eens weten hoe het zonder is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:45

Ik heb het ook overwogen om per 2019 te stoppen. Ik wil niet langer mijn lichaam vervuilen met die oliebol en zoveel seks heb ik ook niet dus daar zou ik het ook om kunnen laten.
Toen de pil zo moeilijk verkrijgbaar was dacht ik; een goed moment om te stoppen!
Echter slik ik de pil door, met 2x per jaar een paar stopdagen omdat ik anders elke maand migraine heb en helemaal leeg bloedt een week lang.

Zonder de pil was voorheen helemaal DE HEL omdat ik dan 2 weken lang leegbloedde met migraine en uitvalverschijnselen (geen zicht).
Ik ben nu 30 en zou dolgraag stoppen met die troep, maar ik kan het me niet permitteren om elke halve maand niet te kunnen functioneren.
Ik wilde graag aankijken of het nu x aantal jaar beter zou gaan maar eerlijk gezegd durf ik het risico niet te nemen. -O-

Het zou fantastisch zijn als er nu eindelijk eens een nieuwe uitvinding zou komen voor de pil, want het is echt troep.
Andere (nieuwe) vormen van anticonceptie zijn lang niet zo betrouwbaar als de pil en na een baarmoederontsteking door een spiraaltje begin ik daar ook never nooit meer aan.
Ik heb dus toch maar weer een nieuwe voorraad in huis gehaald voor nu.

Aangezien ik ook geen kinderen wil nemen denk ik nu na over sterilisatie, dan ben je in 1x van het hele geflikker af. Het schijnt alleen nogal lastig te zijn om dat gedaan te krijgen als vrouw, zonder medische indicatie. :roll:
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 25-12-18 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:58

Ik denk er ook over om te stoppen.
Libido is nul en dat vind ik jammer.
Veel hormonale migraine en hoofdpijn.
Alleen blijf ik hem nog steeds slikken omdat ik geen menstruatie wil (en bijkomende klachten waardoor ik niet goed meer functioneer).

Dus eigenlijk zoek ik iets zonder hormonen, waardoor ik geen menstruatie meer krijg.
Iets anders dan de boel eruit laten halen heb ik nog niet gevonden.
Dus als iemand ideeën heeft...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:01

Marije_jiplover schreef:
plutolover schreef:
Ik hoop er ooit dat er iets op de markt komt. Zonder hormonen en zonder dat je ongesteld wordt. En dat als je toch ooit kinderen wilt... dat t dan omkeerbaar is..

Ik heb geen kinderwens maar hoeft echt niet me 31e aan te komen bij de dokter dat ik gesteriliseerd wilt worden.. daarnaast vind ik ongesteldheid verschrikkelijk. Ik weet nooit wanneer ik t wordt. T kan keurig om de 3/4 weken zijn maar soms ook 6 weken duren. Waarom natuur nou bedacht heb dat we elke maand ingesteld moeten worden?? 1x in 3/6 maanden is meer dan genoeg...

De koper spiraal wordt je nog gwn ongesteld en daardoor hoor ik meer ik ben toch zwanger.,

Als m’n vent een knoopje in gaat leggen, stop ik denk ik wel met de spiraal...

Als je je laat steriliseren behoud je je menstruatie.
Alleen wanneer ze de heleboel eruit halen verdwijnt die.
Maar daar kleven een heleboel andere nadelen aan.
Een vriendin van mij is op haar 36 gesteriliseerd, het kan dus wel op redelijk jonge leeftijd.

Was dat voor medisch? En had ze al kinderen? Vraag uit intresse anders ga ik me toch eens in verdiepen.

Jildau

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:36

Ik werd mega depressief van stoppen met de pil. Soort postnatale depressie maar dan zonder zwangerschap. Daarbij nog het ongesteld worden, bah. Blijf dus mooi aan de pil! Voel me veel stabieler.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:44

XFILE schreef:
Alleen blijf ik hem nog steeds slikken omdat ik geen menstruatie wil (en bijkomende klachten waardoor ik niet goed meer functioneer).

Dus eigenlijk zoek ik iets zonder hormonen, waardoor ik geen menstruatie meer krijg.

Dan kom je uit op een koper spiraal geloof ik

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:01

Met een koperspiraal menstrueer je nog steeds, en zelfs heftiger dan normaal helaas.

Ik zit met hetzelfde probleem, wil eigenlijk stoppen, hoofdzakelijk om te kijken of het m’n libido wat op wil krikken van standje -30 tot 5 graden Celsius of iets dergelijks. Maar vind het geen fijn idee dat ik alleen maar kan rekenen op condooms dan.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:21

Ik menstrueer met mijn koperspiraal niet meer dan normaal. Na 1 jaar, nog niet zwanger geworden...
Ik was bang voor alle negatieve bijwerkingen, maar die heb ik nog niet gehad.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:40

XFILE schreef:

Hier hetzelfde inderdaad, al zou ik ook wel gewoon aseksueel kunnen zijn, en heb veel stemmingswisselingen, maar slik de pil al sinds mijn 16e dus weet eigenlijk niet hoe dat zonder is..

Grootste probleem als ik ongesteld ben is toch wel dat ik telkens neiging heb tot flauwvallen, de buikkrampen en opvliegers etc is nog wel een soort van doorheen te werken met flink wat paracetemol, maar meerdere keren per dag flauwvallen op werk kan ik mij echt niet veroorloven. Assisteer bij operaties en werk veel met mensen, kan niet zomaar even weglopen :Y)

Iets zonder hormonen waar je niet ongesteld van word zou dus echt ideaal zijn :j

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:08

Nou koperspiraal beveel ik ook niemand aan, wat een rot ding. Ik en mijn man voelde hem duidelijk zitten tijdens de daad, en dat deed zo'n zeer. Was ook altijd belachelijk ongesteld en hevige krampen. Meerdere keren geweest om te controleren of die wel goed zat maar dat gewoon goed. Nou heb hem er uit laten trekken na een jaar het deed zo'n zeer. Als ik naar de wc ging voelde ik hem ook zitten echt niet prettig

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:15

In het begin had ik ook wel veel last van mijn koperspiraal. Maar ik merkte wel duidelijk dat het elke menstruatie minder werd. Inmiddels zit ik al tijden weer op pre-spiraal niveau :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:21

Algemeen bekend is dat het na het zetten ongeveer 3 maanden duurt voordat alles weer normaal is. :j

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:33

ChantalSmook schreef:
Bizar hoe lang de periodes is dat sommige vrouwen de pil ook al slikken. Ik ook al sinds mijn 15e. dus zit al op 14.5 jaar. Afwisselend wel even met spiraal maar toch oook hormonen. Zou niet eens weten hoe het zonder is.

Ja dat is toch bizar!
Ik kon eigenlijk gewoon niet zeggen hoe ik van mijzelf was. Hoe ben ik zonder de pil. Daar had ik geen antwoord op. Schrok ik best wel van.

Ben nu blij wie ik ben :)
Vriendlief is er ook blij mee. Hij vond dat ik tijdens de pil afgevlakt was. Wist ie ook niet, kwam ie dus achter toen ik stopte. Ben nu levendiger :) dat zijn zijn woorden

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:10

Batlow schreef:
XFILE schreef:

Dan kom je uit op een koper spiraal geloof ik

Ja die heb ik uitgezocht maar zie dat totaal niet zitten. Sowieso dat je voor zoiets naar de arts moet, de plaatsing doet zeer en hoop gedoe.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:14

Ja spiraal wil ik liever ook niet, door verhalen alleen al :+

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:15

Plaatsen kan gewoon bij de huisarts. Het voelt als menstruatiekramp/pijn. Veel gedoe? Nee.

Maar aan de andere kant..
Wat is voor jou veel gedoe? :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:16

Ik ben altijd heel tevreden geweest over mijn koperspiraal. Je hebt ook een aantal soorten (bv. Gynefix, Flexi T...). Verschillen in grootte kunnen invloed hebben op het plaatsen en de eventuele bijwerkingen. Helaas vanwege mijn pms is de koperspiraal toch niet helemaal voor mij op dit moment.

Ik heb hem trouwens nog steeds (nu iets langer dan 2 jaar), maar slik ook weer de pil. Hij moet er nog een keer uit. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:19

Ik val steeds flauw als ik ongesteld ben zonder de pil. was dus eventjes gestopt maar na flauw vallen weer begonnen. Slik het nu 5 jaar gok ik? Heb verder geen klachten die van de pil kunnen komen. Mijn vriend gaat denk ik gillend bij me weg als ik stop en bijvoorbeeld een hoger libido krijg. :=

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:24

Ik werd altijd behoorlijk ziek van mijn menstruatie.
En heb nu jaren naar tevredenheid de pil geslikt.
Maar de laatste tijd lijkt het wel niet meer te werken voor mij opeens.
Elke week doorbraakbloedingen en regelmatig hoofdpijn.
Kijk dit nu al veel te lang aan.
Nu ik dit topic lees is het weer even een reminder voor mezelf om toch langs de huisarts te gaan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:57

Ik ben hoofdzakelijk gestopt vanwege hoofdpijn. Nu pas 1 week. Ik had wel 3/4 x p week hoofdpijn, en kom daar de rest van de dag niet vanaf, pas na een nacht slapen. Soms heb ik het geluk dat ik er ook mee op sta. Hoop wel echt dat dit het oplost, door te stoppen.....

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 06:50

Na de eerste keer dat ik gestopt ben ben ik 5 kilo afgevallen maaaar ben ook beginnen sporten toen dus weet niet of het daaraan ligt. Voelde me wel beter in mijn vel, maar dan ben ik weer voor een paar maand begonnen en merkte ik geen verschil. Nu weer gestopt omdat ik seksueel niet actief ben en merk ook geen verschil.. wel weer meer puisten, meh.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 08:20

Ik ben 2 jaar geleden gestopt met de pil, beste beslissing ooit!
Emotioneel voel ik me veel beter, lichamelijk ook. Duurde wel lang voordat mijn cyclus regelmatig was, ik heb een lange cyclus en menstruatie is heel licht (nauwelijks klachten ook).
Libido is stukken hoger en ik merk dat ik me sneller aangetrokken voel tot iemand, vooral in mijn vruchtbare periode :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:21

Marije_jiplover schreef:
plutolover schreef:
Ik hoop er ooit dat er iets op de markt komt. Zonder hormonen en zonder dat je ongesteld wordt. En dat als je toch ooit kinderen wilt... dat t dan omkeerbaar is..

Ik heb geen kinderwens maar hoeft echt niet me 31e aan te komen bij de dokter dat ik gesteriliseerd wilt worden.. daarnaast vind ik ongesteldheid verschrikkelijk. Ik weet nooit wanneer ik t wordt. T kan keurig om de 3/4 weken zijn maar soms ook 6 weken duren. Waarom natuur nou bedacht heb dat we elke maand ingesteld moeten worden?? 1x in 3/6 maanden is meer dan genoeg...

De koper spiraal wordt je nog gwn ongesteld en daardoor hoor ik meer ik ben toch zwanger.,

Als m’n vent een knoopje in gaat leggen, stop ik denk ik wel met de spiraal...

Als je je laat steriliseren behoud je je menstruatie.
Alleen wanneer ze de heleboel eruit halen verdwijnt die.
Maar daar kleven een heleboel andere nadelen aan.
Een vriendin van mij is op haar 36 gesteriliseerd, het kan dus wel op redelijk jonge leeftijd.

plutolover schreef:
Was dat voor medisch? En had ze al kinderen? Vraag uit intresse anders ga ik me toch eens in verdiepen.

Nee, niets medisch aan de hand, geen kinderen en overtuigd van het feit dat ze die ook nooit zal willen.
Is een traject met gesprekken met een psycholoog, omdat ze willen voorkomen dat je later toch spijt krijgt, maar het kan dus wel op jonge leeftijd zonder kinderen.

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:35

Lous schreef:
Plaatsen kan gewoon bij de huisarts. Het voelt als menstruatiekramp/pijn. Veel gedoe? Nee.

Maar aan de andere kant..
Wat is voor jou veel gedoe? :)

Het plaatsen an sich vind ik veel gedoe.
Daar zou ik al om weigeren eigenlijk.
Tevens, de pijn. Die verhalen zijn echt niet mis.
En het moet om de zoveel jaar eruit en weer erin eventueel.