Rauwe melk - wie drinkt het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:14

lieveli schreef:
Resistance schreef:
Je hebt toch gewoon nutrilon en dat soort dingen? Speciaal ontwikkeld voor mensenkindjes?

En waar wordt dat van gemaakt, denk je?

Haha, daar ga ik. :') Sorry, te snel geoordeeld zonder me in te lezen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:15

Ik denk dat het punt van resistance is dat het nut van liter(s) melk per dag drinken echt niet opgaat omdat het een product is dat gemaakt wordt voor kalfjes in de uier van de koe.
Vervolgens kun je er nog steeds wel voor kiezen om het te doen, maar neuzelen over natuurlijk/gezond etc. moet je dan gewoon niet doen.

@Furrow, dat valt heus mee, die 6% soja voor menselijke consumptie is best wel prima voor de natuur. Kan je wel een linkje pb'en, hier gaat het wat te offtopic denk ik :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:18

Veulen84 schreef:
Het punt is meer dat je van veel producten de zelfde bacterien binnen kan krijgen. Veel mensen beseffen niet dat eieren een veel grotere bron zijn van salmonella. Met name omdat de meeste mensen ze niet doorkoken.

Ik denk dat de meeste mensen daar echt wel van op de hoogte zijn. Vandaar dat het ook wordt afgeraden om rauwe eieren te eten als je zwanger bent of, inderdaad, om ze aan kleine kinderen te geven. Verder gaat salmonella dood bij 60 graden, dus aan zachtgekookte eitjes kleven wat dat betreft niet zoveel risico's.

Citaat:
E. coli (en salmonella) kun je ook krijgen van vervuild water of rauwe groente. Soms door besmetting op je aanrecht, maar vaak nog wel eerder. Wie hier kookt z'n sla...

Vervuild water is (in Nederland) goddank vrijwel geen sprake meer van. En nee, ik kook mijn sla niet maar was 'm wel altijd grondig (net als mijn aanrechtblad, trouwens) En bovendien:

Citaat:
Listeria krijg je ook van gerookte vis, schimmelkazen, gesneden vleeswaren, paté, kant-en-klare sandwiches en rauwkostsalades. Voor listeria geld ook nog eens een keer dat koelen niet helpt. Dus alleen koken bij 70 graden.

... zodra er ook maar het vermoeden bestaat van listeria of e.coli of iets anders naars in een partij vis, vlees, rauwkost, wat dan ook, wordt de hele handel gelijk uit de winkel gehaald. Niks 'daar wordt je hard van', het wordt vernietigd. En bedrijven zijn daar (terecht!) heel fel op, want niemand wil een schadeclaim aan z'n broek vanwege gevaarlijke producten.

En je zegt het zelf: verhitten helpt. Dus waarom TS dan de rauwe melk niet op z'n minst even wil koken ontgaat me echt volledig.

Citaat:
Je kan alles heel steriel willen doen, maar dat gaat niet voorkomen dat je toch nog besmet kunt raken... Wat wel helpt is je bewust zijn van de risico's, er normaal (zonder paniek) mee omgaan en een weerstand opbouwen.

Ah, dus als iets niet 100% helpt dan hoeft het helemaal niet? Je kunt niet 100% voorkomen dat je van je paard valt, dus draag je maar geen cap en ga je er maar achterstevoren en ondersteboven op zitten zonder aan te singelen? Kom. 100% veiligheid is inderdaad niet te garanderen maar je kunt bepaalde risico's wel uitsluiten.

Citaat:
Mijn ouders hadden laatst een slechte set eieren door de sla. Ze zijn er allebei ziek van geweest. Ik heb de zelfde sla en eieren gegeten. Ik heb er zelfs geen maagpijn van gehad. Sterker nog, ik ben in 6 jaar tijd nog geen dag ziek geweest. Ondanks (of dankzij?) die liter rauwe melk per dag, de zacht gekookte eieren, de rauwe groentes en de (dankzij mijn belabberde kookkunsten) heus niet altijd door gebakken stukken vlees.

En, deze is al aangehaald, mijn opa rookt al 60 jaar en heeft geen longkanker. Dus sigaretten zijn ook niet ongezond. (Laten we er dan even niet bij zeggen dat mijn andere oma ook rookte als een schoorsteen en op haar 60e is overleden aan COPD. Want dat is vast puur toeval)

En weerstand opbouwen? Zeg dat even tegen de mensen die wél vervuild water moeten drinken en vervolgens creperen aan de cholera. Word je ook hard van. Wees blij dat we in Nederland zulke strikte hygiëneregels hebben en ga een kind van 1 jaar niet blootstellen aan allerlei nastiness als het niet hoeft. :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:29

Mja, wat betreft drinkwater....wat is niet vervuild...? Misschien niet of nauwelijks ziektes maar in plaats daarvan wel allerlei chemicaliën....het is maar wat je schoon noemt. De drinkwaterbedrijven doen hun best maar kunnen alles er ook niet uitfilteren. Daarom hebben wij nog een waterfilter voor het drinkwater in ons aanrechtkastje, daarmee wordt het bijna net zo schoon als Spa Blauw :)

En daarnaast drinkt die kleine dus dagelijks verse, rauwe geitenmelk, van een biologisch-dynamische boerderij hier een dorp verderop, bij mensen die hun werk serieus nemen, alert zijn op de gezondheid van hun geiten en hygiëne en zelf ook hun eigen rauwe melk drinken.

Dat vind ik toch een heel andere situatie dan de eerste de beste melkfabriek waar zoveel procent pus in de melk mag zitten :r

Ik vind het niet meer dan logisch dat er allerlei goede stofjes en enzymen zitten in verse melk die niet verhit en bewerkt is.

Maar tegenwoordig zijn mensen al snel bang van alles dat niet door een fabriek en liefst ook nog met chemicaliën bewerkt is -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:33

pmarena schreef:
En daarnaast drinkt die kleine dus dagelijks verse, rauwe geitenmelk, van een biologisch-dynamische boerderij hier een dorp verderop, bij mensen die hun werk serieus nemen, alert zijn op de gezondheid van hun geiten en hygiëne en zelf ook hun eigen rauwe melk

Dat vind ik toch een heel andere situatie dan de eerste de beste melkfabriek waar zoveel procent pus in de melk mag zitten :r

Ik vind het niet meer dan logisch dat er allerlei goede stofjes en enzymen zitten in verse melk die niet verhit en bewerkt is.
drinken.

Feit dat je je werk serieus neemt, betekend niet dat zij hun melk ook standaard testen op bacterien die er gewoon in mogen zetten. Koeien (of geiten) melken wordt niet steriel gedaan, gewoon omdat de richtlijnen daar niet op gemaakt zijn. Daarnaast zijn de darmen van een volwassenen niet vergelijkbaar die van een kind van 1.
Dat jij "het logisch vindt" maakt het niet echt tot een argument, wat voor goede stofjes en enzymen dan?

En je weet dat "tegewoordig" al sinds 1880 is, toen men begon met pasteuriseren, voornamelijk vanwege melk?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:42

Foaly schreef:
secricible schreef:
Goed voor de weerstand, beetje salmonella :+

Had u daar nog wat e.coli bij gewild? :+

Nou, graag dokter. En heeft u ook een placebo voor de diarree? :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:43

pmarena schreef:
Mja, wat betreft drinkwater....wat is niet vervuild...? Misschien niet of nauwelijks ziektes maar in plaats daarvan wel allerlei chemicaliën....het is maar wat je schoon noemt. De drinkwaterbedrijven doen hun best maar kunnen alles er ook niet uitfilteren. Daarom hebben wij nog een waterfilter voor het drinkwater in ons aanrechtkastje, daarmee wordt het bijna net zo schoon als Spa Blauw :)

Volgens mij is mijn drinkwater schoner dan Spa Blauw!
Maar dat hangt er vanaf waar je woont - voor zover ik weet hebben wij voornamelijk bronwater, maar elders is het meer oppervlaktewater en dat smaakt anders en heeft andere mineralen. Maar volgens mij heeft het drinkwater overal in Nederland weinig chemicalien. Ons drinkwater is van geweldige kwaliteit.

pmarena

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:48

Volgens mij heb je in Utrecht het verhaal dat daar Bar-le-Duc bronwater vandaan komt en dat is echt veel minder schoon dan Spa Blauw.

Ik heb zelf meerdere soorten bronwatertjes gemeten en de meeste hebben meer dan 200 deeltjes er in.
Terwijl Spa Blauw er meestal maar iets van 12 heeft. Wat die deeltjes precies zijn dat weet ik ook niet, mijn metertje om de werkzaamheid van het waterfilter te controleren geeft niet aan wat het is, alleen hoeveel :)

Maargoed dat heeft niet zoveel met rauwe melk te maken maar het topic ging steeds meer over water dus vandaar ;)

Bij de geitjes hier wordt zeer zeker de melk heel streng gecontroleerd Secricible :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:56

Kaus schreef:
Ik zou je kind lekker melk blijven geven bedoeld voor mensenbabys en als dat niet lukt eventueel poedermelk. Snap de logica niet zo goed achter je kind melk geven rechtstreeks uit de koe bedoeld voor een kalf?

...bestaat er poedermelk, gemaakt van mensenmelk?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:17

Ik haal mijn melk en karne bij de boer. Er is rauwe melk te krijgen, maar ze verkopen het ook gepasteuriseerd. Mijn flessen met gepasteuriseerde melk hebben ook gewoon room erop drijven hoor.

Rauwe melk of biest begin ik dus niet aan.

Net als honing, wordt rauwe melk afgeraden voor kinderen onder de 12 maanden, dat zal niet voor niets zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:24

pmarena schreef:
Volgens mij heb je in Utrecht het verhaal dat daar Bar-le-Duc bronwater vandaan komt en dat is echt veel minder schoon dan Spa Blauw.

Ik heb zelf meerdere soorten bronwatertjes gemeten en de meeste hebben meer dan 200 deeltjes er in.
Terwijl Spa Blauw er meestal maar iets van 12 heeft. Wat die deeltjes precies zijn dat weet ik ook niet, mijn metertje om de werkzaamheid van het waterfilter te controleren geeft niet aan wat het is, alleen hoeveel :)

Maargoed dat heeft niet zoveel met rauwe melk te maken maar het topic ging steeds meer over water dus vandaar ;)

Bij de geitjes hier wordt zeer zeker de melk heel streng gecontroleerd Secricible :j

Sorry, maar serieus? Het is schoner want "het bevat minder deeltjes", maar je hebt geen idee wat die "deeltjes" zijn?
In dat geval zou ik voortaan osmosewater gaan drinken, bevat 100% zeker nog minder "deeltjes" :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:25

Hahahah secricible toch :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:36

Demiwater is ook heel schoon :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:39

Ook ik drink alleen gedistilleerd water :') :') Verder adem ik alleen als ik op mijn stage in de cleanroom sta, met minder dan 100 ppm in de lucht :j

Nee even zonder gekkigheid, Nederlands drinkwater is schoner dan spa blauw, als je je zorgen maakt om hoe vies drinkwater uit de kraan is vraag ik me af welke goeie verkoper jou een filter heeft aangesmeerd die zogezegd kan wat een van de beste waterzuiveringssystemen ter wereld niet kan.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:48

pmarena schreef:
En daarnaast drinkt die kleine dus dagelijks verse, rauwe geitenmelk, van een biologisch-dynamische boerderij hier een dorp verderop, bij mensen die hun werk serieus nemen, alert zijn op de gezondheid van hun geiten en hygiëne en zelf ook hun eigen rauwe melk drinken.

biologisch-dynamische zegt helemaal niks over de kwaliteit van de melk met betrekking tot het celgetal (de 'pus' waar je het over hebt). Geiten hebben daar namelijk net zoveel last van als koeien.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:50

Magrathea schreef:
Ook ik drink alleen gedistilleerd water :') :') Verder adem ik alleen als ik op mijn stage in de cleanroom sta, met minder dan 100 ppm in de lucht :j

Nee even zonder gekkigheid, Nederlands drinkwater is schoner dan spa blauw, als je je zorgen maakt om hoe vies drinkwater uit de kraan is vraag ik me af welke goeie verkoper jou een filter heeft aangesmeerd die zogezegd kan wat een van de beste waterzuiveringssystemen ter wereld niet kan.

En als er een auto langskomt hou ik mijn adem in zodat ik niet teveel deeltjes (wat voor deeltjes weet ik niet) inadem van de uitlaatgassen.

Pmarena:
Die geitenuiers worden eerst uitgebreid schoongemaakt met bleekmiddel of dettol voordat ze gemolken worden? Of hoe moet ik me dat voorstellen :+

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:03

Ik drink hier ook gewoon rauwe melk mijn zoontje van 2 ook,
Ik vind die bocht uit de winkel niet te drinken , net spoelwater.
Ik neem vaak wat mee van mijn werk.
Ik maak er zelf kwark van.
Tuurlijk kan er wat in zitten maar hoe vaak hoor je wel niet dat er in de winkels producten terug geroepen worden?
Ik zou me er niet zo druk om maken.
Bij de boer worden de koeien nauwkeurig in de gaten gehouden met melkcontroles die van elke koe appart melk afneemt.
Daarnaast word er als de tank opgehaald word een monster uit de tank genomen.
Ik vertrouw op mezelf en me werkgever dat er schoon gemolken word dus durf ik dat ook te drinken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:05

marjoleinft schreef:
Tuurlijk kan er wat in zitten maar hoe vaak hoor je wel niet dat er in de winkels producten terug geroepen worden?

Zelden eigenlijk? Ik let er niet zo heel erg op maar ik heb niet het idee dat er veel melk wordt teruggeroepen.

En ik ben nog steeds benieuwd of mensen in de supermarkt dan wel de volle melk nemen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:07

Volle melk in de supermarkt is in mijn ogen nog steeds spoelwater en er zit weinig smaak aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:07

Ik wel :j Maar tussen de halfvolle en de volle proef ik weinig verschil.
Ben ook benieuwd of jij wel eens verse melk hebt geproefd? (En ik pasteuriseer het dus wel, maar daar gaat de smaak niet van verloren. Ik drink het dus niet rauw volgens de regels hier, ook al noem ik het dus wel rauw :+)

Drink het overigens wel vrij weinig, want eigenlijk lusten wij allemaal geen melk. Ik. Maak er chocomelk van, dus drink het alleen in de winter, lekker warm.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:11

secricible schreef:
pmarena schreef:

Sorry, maar serieus? Het is schoner want "het bevat minder deeltjes", maar je hebt geen idee wat die "deeltjes" zijn?
In dat geval zou ik voortaan osmosewater gaan drinken, bevat 100% zeker nog minder "deeltjes" :j

Ja bloedserieus :j Waarom doe je daar zo verbaasd over?

Het maakt mij niet zoveel uit wat die deeltjes exact zijn, of het nou de ene of de andere verontreiniging is :P
Zou ik dat wel willen weten dan zou ik een veel duurder apparaat aan kunnen schaffen maar dat is het me niet waard.

Ik vind Spa Blauw lekkerder dan die vieze Bar-le-Duc of Chaudfontaine of andere supermarktwatertjes.
En nu heb ik gewoon vrijwel dezelfde kwaliteit uit de kraan +:)+ En we hebben daarvoor dus een (omgekeerd) osmosefilter, werkt prima :j

Wij meten hier dat we teruggaan van ruim 200 deeltjes, naar iets van 10-20 deeltjes.
Meeste flessenwaters zitten nog ruim boven de 200 deeltjes.

Waterbedrijven zelf waarschuwen ook dat de druk op hun systemen tegenwoordig erg hoog is met chemicaliën zoals dat GenX in de Randstad, en medicijnresten die mensen uitplassen enzo. Over dat soort zaken maak ik me meer zorgen dan om super goede kwaliteit met verstand gebruikte rauwe melk :j

Maar ieder zijn meug :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:14

Verootjoo, ja, ik heb het wel eens geproefd en ik vond het toen best lekker. Maar ik vond het verschil met gepasteuriseerde volle melk dus niet zo groot.
(Wel met gesteriliseerde melk en wel meer met halfvolle melk. En als je echt spoelwater wilt drinken, dan moet je in de VS 'skim milk' met 0% eens proeven.)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:16

Pmarena: je weet dat osmosewater in normale hoeveelheden dodelijk is toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:17

Jackieboy schreef:
pmarena schreef:

biologisch-dynamische zegt helemaal niks over de kwaliteit van de melk met betrekking tot het celgetal (de 'pus' waar je het over hebt). Geiten hebben daar namelijk net zoveel last van als koeien.

Als je bovenstaand stukje nog eens leest zie je wellicht ook dat ik meer zaken benoem dan het biologisch-dynamisch zijn. Iets over gezondheid van dieren en hygiëne....wie weet kan je het daarmee beter plaatsen :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:17

pmarena schreef:
Ja bloedserieus :j Waarom doe je daar zo verbaasd over?

Het maakt mij niet zoveel uit wat die deeltjes exact zijn, of het nou de ene of de andere verontreiniging is :P

Lijkt mij toch best wel nuttige info. Want de meeste mineralen zijn een natuurlijk onderdeel van het bronwater dus waarom zou je dat eruit willen hebben?

Overigens. Hoeveel deeltjes zitten er in melk?