Ik zit er doorheen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:38

123Shadow123 schreef:
Die sertraline is al vaker genoemd inderdaad. Klinkt wel goed.
Ik wacht toch nog even met het innemen van de citalopram. Wat ook raar is, is dat de huisarts me de laagste dosering zou geven. Maar ik heb de 20mg gekregen terwijl ik zie dat er ook een 10mg is?

Dat er ook pilletjes van 10mg zijn betekent niet dat dat een laagste begindosering is. Ga alsjeblieft niet zelf zitten rotzooien met een dosering van antidepressiva. Dat is echt niet slim. De voorgeschreven begindosering bij een depressieve stoornis waardoor citalopram gebruikt wordt is 20 mg/dag. Meestal wordt de dosis daarna zelfs opgehoogd tot 40 mg/dag, omdat dat uit onderzoek de beste dosis is. Maar dat wordt sowieso pas gedaan als je ermee gestart bent en op basis van of het wel of niet goed aanslaat.

Ben je zelf al onder behandeling bij een psychiater voor een angststoornis oid? Want momenteel schreeuwt alles elke keer in je reactie angst. Waardoor ik denk dat daar eens goed naar gekeken mag worden, zodra je gewicht iets minder dramatisch is.

Edit: Des te meer jij je in je hoofd haalt dat je misselijk gaat worden van citalopram, des te waarschijnlijker ga je dat ook worden. Je maakt jezelf er helemaal gek mee, wordt extra angstig en waarschijnlijk neemt ook daardoor de misselijkheid toe. Probeer het in ieder geval TS, je moet eten en je moet aankomen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:40

Kinke schreef:
jaja, zoals het bij jou is gegaan, zal het bij iedereen gaan.
Mijn verhaal is heel anders, had mijn vader geen AD gekregen, dan was hij er niet meer geweest. Dus die nog geen 1 1/2 maand AD is prima gegaan, topspul die Sertraline. Heeft hem net dat zetje gegeven wat nodig was. Van enorme toestanden met 'ik kan niet eten', 'ik kan geen eten met structuur binnenhouden', 'ik eet wat vla/yoghurt/slokje bouillon', 'ik ben nu wel geopereerd aan darmkanker maar er is meer aan de hand, ik kan niet eten', naar gewoon weer alles eten toen de AD aansloeg. En dat is zo gebleven. Vanaf dat moment heeft hij het geen seconde meer gehad over niet kunnen eten.
Ik blijf erbij, je kunt niet tegen iemand die nog 39 kilo weegt zeggen dat ze van AD dik gaat worden en dat het maar te gemakkelijk voorgeschreven wordt omdat jij dat vindt. Overigens werd dit bij mijn vader helemaal niet gemakkelijk voorgeschreven, hier gingen weet ik hoeveel pogingen om weer thuis te wonen, diverse opnames met sondevoeding, een tijd in een revalidatie centrum, een paar spoedopnames en ziekenhuisperiodes, hulp van een psycholoog, diëtiste en logopediste aan vooraf.

Jij en Verootjoo lezen duidelijk wat jullie willen lezen en niet wat ik schrijf. Maar goed, lekker laten gaan. Het werkt voor iedereen anders, maar je kunt niet alleen de positieve ervaringen melden. Ook de negatieve zijn belangrijk, om een eerlijk beeld te krijgen van de mogelijke bijwerkingen van die troep. Ik ben NIET de enige met slechte ervaringen, zo zijn anderen NIET de enigen met betere ervaringen. Het moet van alle kanten eerlijk belicht worden. Ik deel gewoon mijn eigen ervaring. Het is aan TS om daar mee te doen wat ze wil. Heb jij een andere ervaring: prima. Die deel jij toch ook? Veeg ik toch ook niet van tafel alsof je iets stoms aan het vertellen bent? Ik ben alleen maar blij als het voor een ander wel mag werken, maar het is niet alleen rozengeur en manenschijn. Was het maar zo.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:47

genja schreef:
Shenavallie schreef:

Omdat AD pure rotzooi is. Als je iets op een andere manier kunt oplossen, zou dat veel beter zijn. Niet iedereen komt er ook makkelijk meer vanaf. Lees anders het andere antwoord ook nog even een keer, daar staat in dat je niet alleen hoeft aan te komen (dat is voor iedereen anders), maar ook andere bijwerkingen. Liever een keer te veel gewaarschuwd dan 'had ik dat geweten'.

Vindt het best gevaarlijk dat je hier er best op hamert hoe rot spul het is. Dat zijn jou ervaringen en komt inderdaad af en toe voor maar om maar gewoon via internet een jong iemand die je helemaal niet kent toch best wel negatief advies te geven. Nee in mijn ogen echt onverstandig.
Ik ben apothekers assistente en hoor overwegend positieve verhalen negatieve natuurlijk ook maar als het voorgeschreven is moet iemand persoonlijk ervaren hoe het is.

Ts ik zou nog even tot dinsdag wachten ( die paar dagen kan nog) en dan goed met de huisarts overleggen en zeggen wat je dwars zit om de citalopram te gaan slikken. Je moet er namelijk zelf wel enigszins achter staan. Als de huisarts toch hier bij blijft wees in ieder geval eerlijk tegen de huisarts wat je keuze wordt. Het is namelijk wel duidelijk dat er iets moet gebeuren voordat je nog verder daalt in gewicht.
Sterkte met je keuze !

Het zijn de arts en TS die de beslissing moeten maken, niet iemand anders. Bokt niet, ik niet. Het is wel zo dat het belangrijk is dat ervaringen daarin gedeeld worden om een goede keuze te kunnen maken en dan nog is het zo dat het per persoon verschilt. Maar goed, ik ga mijn tijd hier niet meer aan verspillen. Begrip is op psychische vlak vaak nog ver te zoeken in deze maatschappij - waar bokt toch een afspiegeling van is. Ik ervaar het als troep, inderdaad. Omdat het dusdanig mijn leven bepaalt en dusdanig invloed heeft als ik er vanaf wil, dat het niet handig is om de gevolgen hier neer te zetten. Iedereen redeneert vanuit zijn/haar eigen referentiekader en dit is de mijne.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:48

Daar gaat t niet om, het gaat erom dat je mi niet zonodig je barslechte ervaringen hoeft te gaan delen als mensen al angstig zijn.

Dat is hetzelfde als tegen zwangere mensen vertellen hoe dramatisch jouw bevalling was en hoe je toen bijna het lootje hebt gelegd, of tegen mensen met tandartsangst gaat vertellen hoe een behandeling bij jou helemaal fout is afgelopen.
Dat doe je gewoon niet. :\

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:05

20mg is een normale startdosering. Vanuit daar kan er nog opgehoogd worden. De 10mg wordt over het algemeen alleen gegeven als je bijvoorbeeld 25mg moet hebben (en dus 1 van 10 doormidden moet breken), of 30 (zodat je niet hoeft te breken). Dat medicatie in andere hoeveelheden verkrijgbaar is, wil niet zeggen dat het de ideale startdosering is.
Je hebt al terugkoppeling gehad met de huisarts, ik zou ze dus gewoon nemen in de voorgeschreven hoeveelheid en kijken wat er gebeurd. Je kunt altijd nog over op een ander middel als dit toch niet het juiste blijkt.
Ik snap wel dat je bang bent hoor, maar ik denk dat je inmiddels wel op een punt bent dat je iets moet. Je lijf kan zo'n ondergewicht even handelen, maar uiteindelijk kun je er blijvende schade van over houden. En AD is dan misschien niet het meest leuke om te slikken, maar als dat betekent dat je de boel weer een beetje op de rails krijgt, is het het proberen waard toch? En daarna kun je weer verder kijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:48

123Shadow123 schreef:
Edit; weet iemand of er echt eerst SSRI voorgeschreven moet zijn voor je TCA kan krijgen. Die bijwerkingen vind ik minder erg namelijk.

....en de bijwerkingen van alprazolam zijn echt fors.
In de richtlijnen staat : eerst een ssri proberen, 'want dat wordt vaak goed verdragen ', daarna kan TCA worden gegeven.
Maar in goed overleg kan en mag de arts meteen beginnen met tca.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:11

Ik heb niet alles gelezen. Ben zelf (kinder)verpleegkundige en denk dat je met je 39 kilo eigenlijk in een ziekenhuis hoort. Als je zo weinig voedselinname hebt kan dat op den duur echt gevaarlijk zijn. Het is ook bekend dat als je onder een bepaald gewicht komt (en je dus ondervoed bent) dit ook je gedachten kan beïnvloeden. Je hoofd/gedachten kunnen dan niet meer normaal functioneren. Dus daarom is het belangrijk weer in goede voedingstoestand te komen.

Als het echt de misselijkheid is kan je hiervoor medicatie krijgen Ondansetron of Primperan.
Bij jou spelen waarschijnlijk meer componenten mee, maar het lijkt me het proberen waard.

Hopelijk word je snel geholpen. Want dit is echt niet leuk voor je. Sterkte!!

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 21:03

manubres schreef:
Ik heb niet alles gelezen. Ben zelf (kinder)verpleegkundige en denk dat je met je 39 kilo eigenlijk in een ziekenhuis hoort. Als je zo weinig voedselinname hebt kan dat op den duur echt gevaarlijk zijn. Het is ook bekend dat als je onder een bepaald gewicht komt (en je dus ondervoed bent) dit ook je gedachten kan beïnvloeden. Je hoofd/gedachten kunnen dan niet meer normaal functioneren. Dus daarom is het belangrijk weer in goede voedingstoestand te komen.

Als het echt de misselijkheid is kan je hiervoor medicatie krijgen Ondansetron of Primperan.
Bij jou spelen waarschijnlijk meer componenten mee, maar het lijkt me het proberen waard.

Hopelijk word je snel geholpen. Want dit is echt niet leuk voor je. Sterkte!!

Primperan heb ik. Maar heb meer baat bij alprazolam. Ik gebruik primperan wel als ik merk dat het eten niet lekker valt.

Ik zit op dit moment weer op de hap. Kijken wat daar nu uitkomt. Als er weer niks is, gaan we een afspraak maken bij een endocrinoloog. Die tip heb ik gekregen.

manubres

Re: Ik zit er doorheen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:20

Wat is er dat je nu acuut weer naar de hap moet?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:24

Inderdaad, ben je flauw gevallen of zo?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:49

Moderatoropmerking:
gezien de ernst van de situatie en het mogelijk grote gevaar bij het afwijken van medicatie het dringende verzoek geen advies te geven over op eigen houtje medicatie veranderen. Deze medicatie moet gedurende langere tijd ingeregeld worden door professionele hulpverleners.

Wij zijn geen van allen haar dokter. Medicatie uit eigen beweging veranderen kan zeer ernstige gevolgen hebben. Daarom is er hier geen mogelijkheid tot discussie over het zelfstandig veranderen van medicatie.

GUSTIxBILLJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 08:39

Ik denk dat haar gewicht en problemen reden genoeg zijn om naar de hap te gaan.
En te blijven gaan tot ze correcte hulp krijgt.
Aan proffesioneel advies heeft ze meer aan als 100en adviezen van bokt...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:25

Wat naar lieve TS, ik hoop dat je nu goed geholpen gaat worden.

Heel veel sterkte, ik denk aan je!

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:28

GUSTIxBILL schreef:

Daarom snap ik ook niet waarom zulke topics op bokt mogen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:34

Een uitlaatklep zijn? Je ei even kwijt? Soms kan dat helpen en denken mensen buiten de lijntjes. Zolang er geen medicijnadvies gegeven wordt in de zin neem dat niet of doe maar de helft of het dubbele niks mis mee

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:17

karuna schreef:
Een uitlaatklep zijn? Je ei even kwijt? Soms kan dat helpen en denken mensen buiten de lijntjes. Zolang er geen medicijnadvies gegeven wordt in de zin neem dat niet of doe maar de helft of het dubbele niks mis mee

Nouja het kan ook een trigger zijn.
Voor de rest ga ik niet off topic er op in.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:43

ApplePapple schreef:
karuna schreef:

Nouja het kan ook een trigger zijn.
Voor de rest ga ik niet off topic er op in.

Mensen kunnen dmv het eerste stukje in de begin post wel inschatten of het triggerend is :)

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 15:03

Nou de huisarts had er zin in gisteren.
Liet ons niet uitpraten, heeft geen enkel onderzoek gedaan (bloeddruk oid) en mijn dossier erbij pakken was ook te veel moeite blijkbaar.

Ik snap niet hoe hij me zonder enig onderzoek doodleuk naar huis stuurt. Ik ben juist gegaan omdat ik me weer slap voelde en ook weer last van hartkloppingen had.
We waren nog bezig met praten toen dokter al de deur open deed _-:(

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 15:05

ApplePapple schreef:
GUSTIxBILL schreef:

Daarom snap ik ook niet waarom zulke topics op bokt mogen...

Het horen dat er meer mensen zijn met dit probleem en de tips doen me wel goed.
Het is erg zwaar en mijn familie heeft het er ook zwaar mee. Daarom is het fijn om ergens anders ook je ei kwijt te kunnen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:19

Ts wat had je gewild dat de huisartsenpost deed?
Je situatie is ongewijzigd met voor het weekend.
En aangezien je vooral ongezonde dingen eet als je eet (chips, kipnuggets???) zal iedere arts ervan uitgaan dat de misselijkheid niet lichamelijk maar psychisch is.
Daarop schrijft je huisarts medicatie voor. Zelf beslis je die niet te nemen omdat je graag iets anders wil dan degene die je gekregen hebt.
Je hebt drinkvoeding, ik neem aan dat je die netjes volgens voorschrift neemt?

De bal ligt vooral heel erg bij jezelf. Je houd dit patroon in stand en wil overal hulp hebben maar wel andere hulp dan die ze je bieden. Misschien gewoon eens starten met het advies van je eigen arts op te volgen?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:23

Zou morgen dan maar direct een afspraak maken bij je eigen huisarts! Ik vind de uitleg van de verpleegkundige hier ook heel zinvol, dat als je ondervoed bent je gedachtes ook lastiger zijn en je moeilijk kunt nadenken. Je hebt dus echt dringend hulp nodig. Helpt je eigen huisarts onvoldoende kun je altijd beslissen naar een andere huisarts te gaan. Je moet er echt opstaan dat er met spoed de juiste hulp moet komen. Of dat nou een goede diëtist is of een psychiater. GGZ kan lange wachttijden hebben, maar vrijgevestigde psychiaters kun je vrij snel terecht! Deze kan dan ook bemiddelen wellicht richting het ziekenhuis. En zoals ook hierboven is gezegd, chips en kipnuggets zijn nou niet echt de meest gezonde voeding. Kan me voorstellen dat dat juist misselijkheid opwekt als dat vnl je hoofdvoedsel is. Wat dacht je eens van volkorenboterham met bv een gekookt ei erop en een banaan ipv een zak chips en kipnuggets?
Laatst bijgewerkt door Sabri op 16-12-18 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 15:27

Sabri schreef:
Zou morgen dan maar direct een afspraak maken bij je eigen huisarts! Ik vind de uitleg van de verpleegkundige hier ook heel zinvol, dat als je ondervoed bent je gedachtes ook lastiger zijn en je moeilijk kunt nadenken. Je hebt dus echt dringend hulp nodig. Helpt je eigen huisarts onvoldoende kun je altijd beslissen naar een andere huisarts te gaan. Je moet er echt opstaan dat er met spoed de juiste hulp moet komen. Of dat nou een goede diëtist is of een psychiater. GGZ kan lange wachttijden hebben, maar vrijgevestigde psychiaters kun je vrij snel terecht! Deze kan dan ook bemiddelen wellicht richting het ziekenhuis

Psychiater heeft me zo'n 3weken geleden gezien. Daarna niet meer. Dinsdag staat al een afspraak bij de huisarts maar ben bang dat er weer niks uitkomt. Huisarts wil namelijk dat alles via ggz gaat.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:29

De huisarts wilt volgens mij wel helpen en is behulpzaam maar Ts moet hier ook voor open staan. Niet alles want aangeboden wordt zal
zo gezegd binnen je comfort zone vallen.
Maar waarschijnlijk heb je dat juist wel nodig tot een verandering te komen.
Dinsdag had je al afspraak staan met huisarts toch ? Ga een goed en eerlijk gesprek aan en
Schrijf van te voren je plus en minpunten van de citalopram op.
Maar besef wel dat er nu iets moet gaan gebeuren dus sta open om dingen te proberen

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:30

Kun je opnieuw een afspraak bij deze psychiater maken? Opbellen dat heel slecht gaat, je het zo niet meer volhoud, er nu iets snel moet gebeuren bv? Deze persoon mag ook met jou huisarts overleggen om je bv sneller in ziekenhuis of ggz te krijgen! En inderdaad sta open om iets nieuws te proberen. Want doorlopen op het pad waarop je nu zit is blijkbaar niet goed voor je. Veel sterkte hoor!
Laatst bijgewerkt door Sabri op 16-12-18 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 15:31

smurffie schreef:
Ts wat had je gewild dat de huisartsenpost deed?
Je situatie is ongewijzigd met voor het weekend.
En aangezien je vooral ongezonde dingen eet als je eet (chips, kipnuggets???) zal iedere arts ervan uitgaan dat de misselijkheid niet lichamelijk maar psychisch is.
Daarop schrijft je huisarts medicatie voor. Zelf beslis je die niet te nemen omdat je graag iets anders wil dan degene die je gekregen hebt.
Je hebt drinkvoeding, ik neem aan dat je die netjes volgens voorschrift neemt?

De bal ligt vooral heel erg bij jezelf. Je houd dit patroon in stand en wil overal hulp hebben maar wel andere hulp dan die ze je bieden. Misschien gewoon eens starten met het advies van je eigen arts op te volgen?

Dat is zeg dat ik chips en kipnuggets eet, betekent niet dat ik niks anders eet?
Ik heb al gezegd dat het psygisch is maar de gevolgen zijn lichamelijk.
Ik heb zelf AD moeten aanvragen dus wat je zegt klopt niet. De huisarts had het me alleen niet mogen meegeven op vrijdag via de telefoon. Hij had er eerst uitleg bij moeten geven.
Vind het eerlijk gezegd een beetje een rare reactie van je.

Wie zegt dat mijn situatie ongewijzigd is. Het gaat met de dag slechter ;(