Wanneer bel je de HAP?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:24

MarjanB schreef:
Ok, bizar ik blijk een oude breuk te hebben. Hoe dat kan? Geen idee?

Wat vreemd!? Dus nu eigenlijk niets gebroken dan? Maar hoe kun je twee breuken over het hoofd zien, qua pijn e.d.? Op deze leeftijd breek je zoiets alleen met een flinke harde val.
En nu?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:43

Ik ben er 3 keer geweest in 20 jaar tijd.
Een keer omdat ik in brand had gestaan (ik was 4 jaar oud en we moesten meteen door naar de SEH)
Een keer vanwege een hersenschudding. Kon me helemaal niets meer herinneren van de hele dag.

En de leukste: een keer omdat ik (toen ik 12 was) voor het eerst ongesteld werd een tampon gebruikt had. Tampon bleef achter m'n maagdenvlies hangen en kwam er met geen mogelijkheid uit. (ik zal jullie de details besparen, haha) Was best banketstaaf. :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:44

Delphi schreef:
MarjanB schreef:
Ok, bizar ik blijk een oude breuk te hebben. Hoe dat kan? Geen idee?

Wat vreemd!? Dus nu eigenlijk niets gebroken dan? Maar hoe kun je twee breuken over het hoofd zien, qua pijn e.d.? Op deze leeftijd breek je zoiets alleen met een flinke harde val.
En nu?

Haha paracetamol en ibuprofen snap er zelf ook niks van maar ben d’r wel blij mee

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:51

Gut, ik dacht dat ik flink was, voel me nu toch wel weer een watje... -O-
Maar sterkte, MarjanB!

Ik moet voortaan eerder de HAP bellen, zeiden ze vorig jaar lichtelijk verbijsterd. Ik had net gemeld dat ik al een paar aanvallen van buikpijn had gehad maar dacht dat dat een spier was die op z'n donder had gehad. Ik had die week een paar gekke dingen gedaan én paddenstoelen gegeten die er net zo hard weer uitkwamen. En ja, 't deed best zeer, maar je gaat voor wat buikautsies (zo noemde ik het dus serieus op de SEH waar ik door de HAP naar verwezen was - morfine doet gekke dingen met een mens :') ) toch geen mensen wakker bellen?
Was 't een echt heel zwaar ontstoken galblaas. Vier dagen in het ziekenhuis aan het infuus voor een knock out ABkuur en daarna opengesneden om dat, volgens de chirurg nog steeds ranzige, ding er uit te trekken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:53

MarjanB sterkte met je lijf.
Hopelijk knap je snel op.

Oren uitspuiten vind ik geen taak voor de HAP.
Had die man niet gebeld en verteld waarvoor hij kwam?

Een familielid gaat regelmatig naar de HAP ivm buikklachten. Alle keren is ze er, kunnen niks vinden en dan kan ze weer naar huis.
Ik heb al gezegd tegen haar dat ze op maandag beter haar huisarts kan bellen.

Overigens is in mijn straat de politie gebeld om een oudje die gevallen was weer in bed te krijgen.
Fijn dat de politie helpt. Maar ik vind het geen politietaak.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:54

luuntje schreef:
Overigens is in mijn straat de politie gebeld om een oudje die gevallen was weer in bed te krijgen.

Wie dan wel? Er zijn meer polities dan ambu's doorgaans.

Kimmie25501 schreef:
Ik had wel een beetje medelijden met de ambulance medewerkers (die de HAP naar me toe hadden gestuurd) die moesten werken op 24 december :')

Dat hoeft niet hoor, we worden goed verzorgd met kerst en uitstekend betaald. En het personeel zit er toch hoor, dan kan je beter wat te doen hebben ;)

Veraaaaah

Re: Wanneer bel je de HAP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:02

Ik bel alleen als ik dringend medische hulp nodig heb. Zo heb ik met kerst longontsteking gehad waarbij de koorts in het weekend alleen maar steeg.

Een keer toen ik van het paard gevallen was, zonder afspraak daarheen gereden (ging dood van de pijn) en een keer toen ik met een vleessnijmachine in mn vinger had gesneden :x

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:17

Keer met een vlieg in mijn oog... Kreeg en er niet uit... Bleek een of andere sluipwesp beest te zijn die zich vast hield ofzo.
Met een pincettding eruit getrokken met verdoving druppels wat in je oog kan.
Wou zelf niet maar mijn vader wou dat was zeventien ofzo.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:00

Voor mijzelf bel ik voor dingen waar ik echt niet mee kan wachten tot ik bij de huisarts terecht kan.
Gebeurd zelden en is tijden geleden maar bijvoorbeeld flinke val van paard, buikpijn waarbij ik over de grond kroop of heftige blaasontsteking met bloed in urine.

Voor mijn 1 jarige dochtertje ben ik eerder geneigd te bellen, soms voor advies en soms omdat ik toch wel erg graag wil dat ze haar zien. Dit is dan bij een fikse val, hoge koorts en niet willen eten en voor abnormaal gedrag na een koortsstuip geweest. Bij kleine kinderen vind ik het toch lastiger omdat ze zelf niet kan aangeven hoe en wat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:13

MarjanB schreef:
Heb t op twee plekken gebroken heiligbeen en schaambeen :( dus t nu even de vraag hoe en wat verder. Moest gelijk in een rolstoel gaan zitten haha

@janine toen ik die man vertelde dat ik mezelf nog op het paard gehezen had keek ie me aan en zei ie een echte amazone dus :')

Phoe. Klinkt heftig hoor.
Heel veel sterkte.
En nu wel echt rustig aan doen hè!

Ik herken het wel.
Ik ben ook niet zn piepert.
Heb een keer een auto ongeluk gehad
Bleek toen een rij ribben gebroken te hebben en een klaplong.
Iedereen om mij heen was in paniek en aan het schreeuwen tegen mij dat ik rustig moest blijven. En ik dacht alleen maar doen jullie nou maar rustig.
Onderweg in de ambulance gebeld dat ik op weg naar hun een ongeluk had gehad en dat ik ff gecheckt werd maar dat ik morgen sowieso wel weer aan werk was. :') heb nog een week in het ziekenhuis moeten verblijven :+

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:15

Polly schreef:
luuntje schreef:

Wie dan wel? Er zijn meer polities dan ambu's doorgaans.

Kimmie25501 schreef:
Ik had wel een beetje medelijden met de ambulance medewerkers (die de HAP naar me toe hadden gestuurd) die moesten werken op 24 december :')

Dat hoeft niet hoor, we worden goed verzorgd met kerst en uitstekend betaald. En het personeel zit er toch hoor, dan kan je beter wat te doen hebben ;)

Waar werk jij polly? Ik krijg met kerst echt niet uitstekend betaald en niet meer verzorgd dan anders. :')

Ik vind dat mensen mi vaak te snel hap bellen.. voor een simpele splinter of een beginnende blaasontsteking ga je mi niet naar de hap.

Las deze week iemand die naar hap wou voor n glassplinter. Had geen pincet...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:20

meisje_ schreef:
Waar werk jij polly? Ik krijg met kerst echt niet uitstekend betaald en niet meer verzorgd dan anders. :')

Ik vind dat mensen mi vaak te snel hap bellen.. voor een simpele splinter of een beginnende blaasontsteking ga je mi niet naar de hap.

Las deze week iemand die naar hap wou voor n glassplinter. Had geen pincet...

:oo

Dan raadt ik je de zuivel aan :+ Met kerst had ik 300% en op zondagen heb je daar ook dik betaald, alleen weet ik niet goed hoeveel. Ik heb gewoon een kantoorbaan, maar de fabriek draait wel door. :+

Schandalig dat je als verpleegkundige geen extra's krijgt daarvoor.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:21

meisje_ schreef:
Waar werk jij polly? Ik krijg met kerst echt niet uitstekend betaald en niet meer verzorgd dan anders.

Nou, op de HAP he, daar gaat het hier toch over :+

Wij hadden heerlijke hapjes, feestdagen toeslag, ort, hoop gezelligheid.
Jammer alleen dat het zo druk was :')
Maar dit jaar ben ik er weer bij met kerst hoor (en met oud&nieuw, Pasen, koningsdag etc. Zijn toch speciale dagen en dan staat er altijd wat extra's, en we komen al nooit tekort)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:39

Kan mij niet herinneren dat ik zelf heb moeten bellen.
Vorig jaar zelf met een ambu afgevoerd vanuit het zwembad na mn rug te breken in een glijbaan.

Vriendlief is een keer geweest met acute blindedarmontsteking maar dat is 13 jaar geleden geweest.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:51

Voor hoever ik mij kan herinneren ben ik maar 2 keer op de hap geweest, de eerste keer was het geloof ik omdat ik enorme oorontsteking had als kind en dat ik niks anders kon dan gillen (was in het weekend)

En de laatste keer was afgelopen januari, toen was ik s’nachts wakker geworden door enorme jeuk en zat ik compleet onder de netelroos, van top tot teen.

Naar de HAP gegaan, 1,5 uur!! zitten wachten om vervolgens te horen dat de arts slaapt. Toen maar door gereden naar mijn eigen huisarts want het was inmiddes al 8 uur :Y)

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:58

Ik ben er meerdere keren geweest, maar dat kwam omdat het ongeluk in het weekend gebeurde op een tijd dat mijn normale huisarts niet open is. Onderandere voor 2x een gebroken teen, een zwaar gekneusde arm en zware oorontsteking :P.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:37

Een keer geweest toen een kat in mn oog gekrabd had en ik duidelijk een kras op mn hoornvlies zag en vooral voelde. Uiteindelijk is het nagekeken en bleek het gelukkig maar oppervlakkig.

Ooit eens op zondagavond tijdens het afwassen een gebroken glas in het sop gemist en die op mn vinger gespiest. Reslutaat bloeden als een rund en mooie flap los. Ik zag alle wacbten niet zo zitten dus toen maar mn collega dierenarts gebeld of hij wat kon hechten :Y) netjes gedaan en niet hoeven wachten.

En wel eens voor advies gebeld omdat kind flinke koorts had ofzo. Verder bel ik niet gauw.

Ik draai zelf ook spoeddiensten (veterinair) en ik verbaas me vaak over wat voor onbenulligheden mensen bellen. Om 3u s nachts bv je bed uitgebeld worden omdat de hond een worm heeft uitgepoept of omdat een dier een keertje gebraakt heeft enzovoorts. Ik ben eigenlijk benieuwd of dat humaan er net zo aan toe gaat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:40

Cemlys schreef:
Een keer geweest toen een kat in mn oog gekrabd had en ik duidelijk een kras op mn hoornvlies zag en vooral voelde. Uiteindelijk is het nagekeken en bleek het gelukkig maar oppervlakkig.

Ooit eens op zondagavond tijdens het afwassen een gebroken glas in het sop gemist en die op mn vinger gespiest. Reslutaat bloeden als een rund en mooie flap los. Ik zag alle wacbten niet zo zitten dus toen maar mn collega dierenarts gebeld of hij wat kon hechten :Y) netjes gedaan en niet hoeven wachten.

En wel eens voor advies gebeld omdat kind flinke koorts had ofzo. Verder bel ik niet gauw.

Ik draai zelf ook spoeddiensten (veterinair) en ik verbaas me vaak over wat voor onbenulligheden mensen bellen. Om 3u s nachts bv je bed uitgebeld worden omdat de hond een worm heeft uitgepoept of omdat een dier een keertje gebraakt heeft enzovoorts. Ik ben eigenlijk benieuwd of dat humaan er net zo aan toe gaat.

Ik ben bezorgder om mijn dieren dan om mijzelf.
Voor een keer spugen of een worm zou ik nooit snachts bellen.
Maar ik ben wel een overbezorgd type voor mijn dieren en bel liever te vaak dan te weinig. Ik denk dat heel veel mensen dat hebben.
En dieren kunnen niet praten wat het natuurlijk ook allemaal lastig maakt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:47

daantjuhhh schreef:
Cemlys schreef:

Ik ben bezorgder om mijn dieren dan om mijzelf.
Voor een keer spugen of een worm zou ik nooit snachts bellen.
Maar ik ben wel een overbezorgd type voor mijn dieren en bel liever te vaak dan te weinig. Ik denk dat heel veel mensen dat hebben.
En dieren kunnen niet praten wat het natuurlijk ook allemaal lastig maakt

Dat snap ik, ik heb het ook niet over de gewone vragen of adviezen die gevraagd worden op normale uren, maar de niet-spoed vragen die best tot de ochtend kunnen wachten, zoals dus een worm of een diee wat een keer kucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:59

Wij hebben echt net serieus gebelt.. ben net thuis van het werk en heb een diepe snee in mijn hand. Ik wou niets laten hechten, tot ik thuis flauwviel. Dus gebeld voor advies en moeten inderdaad langskomen. :-) gezellig op de zaterdagnacht

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 00:05

Ik heb laatst ook een keer gebelt hoor, heb nog nooit zelf gebelt!
Had een kopstoot van mijn pony gekregen en was toch een flinke plek op mijn voorhoofd en het bleef heel lang doorbloeden.
dus toch maar gebelt, en ook al voelde ik me prima mocht ik toch langskomen.
Heb er echt anderhalf uur zitten wachten,want het zat echt stampvol.
Maar de arts daar heeft het gelijmd en zei ook van wel verstandig hoor,anders hou je er een flink litteken aan over.
Nu heb ik nu dus ook een litteken,maar als ik niet gegaan was dus erger!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 00:11

Cemlys schreef:

Kreeg je ook zo’n lampenkap om? Of mocht je zonder weer naar huis? :D

Hier alleen gebeld voor mijn man, die lag op de koude vloer te kermen van de pijn, hij bleek een ernstig ontstoken galblaas met galstenen te hebben. Na het tweede bezoek die avond, werden we doorverwezen naar het ziekenhuis en werd hij opgenomen, volgende dag geopereerd.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 00:43

MarjanB schreef:
Haha ik zit er nu :') ik ben gister van paard gevallen op het asfalt. Pijn was aardig maar denk vind je t gek. Dus nog paard naar huis gereden verzorgd en naar huis gegaan. Vandaag nog boodschappen gedaan maar t bleef raar voelen op m’n bekken en rug. Gebeld en moest maar even komen. Huisarts vertrouwde de pijn op m’n botten niet dus moest nog even naar de spoedeisende hulp. Nou bekken op twee plekken gebroken en net in ct geweest om te kijken of het stabiel is. Arts was enorm verrast aangezien ik gewoon lopend binnen kwam. In mijn geval ik moet eerder bellen :+

Een gebroken bekken is een spoed 112 eigenlijk. Je kunt ter plekke doodbloeden. Je hebt echt geluk gehad. Nooit meer zo eigenwijs zijn en direct laten controleren.
Laatst bijgewerkt door Liebeskind op 29-04-18 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 00:49

Nabster schreef:
MarjanB schreef:
Haha ik zit er nu :') ik ben gister van paard gevallen op het asfalt. Pijn was aardig maar denk vind je t gek. Dus nog paard naar huis gereden verzorgd en naar huis gegaan. Vandaag nog boodschappen gedaan maar t bleef raar voelen op m’n bekken en rug. Gebeld en moest maar even komen. Huisarts vertrouwde de pijn op m’n botten niet dus moest nog even naar de spoedeisende hulp. Nou bekken op twee plekken gebroken en net in ct geweest om te kijken of het stabiel is. Arts was enorm verrast aangezien ik gewoon lopend binnen kwam. In mijn geval ik moet eerder bellen :+

Een gebroken bekken is een spoed 112 eigenlijk. Je kunt ter plekke doodbloeden. Je hebt echt geluk gehad. Nooit meer zo eigenwijs zijn en direct laten controleren.

Inderdaad!
Bij mijn dochter is de assistentie van de HAP ook flink toegesproken. Ze is in een buitenzwembad gevallen van ruim 2,5 meter hoogte op de stenen. Gilde het uit van de pijn en ze zagen gelijk een gekke flinke zwelling boven haar bil.
Ik was er niet bij, ze had een kinderfeestje. Toen ik aankwam hadden de badmeesters (paar jonge kerels die lichtelijk in paniek waren) haar goedbedoeld maar heel fout al opgetild en op een stretcher in de EHBO ruimte bij hen gelegd.
Ze hadden de HAP al gebeld en de assistente zei dat ze haar wilden zien.
Zelf heb ik toen terug gebeld dat ik het niet vertrouwde, maar ik moest ze maar snel in een deken wikkelen en komen met de auto. Toen nogmaals getwijfeld, omdat ze niet kon bewegen en het bijna onmogelijk was haar in de auto te krijgen.

Daar aangekomen was de arts not amused en wilde haar per ambulance naar het ziekenhuis op verdenking van een fractuur in de rug. In het ziekenhuis aangekomen bleek het in haar bekken te zitten. Uiteindelijk goed afgelopen, maar inderdaad in eerste instantie niet goed ingeschat.

Ik heb er van geleerd. Volgende keer (hoop natuurlijk niet dat zoiets nog eens gebeurd) bel ik gewoon 112.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:00

meisje_ schreef:

Maar hoe weet je of je een optrekkende og beginnende blaasontsteking hebt.

Paar jaar terug had ik blaasonstekingsklachten. Met mijn plasje naar de huisarts(op gewone tijden) daar kwam geen blaasonsteking uit dus geen AB gekregen(logisch)
Klachten leken weg.

Maar 1,5 week later in het weekeind kreeg ik griep klachten, beetje rugpijn, buikpijn, misselijk en koorts.

Ik voelde me zo raar dat ik toch maar de HAP gebeld had.

Nierbekkenontsteking.

Die eerste klachten bleken weldegelijk een blaasontsteking maar blijkbaar nog niet voldoende in de blaas. vrijwel geen klachten gehad.

Die beginnende blaasontsteking kan dus voor iedereen anders voelen.

Dat men niet voor hele kleine dingetje moet bellen ben ik heus wel met je eens. Maar het is niet altijd even duidelijk. Dus mensen moet bellen als ze denken wanneer ze zich zorgen maken.