Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 09:21

Bedankt! Komt vast wel goed haha

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:49

Ik heb er ooit wel 1 gehaald na de beet van een paard. Was wel een beetje open/bloed. Denk dat ik 15 of 16 was. Ben op mijn 9e wel ingeënt DTP/BMR.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:25

2 jaar geleden dtp geweigerd bij een wond op de knie waarbij de knieschijf zichtbaar was. De huisarts schreef nog verkeerde zalf voor ook tegen wildvlees, niet waar ik om gevraagd had (hij schreef hormoonzalf voor en dat is dus niet voor open wonden, hij had mij of zilvernitraat moeten geven of honingzalf). Een prik is echt niet direct uitgewerkt. Dus direct halen nee.
Nu is de prik 5 jaar over datum en ik ga hem nu herhalen wegens een verre reis, niet voor een snijwondje bij een hoef bekappen (dat gebeurt wel eens).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:37

In principe hoort bij een verwonding tetanusserum (vaak gecombineerd met een tetanusvaccinatie) uitgeschreven te worden, niet alleen de vaccinatie zelf. Serum werkt direct (passieve immuniteit), vaccinatie (actieve immuniteit) werkt na een tijdje.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:00

Ik ben een jaar of 12 gebeten door een paard vlak boven de borst,was blauw en geschaafd.
Ik heb bij de H.A. toen 3 x een Tetanus prik gehad,je moest een serie hebben [om de zoveel weken een] omdat je anders niet beschermd was tegen Tetanus.Er was toen geen bloed te zien,maar tóch moest ik de prikken hebben,ze hadden het opgezocht op internet want ze wisten het zelf eigenlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:58

Afbeelding
:D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:14

Wel een mooie weergave van uitgebreid onderzoek door pro-vaxxers. Als je flauw wilt doen :P
Dan heb ik ook nog wel een veelzeggend plaatje:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:43

Het verschil is dat de eerste echt grappig is. :D :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:52

Over humor valt niet te twisten :P

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:54

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:55

Ierpier schreef:
Kunnen we die anti-vaccinatie onzin even buiten dit topic houden? Vaccinaties werken, redden levens en zijn bijzonder veilig (allergische reacties kunnen altijd, maar dan kunnen we de hele medische wereld wel in de prullebak gooien). Bronnen zijn letterlijk alle peer-reviewed journals, iedere daadwerkelijk opgeleide arts en een basiskennis statistiek en scheikunde, waar ik meer waarde aan hecht dan een stel complottheorie websites.

Daarbuiten vind ik dat er vaak nogal dramatisch wordt gedaan over tetanus. Dat krijg je niet zomaar, ik zou me geen zorgen maken.

_/-\o_

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:56

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:58

Afbeelding

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:00

pmarena schreef:
Wel een mooie weergave van uitgebreid onderzoek door pro-vaxxers. Als je flauw wilt doen :P

[ [url=m/pUakFn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dit wel het ultieme voorbeeld van hoe je klakkeloos onzin de wereld in kunt helpen.
Dit is helemaal geen quote van George Orwell.. :D :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:05

Qerty schreef:
pmarena schreef:

[ [url=m/pUakFn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dit wel het ultieme voorbeeld van hoe je klakkeloos onzin de wereld in kunt helpen.

Ja schitterend hè :)) :D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:06

Afbeelding

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:11

pmarena schreef:
Qerty schreef:

Ja schitterend hè :)) :D

Ja? Dat vind je oprecht?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:17

Ja, ik vind het schitterend hoeveel quotes en andere zaken er online staan waarbij je je altijd maar moet afvragen of je de waarheid leest, of dat je (zoals gewoonlijk) er toch even een zoektocht aan moet wijten om er achter te komen wat er nog meer achter zit.

En vaak valt dat nog helemaal niet mee. Op basis waarvan ben jij er bijvoorbeeld door overtuigd geraakt dat de quote niet van Orwell is? :)

Desalniettemin is het een prima plaatje +:)+

Degene die in schoon water zit wordt uitgehoond door de grote groep die vol in de smeerboel zit, iets over de pot verwijt de ketel :P

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:34

Ik heb deze quote een keer willen gebruiken in een training omdat ik hem heel treffend vond.
Enigszins bekend met zijn werk wilde ik wel even checken in welke context hij dat had gezegd, omdat ik niet een flater wilde slaan hem te citeren uit een publicatie die haaks stond op wat de bedoeling van het voorbeeld was.
Ik kon nergens een verwijzing naar originele bron vinden en wel info die het voor mij aannemelijk maakten dat dit ten onrechte aan hem is toegeschreven. En daarmee mijzelf dus van een nog grotere flater onthouden.

Ik vind het inderdaad een heel mooi voorbeeld hoe anti-vacci's de publieke opinie proberen te beinvloeden. Iets neerpleuren wat mooi in je plaatje past en niet de moeite nemen kritisch te kijken naar de context, wachten totdat het zo vaak wordt overgenomen dat je kunt zeggen; zie je wel dat het klopt, (iemand als) Orwell zegt het ook.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:43

Qerty schreef:
Ik heb deze quote een keer willen gebruiken in een training omdat ik hem heel treffend vond.
Enigszins bekend met zijn werk wilde ik wel even checken in welke context hij dat had gezegd, omdat ik niet een flater wilde slaan hem te citeren uit een publicatie die haaks stond op wat de bedoeling van het voorbeeld was.
Ik kon nergens een verwijzing naar originele bron vinden en wel info die het voor mij aannemelijk maakten dat dit ten onrechte aan hem is toegeschreven. En daarmee mijzelf dus van een nog grotere flater onthouden.

Ik vind het inderdaad een heel mooi voorbeeld hoe anti-vacci's de publieke opinie proberen te beinvloeden. Iets neerpleuren wat mooi in je plaatje past en niet de moeite nemen kritisch te kijken naar de context, wachten totdat het zo vaak wordt overgenomen dat je kunt zeggen; zie je wel dat het klopt, (iemand als) Orwell zegt het ook.

En jij denkt dat dit niet van beide kanten gebeurd :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:55

Qerty schreef:

Goed dat je dat gedaan hebt +:)+

Ik heb geen idee van wie de quote is. Geen bewijs dat het van Orwell is, ook geen bewijs dat het van een ander is. Daarom plaats ik normaal liever ook geen quotes :) Maar dit plaatje vond ik zo leuk dat ik de quote voor lief neem gezien ik geen versie zonder naam kon vinden :D

En het maakt het plaatje des te mooier eigenlijk vind ik, in de context van "uitgebreid onderzoek" en hoeveel er als waarheid verkondigd wordt en hoe weinig mensen daar eigenlijk zelf op doorzoeken om te kijken of er nog een ander verhaal achter zit dan zoals het op het eerste gezicht lijkt.

Het valt me dan ook enorm mee dat er meteen iemand reageert die wel wat verder kijkt +:)+
Ik hoop alleen dat je dat ook doet bij andere zaken die heel duidelijk tot een eenvoudige conclusie lijken te leiden, maar misschien ook een heel verhaal er achter hebben waardoor je er wel eens anders naar zou kunnen gaan kijken :) Dat is mooi de extra diepte van dat plaatje :)

Citaat:

Joh wat een onzin. Dit soort flauwekul wordt door beide kanten gedaan. Wat je hierboven zegt dat gaat typisch over pro-vaxxers ook :j Het mantra "het is veilig want het is heus goed onderzocht" wordt ook maar gewoon door bijna iedereen herhaald zodat bijna iedereen het nog gaat geloven ook :j Terwijl je de bijsluiter maar erbij hoeft te pakken en bijwerkingen ziet staan waar je van schrikt, want dat waren toch juist de verschijnselen die je wilde voorkomen?

Want wie die vooraan staat om te zeggen dat het veilig is, heeft nu echt uitgezocht wat voor studies er nu eigenlijk gedaan zijn naar de veiligheid, door wie, op welke manier en met wat voor doelstelling? Uiteindelijk praat bijna iedereen toch maar na wat hij / zij "heeft gehoord" of "heeft gelezen" en herhaalt dat maar een beetje. En zo gaat het van beide kanten dat er vanalles geroepen wordt :P

Vandaar mijn eerdere opmerking is het topic dat het heel erg uitwisselbaar is hoe men over elkaar denkt :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 17:45

Om even ontopic te gaan, ik heb uiteindelijk geen vaccinatie meer gehaald. Niet omdat ik tegen vaccineren ben, wel omdat ik na alle adviezen hier ervan overtuigd was dat het niet nodig was :)

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:22

Ben een jaar of wat terug flink te grazen genomen door 1 van onze paarden. Een flinke hap in mijn bovenbeen, geen bloed. De volgende dag langs de huisarts gegaan omdat ik van de pijn niet meer kon gaan zitten. Paard had dus onderhuids alles kapot getrokken. Heb de huidarts niet gehoord over een tetanusprik.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:35

Qerty schreef:

En dat doen de pro-vacci's niet? De publieke opinie proberen te beïnvloeden?
Ik vind dat de anti-vacci's veel kritischer kijken en lezen dan de pro-vacci's die braaf oplepelen wat de Farmaceutische industrie ze voorschotelt.

Een klein voorbeeld van een eerlijke opmerking van Prof. J. van der Noordaa in een Zembla documentaire

" ...In een documentaire van Zembla ‘Het omstreden kankervaccin’ (19-10-2008) onderzoeken journalisten de duistere gang van zaken betreffende de opname van het HPV-vaccin in het Rijksvaccinatieprogramma. [3] Een reporter stelt de volgende vraag (niet schrikken van het antwoord):

‘Hoe kun je er zeker van zijn dat de industrie een eerlijk antwoord geeft?’ Antwoord Professor J. van der Noordaa (lid van de Gezondheidsraad): ‘Dat kun je niet. Dat moet je dan maar hopen. We hebben de mensen bevraagd en aangenomen dat wat ze zeggen waar is.’

Dat is dus net zoiets als een 2e hands auto kopen waarbij de garagehouder zegt, hij is echt in orde, Je kunt me volledig vertrouwen. Daarom is garantie ook niet nodig.

Ik vind het wel humor dat de pro's zo bang lijken te zijn voor anti's. De anti's zouden bang moeten zijn voor de gevolgen dat ze niet vaccineren maar het lijkt steeds weer omgekeerd.
Waarom? Als je gevaccineerd bent ben je toch beschermd dus hoef je je toch niet druk te maken om nog ziektes op te lopen!

In onderstaand best wel lange column staat mega veel info waarom vaccineren zinloos is volgens Mr. Drs. Jaap Rameijer.
https://www.wanttoknow.nl/inspiratie/ga ... -mogelijk/

Trouwens een vriendin van mij heeft een zeer prematuur geboren tweeling van inmiddels ruim 2 jaar oud.
Ze heeft ze bewust NIET laten vaccineren. Tot nu toe kerngezonde jochies zonder allergieën, snotneuzen of andere ziektes in tegenstelling tot neefjes en nichtjes van ongeveer dezelfde leeftijd, niet prematuur geboren, die met van alles en nog wat kwakkelen qua gezondheid.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:48

Quote:Als je gevaccineerd bent ben je toch beschermd dus hoef je je toch niet druk te maken om nog ziektes op te lopen!

Dat schijnt dus niet zo te zijn. Mijn dochter heeft alle entingen gehad toen ze jong was [behalve de K van de DKTP] en ze kreeg op 27 jarige leeftijd de Waterpokken. Waarschijnlijk besmet door iemand uit de omgeving. Je bent dus niet beschermd tegen ziekte's blijkt nu.
Maar ook ik heb de kinderziekte's gehad terwijl ik wel volledig geent was.
je kan dus wel degelijk een ziekte krijgen,alleen in mindere mate als je geent bent.