AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 23:08

Ja! Dan krijg ik echt een hoofdpijnaanval van al dat geluid en alle prikkels! Dan heb ik echt nood aan even rust in mijn hoofd.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 23:11

chamion schreef:
Prachtige tekst. Ben gelijk emo...

Hebben jullie trouwens dat jullie altijd meerdere apparaten aan hebben staan? Ik heb altijd de radio of tv aan terwijl ik op mijn laptop/ipad zit. Ik kan er gewoon niet tegen dat het stil is om mij heen. Terwijl als je vraagt welke muziek was erop of welk tv programma? Geen idee. Maar als er iets op staat waar ik geen ruk aan vind kan ik mee zelf ontzetten ergeren.

Geen idee meer waar ik het opgepikt had. Maar klopt het dat ADD met dyscalculie of dyslexie komt?
Ik heb zelf dyscalculie. Bedrijfsadministratie was drama. Krijg je 1 a4tje vol met tekst en cijfers en dan onderaan de pagina 1 vraag. Maakt dit bedrijf winst of verlies? Janken. Docent helemaal overstuurd. Hadden ze geen idee van. Toen onderstreepte de docent de cijfers die ik nodig had en kreeg ik de formules die ik nodig had. En zelfs toen haalde ik het met hakken over de sloot.

Hier ook echt altijd geluid aan ja. Zonder muziek op kan ik ook niet werken.

Dyslexie of dyscalculie komt me niet bekend voor. Ik ben juist vrij goed in wiskunde en spelling. Ik werk ook als programmeur.

Incroyable

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 23:48

Ik heb ook 24/7 muziek aan. Alles gaat bij mij ook veel beter met muziek op. Het is dan makkelijker om in de 'flow' te komen :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 08:06

Heerlijk met rust vaak. Raak van continue geluiden juist overprikkelt Woon alleen met fikjes dus vaak is het stil in huis op de buitengeluiden na. Dat is al genoeg. :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 08:19

Oh ja ik heb ook altijd de tv of muziek aan. Tv kijk ik niet eens hoor, maar als het zo heel stil is in huis krijg ik echt de kriebels :))

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:41

Bij mij staat ook altijd muziek of de tv aan.
Heel soms kom ik thuis en dan heb ik behoefte aan een half uurtje stilte, maar dat komt weinig voor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:50

Ik kan niet alleen tv kijken, moet daarnaast wat erbij doen bijvoorbeeld met m'n telefoon zitten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:52

Ik moet nu tegenwoordig mediteren van mijn psych, fantastisch is dat _O-
Terwijl ik de meditatie uitvoer heb ik tevens een liedje in mijn hoofd op volume max, ben ik me aan het bedenken wat ik nog allemaal moet doen en probeer ik me uit alle macht terug te krijgen in de meditatie :+

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 11:12

Oh wat is het fijn om eens een hele hoop lotgenoten te kunnen spreken zeg!

Ik heb zelf ADHD, eind groep 5 is bij mij het balletje gaan rollen door een oplettende juf. Ik was altijd al een dromer, maar heb op de basisschool vaak zat na moeten blijven omdat ik mijn (huis)werk weer niet af had. In de hele mallemolen geweest en in begin groep 7 ook daadwerkelijk de diagnose ADHD gekregen. Ik ben nu 22.
Bij het GGZ centrum in mijn gemeente heb ik tot in de 1e of de 2e klas van het middelbare onderwijs een soort van therapie gevolgd. Ik kon niet goed met mezelf omgaan, had extreem veel last van woedeuitbarstingen en heel veel emotieschommelingen.
Bij mij is ook nooit iets een beetje, ik ben extreem blij, extreem verdrietig, extreem eigenwijs, extreem boos. Mijn moeder zegt ook altijd dat ik geen tussenweg heb, het is of boos of blij.

Ben toen ooit begonnen met ritalin, maar dit werkte bij mij echt averechts. Het versterkte mijn emotieschommelingen zo erg dat iedere keer wanneer ik tussen de middag thuis kwam van school, ik hele heftige woedeaanvallen kreeg omdat ik niet meer wist wat ik met mezelf aan moest.
Daarna overgestapt op Concerta en dit slik ik nu nog steeds.

chamion schreef:
Opruimen? Ben je gek! Ik ruim pas op als ik mensen over de vloer krijg, als ik geen schone vaat meer heb of als ik geen schone kleren meer heb..... En ga vooral niet zelf aan de slag want ik weet exact te vinden wat ik zoek in die stapels. Als het netjes in de kasten zit wordt ik onrustig, ik vind mijn omgeving dan levensloos.

Wat je hier zegt klopt voor mij ook echt precies! Heb al een maand een vuilniszak op mijn kamer staan om mijn kamer op te ruimen, ik weet ook nooit waar ik beginnen moet. Als ik dan m'n kamer opruim, ben ik er ook echt een hele dag druk mee en dan is het eigenlijk nog steeds niet helemaal klaar. Maar ik leef ook liever in een rommelige omgeving, daar voel ik me veel fijner in dan in een extreem opgeruimde ruimte. Ik kan ook altijd alles vinden, ik weet waar het ligt en zodra ik heb opgeruimd ben ik mijn eigen systeem kwijt en kan ik dingen niet meer vinden

Hebben jullie ook, dat als jullie een liedje in je hoofd hebt, het niet 1 liedje is, maar meerdere en je alles door elkaar hoort? Bij mij gaat het meestal van:
zin 1 liedje 1, zin 1 liedje 2, zin 1 liedje 3, refrein liedje 4, zin 3 liedje 1 enz.
Wordt er soms echt helemaal gek van

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:27

Wauw, wat een herkenning! Ik heb niet de diagnose ADD, maar autisme (PDD-NOS) sinds 3 jaar. Maar hier zitten wel veel raakvlakken bij lees ik. Vooral het altijd druk zijn in het hoofd maar van buiten niet herken ik. Ging bijna twijfelen aan de diagnose, haha. Maar dat is ‘maar een stempel’. Mij heeft het inmiddels een hoop inzichten gegeven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:02

Hoe gaat het eigenlijk bij jullie als jullie boos zijn? Zijn jullie kort of lang boos of worden jullie alleen maar bozer?
Dit omdat ik nu gewoon echt woedend ben en word

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:14

Ik ben heel goed in boos worden! :+
Altijd te heftig, en te snel.
En achteraf denk ik tja.. was het nodig? Nee.
Soms weet ik ook erna helemaal niet meer waarom ik boos was.

Bijvoorbeeld vanmiddag, iemand had wat tegen mij gezegd dat vriendlief iets over mij had gezegd.
Ik bel dan, ( gelijk ) op, en begin met "wat ben jij een ongelofelijke l*l )
Maar, op dat moment kan ik ook niet vertellen waarom dat dus is.
Vriendlief kwaad uiteraard, begreeep er niks van.
Maar op dat moment ben ik zo boos, dat ik dit ook niet normaal kan vertellen.
Later als ik afgekoeld ben, denk ik ja het valt ook best mee.

Ik heb dat ook met alles, ik kan niet normaal zeggen dat ik iets vervelend vind.
Eigenlijk ben ik er dan gelijk klaar mee.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:20

Angeliquee18 schreef:
Ik ben heel goed in boos worden! :+
Altijd te heftig, en te snel.
En achteraf denk ik tja.. was het nodig? Nee.
Soms weet ik ook erna helemaal niet meer waarom ik boos was.

Bijvoorbeeld vanmiddag, iemand had wat tegen mij gezegd dat vriendlief iets over mij had gezegd.
Ik bel dan, ( gelijk ) op, en begin met "wat ben jij een ongelofelijke l*l )
Maar, op dat moment kan ik ook niet vertellen waarom dat dus is.
Vriendlief kwaad uiteraard, begreeep er niks van.
Maar op dat moment ben ik zo boos, dat ik dit ook niet normaal kan vertellen.
Later als ik afgekoeld ben, denk ik ja het valt ook best mee.

Ik heb dat ook met alles, ik kan niet normaal zeggen dat ik iets vervelend vind.
Eigenlijk ben ik er dan gelijk klaar mee.

Ja heel herkenbaar. Maar tegenwoordig lukt het me ook om goed te kunnen relativeren en dan denken is het de moeite waard zo boos te zijn.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:25

Dat lijkt me heel fijn fjordjes haha!
Ik had ooit eens zo'n 5 stappen boos zijn lijstje in huis hangen, dat hielp ook.
Iets met waarom ben ik boos, geef het een cijfer ect.
Dit moest ik dan voor mezelf invullen.
Maarja de pest met dit soort lijstjes, ik doe dit 2 weken.. En dat niet meer
En dat is met alles zo, schoonmaak lijstjes doelen lijstjes geld lijstjes ect ect.
Onderhand kan ik een heel boekwerk beginnen.
Nu begin ik al niet meer aan dat soort dingen, want weet van te voren al dat dit toch niet lang goed gaat. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:43

Ik ben nu echt boos en word nog bozer als ik eraan denk.
Kennis van mij wil vanuit Drenthe via kamertraining naar Den haag komen. Op zich niks mis mee denk ik. Heeft ie hier iemand die ie kent. Jongen heeft een beperking.
Toch ben ik bang dag ie het hier niet gaat redden ivm de grote verschillen.
Paar weken geleden vertelde ik hem dat ik opzoek was naar een nieuwe baan.
Vraagt ie aan me: in welke winkel werk jij dan kan ik dat doorgeven aan m'n jobcoach. Want dan kan ik jouw werk overnemen als jij weg bent.
M'n bloed kookt werkelijk.
Morgen wil ik hem dan ook bellen om te zeggen hoe ik erover denk en dat als hij zegt dat Drenthe geen werk voor hem heeft het denk ik aan zijn instelling ligt.
En dat ik dus ook klaar met hem ben

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:50

Hoi hoi,
ik meld me ook ff!! :evaw:
Ik ben er ook relatief laat achter gekomen dat ik ADD heb, maar eigenlijk viel toen ook alles op z'n plaats.
Moeite met heel veel (nieuwe) prikkels om me heen, snel afgeleid, impulsief etc.
Ik kwam er achter toen m'n autorijlessen niet echt soepel liepen.
We kregen echt het idee dat er meer aan de hand was, dus laten testen en ja hoor...
Na het krijgen van mn "labeltje" (al klinkt dat zo stom), heb ik ook ff in de familie rond gekeken en het verbaast me niks als m'n vader, oom en nichtje er ook last van hebben.
Ritalin werkt voor mij goed, maar ik ben me er ook zeker van bewust dat het natuurlijk ook gewoon medische troep is, dus als ik een vrije dag heb, dan kies ik er heel bewust voor om dan een dagje (zeker als ik veel in vertrouwde omgevingen ben enzo) gewoon geen medicijnen in te nemen.
Dat gaat prima, maar als ik op m'n vrije dag ineens onverwachts naar, ik noem maar iets Amsterdam moet rijden, dan moet ik toch echt ff m'n medicijntjes innemen, want anders is er kortsluiting... %) 8)7

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:59

Ik wordt niet snel boos, maar als ik eenmaal geïrriteerd ben dan explodeer ik makkelijk. Dat kan zijn janken uit machteloosheid of een woedeaanval. Je moet mij dan echt even een uurtje met rust laten zodat ik er even over na kan denken en daarna valt het echt 500% mee. Gewoon om niks in de ogen van een "normaal" persoon maar een mountain in mijn ogen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:10

Hoi allemaal, ik val even binnen.
Mijn naam is Marlies, en ik ben 25 jaar.
Ik heb al langere tijd het vermoeden/gevoel dat ik misschien ADD heb, maar afgelopen najaar/winter sprak de huisarts ook een licht vermoeden uit. Ik kwam voor klachten over concentratie, prikkelbaarheid, somberheid en vermoeidheid, maar omdat ik een licht vitamine D tekort had wilde ze het liever drie tot zes maanden met een supplementje aankijken. Gaf ik haar gelijk in. Als dat niet zou werken, zei ze, dan zouden we toch het gedeelde vermoeden kunnen onderzoeken.
Nu zijn we een halfjaar verder, en voor mijn gevoel zijn de klachten totaal niet minder geworden. Toch heb ik altijd een hoge drempel voor mezelf om naar de huisarts te gaan, ik ben altijd bang dat ik me aanstel.
Daarom ben ik eerst online wat gaan rondsnuffelen, en ik herkende een heleboel ADD symptomen in mijzelf. Ook dingen die ik hier in het topic lees zijn een 'feest' van herkenning.
Helaas zorgen veel van die dingen ervoor dat ik vaak bots met mijn ouders (ik woon nog thuis). Ik ben heel vergeetachtig, dingen komen gewoon niet in me op, ik raak afgeleid terwijl ik andere dingen moet doen, heb veel last van stemmingswisselingen (en dan kan ik echt heel onaardig uit de hoek komen terwijl ik dat helemaal niet wil).
Ook ben ik heel erg van het uitstellen en projecten starten maar niet echt afmaken.

Oké, dat ei is kwijt. :')

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is het volgende: hoe ging het bij jullie toen jullie hiermee bij de HA kwamen? Of het nu vanuit jezelf kwam of het vermoeden juist door iemand anders werd uitgesproken. Welke stappen volgen er na zo'n HA-afspraak?

Vet verhaal geworden, sorry. :=

Yonah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 18:31

marley93 schreef:
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is het volgende: hoe ging het bij jullie toen jullie hiermee bij de HA kwamen? Of het nu vanuit jezelf kwam of het vermoeden juist door iemand anders werd uitgesproken. Welke stappen volgen er na zo'n HA-afspraak?

Vet verhaal geworden, sorry. :=

Bij mij kwam mn orthopeed ermee.. ik was zwaar overstuur na de diagnose scoliose. Was nogal een enorme deuk in mn ego :+
Hij zei dat ik anders eens met iemand zoals een psycholoog moest praten zodat ik het wat meer kon verwerken. Eenmaal bij de psycholoog sprak zij het vermoeden van adhd uit. Zo is het balletje gaan rollen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 18:41

Ik dacht er zelf al een tijdje aan en mijn beste vriendin bevestigde dat voor mij. Ik ben naar de HA gestapt, heb gezegd dat ik een doorverwijzing wil voor ADHD onderzoek. Had toen eerst een korte vragenlijst bij de HA zelf, daarna doorverwezen naar PsyQ. Die doen eerst een telefonische intake, als daaruit blijkt dat je in ieder geval een indicatie hebt krijg je een afspraak voor het daadwerkelijke gesprek. Dat is een ellenlange vragenlijst die je met een psycholoog doorloopt. Het helpt als een ouder erbij kan zijn, of iemand die in je jeugd heel dichtbij je stond en nog weet hoe je toen was, die loopt dan ook een vragenlijst door. De psycholoog bepaalt vervolgens of zij denkt dat je ADHD hebt en overlegt met een psychiater die daadwerkelijk een diagnose kan stellen. Als je die diagnose krijgt kan je meestal bij die plek een vervolgtraject in. Ik heb cognitieve gedragstherapie gehad, dat was bij mij verplicht als ik doorbehandeld wou worden bij PsyQ. Ik ben ook bij hun het individuele medicatietraject in gegaan. Kon ook in de groep maar de eerstvolgende startte pas een paar weken later en ik wou zsm met medicatie beginnen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 18:48

Ik heb zelf het vermoeden dus ben naar de HA geweest, die heeft mij toen doorverwezen naar PsyQ, kreeg meerdere hele lange vragenlijsten gemaild. Het heeft me wel een paar uur gekost om alles in te vullen, je kon het gelukkig onderbreken en later weer verder, want ik had zeker de concentratie niet gehad het in 1 keer te doen :')

Aan het eind van de vragenlijsten kon ik een datum en tijd inplannen voor een telefonische afspraak. Daar werden nog wat aanvullende vragen gesteld. Paar dagen later kreeg ik een brief met de datum van de afspraak. Daar ben ik nu nog op aan het wachten, want helaas is er wel een wachtlijst.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:06

Ik was na een depressie doorgestuurd naar een psycholoog en vanuit daar ben ik doorgestuurd naar een psychiater die mij gediagnosticeerd had.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:18

Zoals ik hier boven al verteld heb (maar dat ga je natuurlijk niet allemaal meer terug lezen := ), kwam bij mij het vermoeden boven drijven toen mijn autorijlessen een echte struggle bleken te zijn.
Ook op school dwaalde ik veel af tijdens de lessen, ook was ik heel prikkelbaar (terwijl ik even daarvoor nog helemaal happy was) en niet altijd kwam alles even goed binnen... Dat soort dingen vielen toen echt op z'n plek.
De HA stond open voor mijn vermoeden en zei dat ik dan even met een psycholoog moest gaan praten, dat heb ik gedaan en zij zag ook wel dat er problemen waren in de concentratie. Zij wilde mij echter doorsturen naar een psychiater, maar toen ik dat vertelde bij de HA zei hij: "ja maar ik ken ook iemand die medicijnen voor mag schrijven..." _O-

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:26

Dank allemaal! :) Dit geeft me wel een beter beeld van hoe het dan een beetje in z’n werk gaat.

Annee_S ik herken wel wat je zegt, merk bij mijn rijlessen ook dat het heel moeizaam gaat. Als we aan het einde de les doornemen komt er vrijwel altijd uit: “Beter vooruit kijken, rust pakken...” dat soort dingen. En ik weet het, maar ik ben dan net even afgeleid door een vet leuke fiets die voorbij komt gesjeesd ofzo. Of hey, ken ik degene die in die auto zit niet ergens van?

Morgen de HA maar eens bellen, want ik merk dat de klachten me in de weg gaan zitten in het dagelijks leven. En of het dan ADD is of niet, ernaar laten kijken/luisteren kan misschien toch geen kwaad. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 23:37

Autorijden went wel moet ik zeggen. Ik vond autorijden aan het begin lastig, kon het alleen met medicatie op, maar tegenwoordig cross ik zo de ring Amsterdam over zonder na te denken over het feit dat ik aan het autorijden ben en ook aan de andere kant van de wereld (Zuid Afrika) rij ik prima het hele land door zonder problemen. Ik heb het idee dat het me langer kostte om te wennen aan autorijden omdat ik ADHD heb, maar nu het eenmaal gaat, gaat het ook prima.