Denken jullie weleens aan jullie pensioen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:28

[quote="tamary"]Huis afbetalen moet je op een gegeven moment toch, hypotheekrenteaftrek mag nog maar 30 jaar. Komt bij dat als de rentes weer gaan stijgen (en die trend is er), dat je vroeg of laat met stijgende maandlasten zit. Lagere vaste lasten zijn eigenlijk altijd voordelig ongeacht je belastingen. En al helemaal met een onzekere toekomst qua pensioen/aow/etc. minder inkomen nodig hebben scheelt een heleboel stress.
[quote="tengeltje11"]

Nee, huis aflossen niet nodig.
Ik praat dan voor mijzelf, heb AOW en pensioen.

Hypotheek aflossingsvrij € 260.000 x 2,4% nog 10 jaar rentevast, tzt niet meer aftrekbaar.
Looptijd, naar andere bank gegaan, nu nog 25 jaar te gaan.
Dus ben allang dood als de hypotheek afgelost moet worden, of voor iemand anders waarom niet oversluiten?

Terzijde, hypotheekrente is laag t.o.v een paard mooi stallen enz.
Dus hypotheekrente tzt veel hoger, dan geen paard.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:56

Citaat:
dan kun je op leeftijd zijnde beter huren en zorgen dat je geen bezittingen en veel spaargeld meer hebt.

Ook dat is jammer genoeg geen oplossing. Mijn schoonouders zitten in een huurflat. De huur wordt ieder jaar met zoveel procent verhoogd en ze kunnen geen kant op. Voor wat zij aan huur betalen kan ik een vrijstaande woning kopen bij wijze van spreken.

Dan zou ik liever tegen die tijd mijn hypotheek vrije woning verkopen en van de opbrengst in een fijn verzorgingshuis gaan zitten. Mocht het zover komen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:41

ClauH schreef:
Citaat:
dan kun je op leeftijd zijnde beter huren en zorgen dat je geen bezittingen en veel spaargeld meer hebt.

Ook dat is jammer genoeg geen oplossing. Mijn schoonouders zitten in een huurflat. De huur wordt ieder jaar met zoveel procent verhoogd en ze kunnen geen kant op. Voor wat zij aan huur betalen kan ik een vrijstaande woning kopen bij wijze van spreken.

Dan zou ik liever tegen die tijd mijn hypotheek vrije woning verkopen en van de opbrengst in een fijn verzorgingshuis gaan zitten. Mocht het zover komen...

Daar kom je dus niet terecht want dan moet je bijna dood zijn, je kunt wel in een serviceflat gaan wonen, kost ook veel geld maar die kun je dan van verkoop betalen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:02

Wendy schreef:
Ja, maar het probleem is dat je daar zo weinig zelf voor in de hand hebt. Dat is ook de reden dat ik best wel pissig ben dat het nieuwe pensioenakkoord alweer vooral in het voordeel van de ouderen is en ten koste van de jongeren (waar ik mezelf voor het gemak nog maar even onder schaar).
Ze vieren op dit moment pensioen om onze kosten, het is nog maar de vraag of er 'straks' nog wel een regeling bestaat... iedere partij die bezig is geweest met dat akkoord kijkt naar de korte termijn, maar of er over 30 jaar nog wel wat is... ik vraag me echt af of ik ooit iets terug ga zien van die paar 100 euro die ik per maand verplicht inleg.
Sparen is ook al niet interessant, daar betaal je toch alleen maar belasting over en rente krijg je niet. Dus stoppen we het vooral in ons huis, zodat we tzt zo goedkoop mogelijk kunnen leven, of het zo goed mogelijk kunnen verkopen.

Geloof dat je het niet goed begrijpt. Het pensioen wat ik eerdaags krijg heb ik zelf betaald over zo'n 40 jaar.Het komt uit een zgn pensioenfonds die alle premiegelden beheerd en de pensioenen uit betaald.
Heeft niets met jouw belasting te maken.

BigOne

Re: Denken jullie weleens aan jullie pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:19

Er zijn heel veel mensen die pensioen(wat je inderdaad zelf spaart) en aow door elkaar halen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:30

Wij zijn destijds ook begonnen met sparen. Was nog in guldens een rekensom wat leuk zou zijn als aanvulling op het pensioen waar we al via werkgever voor spaarden. Dat is nu 20 jaar later echt niks meer waard. We zouden het te sparen maandbedrag zo omhoog moeten gooien, om er nog iets aan te hebben over zeg 25jr, dat we dan nu niks meer over houdenom van te leven, bij wijze van.......We laten het nu staan en kopen er een leuke fiets van ofzo tegen die tijd.

Ik lees veel, alles verkopen, niks meer bezitten......Maar je kinderen dan? Ik ben echt opgegroeid met het idee dat je ouders een huis kopen om iets na te laten. In mijn geval hebben ouders al vroegtijdig destijds een koophuis weg moeten doen vanwege de handicap van mijn broer, maar wij hebben ook een zoon en je laat toch normaal iets na?? daarvoor moet je toch enig bezit hebben.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:33

Lastig verhaal. Ik wil ook niet tot mijn 70e werken. In elk geval niet zoveel uren. En wat is er dan überhaupt nog over van mijn opgebouwde pensioen en AOW?

Dan kun je maar beter zelf je schaapjes op het droge hebben. Alleen als dat in de vorm van geld, munten, een tweede huis of zoiets is, betaal je er jaren vermogensbelasting over of mag je de bank betalen om daar digitaal je geld te parkeren :\
Het zou bijna een reden zijn om maar gewoon alles uit te geven.

Ik wil mijn geld in elk geval niet vast zetten, ik wil het kunnen uitgeven zodra ik dat wil.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:34

superpony schreef:
Maar je kinderen dan? Ik ben echt opgegroeid met het idee dat je ouders een huis kopen om iets na te laten. In mijn geval hebben ouders al vroegtijdig destijds een koophuis weg moeten doen vanwege de handicap van mijn broer, maar wij hebben ook een zoon en je laat toch normaal iets na?? daarvoor moet je toch enig bezit hebben.

Ik heb zelf geen kinderen, maar ik ben natuurlijk wel kind van :D
Maar ik verwacht echt niet van mijn ouders dat ze mij bewust wat nalaten, wat er over is prima, maar ik wil dat ze optimaal van hun eigen geld genieten. Ze hebben er zelf hard voor gewerkt en al zo ontzettend veel voor mij gedaan. Ik kan mijn eigen boontjes doppen.
In het geval van een kind wat niet voor zichzelf kan zorgen vanwege een handicap of beperking vind ik het een ander verhaal.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:36

Ik wel! Ben 20, maar ben al een jaar aan het werk bij een Pensioenadviesbureau voor ondernemers. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:39

Mijn broer is vorig jaar overleden, dus mijn moeder is al alleen over nu en huurt dus al jaren. Ik vind het ook niet erg dat ze me niks meer kan nalaten door hoe het leven is gelopen. Of iig geen huis.

Maar het zit er bij zo in dat ik nog niet anders kan denken. Onze zoon is enig kind en wij hebben dus geen broers en zussen verder. Hij blijft echt alleen achter ooit. Hij is 21 en heb hem jaren geleden al uitgelegd hoe het werkt als wij samen in de auto zouden verongelukken. Wil je niet aan denken, maar je laat je kind wel met alles achter. Dat kan leuk zijn als het wat extra's is, of ellende als het veel gedoe en rotzooi is. ( zoonlief doet het verder prima en kan vast goed voor zichzelf zorgen )

Ik snap wel dat we hier naartoe gaan en mensen meer aan zichzelf denken, geld opmaken, weggeven bij leven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:36

Wij hebben onze kinderen altijd geholpen, vooral met het aankopen van huizen waar ze tijdens het studeren konden wonen. Klinkt rijk maar de hypotheek zat wel op onze eigen woning. Inmiddels zijn de woningen verkocht en de helft staat op de bank zodat manlief een jaar of zes eerder kan stoppen. Nu al een lage hypotheek en we zijn niet veeleisend wat betreft leven, gaan echter geen geld oppotten voor de kids, die hebben mede door de studieondersteuning geen schulden en goede banen. Onze werk zit er op :D

Wel heel vroeger als jonkie een tip gekregen, voor zo ver mogelijk meteen 10 % van al je inkomsten apart zetten en dan heb je meestal een flink bedrag bij elkaar wanneer je zestig bent, ik heb helaas niet geluisterd maar één van de kinderen probeert dit wel en hij heeft al een leuk bedrag bij elkaar.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:11

Mijn ouders hoeven mij echt niks na te laten. Vind het belangrijker dat ze het nu zelf tof hebben. Ik red mezelf wel :)

Qua pensioen bouw ik redelijk wat op via mn werkgever, en los ik mijn huis deels af. Maar goed, verder ben ik er niet mee bezig. Eerst het maar eens zien te halen :D Uitgaande van de huidige prognose moet ik tot mn 70e door. In die 40 jaar ( := ) kan er nog heeeeeel veel gebeuren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:36

Ik denk elke dag aan mijn pensioen :') Of tenminste, telkens ik mijn buurman zie :P
Die man is op 50 op pensioen gegaan. Is nu 82. Dus al langer gepensioneerd dan dat hij ooit gewerkt heeft :+
En echt, ik ben stikjaloers }>

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:37

CharleyT schreef:
Wendy schreef:
Ja, maar het probleem is dat je daar zo weinig zelf voor in de hand hebt. Dat is ook de reden dat ik best wel pissig ben dat het nieuwe pensioenakkoord alweer vooral in het voordeel van de ouderen is en ten koste van de jongeren (waar ik mezelf voor het gemak nog maar even onder schaar).
Ze vieren op dit moment pensioen om onze kosten, het is nog maar de vraag of er 'straks' nog wel een regeling bestaat... iedere partij die bezig is geweest met dat akkoord kijkt naar de korte termijn, maar of er over 30 jaar nog wel wat is... ik vraag me echt af of ik ooit iets terug ga zien van die paar 100 euro die ik per maand verplicht inleg.
Sparen is ook al niet interessant, daar betaal je toch alleen maar belasting over en rente krijg je niet. Dus stoppen we het vooral in ons huis, zodat we tzt zo goedkoop mogelijk kunnen leven, of het zo goed mogelijk kunnen verkopen.

Geloof dat je het niet goed begrijpt. Het pensioen wat ik eerdaags krijg heb ik zelf betaald over zo'n 40 jaar.Het komt uit een zgn pensioenfonds die alle premiegelden beheerd en de pensioenen uit betaald.
Heeft niets met jouw belasting te maken.

Lees bijvoorbeeld dit eens https://www.ad.nl/economie/nieuw-pensio ... ~acbd4fea/
Natuurlijk heeft dit wat met mijn inleg te maken, ik leg nu in, het pensioenfonds keert te veel uit en dus is het maar de vraag hoeveel er in die pot overblijft op het moment dat ik zelf met pensioen ga. Logisch gevolg van de vergrijzing....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:48

Electra63 schreef:
Wendy schreef:

Misschien tijd om je in dit onderwerp te verdiepen. Ze krijgen vele malen meer uitgekeerd dan ze ooit hebben ingelegd. Dat heeft te maken met verkeerde uitgangspunten en de werking van pensioenfondsen.
Er is hen altijd verteld dat ze er hard voor gewerkt hebben, en dat is natuurlijk ook zo. Maar dat betekent nog niet dat ze ook uitgekeerd krijgen waar zij zelf voor gewerkt hebben...

Er zijn altijd mensen die meer pensioen krijgen uitgekeerd, dan ze in werkelijkheid hebben ingelegd (omdat zij langer leven).
Maar er zijn ook mensen die hun pensioengerechtigde leeftijd niet eens halen of korter leven=pensioen genieten dan de te behalen levensverwachting.deze opgebouwde premie wordt niet altijd uitgekeerd, zeker als er geen partner is.

Je legt geld in (premie), net als je werkgever ;) , de pensioenfondsen beleggen dit geld (lange termijn) en uiteindelijk als je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, wordt een maandelijks bedrag uitgekeerd. Alles gebaseerd op schattingen en verwachtingen, rekenformules en franchise.
In het verleden werd ook Vut-premie ingehouden. Na het stopzetten van de Vut-regeling is de opgebouwde premie gestort in het reguliere pensioen.
Verder werd vroeger uitgegaan van de eindloonregeling. Deze is bijna in t geheel afgeschaft. Laatste 15-20 jaar wordt uitgegaan van de middelloonregeling. Dit heeft als gevolg lagere pensioenen, al kan er sprake zijn van een hogere opbouw. ORT telt bijv. tegenwoordig mee voor je pensioenpremie in tegenstelling tot met de vroegere eindloonregeling.
Probleem is wel, dat wij tegenwoordig ouder worden dan werd verwacht. Vandaar de verhoging van de pensioenleeftijd.

Misschien moet jij je eens wat meer verdiepen in pensioenopbouw, niet alleen werknemer legt premie in en niet iedereen maakt zijn opgebouwde pensioenpotje op.
Tenminste kan je op een normale toon proberen te communiceren/discussiëren :D

Het probleem is dat de berekeningen op dit moment gewoon niet kloppen, men is aan het sturen op het corrigeren van cijfers, bijvoorbeeld door het aanpassen van de rekenrente, waardoor men vermijdt dat de pensioenen moeten worden verlaagd, en de rekening in feite verschoven wordt naar de volgende generatie.
En dat heeft weer te maken met de invloed van de FNV, 50plus en dat soort partners. https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b239da8b/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:55

Citaat:
Lees bijvoorbeeld dit eens https://www.ad.nl/economie/nieuw-pensio ... ~acbd4fea/
Natuurlijk heeft dit wat met mijn inleg te maken, ik leg nu in, het pensioenfonds keert te veel uit en dus is het maar de vraag hoeveel er in die pot overblijft op het moment dat ik zelf met pensioen ga. Logisch gevolg van de vergrijzing....

Dit artikel gaat over het te verwachtte nieuwe pensioenstelsel.

Pensioenpremie is gewoon een percentage van je loon, dus afhankelijk van de hoogte van je bruto loon en niet van je leeftijd. Er is geen verschil in inhouding pensioenpremie bij een jonge of oudere werknemer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:27

Electra63 schreef:
Citaat:

Dit artikel gaat over het te verwachtte nieuwe pensioenstelsel.

Pensioenpremie is gewoon een percentage van je loon, dus afhankelijk van de hoogte van je bruto loon en niet van je leeftijd. Er is geen verschil in inhouding pensioenpremie bij een jonge of oudere werknemer.

Het probleem van het huidige pensioenstelsel is dat er geld in een algemene pot gespaard wordt door de nog werkende deelnemers en uit die pot worden ook de pensioenen van de huidige deelnemende gepensioeneerden betaald. Met de vergrijzing en een krimpende bevolking komt er dus minder geld binnen dan er moet worden uitgegeven. Afspraken en beloftes of niet, het is dus heel goed mogelijk dat de jongere generatie die nu die pensioenpot vult er niks van kan krijgen tegen de tijd dat zij er aanspraak op willen maken omdat die dan leeg is. Hele systeem is namelijk gebouwd op de aanname van een groeiend aantal inleggers en die aanname blijkt nu steeds duidelijker, klopt niet.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:36

Janine1990 schreef:
tamary schreef:
Huis afbetalen moet je op een gegeven moment toch, hypotheekrenteaftrek mag nog maar 30 jaar. Komt bij dat als de rentes weer gaan stijgen (en die trend is er), dat je vroeg of laat met stijgende maandlasten zit. Lagere vaste lasten zijn eigenlijk altijd voordelig ongeacht je belastingen. En al helemaal met een onzekere toekomst qua pensioen/aow/etc. minder inkomen nodig hebben scheelt een heleboel stress.

Hangt allemaal af van hoe je je hypotheek hebt vastgelegd. Ik hoef pas over 9 jaar boven de 1.7% te betalen. Mijn ouders zijn aflossingsvrij en betalen ook maar een minimaal bedrag aan rente. Dan maak je je echt niet druk om hypotheekrenteaftrek.

Ik begrijp dat het voor anderen anders ligt, maar misschien kan iemand mij iets voorrekenen? Met simpele bedragen.

https://www.porterenee.nl/hypotheek/uit ... -aflossen/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:19

Citaat:
Het probleem van het huidige pensioenstelsel is dat er geld in een algemene pot gespaard wordt door de nog werkende deelnemers en uit die pot worden ook de pensioenen van de huidige deelnemende gepensioeneerden betaald. Met de vergrijzing en een krimpende bevolking komt er dus minder geld binnen dan er moet worden uitgegeven. Afspraken en beloftes of niet, het is dus heel goed mogelijk dat de jongere generatie die nu die pensioenpot vult er niks van kan krijgen tegen de tijd dat zij er aanspraak op willen maken omdat die dan leeg is. Hele systeem is namelijk gebouwd op de aanname van een groeiend aantal inleggers en die aanname blijkt nu steeds duidelijker, klopt niet.

Maar dan nog is het niet de schuld van de oudere. Deze heeft gewoon netjes pensioenpremie betaald.
Ik denk dat het ook verschilt per pensioenfonds.
Er zijn ook discussies over de rekenformule over de dekkingsgraad.
Het is gewoon moeilijke materie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:26

Electra63 schreef:
Citaat:

Maar dan nog is het niet de schuld van de oudere. Deze heeft gewoon netjes pensioenpremie betaald.
Ik denk dat het ook verschilt per pensioenfonds.
Er zijn ook discussies over de rekenformule over de dekkingsgraad.
Het is gewoon moeilijke materie.

Het is niet de schuld van de deelnemers, maar het is wel een probleem waar je rekening mee moet houden. Aan de andere kant betekent het dat als de jongeren nu zouden ophouden met inleggen die pot zeker leeg raakt. Is nogal een catch 22 verhaal dus. Niet voor niets dat er veranderingen voorgesteld worden, maar linksom of rechtsom is er een pot geld nodig om het verschil op te vangen en die zie ik niet zomaar verschijnen. Overheid doet de aow al, dit is prive ook al is het standaard/verplicht om mee te sparen als werknemer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 00:17

superpony schreef:
Ik lees veel, alles verkopen, niks meer bezitten......Maar je kinderen dan? Ik ben echt opgegroeid met het idee dat je ouders een huis kopen om iets na te laten. In mijn geval hebben ouders al vroegtijdig destijds een koophuis weg moeten doen vanwege de handicap van mijn broer, maar wij hebben ook een zoon en je laat toch normaal iets na?? daarvoor moet je toch enig bezit hebben.

Ik heb gelukkig geen kinderen en die komen er ook nooit,dus dat probleem heb ik niet.

Wij hebben een huisje gekocht met 2,26ha grond. Mijn ouders gaan hun huis verkopen en willen dan op curaçao een huisje kopen voor de winter periode, zeg maar 50-50 NL/Curaçao. Daarnaast gaan ze bij ons op het land, als we het met de gemeente rond krijgen, een huisje bouwen. En misschien krijgen ze die mogelijkheid ook bij mijn zusje.

Dus nee, mijn ouders hoeven voor ons geen huis aan te houden en te sparen voor een erfenis. Ik verwacht wel dat ze zichzelf kunnen bedruipen voor zolang het nodig is zeg maar, dat doen wij ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 00:21

Het is eigenlijk van ze zotte dat je verplicht wordt elke maand premie te betalen maar er geen enkele garantie is dat je ooit je inleg terug gaat zien. Als zoiets realiteit dreigt te worden dan zullen ze linksom of rechtsom iets moeten want dat gaat het volk niet pikken. De verzekeringsmaatschappijen zijn met hun woekerpolissen al keihard aangepakt. De pensioenmaatschappijen zullen dan zeker volgen.

De fondsen zitten nu ook in de knel omdat ze zichzelf rijk hebben gerekend met onhaalbare rendementen. Eerdere generaties hebben in verhouding tot de huidige generaties ook maar een schijntje ingelegd maar ontvangen wel de volle mep. De beloofde rendementen die ze niet behaald hebben moeten nu worden aangevuld met de inleg van de huidige generatie......

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 01:08

Je legt een bepaald percentage in, maar dat wordt wel hoger als je ouder wordt, omdat je misschien meer verdiend.

Ik vraag me ook af wat mensen gaan pikken. Het is toch echt ons geld en van de werkgever dat voor mij man wordt weggelegd en dat kun je niet zomaar, niet of veel minder uitkeren, of later dan afgesproken toen je ermee begon.

Ik snap dat mensen er nu anders in staan qua nalaten, maar als je zo bent groot gebracht dat het nodig is en vooral normaal, wil je je kind echt niet tekort doen. Onze zoon is 21 en ik heb hem ook zo opgevoed dat straks alles van hem is. Geen idee eigenlijk hoe hij daar verder over denkt. Hij redt zichzelf prima.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 06:53

Mijn ouders hebben een koopappartement dus die kunnen daar lange tijd blijven denk ik maar ik verwacht en hoef niks van hun. Sterker nog het doet me bijna zeer dat ze het dan hebben over de een vakantie naar madeira te duur is, en dat ze ons dan af en toe geld geven
. Ik probeer het te weigeren want het maakt mij gelukkiger als hun het gewoon gebruiken, maar dan maken ze het geld over als ik het niet aannee

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:09

Het banketstaaf is dat er met de rekenrente gerekend moet worden en dus veel pensioenen al jaren niet geindexeerd zijn. Terwijl die rekenrente net als het eigen woning forfait onzinnig zijn. Er zit namelijk vele malen meer in de pensioenpot dan ze ons willen doen geloven maar het komt de pensioenfondsen veel beter uit dat ze kunnen zeggen dat er maar een dekkingsgraad van 95 % is dus word er weer gekort. Al die pensioenfondsen en zorgverzekeraars zijn een ongrijpbare ondoorzichtig clubje en het zou veel beter zijn wanneer deze twee zaken gewoon door het rijk geregeld worden, want er word nogal wat geld uitgegeven dat niet bij de deelnemers terecht komt.