Afkicken van cola

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:28

DreamGuide schreef:
Ik vroeg eigenlijk naar wetenschappelijke artikelen en geen websites, maar goed, dat doet er verder niet toe.
Ik probeerde alleen aan te geven dat men niet klakkeloos moet aannemen wat je op een of andere 'health' site leest. Dat cola (light) ongezond is geloof ik best, dat het kanker veroorzaakt en dat het je hele lichaam verwoest vind ik echter klinkklare onzin. Als dat waar was dan zou het niet verkocht worden, net zoals dat je geen crystal meth in de supermarkt schappen kan vinden en dat er waarschuwingen staan op sigaretten.

Hier kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn. Al die sites die rondstrooien met zogenaamde onderzoeken. Nergens staat een bron naar het desbetreffende onderzoek.
Dan neem ik ook aan dat je vaker koppen op nu.nl zou zien als: 'in 2018 meer mensen naar het ziekenhuis door verwoestende effecten van cola light'.
Nee. Klinkklare onzin.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:34

Woogy schreef:
Light varianten zijn overigens nog slechter.

Als je meer dan 4 of 5 liter per dag drinkt ja, daaronder blijkt het helemaal niet zo schadelijk te zijn als wordt beweerd. :)
Althans, dat geldt voor aspartaam, over de rest weet ik het niet.

Ik heb een colaverslaving gehad, ik dronk gemiddeld 1,5 fles op een dag (10-11 1,5l flessen per week) en besloot in 2013 de cola inname rigoureus terug te snoeien.

Ik koop bewust niet in grotere verpakkingen dan 0,5l flesjes omdat ik de tik heb dat wat open is ook op moet en dan zit je in no time weer op een grote fles per keer.
Ook zet ik als ik meer dan 1 blikje/flesje koop de boel in de kelder, daar kom ik normaal gesproken mss 1x per week en staat de boel mooi uit zicht waardoor het ook minder verleidelijk is om een flesje/blikje te pakken.
Ik heb in eerste instantie de cola vervangen door ranja en spa, ranja deed/doe ik in een grote fles tot de bolletjes onderin net vol staan en verder water.
Nu drink ik vnl water, thee en spa en daarnaast max 3x per week een blikje/flesje cola en met heel warm weer gooi ik een fles aangelengde ranja in de vriezer of koelkast ter afwisseling van het vele water/spa.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:36

Mag ik misschien een domme vraag stellen?

Waarom vinden mensen water niet lekker?

Ik lustte het eerst ook niet, maar ben het leren drinken.

lor1_1984

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:39

Ik vond water altijd maar saai en als ik het al dronk moest het ijs- en ijskoud zijn, anders ging ik over mijn nek.
Tegenwoordig vind ik lauwig water nog niet lekker, maar daarvoor haal ik het gewoon uit de kraan of ik zet een fles in de koelkast.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:39

Es_ther schreef:

Ik krijg er een droge mond van, if that makes sense.
Probeerde er toen aan te wennen door appelsap steeds meer te verdunnen. Als ik het moet drink ik het wel (tijdje terug een week lang 3L per dag moeten drinken vanwege ziek zijn) maar als ik alleen nog maar water zou drinken, zou ik toch een smaakje missen.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:44

ik vind water juist heerlijk! drink eigenlijk niets anders.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:48

Heeft het misschien te maken met wat je gewoon bent? Standaard drink ik om en bij de 3l water per dag, en na het sporten heb ik niets liever dan water. Lest men dorst en men mond gaat er niet van plakken :)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:55

Es_ther schreef:

Als ik dat toch eens wist :')

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 15:07

Zal idd grotendeels gewenning zijn. Ik hou gewoon van zoet en dat is water nou eenmaal niet.
Overigens hou ik dan weer niet van Rivella of iets van ice tea ofzo. Dat vind ik gewoon qua smaak echt niet lekker.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:23

Is natuurlijk ook gewoon een instelling. Je kan wel blijven zeggen 'ik lust het gewoon niet', maar aan water zit heel weinig specifieke smaak, dus echt vies kan het nooit zijn. Als je minder cola wil drinken is het gewoon een kwestie van doen. Cola de deur uit, water in een fles mee. Je krijgt vanzelf dorst, en dan drink je water. Wil je het wat leuker maken doe je er een schijfje citroen of een takje munt of iets dergelijks in.
Kan een paar weken lastig zijn, maar dan ben je ook wel gewend.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:44

Ik ken trouwens iemand die een chemische fabriek werkt waar o.a. ingrediënten voor cola worden gemaakt. Onderdeeltje is Natriumbenzoaat en grondstof daarvan is weer tolueen (giftig en wel degelijk kankerverwekkend). Heb het bestand met de processen gezien met bijbehorende waarschuwingen. Staat ook openbaar onder MSDS (material safety data sheets) op google te vinden.
Ook al is het uiteraard verdund gebruikt maaaaaarr het zit er wél in. Lekkah hoor, super gezond! :')

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:49

DreamGuide schreef:
Ik drink momenteel 2,5 liter cola light per dag, heb hele nare ervaringen met afkicken dus ik blijf er voorlopig bij. Misschien dat ik in de vakantie nog een poging waag.
Dat ik water ontzettend smerig vind helpt ook niet mee :')

Ik dronk ook ongeveer zoveel ice-tea. Mijn 'ontbijt' was 's ochtends een blikje Red Bull en dan de rest van de dag ice-tea zuipen en 's avonds nog een blikje (en in mijn school periode 's middags ook). x)
Water vond ik vroeg ook echt gewoon vies, ik vond dat het precies zelfs een slijmerige textuur/laagje had. :+
Uiteindelijk echt gewoon de knop omgezet... Kijk welk water je het lekkerst vindt. In mijn geval is dat gewoon kraanwater.

Je kan al eens proberen om na een inspanning of als je echt dorst hebt een glas water te drinken voordat je een glas frisdrank mag nemen.

Edit; ik lees dat je diabetes 'kan' krijgen van te veel suiker in te nemen? x) Sorry, maar volgens mij krijg je echt niet zomaar diabetes. Ja, producten met veel suiker zijn slecht voor je insuline level en je kan er je slecht door voelen. Maar voor diabetes moet je wel 'aanleg' hebben.
https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... r-diabetes
Een kleine verhoogde kans dus, maar de kans is volgens mij niet groot. Wilt niet zeggen dat te veel suiker gezond is natuurlijk. Het is voornamelijk slecht voor je bloedvaten.

(Ik moet ook wel zeggen dat ik van water soms een enorm droge keel krijg en het weggaat als ik frisdrank drink.)
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 16-05-18 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:01

Ik kan écht niet begrijpen hoe je niet kan in zien dat overmatig gebruik van Cola ongelooflijk slecht voor je lichaam is. Tuurlijk, je kunt roepen 'alles is slecht voor je tegenwoordig'. Maar je kan best een glaasje Cola per week drinken, net zoals je best naar de Mac kunt af en toe. Maar net zoals elke dag 2 hamburgers eten van de Mac slecht is, is het ook ontzettend slecht om iedere dag Cola te drinken.

Maar goed, het bewijs waar DreamGuide om vroeg:

In elk blikje cola zitten gemiddeld 10 theelepels suiker. De WHO adviseert niet meer dan 6 theelepels suiker per dag tot je te nemen, wat betekent dat het drinken van één blikje cola per dag je al boven de geadviseerde maximum hoeveelheid brengt.

Het drinken van suikerhoudende dranken is gelinkt aan gezondsheidsproblemen. Mensen die gemiddeld 1 tot 2 suikerhoudende dranken per dag drinken hebben 26% meer kans diabetes type 2 te ontwikkelen. Medical News Today rapporteerde een studie die claimt dat 184,000 mensen op aarde per jaar sterven aan de gevolgen van het drinken van suikerhoudende dranken.

Wat gebeurt er met je lichaam na het drinken van een blikje Cola?
Na 20 min: Bloedsuikerspiegel stijgt flink, waarna een flinke toename van insuline volgt. De lever zet de vele suikers om in vet.
Na 40 min: Het lichaam heeft alle cafeïne geabsorbeerd, waardoor de bloeddruk stijgt en je pupillen vergroten.
De adenosine receptoren in het brein worden geblokkeerd. Adenosine is een stofje, en wanneer dat stofje zich bindt aan bepaalde eiwitten in de hersenen die receptoren worden genoemd, neemt je hersenactiviteit af. De cafeïne voorkomt dit, waardoor je niet moe wordt en je dus juist energieker voelt. Echter heb je wel elke keer meer adenosine nodig om deze energieboost te verkrijgen, vandaar ook het verslavende effect.
Na 45 min: Productie van dopamine stijgt, het gelukshormoon, waardoor je al snel nog een blikje wilt. Nog een verslavend aspect.
Na meer dan een uur: De suikerrush is uitgewerkt en je gaat je minder energiek en wat kribbiger voelen. Ook plas je nu al water uit wat er in de cola zat, samen met alle belangrijke voedingsstoffen die je lichaam eigenlijk had kunnen gebruiken.

Wat gebeurt er op de lange termijn?
- Je wordt dikker. De Nurse's Health Study heeft een onderzoek gedaan en volgde 90.000 vrouwen gedurende 8 jaar. Het elke dag drinken van Cola zorgt voor gemiddeld 5 kilo extra over een periode van 4 jaar.
- Je hebt 25% meer kans op diabetes type 2.
- Je hebt meer kans op hart- en vaatziekten. Volgens onderzoek gepubliceerd in 2007 in Circulation, het tijdschrift van de American Heart Association, hadden proefpersonen die elke dag frisdrank dronken gedurende een periode van vier jaar 25% meer kans op het ontwikkelen van een te hoge bloedsuikerspiegel en 32% meer kans op het ontwikkelen van problemen met ons "goede" cholesterol. Uit Nurses 'Health Study bleek dat vrouwen die meer dan twee suikerhoudende drankjes per dag dronken een 40% hoger risico op hartaanvallen of overlijden aan hart- en vaatziekten hadden dan vrouwen die zelden deze suikerhoudende drankjes zoals Cola dronken.
- Je botten verzwakken
- Tandbederf en erosie. Cola tast het tandglazuur aan en lost het zelfs een beetje op.
- Verhoogde bloeddruk

Bronnen:
The Renegade Pharmacist, What happens one hour after drinking a can of coke
Blisstree, What happens to your body if you drink a Coke right now?
The Telegraph, This is what happens to your body when you drink Coca Cola
CDC, Consumption of sugar drinks in the United States
Harvard School of Public Health, Soft drinks and disease
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionso ... et-drinks/
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionso ... -diabetes/
http://circ.ahajournals.org/content/116/5/480.short

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:24

Van cola naar water gaan is ook een wereld van verschil!
Je bent super (want dat is cola) zoet gewend en drinkt dan een (ph) neutrale drank :+
Tja dat smaakt nergens naar _O-
Dus een alternatieve zoete drank is helemaal geen slecht keuze :n
Van daaruit kun je steeds vaker een glas water drinken en leer je ook die "smaak" te waarderen.

Ik ben in 2013 gestopt met cola en koolzuurhoudende dranken, jeetje war is mijn maag happy :D
En (mede) door het stoppen van cola drinken viel ik "ongemerkt"(in de zin dat ik er niks voor deed en kon eten wat ik wilde) 25 kilo af in een korte periode.
Ik ben wel benieuwd of mensen die gestopt zijn, jaren later eens een slok namen en de zelfde reactie als mij hadden :+
Damn ik voelde mijn vullingen klapperen in mijn gebit, zo zoet :')
Laatst bijgewerkt door moyra op 16-05-18 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:29

Je kunt overstappen op water door eerst over te stappen op een wat neutralere zoete drank, zoals dubbelfris of tintelfruit oid.
Daarna kun je zo'n drank mixen met half water/half drank, en zo kun je uiteindelijk prima water drinken :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:31

moyra schreef:
Ik ben in 2013 gestopt met cola en koolzuurhoudende dranken, jeetje war is mijn maag happy :D
En (mede) door het stoppen van cola drinken viel ik "ongemerkt"(in de zin dat ik er niks voor deed en kon eten wat ik wilde) 25 kilo af in een korte periode.
Ik ben wel benieuwd of mensen die gestopt zijn, jaren later eens een slok namen en de zelfde reactie als mij hadden :+
Damn ik voelde mijn vullingen klapperen in mijn gebit, zo zoet :')

Ik heb dat wel met appelsap. Als ik dat nu puur drink :brr:
Ga toch maar minderen met de cola. Vandaag nog geen glas gehad en dat boeit me dan verder niet. Kan wel kijken of ik voortaan een thermosfles met thee vul ‘s ochtends. Heb ik voor een paar uur genoeg :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:42

Ik vraag me af in welke mate je die studies op iedereen kan toepassen. Natuurlijk is cola en andere drank met veel suiker slecht, maar ik herken werkelijk geen een van die symptomen.

Ik ben nooit te dik geweest, mijn bloeddruk is soms net te laag, niet te hoog.
Hoe mijn bloedvaten en botten eruit zien kan ik natuurlijk niet weten. Maar die zullen inderdaad wel aangetast kunnen zijn.
Jammer dat er ook alleen gesproken wordt over 'dik worden', vet dat rond de organen zit is veel schadelijker maar ik denk niet dat je daardoor per se meer gaat wegen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:48

Anoeska schreef:
Is natuurlijk ook gewoon een instelling. Je kan wel blijven zeggen 'ik lust het gewoon niet', maar aan water zit heel weinig specifieke smaak, dus echt vies kan het nooit zijn. Als je minder cola wil drinken is het gewoon een kwestie van doen. Cola de deur uit, water in een fles mee. Je krijgt vanzelf dorst, en dan drink je water. Wil je het wat leuker maken doe je er een schijfje citroen of een takje munt of iets dergelijks in.
Kan een paar weken lastig zijn, maar dan ben je ook wel gewend.

Aan water zit wel een (specifieke) smaak.
Ik proef ook duidelijk het verschil tussen verschillende gebieden.
Hier vind ik het water echt niet lekker wat uit de kraan komt.
Terwijl bij mijn schoonouders het water "lekkerder" smaakt.
Maar het is alsnog bij lange na niet mijn favoriet.
Ik drink liever een dag niet dan dat ik dan aan water moet.

Citaat:
Mineralen bepalen
De aanwezige mineralen in de grondlagen - zoals natrium, kalium, calcium en magnesium - bepalen uiteindelijk de smaak van ons kraanwater. Dit verschilt per regio. Zo smaakt water met een laag mineraalgehalte over het algemeen zacht en sulfaat en magnesium maken het water wat bitter. Natrium en chloride geven het water een ziltige smaak. Calciumhoudend water smaakt hard. De concentraties van, veelal magnesium- en calciumcarbonaat, bepalen de ‘hardheid’ van jouw kraanwater.

https://www.vitens.com/pers-en-nieuws/b ... oma-anders

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:50

DiantaM schreef:

Sorry als ik het topic vervuil met het steeds terugkomen op ingrediënten, maar als ik naar troep in voeding kijk, tel ik de chemicaliën. Suiker valt voor mij niet onder troep. Natuurlijk is heel veel suiker niet goed voor je. Maar suikers zijn ook gewoon nodig om de dag door te komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:01

DreamGuide schreef:
Ik vroeg eigenlijk naar wetenschappelijke artikelen en geen websites, maar goed, dat doet er verder niet toe.
Ik probeerde alleen aan te geven dat men niet klakkeloos moet aannemen wat je op een of andere 'health' site leest. Dat cola (light) ongezond is geloof ik best, dat het kanker veroorzaakt en dat het je hele lichaam verwoest vind ik echter klinkklare onzin. Als dat waar was dan zou het niet verkocht worden, net zoals dat je geen crystal meth in de supermarkt schappen kan vinden en dat er waarschuwingen staan op sigaretten.

Mijn cola consumptie heeft er verder niet al te veel mee te maken, ik ben hier niet om geholpen te worden oid. Ik kan prima voor mezelf zorgen en maak aanpassingen aan mijn dieet waar nodig :)

Precies
En ik neem nog lekker een slok nu :evaw:

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:19

rockwitch schreef:
Ik zit nu aan de ranja en thuis heb ik spa appel staan. Ook dat ik nog iets van prik heb en ik vind dat ook gewoon lekker. Maar had dus echt deze verschijnselen niet verwacht.

Ik drink altijd frambozenranja met bruiswater. Dat is erg lekker en beter te pruimen dan ranja met plat water vind ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:26

Marit schreef:
Ik kan écht niet begrijpen hoe je niet kan in zien dat overmatig gebruik van Cola ongelooflijk slecht voor je lichaam is. Tuurlijk, je kunt roepen 'alles is slecht voor je tegenwoordig'. Maar je kan best een glaasje Cola per week drinken, net zoals je best naar de Mac kunt af en toe. Maar net zoals elke dag 2 hamburgers eten van de Mac slecht is, is het ook ontzettend slecht om iedere dag Cola te drinken.

Maar goed, het bewijs waar DreamGuide om vroeg:

In elk blikje cola zitten gemiddeld 10 theelepels suiker. De WHO adviseert niet meer dan 6 theelepels suiker per dag tot je te nemen, wat betekent dat het drinken van één blikje cola per dag je al boven de geadviseerde maximum hoeveelheid brengt.

Het drinken van suikerhoudende dranken is gelinkt aan gezondsheidsproblemen. Mensen die gemiddeld 1 tot 2 suikerhoudende dranken per dag drinken hebben 26% meer kans diabetes type 2 te ontwikkelen. Medical News Today rapporteerde een studie die claimt dat 184,000 mensen op aarde per jaar sterven aan de gevolgen van het drinken van suikerhoudende dranken.

Wat gebeurt er met je lichaam na het drinken van een blikje Cola?
Na 20 min: Bloedsuikerspiegel stijgt flink, waarna een flinke toename van insuline volgt. De lever zet de vele suikers om in vet.
Na 40 min: Het lichaam heeft alle cafeïne geabsorbeerd, waardoor de bloeddruk stijgt en je pupillen vergroten.
De adenosine receptoren in het brein worden geblokkeerd. Adenosine is een stofje, en wanneer dat stofje zich bindt aan bepaalde eiwitten in de hersenen die receptoren worden genoemd, neemt je hersenactiviteit af. De cafeïne voorkomt dit, waardoor je niet moe wordt en je dus juist energieker voelt. Echter heb je wel elke keer meer adenosine nodig om deze energieboost te verkrijgen, vandaar ook het verslavende effect.
Na 45 min: Productie van dopamine stijgt, het gelukshormoon, waardoor je al snel nog een blikje wilt. Nog een verslavend aspect.
Na meer dan een uur: De suikerrush is uitgewerkt en je gaat je minder energiek en wat kribbiger voelen. Ook plas je nu al water uit wat er in de cola zat, samen met alle belangrijke voedingsstoffen die je lichaam eigenlijk had kunnen gebruiken.

Wat gebeurt er op de lange termijn?
- Je wordt dikker. De Nurse's Health Study heeft een onderzoek gedaan en volgde 90.000 vrouwen gedurende 8 jaar. Het elke dag drinken van Cola zorgt voor gemiddeld 5 kilo extra over een periode van 4 jaar.
- Je hebt 25% meer kans op diabetes type 2.
- Je hebt meer kans op hart- en vaatziekten. Volgens onderzoek gepubliceerd in 2007 in Circulation, het tijdschrift van de American Heart Association, hadden proefpersonen die elke dag frisdrank dronken gedurende een periode van vier jaar 25% meer kans op het ontwikkelen van een te hoge bloedsuikerspiegel en 32% meer kans op het ontwikkelen van problemen met ons "goede" cholesterol. Uit Nurses 'Health Study bleek dat vrouwen die meer dan twee suikerhoudende drankjes per dag dronken een 40% hoger risico op hartaanvallen of overlijden aan hart- en vaatziekten hadden dan vrouwen die zelden deze suikerhoudende drankjes zoals Cola dronken.
- Je botten verzwakken
- Tandbederf en erosie. Cola tast het tandglazuur aan en lost het zelfs een beetje op.
- Verhoogde bloeddruk

Bronnen:
The Renegade Pharmacist, What happens one hour after drinking a can of coke
Blisstree, What happens to your body if you drink a Coke right now?
The Telegraph, This is what happens to your body when you drink Coca Cola
CDC, Consumption of sugar drinks in the United States
Harvard School of Public Health, Soft drinks and disease
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionso ... et-drinks/
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionso ... -diabetes/
http://circ.ahajournals.org/content/116/5/480.short

Wij hadden het over cola light, niet de gewone cola. We wilden het bewijs van de verwoestende cola light. Ik tenminste. Gewone cola zit veel suiker in en liters per dag is slecht ja. Maar met een glas per dag zal het allemaal wel loslopen.

Ik drink trouwens de hele dag thee en water. Bij het eten soms een glas cola light of fanta zero.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:44

Selina schreef:
Es_ther schreef:

Ik krijg er een droge mond van, if that makes sense..

Jeetje dat probleem heb ik dus ook. Dacht dat ik abnormaal was hahaha

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:48

Hier ook cola light dus die suikers vallen wel mee. En dat het niet gezond is geloof ik ook net als zoveel dingen maar overdrijven moeten we ook niet.
Vind water ook niet lekker en krijg ik ook een hele droge mond van.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:22

Ik heb echt nog nooit een droge mond van water gehad, het zorgt er juist voor dat mn mond minder droog wordt :')
Maar ik vraag me dan af, als je s' nachts bijvoorbeeld wakker wordt en je hebt dorst, staat er dan een flesje cola naast je bed? :P of als je net een avondje iets teveel hebt gedronken, hoe blijf je dan hoofdpijn-loos zonder water?