Narcisme, wat is jouw ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe heb jij narcisme ervaren?

Een ouder, geen last van gehad
6 (2%)
Een ouder, matig last van gehad
23 (9%)
Een ouder, veel last van gehad
88 (34%)
Een partner, geen last van gehad
3 (1%)
Een partner, matig last van gehad
22 (8%)
Een partner, veel last van gehad
113 (44%)

Totaal aantal stemmen: 255

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 01:40

Jouw beginpost had de mijne kunnen zijn. Wat herkenbaar dat gevoel.

Ik was die tijd een heel bang,in mijzelf gekeerd meisje. Vanaf mijn 4e begon ik te merken dat mijn verwekker niet leuk was maar als kind ken je het woord narcistisch nog niet. Steeds de angst om dingen fout te doen maar ook de angst dat hij het fout vondt. Vele nachten als kind met mn kussen op mn hoofd gelegen om het geschreeuw van hem te dempen.

Vrienden mocht ik niet maken en uit angst durfde ik op slot ook niet meer om contacten te leggen en voelde mij die tijd erg alleen. Dat ik 6 jaar was heb ik mijn moeder gevraagd om weg te gaan maar ook mijn moeder was enorm bang en durfde de stap niet te zetten.

Op mijn 12e koos mijn moeder om weg te gaan en zijn bij mijn opa en oma ingetrokken. Daar was hij totaal niet mee eens en liet dit dan ook duidelijk merken. Helaas kwam er een weekendregeling en moesten wij de weekenden heen. Mijn steun was de hond die daar nog zat en wij niet mee kregen. Na maatschappelijke hulp, rechter etc heeft de rechter besloten dat wij niet meer heen hoefde.

De dag dat de scheiding officieel was heb ik een gat in de lucht gesprongen en bloeide een beetje op. Mijn moeder kreeg een huurhuis toegewezen en zo verhuisde wij met een nieuwe start. Helaas vondt mijn verwekker het nodig om te gaan kloten rondom ons nieuwe huis. Wij lieten ons niet gek maken en probeerde door te gaan. Ik kreeg vriendinnen en liep verder lekker. Na een tijdje kreeg mijn moeder een relatie en besloten samen te gaan wonen.

Helaas bedacht mijn verwekker weer om te gaan kloten. Werd van kwaad tot erger en vergeet de dag nooit meer dat ik net onder de douche vandaan kwam. De maatschappelijke hulp van hem had in grote paniek gebeld naar mijn moeder dat ze moest vluchten, de kinderen mee moest nemen. Hij was witheet over mn moeders nieuwe relatie en alles was mijn schuld. Ik ben in mijn badjas naar een vriend gerend en daar ondergedoken. Inmiddels stond er al een hoop politie klaar etc. Hij reed mijn onderduikadres voorbij richting de woning. Daar vlakbij is hij keihard weggevlucht nadat hij de politie door kreeg. Politie heeft hem thuis staande gehouden. Hij had mij wat aan willen doen en had de dag ervoor al vlakbij mij geweest tot er toevallig een politie auto voorbij kwam en hem aan had gesproken. Dag erna deed hij dus een nieuwe poging. Hierna heeft hij een verbod gekregen om bij ons in de buurt te komen.

Die tijd moest hij van de rechter nog alimentatie betalen en kreeg op mijn 18e dit op mijn eigen afschriften. Heb vele doodsbedreigingen gehad en nog veel meer woorden. De alimentatie heb ik stop gezet omdat ik de woorden en bedreigingen niet meer trok.

Kort daarna kreeg ik rust aan mijn hoofd. Begon mensen te vertrouwen, wilde niet meer dat bange meisje zijn. Dat is mij gelukt en ben nog elke dag blij daarmee. Wel merk ik in bepaalde dingen dat ik anders in dingen sta door wat ik heb meegemaakt. Ik kan "harder " zijn in mijn woorden maar weet dat ik eerlijk en oprecht ben.

De nieuwe relatie van mijn moeder is inmiddels haar man maar ook zeker een vader. Een betere had ik niet kunnen treffen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 01:57

Zinzi_jewel schreef:
Bijna 9 jaar met zo een gestoorde geleeft
Duurde al lang voor ik begreep dat t niet een gezonde relatie was .
Ben er ook in gevlucht omdat ik thuis niet prettig meer vondt.
Was net 18
Ook huiselijk geweld was hem niet vreemd .
Egoïstisch tot en met .

Nu jaren later .
Ik ben wie ik ben
Maar dit heeft me wel serieus beschadigt.
In t vertouwen van mannen als partner of potentiële partner

Durf mezelf maar moeilijk te gwvwn

Maar hoe weet je zo zeker dat het iemand met [naam] is, en niet gewoon een ongelofelijke eikel? Want die zijn er ook he. Akelige mensen zonder persoonlijkheidsstoornis. Niet alles wat akelig en egoïstisch is heeft [naam].

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:49

Resistance schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Bijna 9 jaar met zo een gestoorde geleeft
Duurde al lang voor ik begreep dat t niet een gezonde relatie was .
Ben er ook in gevlucht omdat ik thuis niet prettig meer vondt.
Was net 18
Ook huiselijk geweld was hem niet vreemd .
Egoïstisch tot en met .

Nu jaren later .
Ik ben wie ik ben
Maar dit heeft me wel serieus beschadigt.
In t vertouwen van mannen als partner of potentiële partner

Durf mezelf maar moeilijk te gwvwn

Maar hoe weet je zo zeker dat het iemand met NPS is, en niet gewoon een ongelofelijke eikel? Want die zijn er ook he. Akelige mensen zonder persoonlijkheidsstoornis. Niet alles wat akelig en egoïstisch is heeft NPS.

Het heeft vele kenmerken van.
En NPS is de enige verklaring waar ik enigzins mee heb leren leven
Dat het iig niet mijn schuld is.

IMJ

Re: Narcisme, wat is jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:21

Dat is herkenbaar zinzi..
Want ook ik zocht het bij mezelf. Het was toch mijn fout dat we uit elkaar gingen? Ik gaf hem niet genoeg ruimte om zijn geweldige ego te ontwikkelen!
Overigens ben ik echt niet mishandeld.
De relatie was totaal uit balans.. dat wel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:39

Het is Eigenlijk nooit goed als de een de ander geen respect geeft.
Maar deze ervaring maakt me een heel stuk wie ik nu ben .
En dat veranderen is moeilijk .
Heel moeilijk .

Schrik ook wel hoeveel bokkers er mee te maken hebben gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:09

En toch denk ik dat een heleboel bokkers met een eikel met narcistische trekjes te maken hebben gehad, en niet met [naam]. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet afschuwelijk is wat jullie mee hebben gemaakt, want niemand heeft het recht om een ander zo te behandelen. Maar het herkennen van symptomen die overeenkomen met een lijst op google is gewoon geen diagnose.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:25

Herkenbaar, narsistische trekken.

Zichzelf belangrijk vinden.
De beste.
Opscheppen.
De grond in trappen.
Niet luisteren.
Doordrammen.

Tegen mij zeggen dat ik niet zoveel over mijzelf moest praten in gezelschap, echter deed hij er nog schep bovenop. En ik braaf mijn mond houden.
Ik mocht niet weg, niet op stap, hij was bang voor vreemd gaan.
Maar zoals hij waard is vertrouwt hij zijn gasten.

"Ik zie wat jij kan worden"
En er alles aan doen om mij daar te krijgen in zijn voordeel.

Echter verloor ik mijzelf.
Hij snapte mij toch niet, en ik was er helemaal klaar mee.

Toen heb ik er punt achter gezet.

Zo heb ik nog meer mensen, maar die liever op pb...
Laatst bijgewerkt door maralyn op 27-11-18 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:32

Zinzi_jewel schreef:

Dat is een beetje een onjuiste conclusie omdat het voor de meeste bokkers gissen blijft. En zoals eerder al aangegeven is niet elke agressieve klootzak een narcist. En bovendien gaat het om een persoonlijkheidsstoornis die niet zomaar met een paar vinkjes op een lijstje vastgesteld kan worden. Het is heel erg als mensen in een relatie of familierelatie te maken hebben gehad met geweld, maar het label narcisme is niet het antwoord op alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:46

Pipodipo schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Dat is een beetje een onjuiste conclusie omdat het voor de meeste bokkers gissen blijft. En zoals eerder al aangegeven is niet elke agressieve klootzak een narcist. En bovendien gaat het om een persoonlijkheidsstoornis die niet zomaar met een paar vinkjes op een lijstje vastgesteld kan worden. Het is heel erg als mensen in een relatie of familierelatie te maken hebben gehad met geweld, maar het label narcisme is niet het antwoord op alles.

Amen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:03

Zinzi_jewel schreef:
Resistance schreef:

Maar hoe weet je zo zeker dat het iemand met NPS is, en niet gewoon een ongelofelijke eikel? Want die zijn er ook he. Akelige mensen zonder persoonlijkheidsstoornis. Niet alles wat akelig en egoïstisch is heeft NPS.

Het heeft vele kenmerken van.
En NPS is de enige verklaring waar ik enigzins mee heb leren leven
Dat het iig niet mijn schuld is.

En daar zeg je iets heel belangrijks: als slachtoffer van welke vorm van geweld dan ook zoek je een verklaring die JOU helpt, super menselijk maar die verklaring hoeft niet perse de waarheid te zijn ;)
Het zoeken naar het waarom, bedenk je zelf dat dat jou helpt in je verwerking, probeer het daar dan ook bij te houden.

Edit: ik ben werkzaam als ervaringsdeskundige in de psychiatrie en heb zelf ervaring met destructieve relaties en ik krijg zelf een heel naar gevoel van dit topic.
Behoorlijk stigmatiserend en er wordt vergeten dat verhalen wel 2 kanten hebben.

Ik ben ook slachtoffer geweest maar ook mijn nare kanten kwamen boven in die relatie. Nee, dat praat zijn gedrag niet goed maar iets met inderdaad eigen verantwoordelijkheid.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:07

Leuk is dat als je als kind van een narcistische ouder opgroeit..

Edit: ik niet overigens

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:12

Ik vraag me af wat voor zin het heeft om steeds te herhalen dat het geen narcisme is....
Of dat niet alles wat narcisme lijkt, het niet altijd is.

Waarom, wat heeft het in vredesnaam voor nut?

Waar maken jullie je druk om?

En Zinzi_jewel

Je bent nooit verantwoordelijk voor de ellende die een ander aanricht.
Wat ie jou ook probeert te doen geloven.

Wel blijf je altijd verantwoordelijk voor jezelf en je gevoel en het opruimen van je eigen oliebol....
Das dan weer jammer, lijkt het soms wel....maar je groeit er enorm door en gaat je eigen leven leiden ( ipv nog langer lijden )

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:24

A3a1 schreef:
Ik vraag me af wat voor zin het heeft om steeds te herhalen dat het geen narcisme is....
Of dat niet alles wat narcisme lijkt, het niet altijd is.

Waarom, wat heeft het in vredesnaam voor nut?

Waar maken jullie je druk om?

Omdat je niet zomaar stempels op mensen kan drukken.
Wat heeft het voor nut om bij een aantal symptomen meteen te zeggen "jij hebt narcisme"? Dat kan namelijk heel erg vervelend zijn voor mensen.

Als je die diagnose hebt gehad is dat al erg genoeg, zowel voor de persoon zelf als de omgeving van die persoon.

Ik hoor mensen wel vaker met bepaalde psychische ziektes roepen terwijl de persoon in kwestie nog nooit onderzocht is. En dat vind ik persoonlijk heel erg kwalijk en vervelend!
Vooral omdat ik vanuit mijn studie psychologie nu heel veel met dit soort ziektebeelden in aanraking kom, en weet hoe verschrikkelijk dit is of kan zijn.

En inderdaad niet iedere grove eikel is een narcist.
Dus als we hier dan ook gewoon situaties kunnen bespreken waarbij iemand dan ook echt gediagnosticeerd is door een bevoegd persoon, dan komen dit soort dingen ook niet meer voor ;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:27

Hoe vaak worden mensen werkelijk gediagnosticeerd? Ik gok dat de meeste narcisten nare mensen met narcistische trekken niet braaf naar een hulpverlener gaan omdat de omgeving zegt dat ze vervelend zijn. :') :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:31

julius_juut schreef:
Hoe vaak worden mensen werkelijk gediagnosticeerd? Ik gok dat de meeste narcisten nare mensen met narcistische trekken niet braaf naar een hulpverlener gaan omdat de omgeving zegt dat ze vervelend zijn. :') :=

Het zal je verbazen hoeveel dat wel doen, maar daar hoor je niets van, aangezien niet nare mensen ook [naam] kunnen hebben, dankjewel. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-18 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:32

Dat bedoel ik ook niet. Maar de mensen waar het hier over gaat zijn wél de nare mensen. En die gaan heus niet naar een hulpverlener omdat de omgeving zegt dat dat misschien verstandig is.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:38

Zouden jullie een eigen topic willen maken voor deze discussie.
Het is zo ongepast om die hier te voeren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:44

CharmingS Het is inderdaad erg kwalijk dat iedereen maar van alles roept. Zo heeft mijn moeder altijd geroepen dat mijn vader schyzofreen was. Dat was meer een soort scheldwoord dat ze graag gebruikte. Ze had en heeft geen idee wat het inhoud. Hij heeft zeker een stoornis maar die is meer aan autisme verwant. (En oorlogssyndroom).
Dat ze zelf narcistisch is ziet ze natuurlijk weer helemaal niet. Iedereen is gek of slecht tenzij ze haar hielen likken, en zij is de meest geweldige mens op aarde die naar haar wenken bediend moet worden.

En zeker is niet elke grove eikel een narcist. Psychische overhand willen hebben op een partner komt uit heel veel hoeken en hoeft niks met narcisme te maken te hebben.

Wij hebben thuis allemaal wel een knauw gekregen, mede door het slechte huwelijk van mijn ouders, maar zijn geen van allen van het type dat zich slachtoffer voelt en pakken gewoon het leven op zoals het nu is. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen situatie. Als een relatie je niet bevalt stap je daar uit (relatie) of neem je (meer) afstand (familie).
Je bent zelf de enige die voor je geluk kan zorgen, dat moet je niet van anderen af laten hangen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:45

julius_juut schreef:
Dat bedoel ik ook niet. Maar de mensen waar het hier over gaat zijn wél de nare mensen. En die gaan heus niet naar een hulpverlener omdat de omgeving zegt dat dat misschien verstandig is.

Niet omdat de omgeving zegt dat dit verstandig is, wat ook vaak wel gebeurd hoor..

Maar met deze stoornis kunnen ook andere problemen komen, of andere stoornissen ontwikkelen. Waar iemand dan ook wel hulp voor nodig zal hebben. Maar het is aan de persoon zelf of hij/zei hulp wil ja of nee. Als iemand door de narcistische stoornis weinig of geen sociale contacten meer heeft en zichzelf terug trekt kan ook een depressieve stoornis ontwikkelen, niet perse alleen dit maar er zijn nog zoveel andere dingen die dit met zich meebrengt.

En ja vaak word dan door de omgeving aangeraden om eens met iemand te gaan praten, of om onderzoek te laten doen. En met cognitieve gedragstherapie kun je al een heel eind komen.
En hier worden alleen de nare kanten besproken van personen in kwestie, maar ook deze personen hebben goede kanten.

@A3a1: Volgens mij is dit toch een topic wat over narcisme gaat, en daar hebben we het toch over? Laten we het dan ook over narcisme hebben ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:46

julius_juut schreef:

Dit is het grote probleem. Hun slachtoffers komen daar vaak wel terecht, maar zelf zien ze geen enkele reden.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:11

Citaat:
CharmingS schreef:
@A3a1: Volgens mij is dit toch een topic wat over narcisme gaat, en daar hebben we het toch over? Laten we het dan ook over narcisme hebben ;)

Nee, we hebben het hier over nare ervaringen. Discussies over hoe gepast het is hoe wij bezig zijn lijkt me vooral ergens anders gepast. Dit hoort een topic te zijn waar mensen met ervaringen hun hart kunnen luchten of kunnen ervaren dat ze niet de enige zijn. In plaats daarvan wordt het toontje steeds zuurder, veroordelender en onveiliger. Lekker bezig jongens!

Dat maak je er zelf van! Het gaat om ervaringen met mensen met narcisme, niet over mensen die gewoon vervelend zijn, of misschien narcistische trekjes vertonen.

Want als het over vervelende, nare mensen gaat dan moet iemand even een mod vragen om de titel aan te passen. Want ik vind dit soort dingen altijd heel erg vervelend om zomaar stempels op mensen te drukken, of ze dit nu zelf kunnen lezen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:59

Citaat:
CharmingS schreef:
Dat maak je er zelf van! Het gaat om ervaringen met mensen met narcisme, niet over mensen die gewoon vervelend zijn, of misschien narcistische trekjes vertonen.

Want als het over vervelende, nare mensen gaat dan moet iemand even een mod vragen om de titel aan te passen. Want ik vind dit soort dingen altijd heel erg vervelend om zomaar stempels op mensen te drukken, of ze dit nu zelf kunnen lezen of niet.

Dus omdat JIJ het vervelend vind, moeten WIJ het aanpassen? Misschien heel banketstaverig hoor, maar wie is hier dan probleemeigenaar?

Nogmaals: ik heb het NIET over mensen die denken dat iemand narcistisch is, hierin rust vinden, maar dit vervolgens wel openlijk tegen anderen (vrienden/bekenden) gaan zeggen. Dat is inderdaad schadelijk voor de andere persoon. Maar als iemand voor ZICHZELF de conclusie trekt dat iemand wellicht narcistisch is, hierin rust vindt, en dit bij zichzelf houd zodat de omgeving het niet te weten komt, wat is dan de flekkityflek het probleem?? Het is het internet, daar kom je nou eenmaal dingen tegen waar je het niet mee eens bent. Heb ik ook 10 keer per dag, minstens. Het is ook een keuze om dan gewoon door te scrollen.

Gezien het onderwerp van het topic is dit best een ironische uitspraak. :+

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:02

@Anoniem: denk dat onze mening daarover nogal verschilt dus ik ga hier verder niet op in, feit blijft wel dat ik dat inderdaad vervelend vind, als mensen openbaar familieleden of bekenden gaan bespreken, internet of geen internet, als iemand die diagnose niet heeft gehad en je er zelf weinig van weet en niet bevoegd bent om die diagnose te stellen dan moet je daar gewoon je mond over houden, en misschien een gesprek voeren met die persoon in kwestie als je je zoveel zorgen maakt dat het zelfs nodig dit in een openbaar forum te bespreken. :)

Voor de mensen die het interessant vinden, heb even wat foto's uit mn boek bijgevoegd.. Misschien dat het wat verduidelijkt :)

Afbeelding
Afbeelding

Edit: Onderste foto is niet echt leesbaar excuus ;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:09

Als je de pagina een beetje vergroot (Crtl+) wel. :)

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:17

CharmingS schreef:
feit blijft wel dat ik dat inderdaad vervelend vind, als mensen openbaar familieleden of bekenden gaan bespreken, internet of geen internet, als iemand die diagnose niet heeft gehad en je er zelf weinig van weet en niet bevoegd bent om die diagnose te stellen dan moet je daar gewoon je mond over houden, en misschien een gesprek voeren met die persoon in kwestie als je je zoveel zorgen maakt dat het zelfs nodig dit in een openbaar forum te bespreken. :)

Heb even geknipt, maar als je dit zelf terug leest, denk je dan niet dat je het hele forum wel op kan doeken?
Als je alleen maar feiten en bewezen stukken wil lezen, is een forum misschien geen geschikte plek..