Help mijn vriend is coke verslaafd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 03:29

Waarom niet meteen met een kliniek? Dan heb je een veel grotere kans van slagen. Als het nu weer niet lukt zal dat ook niet goed voor hem zijn.
Sterkte en denk ook aan jezelf!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 07:23

Hij weet de oorzaak maar denkt wel dat het hem nu,dit keer vast wel alleen gaat lukken?
Pfffff....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 07:28

Wel heel goed dat hij ziet dat hij een probleem heeft. En dat hij er iets aan wilt doen. Dat zijn al 2 van de drie noodzakelijke stappen. Maar van een coke verslaving kom je niet alleen af, dat is echt heel erg moeilijk en zwaar. Dat red je niet thuis bij je moeder. Hij zal meteen de kliniek in moeten. Anders is het kansloos.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:01

Juist als er zoiets heftigs aan ten grondslag ligt zou ik het niet zelf proberen. Hij zal het bij de kern moeten aanpakken en zijn verleden moeten gaan verwerken. Denk je dat een paar praatsessies per week dan genoeg zijn? Terwijl hij waarschijnlijk daarnaast ook nog te maken krijgt met afkickverschijnselen?

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 08:15

Ik ben zelf ook van mening om gelijk een kliniek op te zoeken, helaas is dit hoe hij het wilt en hebben we daar maar mee te werken. Ik kan hem moeilijk dwingen zich vrijwillig op te laten nemen, dan zou het niet meer vrijwillig zijn. Hij is akkoord gegaan met onaangekondigde testen op gebruik en deze zullen dan ook zeker plaatsvinden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:17

Meer kun je niet doen ts :) heel veel sterkte.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 08:25

Bij hem weg gaan doe ik ook zeker niet, hoe hard bokt ook mag gaan gillen dat ik dat wel zou moeten. Wel heb ik de reacties tot me laten bezinken en zie ik nu ook wel in dat sommige dingen wel heel sterk zouden zijn. Nog steeds hebben zijn moeder, zijn vrienden en ik er alle vertrouwen in dat het goed komt via welke weg dan ook.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:25

Schaduw25 schreef:
Bij hem weg gaan doe ik ook zeker niet, hoe hard bokt ook mag gaan gillen dat ik dat wel zou moeten. Wel heb ik de reacties tot me laten bezinken en zie ik nu ook wel in dat sommige dingen wel heel sterk zouden zijn. Nog steeds hebben zijn moeder, zijn vrienden en ik er alle vertrouwen in dat het goed komt via welke weg dan ook.

Ik hoop voor jou dat je vertrouwen niet zal worden geschaad. Sterkte.

RosaLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:34

Nikass schreef:
okee ik begrijp je wel, en "aanval" is misschien ook wat sterk uitgedrukt. Maar zoals Lautje net na jou post: alsof het een soort eigenwijsheid is van ts dat ze het niet wil horen, vind ik getuigen van weinig inlevingsvermogen. Misschien kan ts de confrontatie nu niet goed aan, misschien ziet zij haar situatie toch net even anders, misschien is ze er niet aan toe om stappen te zetten, misschien moet ze alle informatie die op haar afkomt even verwerken? dat kan allemaal en niet alleen weet je dat niet maar wordt er ingevuld dat ze waarschijnlijk gewoon niet wil, wat het ook is, je kunt haar daar niet om veroordelen. Iedereen maakt zijn eigen proces door en hoe harder mensen daar kritiek op hebben hoe meer iemand zich mogelijk daartegen gaat afzetten. En dan schiet je dus je doel voorbij (als dat tenminste is om ts te helpen hierin)

Indestal: vooral lekker invullen, dat is precies wat ik bedoel. Hier help je iemand niet mee. Als jij de nkt dat als je het maar hard genoeg tegen haar zegt dat ze hem dan wel loslaat heb je het goed mis. En ja ik weet precies waar ik het over heb. Misschien ook even dat andere topic lezen wat hier gepost is, dan weet je hoe het werkt.
Iemand ondersteunen en advies geven is iets anders dan iemand "verwijten" naïef te zijn. En ja ook daar heb ik verstand van (beroepsmatig) je duwt iemand alleen maar verder in een isolement.

Klopt helemaal als je er in zit is het even anders.
Ik heb een jaar niks gemerkt gingen samen wonen en in dat half jaar alles meegemaakt en genoeg kansen gegeven. Beloftes later ook schulden. Duurde 6 maanden voor ik de stap zetten en er achter kwam dat niks ging helpen. Vervolgens door hem een schuld van 3000 euro gehad die hij van me creditcard nog even snel geint had. Phoe!

Wees niet te hard voor jezelf TS. Maar onthoud alsjeblieft, leef je eigen leven en denk na of je dit wel verdient. Je heb nog zoveel mooie momenten in het leven en laat je niet door zo iemand je afremmen. Drugs kom je zo slecht nog van af zeker na zoveel gebruik. Net als bij iemand bij ons in de familie gaan ze tegenwoordig niet eens voor echt bestrijding of zeg maar afkicken hiervan maar proberen ze je te leren het gedoseerd te gebruiken zodat je normaal mee kan gaan in de samen leving dus je komt er bijna tot niet vanaf. Wil je met zo iemand leven en lukt je dat, ga ervoor!
Vind je het niet waard denk dat aub aan jezelf.

Het heeft ook gevolgen, wil je nog een gezinsuitbreiding etc. Word dat heel lastig met dit erbij :(

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:43

Schaduw25 schreef:
Vandaag is naar buiten gekomen waardoor hij gebruikt, blijkt dat hij op de basisschool is misbruikt. Hij gaat nu weer tijdelijk bij zijn moeder in wonen tot hij z'n leven weer op de rit heeft. We hebben hem zo ver gekregen dat hij een andere baan gaat zoeken en hij probeert het nog eenmaal zonder kliniek, faalt dit dan schrijft ie zich in aangezien hij zelf ook de ernst van zijn probleem in begint te zien.

Voorlopig blijf ik even stil tenzij ik een update heb

Ik hoop dat ook zijn moeder op de hoogte is.
Maar aan de oorzaak veranderd nu nog niets. Ook wordt geen melding gemaakt dat een leraar? waarschijnlijk meer dan een slachtoffer heeft gemaakt. Dit zijn dingen die je niet alleen kan oplossen. Probeer profesionele ondersteuning te vinden.

succes, en ik hoop dat de gemaakte stappen een mooi vervolg krijgen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:12

BMHP schreef:
Maar aan de oorzaak veranderd nu nog niets. Ook wordt geen melding gemaakt dat een leraar? waarschijnlijk meer dan een slachtoffer heeft gemaakt.

Alles tegelijk aanpakken is meestal geen haalbare optie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:18

Ik vind het grote stappen de goede kant op.
Weg uit de omgeving waar hij makkelijk kan gebruiken.
Openheid over trauma.

Nu graag een goede traumatherapie.

Niet meer weg hoeven lopen voor trauma kan gigantisch schelen.
...en graag een omgeving die goed op hem let. Dwz hem steunt. EN de oude AA regel toepast:" do not facilitate".
(= Stel geen geld, smoezen of wat dan ook ter beschikking.)

En in principe zit er een enorm verschil tussen 'steun' en 'faciliteren met smoezen', in de harde praktijk van het dagelijks leven kan het tricky zijn.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-07-18 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:23

Ik zou wel contact opnemen met de HA. De afkickverschijnselen kan je niet alleen handelen, daar heb je waarschijnlijk medicatie voor nodig.

Ik hoop ook dat nog een faalervaring er niet voor zal zorgen dat hij helemaal denkt ‘ik kap met de stoppogingen’.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 11:04

Momenteel hebben we enorme ruzie, mijn spullen staan ingepakt en zodra hij thuis is heeft hij de keuze, of een normaal gesprek kunnen voeren of ik ben weg tot hij in staat is om een normaal gesprek te voeren. Waar ik heen ga als ik ga weet ik nog niet maar daar vind ik wel een oplossing voor.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:06

Sterkte TS

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:08

Oh jee, dat is wel erg zuur :\ Toch geen ruzie over de behandeling?
Ik hoop dat jullie er toch uit komen!

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:11

Stille meelezer hier, ik wens je heel veel sterkte TS, doe wat voor jou goed voelt/of het beste voelt en ik hoop voor jou dat het allemaal z'n weg vind :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:12

Heel veel sterkte en wijsheid gewenst ts. Hopelijk dringt het tot hem door

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:12

Sterkte ts!
Blijf bij jezelf en je eigen standpunten.
Je staat er niet alleen voor hoor!!

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 11:13

Ruzie over het feit dat hij er niet mee geconfronteerd wilt worden, begrijpelijk, hij voelt zich enorm in het nauw gedreven momenteel en is nu terug aan het vechten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:14

Dat klinkt alsof hij nog in de ontkenning zit.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:17

Heel veel moed, niet makkelijk.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 11:17

Hij erkent dat hij een probleem heeft maar de confrontatie vindt hij nog eng.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:18

Daar zal hij toch doorheen moeten, hoe moeilijk ook.
De eerste stap is er over praten. Als hij dat uit de weg blijft gaan, dan gaat het echt niet lukken met stoppen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:20

Wees standvastig TS. Als je nu toegeeft ben je terug bij af.
HIJ moet het doen. En als hij het niet wil onderkennen of dat niet met 200% inzet doet is het enige wat jij kan doen: weggaan.
Want dan wordt hij zodanig geconfronteerd met zijn probleem dat er daadwerkelijk ernstige consequenties aanzitten.
Blijf je dan is het voor hem een teken dat hij dus door kan gaan met zijn gedrag en jij dit ‘tolereert’.

En dat is heel heel moeilijk, maar jij kan hem niet laten afkicken.