Seksuele voorlichting, wanneer begin je daar mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Seksuele voorlichting, wanneer begin je daar mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:59

We waren vandaag bij een kudde hooglanders. Dochter heeft op haar hurken het aantal meisjes en jongens gescoord :+
Savonds thuis; komt melk uit de kont?
Nee uit een uier, of borst.
Heb jij ook 4?
Nee, koeien hebben 4, wij twee en poesjes heel veel.
Hmm, is het dan een soort fles.
Ja, soort van.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 22:24

Openheid is heel belangrijk. Ik wil dat ze weten dat ze met alle vragen bij me terecht kunnen en ze alles durven te vragen. En ik wil graag dat ze alles van ons leren ipv het horen op school of vinden in boekjes of op het internet zien.
Dat is toch anders dan in het echt.

Mijn ouders waren ook altijd heel vrij. Alles was bij ons bespreekbaar.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 00:29

mmmmm , mama mag ik ook meedoen met knuffelen :o , kleine mensjes met grote oortjes :D , ik heb ze gewoon in grote lijnen gemeld hoe t werkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 00:58

Ik ben ook wel bang dat kinderen die er niet over beginnen, wel al wat weten of hebben gehoord, maar het genant vinden om erover te praten. Ik zou er nooit vanuit gaan dat bijv een kleuter of onderbouwer echt niks weet.

Als ouder weet je ook niet alles. Toen onze zoon begon met wat tienerdisco, feestjes, uitgaan etc, wisten wij niet wat breezer sletjes waren bijvoorbeeld. Hij kwam er zelf mee en hebben we het over gehad.

Een kind krijgt wat van thuis mee, maar ook de omgeving. Vooral in een klas vol kinderen, kan je kind totaal andere dingen mee krijgen, dan hoe je het zelf zou willen brengen. Maar volgens mij is hoe open je kind erover kan praten wel van thuis uit bepaald. Als ze het alleen van school/ vriendjes mee krijgen, praten ze niet altijd thuis open en eerlijk over sex, relaties etc.

En wat is dan acceptabel? Ik wilde absoluut niet dat onze zoon ons zou horen, maar ik heb van ouders en hun kinderen weleens gehoord dat ze elkaar gewoon hoorde. Dan kan ik er wel heel open over praten, maar dat is wel mijn grens. Bloot rondlopen was dan weer geen probleem.

Mn zoon heeft echt weleens tampons gekocht en vd week kwamen we samen drogist uit en hadden geen tasje bij ons. Gooide de tampons op zijn stapeltje op zijn armen en zei voor de grap; hou jij die vast? En hij pakt ze aan en loopt zo naar de auto. Wordt hij niet warm of koud van. Mijn man ook niet trouwens.

Ooit wilde ik melding doen van mishandeling op de creche waar ik getuige van was geweest. In een gesprek werd mij ook verteld hoeveel misbruik en mishandeling er voorkomt. En je kan het echt niet zien wie dat doet, mensen met topbanen en mensen met een uitkering, het mooiste huis, het kleinste flatje, het zegt echt niks...... Weet de exacte cijfers niet meer, maar schrok echt enorm.

Zoals ik vd week las over het doktertje spelen, is het dus iets waar we veel meer rekening mee moeten houden. Vroeger werd er minder over gesproken, maar denk toch in deze tijd dat we er meer over kunnen praten.

Sowieso kan je amper de tv aanzetten zonder dat je kind ergens mee geconfronteerd wordt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 06:33

Ik kan mij dus ook niet herinneren dat ik ooit voorlichting heb gehad. Er werd bij ons thuis niet over zulke onderwerpen gepraat, heel jammer. Ongesteld zijn is wel vroeg over gepraat, maar dat was noodgedwongen. Toen ik 9 was bloedde ik opeens en ze dachten dat ik al ongesteld was. Uiteindelijk bleek het blaasontsteking. Maar toen moesten ze wel met me praten.

Dat ga ik anders doen bij mijn apen.