Mensen met een eetstoornis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mensen met een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 15:47

Maar niet alleen voor je fysieke gezondheid: ook mentaal. Als het je in dingen gaat belemmeren dan is het duidelijk niet goed.
Zo durf ik bijna niet uit eten en kan ik me echt weken van tevoren al druk om maken.
En als ik uit mijn ritme ben heb ik er ook veel sneller last van.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:33

ik heb moeite met een rem, om te stoppen met eten.

geen idee of dat ook een stoornis is, maar ik moet ( kort door de bocht) altijd eten, om wat te doen te hebben, wellicht ook wel deels emotie eter hoor.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:02

Ketaki schreef:

geen idee of dat ook een stoornis is, maar ik moet ( kort door de bocht) altijd eten, om wat te doen te hebben, wellicht ook wel deels emotie eter hoor.

Je hebt zoveel mogelijkheden, best gewoon eens contact opnemen met een professional

ik ben zo boos, heb deze nacht nachtelijk gegeten. :\ Maar echt diepvries eten en opgewarmd en ik herinner het mij echt niet. :')
Of naja ik hoop opgewarmd :')

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:35

Furrow schreef:
Ketaki schreef:

Je hebt zoveel mogelijkheden, best gewoon eens contact opnemen met een professional

ik ben zo boos, heb deze nacht nachtelijk gegeten. :\ Maar echt diepvries eten en opgewarmd en ik herinner het mij echt niet. :')
Of naja ik hoop opgewarmd :')

ik sta nu idd onder behandeling, alleen blijft eten dus echt een obsessie voor mij.

erg lastig allemaal idd. :7 :7 :7

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 20:06

Je komt er ook niet zomaar vanaf. Zelfs wanneer ik in een goede periode zit met weinig tot geen eetbuien, blijft het eten toch een obsessie. Ik leef echt van maaltijd tot maaltijd en eet op vaste tijden (en dan ook echt heel stipt).
Een kwartier vroeger of later haalt mij al uit het ritme en zorgt voor stress.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:19

Idem, bij mij is het niet op tijdstippen maar voel het wem bij stress. Of daarjuist een bolletje gegeten met kaas en dan voel ik me zo schuldig en voel ik me gelijk al uitzetten. Maar kan het wel plaatsen.

Al heb ik al heel beel bereikt en van eetdtoornis naar andere eetstoornis gegaan. Voel me nu wem min of meer stabiel na 8 jaar.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:11

Cayenne schreef:
Je komt er ook niet zomaar vanaf. Zelfs wanneer ik in een goede periode zit met weinig tot geen eetbuien, blijft het eten toch een obsessie. Ik leef echt van maaltijd tot maaltijd en eet op vaste tijden (en dan ook echt heel stipt).
Een kwartier vroeger of later haalt mij al uit het ritme en zorgt voor stress.

ik word echt sjaggie als ik niet mag eten.

mensen denken dat het makkelijk is, maar voor mij is eten eigenlijk, kort door de bocht, een behoorlijke verslaving.

ik weet dat ik eraan moet werken, maar het blijft erg lastig.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:38

Hoe is het met iedereen?

Ik heb deze week behoorlijke stappen gemaakt. Ik ben er allereerst openlijk voor uitgekomen dat ik een eetstoornis heb, op mijn werk maar ook bij mijn vrienden. Dat was al een enorme opluchting :)

Daarnaast ben ik op zoek gegaan naar een ander soort hulp. Niet meer in diëtisten vorm of psychische vorm. Ik wil iemand die mij kan helpen mij weer fijn te voelen in mijn lichaam.
Ik heb verschillende personaltrainers benaderd maar helaas heel wat afwijzingen gekregen omdat het probleem te complex is. Enerzijds enorm teleurstellend want: Ik vraag niet om het oplossen van mijn eetstoornis, ik besef dat dat bijna onmogelijk is. Wat ik vraag is, binnen de kaders van mijn eetstoornis, een schema te maken waardoor ik meer binnen krijg dan nu, daarnaast wil ik ondersteunt worden in het sporten. Anderzijds vind ik het wel heel eerlijk van ze.

Gelukkig was er wel 1 persoon die het wil proberen, zondag heb ik daar een afspraak mee.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:57

Je zou ook eens kunnen kijken naar een PMT'er (psychomotorisch therapeut)

Knap dat je stappen maakt!

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:14

Het gaat goed hier! Ik heb voor het eerst in 3 jaar pizza gegeten *\o/* een champignon pizza. Pizza is echt een van de dingen die ik heel eng vind; het zijn gewoon zoveel calorieën en vind het zo zonde om dan alles daar aan te verspillen.

Alleen nu ik weer met school begin en dagelijks medikinet moet slikken merk ik wel dat ik een stuk minder eet. In de ochtend een goed ontbijt en dan pas tijdens het avondeten weer, soms vergeet ik zelfs na het eten nog een snack te nemen. Voor op dagen dat ik direct na school naar werk moet en dan pas om 7 uur thuis ben (heb dan ook geen pauze om te eten op werk. Hoogstens een paar druifjes snoepen in de kantine als die er staan). Het probleem is vooral dat mijn eetlust door het weinig eten ook weer zal verminderen...maar ja

Ik nam me voor om naar school iets te eten mee te nemen, maar met mijn medicijnen is mijn eetlust echt nul en dan kan ik me er niet toe zetten een hap te nemen :r (ik heb dan wel een vaag honger gevoel, maar niet de behoefte om daar wat aan te doen, en eten smaakt niet lekker en heb constant een droge mond waardoor het nog onprettiger is om te eten).

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:07

@Lestrange: Dat lijkt me echt lastig! Ik vind het ook niet fijn om te moeten eten als ik geen honger heb, dus kan me voorstellen dat het dan moeilijk is om er uberhaupt aan te denken, en het dan ook nog te doen. Rare vraag, maar ik ken medikinet niet, zijn daar geen alternatieven voor zodat je toch een beetje eetlust hebt en niet door het leven moet met een constant droge mond?

Bij mij gaat t redelijk. Sta sinds deze week samen met mijn vriend ingeschreven in de sportschool, maar merk toch wel dat dit meer invloed op me heeft dan ik gedacht had. Ik ben nu twee keer geweest en vind het leuk om te doen, maar merk dat ik toch weer een bepaalde gedachtegang krijg die meer focust op afvallen dan ik zou willen. Ik wil proberen m'n grenzen te bewaken en echt alleen me bezig te zijn met wat meer spieren kweken en conditie opbouwen, waarvoor ik er eigenlijk kom. Mocht het toch niet goed zijn voor me, dan heb ik in ieder geval nu het voornemen om gelijk te stoppen, en natuurlijk een vriend die van m'n 'verleden' weet en waarschijnlijk ook wel een oogje in t zeil houdt, gelukkig.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:29

AmberG schreef:
@Lestrange: Dat lijkt me echt lastig! Ik vind het ook niet fijn om te moeten eten als ik geen honger heb, dus kan me voorstellen dat het dan moeilijk is om er uberhaupt aan te denken, en het dan ook nog te doen. Rare vraag, maar ik ken medikinet niet, zijn daar geen alternatieven voor zodat je toch een beetje eetlust hebt en niet door het leven moet met een constant droge mond?

Bij mij gaat t redelijk. Sta sinds deze week samen met mijn vriend ingeschreven in de sportschool, maar merk toch wel dat dit meer invloed op me heeft dan ik gedacht had. Ik ben nu twee keer geweest en vind het leuk om te doen, maar merk dat ik toch weer een bepaalde gedachtegang krijg die meer focust op afvallen dan ik zou willen. Ik wil proberen m'n grenzen te bewaken en echt alleen me bezig te zijn met wat meer spieren kweken en conditie opbouwen, waarvoor ik er eigenlijk kom. Mocht het toch niet goed zijn voor me, dan heb ik in ieder geval nu het voornemen om gelijk te stoppen, en natuurlijk een vriend die van m'n 'verleden' weet en waarschijnlijk ook wel een oogje in t zeil houdt, gelukkig.

Er zijn alternatieve, ritalin, maar daar krijg ik hetzelfde bij :'). En concerta heeft dezelfde bijwerking. Ik heb ook een tijdlang het medicijn "misbruikt". Ik heb het technisch gezien alleen nodig tijdens school, maar gebruikte het ook in het weekend om geen honger te voelen. Echter zorgt het medicijn ervoor dat ik me heel vlak voel en ben na 2 jaar zo klaar mee me constant zo te voelen dat ik ze deze hele vakantie geen een keer heb aangeraakt.

Ik snap het verhaal met het sporten heel goed! Ben zelf heel Lang naar de sportschool gegaan omdat ik me dan fijner voelde, maar op slechte dagen dan zag ik de calorie teller op het apparaat en dan zorgde er dat bv wel voor dat ik net te lang door ging zodat ik wat meer calorieën verbrandde.. ik wil nu ook weer gaan sporten (maar dan thuis) als een manier van ontspanning na werk en school.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:37

M_D_H schreef:
Hoe is het met iedereen?

Ik heb deze week behoorlijke stappen gemaakt. Ik ben er allereerst openlijk voor uitgekomen dat ik een eetstoornis heb, op mijn werk maar ook bij mijn vrienden. Dat was al een enorme opluchting :)

+:)+
Hartstikke goed!
"Uit de kast" lucht op en met een beetje mazzel kan het je veel steun opleveren...!

Citaat:
Daarnaast ben ik op zoek gegaan naar een ander soort hulp. Niet meer in diëtisten vorm of psychische vorm. Ik wil iemand die mij kan helpen mij weer fijn te voelen in mijn lichaam.
Ik heb verschillende personaltrainers benaderd maar helaas heel wat afwijzingen gekregen omdat het probleem te complex is. Enerzijds enorm teleurstellend want: Ik vraag niet om het oplossen van mijn eetstoornis, ik besef dat dat bijna onmogelijk is. Wat ik vraag is, binnen de kaders van mijn eetstoornis, een schema te maken waardoor ik meer binnen krijg dan nu, daarnaast wil ik ondersteunt worden in het sporten. Anderzijds vind ik het wel heel eerlijk van ze.

Gelukkig was er wel 1 persoon die het wil proberen, zondag heb ik daar een afspraak mee.

Een prima plan!

Maar ik wil even ""just for fun"" melden hoe ik jou bericht las/ begreep.
Iemand zoeken die jou helpt om je prettig in je lijf te voelen - dat lijkt mij een uitstekend plan!!
Mijn associaties gingen in de richting van massage, yoga - of zoiets als zelfvertrouwen opbouwen, of jezelf accepteren fysiek en psychisch zoals je bent.
(...en dan gaat het voor jou over ES gerelateerde zaken als een eetschema en sporten. - Zo zie je maar, hoe ingewikkeld communiceren kan zijn...!!)

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:39

Ik vind het overigens best raar om er over te praten, ik heb namelijk nooit iemand verteld dat ik mijn medicijnen gebruikte om niet te eten. Ze kosten geld (40 euro) dus mijn moeder wilde helemaal niet dat ik ze tijdens de vakanties gebruikte, dus dan deed ik het stiekem. Of gebruikte ik stiekem mijn zusjes medicijnen als alternatief (zij gebruikt ritalin) zodat ik maar geen honger zou hebben. Ik ben er absoluut niet verslaafd aan, ik vind ze eigenlijk super onprettig en voel me er vaak naar door maar ik wilde gewoon zo graag controle over wat ik at (wat ik heb wanneer ik mijn medicijnen neem) dat ik me liever rot voelde dan dat ik honger voelde.

Dat laat alleen maar zien wat voor nare ziekte het is, het beïnvloed alles, je manier van denken.. jezelf dingen aan alleen maar voor dat ene ding

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:45

Vind het niet raar, ik den als we wisten en aan het medicijn zouden kunnen komen we het allemaal zouden doen. Dus goed dat je ervoor uitkomt!
Ik vond het ook fijn dat ik op mijn ad medicatie geen honger had.

Heeft je zus ook zo een neveneffecten, misschien heeft ze tips.

Vind rot dat je zo rot voelt op de medicatie.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:55

Hallo, mag ik er bij komen? Heftige verhalen hier.. dan stelt dat van mij niet zoveel voor. Vanaf mijn 14e struggle ik al met boulimia. In een week 4 kg afvallen of aankomen is niets. Ik heb verschrikkelijke eetbuien/obsessies tot ik laxeer of overgeef. Voel ik me schuldig dat ik zoveel gegeten heb en eet ik dagen bijna niets. En zo maar door.. en door..

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 23:14

AustriaTrick schreef:
Hallo, mag ik er bij komen? Heftige verhalen hier.. dan stelt dat van mij niet zoveel voor. Vanaf mijn 14e struggle ik al met boulimia. In een week 4 kg afvallen of aankomen is niets. Ik heb verschrikkelijke eetbuien/obsessies tot ik laxeer of overgeef. Voel ik me schuldig dat ik zoveel gegeten heb en eet ik dagen bijna niets. En zo maar door.. en door..

Ik reageer later even op alles maar ik wilde wel even zeggen dat jouw verhaal minstens zo belangrijk is! Iedereen is ergens op een manier gekomen en helaas is jouw manier met boulimia wat jouw verhaal niet minder maakt dan de anderen. Liefs!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 01:13

Welkom AustriaTrick! Jouw verhaal doet er inderdaad ook toe, hoor!
Het lijkt me heel heftig om te laxeren en over te geven. Krijg je ook hulp?

LeStrange, nee, dat vind ik niet vreemd! Ik herken het gevoel om maar zoveel mogelijk controle te willen hebben!

ES18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 12:12

Hier een berichtje uit Portugal, ik heb nog een week te gaan van het Beleef traject en ik heb in de afgelopen 3 weken zoveel meer inzicht gekregen van mijn functies van mijn ES. (Waarom, waarvoor, wanneer etc zet/gebruik ik mijn es)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:54

Wat fijn ES18,

Welkom AustriaTrick!

Herkenbaar Lestrange, ik heb ook een hele tijd ADHD medicatie gebruikt en dat versterkte mijn stoornis alleen maar.
Wat goed dat je voor het eerst in 3 jaar weer een pizza hebt gegeten :j

Bedankt voor de tip Wipher, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik momenteel wel even genoeg heb van de therapeuten :o

Janneke2, het lucht enorm op ja :)
En mijn bericht zou inderdaad wel tweezijdig opgevat kunnen worden :') _O-

Ik heb gisteren contact gehad met de sportschool, het blijkt zoveel meer te zijn dan alleen een sportschool
Mijn eetstoornis vinden ze een uitdaging, vanavond heb ik een afspraak met de voedingsconsulent en gaan we kijken naar een voedingsschema die past binnen de kaders van mijn eetstoornis (ARFID).
Ze hebben ook een fysio dus volgende week donderdag ga ik naar de fysio toe en dan gaan we een sportschema maken die past bij mijn blessures.

Verder zijn ze nog bezig met een psycholoog aan te trekken dus op den duur, als ik er aan toe ben, kan ik ook daar naar toe.

Al met al klinkt het veelbelovend en ik ben erg benieuwd naar vanavond :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 17:00

Dat klinkt goed ES18! Hoe lang zit je daar nog?

MDH, wat is ARFID precies of heb ik daar overheen gelezen?
Ik hoop dat ze je kunnen helpen! :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:26

Ja, ARFID is een beetje dubieus, ontstaat vaak vanuit een trauma of een voedsel allergie (beide check) hierdoor ga je voedsel vanwege een bepaalde kleur, structuur, smaak oid weigeren, of voedsel in zijn algemeen weigeren. Ik heb heel lang dat laatste gedaan (geweigerd te ontbijten of te lunchen, avondeten kon ik dan weer niet onderuit) en nu eet ik redelijk ontbijt, lunch en avondeten, maar ik blijf bepaald voedsel weigeren om de kleur, smaak, structuur etc.
Het is deels eetstoornis en deels angststoornis.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 17:28

Jeetje, ik had er nog nooit van gehoord. Lijkt me ook heel moeilijk!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:36

Hier gaat het een beetje minder, ik ben tien kg tegenover vroeger aangekomen wat ook nodig wzs en ben nu nog goed dun. Maar dan krijg je te horen wat is er met jou gebzurt zo dik geworden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 17:44

Furrow schreef:
Hier gaat het een beetje minder, ik ben tien kg tegenover vroeger aangekomen wat ook nodig wzs en ben nu nog goed dun. Maar dan krijg je te horen wat is er met jou gebzurt zo dik geworden.

Herkenbaar hoor! Ik had ondergewicht en kwam aan zodat ik op een gezond gewicht zat.
Daar had ik heel veel moeite mee, maar iedereen vond dat ik er beter uit zag, dus daar probeerde ik in te geloven.
Het eerste wat mijn moeder zei: 'Jeetje, wat ben jij DIK geworden zeg!'

En bedankt! -O- Daar ging het kleine beetje zelfvertrouwen wat ik nog had!