Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:dan kun je op leeftijd zijnde beter huren en zorgen dat je geen bezittingen en veel spaargeld meer hebt.
ClauH schreef:Citaat:dan kun je op leeftijd zijnde beter huren en zorgen dat je geen bezittingen en veel spaargeld meer hebt.
Ook dat is jammer genoeg geen oplossing. Mijn schoonouders zitten in een huurflat. De huur wordt ieder jaar met zoveel procent verhoogd en ze kunnen geen kant op. Voor wat zij aan huur betalen kan ik een vrijstaande woning kopen bij wijze van spreken.
Dan zou ik liever tegen die tijd mijn hypotheek vrije woning verkopen en van de opbrengst in een fijn verzorgingshuis gaan zitten. Mocht het zover komen...
Wendy schreef:Ja, maar het probleem is dat je daar zo weinig zelf voor in de hand hebt. Dat is ook de reden dat ik best wel pissig ben dat het nieuwe pensioenakkoord alweer vooral in het voordeel van de ouderen is en ten koste van de jongeren (waar ik mezelf voor het gemak nog maar even onder schaar).
Ze vieren op dit moment pensioen om onze kosten, het is nog maar de vraag of er 'straks' nog wel een regeling bestaat... iedere partij die bezig is geweest met dat akkoord kijkt naar de korte termijn, maar of er over 30 jaar nog wel wat is... ik vraag me echt af of ik ooit iets terug ga zien van die paar 100 euro die ik per maand verplicht inleg.
Sparen is ook al niet interessant, daar betaal je toch alleen maar belasting over en rente krijg je niet. Dus stoppen we het vooral in ons huis, zodat we tzt zo goedkoop mogelijk kunnen leven, of het zo goed mogelijk kunnen verkopen.
superpony schreef:Maar je kinderen dan? Ik ben echt opgegroeid met het idee dat je ouders een huis kopen om iets na te laten. In mijn geval hebben ouders al vroegtijdig destijds een koophuis weg moeten doen vanwege de handicap van mijn broer, maar wij hebben ook een zoon en je laat toch normaal iets na?? daarvoor moet je toch enig bezit hebben.
CharleyT schreef:Wendy schreef:Ja, maar het probleem is dat je daar zo weinig zelf voor in de hand hebt. Dat is ook de reden dat ik best wel pissig ben dat het nieuwe pensioenakkoord alweer vooral in het voordeel van de ouderen is en ten koste van de jongeren (waar ik mezelf voor het gemak nog maar even onder schaar).
Ze vieren op dit moment pensioen om onze kosten, het is nog maar de vraag of er 'straks' nog wel een regeling bestaat... iedere partij die bezig is geweest met dat akkoord kijkt naar de korte termijn, maar of er over 30 jaar nog wel wat is... ik vraag me echt af of ik ooit iets terug ga zien van die paar 100 euro die ik per maand verplicht inleg.
Sparen is ook al niet interessant, daar betaal je toch alleen maar belasting over en rente krijg je niet. Dus stoppen we het vooral in ons huis, zodat we tzt zo goedkoop mogelijk kunnen leven, of het zo goed mogelijk kunnen verkopen.
Geloof dat je het niet goed begrijpt. Het pensioen wat ik eerdaags krijg heb ik zelf betaald over zo'n 40 jaar.Het komt uit een zgn pensioenfonds die alle premiegelden beheerd en de pensioenen uit betaald.
Heeft niets met jouw belasting te maken.
Electra63 schreef:Wendy schreef:
Misschien tijd om je in dit onderwerp te verdiepen. Ze krijgen vele malen meer uitgekeerd dan ze ooit hebben ingelegd. Dat heeft te maken met verkeerde uitgangspunten en de werking van pensioenfondsen.
Er is hen altijd verteld dat ze er hard voor gewerkt hebben, en dat is natuurlijk ook zo. Maar dat betekent nog niet dat ze ook uitgekeerd krijgen waar zij zelf voor gewerkt hebben...
Er zijn altijd mensen die meer pensioen krijgen uitgekeerd, dan ze in werkelijkheid hebben ingelegd (omdat zij langer leven).
Maar er zijn ook mensen die hun pensioengerechtigde leeftijd niet eens halen of korter leven=pensioen genieten dan de te behalen levensverwachting.deze opgebouwde premie wordt niet altijd uitgekeerd, zeker als er geen partner is.
Je legt geld in (premie), net als je werkgever, de pensioenfondsen beleggen dit geld (lange termijn) en uiteindelijk als je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, wordt een maandelijks bedrag uitgekeerd. Alles gebaseerd op schattingen en verwachtingen, rekenformules en franchise.
In het verleden werd ook Vut-premie ingehouden. Na het stopzetten van de Vut-regeling is de opgebouwde premie gestort in het reguliere pensioen.
Verder werd vroeger uitgegaan van de eindloonregeling. Deze is bijna in t geheel afgeschaft. Laatste 15-20 jaar wordt uitgegaan van de middelloonregeling. Dit heeft als gevolg lagere pensioenen, al kan er sprake zijn van een hogere opbouw. ORT telt bijv. tegenwoordig mee voor je pensioenpremie in tegenstelling tot met de vroegere eindloonregeling.
Probleem is wel, dat wij tegenwoordig ouder worden dan werd verwacht. Vandaar de verhoging van de pensioenleeftijd.
Misschien moet jij je eens wat meer verdiepen in pensioenopbouw, niet alleen werknemer legt premie in en niet iedereen maakt zijn opgebouwde pensioenpotje op.
Tenminste kan je op een normale toon proberen te communiceren/discussiëren
Citaat:Lees bijvoorbeeld dit eens https://www.ad.nl/economie/nieuw-pensio ... ~acbd4fea/
Natuurlijk heeft dit wat met mijn inleg te maken, ik leg nu in, het pensioenfonds keert te veel uit en dus is het maar de vraag hoeveel er in die pot overblijft op het moment dat ik zelf met pensioen ga. Logisch gevolg van de vergrijzing....
Electra63 schreef:Citaat:Lees bijvoorbeeld dit eens https://www.ad.nl/economie/nieuw-pensio ... ~acbd4fea/
Natuurlijk heeft dit wat met mijn inleg te maken, ik leg nu in, het pensioenfonds keert te veel uit en dus is het maar de vraag hoeveel er in die pot overblijft op het moment dat ik zelf met pensioen ga. Logisch gevolg van de vergrijzing....
Dit artikel gaat over het te verwachtte nieuwe pensioenstelsel.
Pensioenpremie is gewoon een percentage van je loon, dus afhankelijk van de hoogte van je bruto loon en niet van je leeftijd. Er is geen verschil in inhouding pensioenpremie bij een jonge of oudere werknemer.
Janine1990 schreef:tamary schreef:Huis afbetalen moet je op een gegeven moment toch, hypotheekrenteaftrek mag nog maar 30 jaar. Komt bij dat als de rentes weer gaan stijgen (en die trend is er), dat je vroeg of laat met stijgende maandlasten zit. Lagere vaste lasten zijn eigenlijk altijd voordelig ongeacht je belastingen. En al helemaal met een onzekere toekomst qua pensioen/aow/etc. minder inkomen nodig hebben scheelt een heleboel stress.
Hangt allemaal af van hoe je je hypotheek hebt vastgelegd. Ik hoef pas over 9 jaar boven de 1.7% te betalen. Mijn ouders zijn aflossingsvrij en betalen ook maar een minimaal bedrag aan rente. Dan maak je je echt niet druk om hypotheekrenteaftrek.
Ik begrijp dat het voor anderen anders ligt, maar misschien kan iemand mij iets voorrekenen? Met simpele bedragen.
Citaat:Het probleem van het huidige pensioenstelsel is dat er geld in een algemene pot gespaard wordt door de nog werkende deelnemers en uit die pot worden ook de pensioenen van de huidige deelnemende gepensioeneerden betaald. Met de vergrijzing en een krimpende bevolking komt er dus minder geld binnen dan er moet worden uitgegeven. Afspraken en beloftes of niet, het is dus heel goed mogelijk dat de jongere generatie die nu die pensioenpot vult er niks van kan krijgen tegen de tijd dat zij er aanspraak op willen maken omdat die dan leeg is. Hele systeem is namelijk gebouwd op de aanname van een groeiend aantal inleggers en die aanname blijkt nu steeds duidelijker, klopt niet.
Electra63 schreef:Citaat:Het probleem van het huidige pensioenstelsel is dat er geld in een algemene pot gespaard wordt door de nog werkende deelnemers en uit die pot worden ook de pensioenen van de huidige deelnemende gepensioeneerden betaald. Met de vergrijzing en een krimpende bevolking komt er dus minder geld binnen dan er moet worden uitgegeven. Afspraken en beloftes of niet, het is dus heel goed mogelijk dat de jongere generatie die nu die pensioenpot vult er niks van kan krijgen tegen de tijd dat zij er aanspraak op willen maken omdat die dan leeg is. Hele systeem is namelijk gebouwd op de aanname van een groeiend aantal inleggers en die aanname blijkt nu steeds duidelijker, klopt niet.
Maar dan nog is het niet de schuld van de oudere. Deze heeft gewoon netjes pensioenpremie betaald.
Ik denk dat het ook verschilt per pensioenfonds.
Er zijn ook discussies over de rekenformule over de dekkingsgraad.
Het is gewoon moeilijke materie.
superpony schreef:Ik lees veel, alles verkopen, niks meer bezitten......Maar je kinderen dan? Ik ben echt opgegroeid met het idee dat je ouders een huis kopen om iets na te laten. In mijn geval hebben ouders al vroegtijdig destijds een koophuis weg moeten doen vanwege de handicap van mijn broer, maar wij hebben ook een zoon en je laat toch normaal iets na?? daarvoor moet je toch enig bezit hebben.