Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:We zien het dagelijks bij de mensen die we begeleiden (zie hiervoor persoonlijke coaching). Mensen met burnout die gewend zijn ‘geen half werk te leveren’ of mensen die ‘de kantjes er niet vanaf willen lopen’ of mensen die ‘niet voor aap willen staan als ze aan het bewegen zijn’.
Maar bedenk dan goed: Is juist deze overtuiging niet de reden geweest dat je een burnout hebt gekregen?
We zien daarom veel mensen die, wanneer ze eenmaal gaan hardlopen, veel te hard gaan en zich zo uitputten en (als ze niet oppassen) zorgen voor een terugval bij burnout.
De gedachte die hieraan ten grondslag ligt is:
Hard werken loont
Ik beweeg toch niet voor niks?
Dit tempo schiet niet op!
De hele omgeving loopt veel harder
Ik trek even een eindsprintje, dan ben ik er teminste.
blubblabhoi schreef:Ik heb het topic niet volledig gelezen, maar zal mijn eigen ervaring delen. In januari thuis komen te zitten met een burn-out. Toch weer vrij snel (achteraf) aan het werk gegaan, tot nu toe gaat het goed maar achteraf had ik meer tijd willen hebben. Geloof me, dat gaat je helpen op de lange termijn. Ook al wil je nog zo graag, en wordt je thuis he-le-maal gek van het 'stil' zitten, trust me, I know.
Wat eerst heel erg belangrijk is is acceptatie. Accepteer dat je accu misschien maar max. 20% aankan dan normaal. Op het moment dat je iets doet voel je het misschien niet, maar de sloophamer komt hoe dan ook. Accepteer dat mensen om je heen je willen helpen en dingen van je willen overnemen, zoals huishoudelijke taken. Volgens mij is het al meerdere keren gezegd dit topic, maar blijf wel bewegen. Ik ben zelf begonnen bij rondjes van 15 minuten en heb dit langzaam uitgebreid. Ik was ook fanatiek sporter en ik lette ook erg op m'n eten. Ik vond het lastig dit los te laten, maar ik heb de eerste 4 maanden van m'n burn-out de sportschool niet gezien.
Ik zelf ben nadat ik Netflix zat was gaan puzzelen, maar merkte dat ik dit mentaal soms nog te belastend vond. Dit wisselde ik dan af met 'hersenloos' tv kijken. Ik heb mezelf ook leren piano spelen. In elk geval heb ik nieuwe hobby's gezocht die ik thuis kon doen. Achteraf zijn de eerste twee maanden echt een grote blur. Ik kan je niet verder vertellen wat ik gedaan heb.
Nog steeds heb ik moeite met balans. Ik heb wel echt geleerd dit jaar om te doseren en ben ergens alleen maar blij dat ik over de grens ben gegaan. Ik heb net als jou dat ik eten/sporten 200% doe, of helemaal geen focus heb. Volgens m'n psycholoog moet dit in stapjes, maar ik heb m'n stapjes nog niet gevonden.
Ik wens je in elk geval erg veel sterkte. Het kan heel lastig zijn, maar je moet echt accepteren dat je lichaam weinig energie heeft, terwijl je hoofd denkt/voelt van wel. Het is heel apart het gevoel te hebben dat dit los van elkaar staat, dit weet ik nog heel goed van mijn herstelperiode.
mysa schreef:Maak een schema voor sport/beweging. Of beter nog, laat dat door iemand anders maken. En houd je daar dan aan. Anders zit je na een week vast maar zo op 25km wandelen per dag.
Jolien87 schreef:Goed idee, blubblabhoi.
Voor komende week heb ik toevallig de opdracht gekregen om te kijken wat mijn depressieve gevoel triggert.
Rocamor, het is een drangmatige drang naar perfectionisme. Ik meet wel vreselijk met twee maten want van anderen verwacht ik dit niet.
Als kleuter kon ik al vreselijk driftig worden als een simpel knutselwerkje niet lukte terwijl er niemand op de wereld was die van mijn verwachte dat het lukte. En dat is nooit zo geweest. Natuurlijk, ik moest wel mijn schoolwerk maken van mijn ouders maar ik heb nooit de druk gevoeld om voor 200% te presteren.
Over de oorzaak van mijn depressie heb ik het liever niet. Wel is het duidelijk dat ik er te lang mee heb doorgelopen omdat ik vond dat ik me niet moest aanstellen. Met de cognitieve gedragstherapie moet ik leren om mijn drang naar presteren en perfectionisme te laten vieren.
Het gekke is dat ik qua verstand prima weet wat er mis met me is, dit viel mijn psycholoog ook al op. Ik heb alles wel op een rijtje maar er naar handelen vind ik moeilijk.
Op de oude manier weer doorgaan is inderdaad geen goed idee want dan gaat het geheid weer mis. Misschien is dat ook wel iets wat het spannend maakt voor mij: ik weet nog niet goed hoe ik mijn leven "moet" invullen om het draaglijk te maken, maar ik moet oude gewoontes en inzichten loslaten en dat is best eng.
Op mijn 16e heb ik al een traject gevolgd via Bureau Jeugdzorg (dat bestaat inmiddels niet meer) en daarna heb ik ook nog faalangst training gevolgd op school maar dat is allemaal in de loop der jaren verwaterd.
Jolien87 schreef:Ik zie mijn depressie/burn-out ook vaak als een koortslip: als je het eenmaal hebt, kom je er niet meer vanaf.
Citaat:Ik moet een manier vinden om ermee om te gaan. Dit is mijn leven nu. Dat klinkt als acceptatie maar dat is het absoluut niet. Ik dach dat ik het had geaccepteerd maar dat heb ik echt nog niet.
En ik vind het vaak beangstigend hoe mijn hersenen nu werken. Ik heb altijd een goed stel hersenen gehad maar ze nemen nu een loopje met me en dat vind ik best eng. Ik kan niet op mijn eigen gedachten en gevoel vertrouwen dus dat moet ik loslaten en vertrouwen op de hulp van buitenaf.
Goede oefening!Citaat:Wat ik wel doe per dag is 3 dingen opschrijven die positief waren of waar ik blij van werd. De ene dag moet ik hier heel lang over nadenken, soms tot de volgende dag. En op andere dagen schud ik dat zo uit mijn mouw. Het maakt wel dat er op een ogenschijnlijke k*tdag ook positieve dingen kunnen gebeuren. Dit vind ik ook leuk om terug te lezen als ik me even rot voel. En er zijn momenten dat ik me even compleet in het rotgevoel onderdompel.
Citaat:Ik denk dat ik de meeste moeite heb met het accepteren doordat ik bang ben dat dit nooit meer goed komt. Voor eventjes vind ik het prima om mij te laten vertellen wat wel of niet verstandig is. Ik wéét dat ik dit nu niet zelf goed kan inschatten voor mezelf maar het vliegt me aan als ik bedenk dat dit heel lang kan duren voor ik eindelijk zelf weer alles helder op een rijtje heb.
Citaat:Rocamor, het is een drangmatige drang naar perfectionisme. Ik meet wel vreselijk met twee maten want van anderen verwacht ik dit niet.
Als kleuter kon ik al vreselijk driftig worden als een simpel knutselwerkje niet lukte terwijl er niemand op de wereld was die van mijn verwachte dat het lukte. En dat is nooit zo geweest. Natuurlijk, ik moest wel mijn schoolwerk maken van mijn ouders maar ik heb nooit de druk gevoeld om voor 200% te presteren.
Citaat:Over de oorzaak van mijn depressie heb ik het liever niet.
Citaat:Wel is het duidelijk dat ik er te lang mee heb doorgelopen omdat ik vond dat ik me niet moest aanstellen. Met de cognitieve gedragstherapie moet ik leren om mijn drang naar presteren en perfectionisme te laten vieren.
Het gekke is dat ik qua verstand prima weet wat er mis met me is, dit viel mijn psycholoog ook al op. Ik heb alles wel op een rijtje maar er naar handelen vind ik moeilijk.
Op de oude manier weer doorgaan is inderdaad geen goed idee want dan gaat het geheid weer mis. Misschien is dat ook wel iets wat het spannend maakt voor mij: ik weet nog niet goed hoe ik mijn leven "moet" invullen om het draaglijk te maken, maar ik moet oude gewoontes en inzichten loslaten en dat is best eng.
Jolien87 schreef:Dat vertrouwen op mezelf is dus iets wat ik lastig vind want ik dacht dat ik dit kon maar ik heb mezelf dus lange tijd in de maling genomen.
Met de CGT leer ik om mijn overtuigingen die tot mijn depressie leiden, om te buigen naar overtuigingen die mij kunnen helpen.
Een drang is inderdaad geen gedrag, maar ik gedraag me er wel naar. Snap je hem nog?
Die drang is bij mij zo sterk dat ik ernaar handel en ik moet leren dat het niet nodig is om alles perfect te doen en altijd maar te presteren. Met enkel het inzicht ben ik er ook nog niet, dat blijkt nu ook wel. Ik kan prachtig vertellen over wat er allemaal mis met mij is, ik kan zelf complete analyses schrijven maar er iets aan doen is nog een stap verder.