Mirena IUD, jullie ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:36

Yessy schreef:
Het plaatsen zou normaal gesproken niet heel veel meer pijn moeten doen dan de verdovende prik, dus ik vermoed dat ze dat daarom niet standaard doen :)

Nee dat snap ik, verdoving heb ik ook zelf om gevraagd omdat ik er na 3 of 4x wel klaar mee was :=
Maar als je al weet dat je er erg veel last van hebt zou ik persoonlijk eerder voor een plaatselijke verdoving gaan dan gelijk helemaal onder zeil met alle daarbij voorkomende beperkingen en risico's.. Dus vandaar dat ik me afvraag waarom daar dan niet voor gekozen is.. Een narcose is ook niet niks voor je lichaam...

Azmay

Re: Mirena IUD, jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:40

Plaatselijke verdoving heb ik om gevraagd maar vonden ze niet nuttig. Die "weeën" zijn het ergste en die krijg je nog steeds.
De huisarts plaatste niet meer als je nog geen kind hebt gehad, vandaar dat ik naar het ziekenhuis moest.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:22

Huisartsen krijgen te weinig vergoed voor het zetten. Sturen daarom vaak door naar het ziekenhuis

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:24

Mijn plaatselijke verdoving was ook in het ziekenhuis, niet bij de HA. De "weeën" waren ook niet het probleem bij mij, het ging echt om het zetten zelf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:16

Maar een narcose op de ok is ook niet direct nodig. Propovol op de behandelkamer is ook een goed alternatief en kan je vrij snel naar huis ook.

Bij een roesje kan je nog behoorlijk tegenwerken.....en ik kreeg er dormicum bij. Maar dan ben je wel een dag flink suf.

Mijn huisarts heeft in 2016 de eerste mirena gezet en netjes ook, maar ik heb wel een kind gehad. Het lag ook niet aan hem dat die eerste niet werkte. Geen idee wat hij ervoor krijgt, maar vind het een aardige rekening.

De gyn zette hem wel veel sneller. En die controleerde na 4 weken met de inwendige echo, dus is wel heel nauwkeurig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 05:12

Ik heb binnenkort ook een check bij de verloskundige.
10 jaar terug bij de gyn niet

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:43

Keet schreef:
Huisartsen krijgen te weinig vergoed voor het zetten. Sturen daarom vaak door naar het ziekenhuis

Dus dan gaan we de patiënt zelf maar op kosten jagen, want een bezoek aan het ziekenhuis gaat van het eigen risico af...
Bizar dit.

Ik heb geen kinderen gehad en 15 jaar geleden is mijn eerste (ik was toen bijna 23) door de gynaecoloog geplaatst, compleet met lokale verdoving, etc.
5 jaar later had ik een andere huisarts en die stuurde ook vrouwen die nog geen kinderen had nooit door, zij deed het altijd zelf.

En moet zeggen, ik vond eigenlijk zelfs dat ze er handiger in was dan de gynaecoloog destijds.

Alleen 1X heeft ze me bij het wisselen bijna moeten doorverwijzen, omdat de oude nogal vasthoudend was en er aanvankelijk niet uit kwam.
In zo'n geval kan ik me een doorverwijzing voorstellen en er zijn nog wel wat situaties te bedenken waarin dat handig is.

Ik heb overigens na elke plaatsing ergens tussen de 6 en 10 weken een check gehad, zowel bij de eerste bij de gynaecoloog als bij de latere bij m'n huisarts.

Maar puur het feit dat er geen kinderen zijn gebaard vind ik dat, uit eigen ervaring, niet nodig.
En vanwege een te lage vergoeding al helemaal niet! Zal even mooi wezen dat ik aan m'n eigen risico mag gaan komen omdat m'n huisarts te bedonderd zou zijn om het zelf te doen :n

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:51

Superpony, ik heb ook dormicum gehad en liep toch echt een uur na de operatie het ziekenhuis uit. Je hoeft er dus niet mega suf van te zijn.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:33

Daphara schreef:
Superpony, ik heb ook dormicum gehad en liep toch echt een uur na de operatie het ziekenhuis uit. Je hoeft er dus niet mega suf van te zijn.

Maar zo te lezen reageer jij ook niet zoals de gemiddelde mens op anesthetica... :=

@superpony de HA krijgt geloof ik een kleine 60eu, als dat niet nog minder is geworden want zoiets staat me ook nog vaag bij, maar dat wordt als het goed is door je basisverzekering vergoed. De mirena zelf is gewoon een duur kreng.. :=

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:40

Ik heb nu mijn tweede spiraaltje alweer een jaar erin zitten, en ben er dik tevreden over! Heb 1,5 jaar geleden wel een depressie gehad, maar dit kwam niet door de Mirena ;). Mijn eerste werd inddd in het ziekenhuis gezet, meteen een echo laten maken om te kijken of deze goed zat. De tweede gewoon bij de huisarts, eerste eruit en meteen nieuwe erin. Jammer genoeg was mijn dokter niet heel erg handig erin, heeft 3x moeten "porren". Overigens geen verdoving dus dat was even balen, had bewust vrijgenomen die dag. De eerste keer voelde ik me er veel minder beroerd van dan de 2e keer in ieder geval.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:54

De mirena (althans uiteindelijk 3 stuks) heeft gedurende een periode van 10 jaar mijn endometriose onder controle gehouden dus was er erg blij mee. Eruit halen en plaatsen lukte door de pijn steeds slechter dus de laatste keer onder algehele narcose.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:28

henshem schreef:
De mirena (althans uiteindelijk 3 stuks) heeft gedurende een periode van 10 jaar mijn endometriose onder controle gehouden dus was er erg blij mee. Eruit halen en plaatsen lukte door de pijn steeds slechter dus de laatste keer onder algehele narcose.

Daar is hij ook oorspronkelijk voor bedoeld :) dus dat is fijn :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 01:30

Daphara schreef:

Dormicum en roesje samen via infuus voor een darmonderzoek gaf ik als voorbeeld. Ik ben daar een dag flink sif van. Ze spuiten echt veel, omdat ik erg tegen werk. Laatste gastro ging helemaal niet en hebben ze tot max gespoten. Daarna moest ik terugkomen om de gastro met propovol te doen. Dan huppel je zo het zkh weer uit.

Overigens kan ik ook alles na een roesje en dormicum, maar vergeet alles en ben echt te vaag om zelf auto te rijden bijv. Mag officieel ook echt niet. Mijn man en zoon zeggen ook altijd dat ik denk dat ik goed wakker ben en alles kan.

Na een narcose ben ik wel goed bij, maar afhankelijk van de operatie nog wel even moe. Soms denk je ook dat je weer oke bent, maar merk je zelfs weken later dat je toch best een opdonder hebt gehad.

Maar goed, ik ben 40+ nu,geen gezond lijf etc.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:30

Nou, volgens mij ben ik mijn nieuwe Mirena kwijt.

Op vakantie, een week na de plaatsing, werd ik ongesteld en op dag 2 kreeg ik in de auto vreselijke kramp. Terug op vakantieadres meteen naar de WC waar ik een grote boodschap moest doen. Tijdens het in de pot vallen van de grote boodschap hoorde ik ook een “knoop” in de pot vallen. Echt zo’n geluid van plastic tegen porselein. Ik had een blouse aan met aparte grote knopen er op, maar zag zo snel niet waar ik er één miste en in de WC pot zag ik hem ook niet drijven tussen de grote boodschap.

De kramp was daarna over en ik heb er eigenlijk niet meer aan gedacht tot ik thuis alle was aan het doen was. Bij het ophangen van de blouse kon ik geen missende knoop vinden en afgelopen week bij het strijken, toen ik echt goed keek, ook niet. Toen bedacht ik dat ik sinds mijn menstruatie en die dag van het knoop incident, totaal geen last meer had gehad van het nare gevoel in mijn baarmoeder, wat ik normaal standaard 2-4 weken heb na het wisselen van de mirena.

Dus ik ben gaan voelen naar de touwtjes, en die kon ik niet vinden...
Meteen de Gyn gebeld en een afspraak voor komende maandag gemaakt.

Ik baal als een stekker, want mijn vriend en ik hebben ook geen extra bescherming gebruikt en ik zit echt niet te wachten op de mogelijke gevolgen van dit verhaal. Die kans is niet heel groot, maar het zou toch maar eens.... brrr

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:55

He wat vervelend zeg.. hopelijk geen gevolgen..

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 17:03

Oh bah wat vervelend.. Je hoort het af en toe wel eens inderdaad.

Mijn mirena is er nu 3.5 week uit en ik merk zeker verschil. Minder pukkels, emoties die terugkomen en al wat afgevallen! Heerlijk vind ik het

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:24

Oei, wat vervelend. Hoelang zat deze nu? Hopelijk valt het mee.

Sharon488, fijn dat je je beter voelt.

Ik heb wel wat klachten en weet niet wat door wat komt. Heb een auto immuun ziekte en medicijnen. Maar sinds de nieuwe mirena ook wat ''dingetjes''. Komt overeen met het feit dat deze 2e mirena wel zijn werk doet qua bloedverlies. Aangezien daar niet echt een andere oplossing voor is, kijk ik het nog even aan. Deze zit bijna 3 maanden nu.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:17

De Mirena zit er nog in, de touwtjes waren gewoon heel kort afgeknipt!
Ik ben helemaal opgelucht, hoewel ik nu nog niet weet wat er dan wel in die WC pot is gevallen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:51

Dat zal wel een opluchting geven zeg, pfew.

Mijn 4e is er nu 7 weken uit, en alle klachten die ik had lijken verdwenen.
Blijf het gek vinden dat de 1e 3 zo superfijn waren en deze 4e al vanaf moment van plaatsen niet.

Maar goed, inmiddels in manlief gesteriliseerd dus voor mij geen noodzaak voor anticonceptie meer. Dus blij dat het zonder so far helemaal goed gaat.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:47

Zijn er dames die na een negatieve ervaring wel een positieve ervaring met de kyleena hebben?

Heb mirena gehad maar ben 9 mnd lang alleen maar aan t vloeien geweest dus eruit laten halen en toen over op koper.
Menstruatie was een ramp maar beter als zwanger worden.
Niet dus want heb nu een spiraalbaby rond kruipen.

Ik wil een kyleena gaan proberen omdat mijn menstruaties echt verschrikkelijk zijn.
Ik ben zo erg ongesteld dat ik de eerste 3 dagen binnen 1 tot 1,5 uur doorlek op een super tampon en maandverband en tot dag 9 vloei.
Ik heb een hele vervelende druk op mn onderkantje staan de eerste paar dagen en s’nachts eruit voor de kinderen is gegarandeerd een bloedspoor.
Ook ben ik een monster een aantal dagen voor ik ongesteld word.
Ik had hormonen afgezworen maar dit schiet ook niet op want ik moet gewoon rekening houden met wat ik doe als ik ongesteld ga worden.

Als de kyleena niet werkt ga ik waars voor novasure maar ergens vind ik dat weer een beetje een eng idee.
Ik neem overigens geen spiraal tegen zwangerschap want dat is wel gebleken dat het bij heel veel dames fout gaat maar puur vanwege de menstruatie.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:35

Ik had geen problemen met de mirena maar de kyleena is ook prima. Word evengoed niet meer ongesteld. Enige nadeel bij mij is dat is toch redelijk wat puistjes houd. Is de enige anticonceptie die ik gebruik.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:22

Heb mijn mirena al vanaf mijn 16e, en toevallig vorige week laten vervangen.. Wat een hel van een pijn niet normaal. Dat verdoven heb ik de vorige keer ook gedaan, had helemaal geen nut deed nog net zoveel pijn. Ik merk dat ik tijdens de menstruatiecyclus (heb geen bloeding) dat ik wat opblaas omdat mn lichaam dan meer vocht vast houd, en natuurlijk ook extra prikkelbaar,maar ben er aan gewend dus ik ben er super blij mee!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:52

hier nu paar weken de kyleena. dus kan nog niet echt oordelen. Maar geen slechte ervaring mee. ik vond dit keer het plaatsen minder fijn dan de eerste keer. Maar dat kan ook komen omdat je hersenen nog heel goed weten van de vorige keer. ahah

ik snap waarom sommige het onder narcose doen.

Verder nog geen bloedingen gehad. Met de mirena werdt ik ook niet ongesteld.

daphara: fijn dat de spiraal er nog in zit.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:07

cinniz123 schreef:
Zijn er dames die na een negatieve ervaring wel een positieve ervaring met de kyleena hebben?

Heb mirena gehad maar ben 9 mnd lang alleen maar aan t vloeien geweest dus eruit laten halen en toen over op koper.
Menstruatie was een ramp maar beter als zwanger worden.
Niet dus want heb nu een spiraalbaby rond kruipen.

Ik wil een kyleena gaan proberen omdat mijn menstruaties echt verschrikkelijk zijn.
Ik ben zo erg ongesteld dat ik de eerste 3 dagen binnen 1 tot 1,5 uur doorlek op een super tampon en maandverband en tot dag 9 vloei.
Ik heb een hele vervelende druk op mn onderkantje staan de eerste paar dagen en s’nachts eruit voor de kinderen is gegarandeerd een bloedspoor.
Ook ben ik een monster een aantal dagen voor ik ongesteld word.
Ik had hormonen afgezworen maar dit schiet ook niet op want ik moet gewoon rekening houden met wat ik doe als ik ongesteld ga worden.

Als de kyleena niet werkt ga ik waars voor novasure maar ergens vind ik dat weer een beetje een eng idee.
Ik neem overigens geen spiraal tegen zwangerschap want dat is wel gebleken dat het bij heel veel dames fout gaat maar puur vanwege de menstruatie.

Ik heb 2,5 jaar terug een milena laten plaatsen alleen is dit verkeerd gegaan. Deze heeft mijn baarmoederwand doorboord en die is een week later na een toch-wel-spoed-operatie uit mijn buikholte gevist. Verdere details zal ik jullie besparen. ;)

Inmiddels een halfjaar voorzien van een kyleena en ben er zeer over te spreken. Geen klachten, moodswings of ander hormonaal gedoe what so ever. :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:36

plutolover schreef:
hier nu paar weken de kyleena. dus kan nog niet echt oordelen. Maar geen slechte ervaring mee. ik vond dit keer het plaatsen minder fijn dan de eerste keer. Maar dat kan ook komen omdat je hersenen nog heel goed weten van de vorige keer. ahah

ik snap waarom sommige het onder narcose doen.

Verder nog geen bloedingen gehad. Met de mirena werdt ik ook niet ongesteld.

daphara: fijn dat de spiraal er nog in zit.

Huh? Onder narcose?!? Voor die 2 minuten dat het even zeer doet? Ik ging ook kapot van de pijn maar voor die 2 min gaan ze je toch niet onder narcose brengen?