Medical taping bij Hooikoorts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:16

Hooikoorts is een allergie. Allergie betekent dat het immuunsysteem reageert op stoffen die in wezen onschadelijk zijn. Bij hooikoorts reageert het immuunsysteem op stuifmeel van bomen, struiken, en grassen (=pollen). Het immuunsysteem 'denkt' dat de pollen levensgevaarlijke indringers zijn. Het probeert de pollen onschadelijk te maken en op te ruimen net zoals het bijvoorbeeld met bacteriën zou doen. Het immuunsysteem gebruikt daartoe antistoffen. Antistoffen worden gevormd in het beenmerg en de thymus. Het optreden van de antistoffen resulteert in forse plaatselijke ontstekingsreacties. Het zijn net die ontstekingsreacties die de klachten van hooikoorts veroorzaken.

Bij hooikoorts kun je de klachten alleen verminderen door de immuunrespons op de één of andere manier af te remmen en te milderen. Tape op je huid kan op geen enkele manier impact hebben op de immuunrespons. Dat is medisch eenvoudigweg flauwe kul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:21

BigBen schreef:
Bij hooikoorts kun je de klachten alleen verminderen door de immuunrespons op de één of andere manier af te remmen en te milderen. Tape op je huid kan op geen enkele manier impact hebben op de immuunrespons. Dat is medisch eenvoudigweg flauwe kul.

Super logisch dan dat mijn broer die voorheen dagen lang met tranende knalrode ogen en standaard een zakdoek in zijn hand liep nu door deze flauwekul tape veeeel minder last heeft :+

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:28

Misschien waait het in Groningen. Misschien regent het in Groningen. Misschien is je broer de afgelopen dagen veel meer binnen gebleven. Misschien neemt hij ook nog medicatie...

Je kunt alleen zinnige uitspraken doen over een bepaalde behandeling binnen een strikt omschreven en gecontroleerd kader. Bij een persoonlijke ervaring is dat eigenlijk nooit het geval.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:58

BigBen schreef:
Misschien waait het in Groningen. Misschien regent het in Groningen. Misschien is je broer de afgelopen dagen veel meer binnen gebleven. Misschien neemt hij ook nog medicatie...

Je kunt alleen zinnige uitspraken doen over een bepaalde behandeling binnen een strikt omschreven en gecontroleerd kader. Bij een persoonlijke ervaring is dat eigenlijk nooit het geval.

Misschien woont haar broer wel niet in Groningen. Als we het dan hebben over zinnige uitspraken...

Als na tapen de klachten bij meerdere personen in verschillende omgevingen aanzienlijk minder worden, trek ik de conclusie dat het kan werken (of dat nou wetenschappelijk verantwoord is of niet). Ik ben geen arts en heb die ambitie ook niet.

Uiteindelijk zocht de TS ervaringen, niet de discussie of iets kwakzalverij is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:23

Citaat:
De enige manier om uit te zoeken of dit werkt is gedegen wetenschappelijk onderzoek; een groep die niks krijgt, een groep die ducttape krijgt en een groep die deze tape krijgt. En dan voldoende grote groepen zodat je statistisch significant verschil tussen de groepen aan kunt tonen.

'bij collega x werkte het' noemen we anekdotisch bewijs. Anekdote is niet het meervoud van data. Oftewel N=1

Anekdotisch bewijs is de basis/ het begin van wetenschap....

We danken honderden zaken die later
(...je bent zo 10 jaar verder, maar hogere getallen komen ook voor...)
volgens alle regels der wetenschappelijke kunst bewezen worden aan waarnemingen waarvoor gold N=1.

Zegt de naam van het eiland 'Serendip' jullie iets...?
"N=1" - jargonnees voor 'bij 1 mens aangetoond' (dit topic geeft een hoger getal, soit) is een te respecteren begin.
Wikipedia heeft een braaf lemma over serendipiteit.

Ik ben erg voor goed statistisch onderbouwd onderzoek - dat is oa bedoeld om het mooie genezende effect 'placebo' uit te filteren.

Methodologisch kun je natuurlijk wel uitsplitsingen maken tussen kinesiotape en (wat is dat?) duckttape - maar het hangt ook af van het veronderstelde werkingsmechanisme.
(Misschien werkt een pleister 'tegen de zwaartekracht in geplakt' ook wel.)

Enne: de enige manier om uit te zoeken of iets werkt: het experiment aangaan. (Een tape op je rug laten plakken valt in de categorie 'do try this at home', na enige simpele instructies.)

Cemlys

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:47

Sommige dingen kun je niet in een paar zinnen uitleggen op bokt en zeker deze materie niet. Het zijn gewoon onzinnige discussies op dit moment. Zoals gezegd ts heeft er niks aan zo.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:56

Wat niet kan kun je inderdaad niet uitleggen, daar ben ik het helemaal mee eens.
Waarom het niet kan daarentegen kun je wél uitleggen, en dat heb ik hierboven al gedaan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:57

Janneke, op pag. 1 wordt omschreven dat iemands oma na het aanbrengen van de tape op de rug, tegen hooikoorts, hartklachten kreeg, en dat dit vaker gebeurd scheen te zijn. Do try this at home gaat dus niet helemaal op. Als je naast de hooikoorts andere klachten hebt of bij ouderen zou ik er voorzichtig mee zijn. Ook hier geldt uiteraard dat een en ander geen verband hoeft te houden, maar better safe than sorry.

Zelf denk ik dat die tape soms best kan werken, of dat nu is door de ondersteunende werking, door huidverschuiving of simpelweg doordat het contact van de tape op de huid de zenuwuitlopers in de huid prikkelt en daardoor de getapete persoon bewuster maakt van dat deel van zijn lichaam.
Het kwalificeren als officiële behandelmethode lijkt me te ver gaan, daar is imo een gedegen (wetenschappelijke) onderbouwing voor nodig.

Ik vind het wel een beetje makkelijk om op te merken dat je 'sommige dingen niet in een paar zinnen kunt uitleggen op Bokt'. Als het te onderbouwen is, doe dat dan gewoon eens, zonder er op voorhand van uit te gaan dat men hier te dom is of het wel niet zal aannemen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:32

Waarom heeft ts hier niks aan? Mogen hier alleen succesverhalen gedeeld worden? Op basis daarvan kun je toch geen weloverwogen beslissing nemen? Ik vind het heel veelzeggend dat het dus niet in die paar woorden uitgelegd kan worden. Iets wat werkt en goed werkt is nu bij uitstek iets wat in een paar woorden is uit te leggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:57

SusanH schreef:
Iets wat werkt en goed werkt is nu bij uitstek iets wat in een paar woorden is uit te leggen.

...eh - ik ken deze woorden als 'iets dat je goed begrijpt, kun je kort uitleggen'.
(Een proefschrift waar je 4 jaar aan werkt moet een samenvatting van 2 bladzijden bevatten.)

Iets 'dat goed werkt' (....ik ben een fan van emdr...) werkt goed, maar dat wil niet zeggen dat het werkingsmechanisme helder is.
(Voor emdr gaat die discussie nu in de richting 'werkgeheugen' terwijl ik dat persoonlijk onzinnig vind... ;) )

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:14

SusanH schreef:
Waarom heeft ts hier niks aan? Mogen hier alleen succesverhalen gedeeld worden? Op basis daarvan kun je toch geen weloverwogen beslissing nemen? Ik vind het heel veelzeggend dat het dus niet in die paar woorden uitgelegd kan worden. Iets wat werkt en goed werkt is nu bij uitstek iets wat in een paar woorden is uit te leggen.

Zoals zichtbaar in het bericht hieronder, vraagt TS om ervaring met deze vorm. Daarbij zijn zeker niet alleen succesverhalen welkom. Maar een discussie of het kwakzalverij is, heeft niets te maken met ervaringen delen.

Nynkster schreef:
Hoi Bokkers!

Het hooikoorts seizoen is weer begonnen en ik kreeg onlangs de tip van een vriendin om eens naar medical taping te kijken (kineseotape).

Zijn er mensen die al ervaring hebben met deze therapie?

...

Nu wil ik dit misschien proberen, maar zijn er bokkers die dit gedaan hebben?

...

Interessant stuk;
Esther de Ru schreef:
Het is voor het eerst dat ik deze vraag hier tegenkom. Het antwoord is ja, maar niet bij iedereen. Nog niet zo lang geleden heb ik een artikel over deze tape applicatie geschreven. Dit artikel was vooral bedoeld voor collega fysiotherapeuten en anderen die met tape werken. https://www.academia.edu/30611964/Medic ... hooikoorts
In dit artikel worden drie studies aangehaald die de werking van de tape kunnen verklaren. Het gebruik van elastich tape als een therapeutische stimulus wordt nog steeds door sommige betwist. De verschillende manieren van appliceren, de verschillende methoden hebben hebben tot gevolg gehad dat men elkaar niet altijd verstaat, geloofd en dan men verschillend tapet. Ik schreef hier een aantal jaren geleden al over.
https://www.academia.edu/14512644/Babyl ... e_Research
Indien u nog meer vragen heeft stel ze dan gerust. Het fascinerende is dat een prikkel op de huid invloed kan hebben op allerlei functies in het lichaam (menselijk en dierlijk). Voor velen geldt; ook al weet ik niet precies hoe, het heeft effect en het kan geen kwaad, dat is het belangrijkste. vriendelijke groet Esther de Ru kinderfysiotherapeut in ruste/ consultant en docent nascholing tapen estherderu@gmail.com

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:30

Huidprikkeling dus. Mijn boerenverstand volgende lijkt mij dit logisch. Interessant, ik ga de aangehaalde artikelen eens lezen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:40

Linnnh, dank voor de link!

Ik vond deze opmerking interessant - het mogelijke verband met mestcellen maakt het effect op een allergische reactie verklaarbaar:

Renewed K. Kase Model:
taping under the assumption that tape influences epidermis, dermis and fascia (EDF). Mast cells seem to be important in this process.

En deze mevrouw De Ru bevestigde mijn ('Serendipe') vermoeden: er was in 2002 een patiënt met een blessure in de rhomboidspier, werd getaped en de hooikoorts was drastisch minder.
(Toch jammer dat dit mij pas 16 jaar later ter ore komt...)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:47

https://gezondr.nl/hooikoortstape-hoe-w ... ooikoorts/ dit is het meest duidelijke artikel wat ik heb kunnen vinden. Staan nog steeds een hoop moeilijke termen in. Wel alle kanten die ik voorbij heb horen komen worden belicht. En ook het hoe en waarom. Ik geloof nog steeds niet dat dit kan werken.

linnnh: Ik noem trouwens toch nergens de term kwakzalverij? Ik ben alleen benieuwd naar het waarom. Hoe kan tape nu werken om een ontstekingsreactie in je lichaam tegen te gaan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:04

Niet geloven is uitstekend in de wetenschap.
(En ik werd wat ongedurig van het verhaal in jouw link over segmenten - een oeroud biologisch concept, als menselijke denkwijze terug te zien in alle gewervelde dieren en in stapels biologieboeken...)

Maar ik gok meer op de werking van de fascia inclusief her vocht in de fascia dan op segmenten.

Plak iets op de rug ter hoogte van de rhomboidspier - qua segmenten zit je dan op plm hals 7 tot en met borst 5, (C7 tot Th 5, cervix voor hals en thorax voor borstkas) daar zit bijvoorbeeld de schildklier, een deel van de longen - maar dat het "klachten in de neus" weghaalt is raar. Niet hetzelfde segment... (Ik weet wel dat het immuunsysteem de klachten veroorzaakt en dat er meer dan de neus is aangedaan, beide feiten pleiten naar mijn gevoel tegen een segmenten- verklaring.)

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:33

Bij mij deed het helaas ook niets. Ik heb hooikoorts en netelroos en heb volgens mij alle pillen die er verkrijgbaar zijn in mijn kast liggen.. :+ Zelfs hoge doseringen (iom mijn dokter) deden vrij weinig.

Het enige wat mij mega geholpen heeft is mijn (darm)slijmvliezen aansterken. Dit heb ik gedaan met behulp van een darmtherapeut. Dieet en supplementen hiervoor. Dit jaar pas 1 x een pilletje nodig gehad! *\o/*

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:42

Ik heb me dus gister laten tapen en ben vandaag de hele dag buiten geweest (in een bosrijke omgeving incl. Bomen waar ik allergische voor ben). Ik had er vandaag iets minder last van dan gister, toen ik bijna de hele dag binnen heb gezeten.

Ik slik op dit moment al levocitrizine en fexafenadine, gebruik 4x per dag livocab oogdruppels en neusspray en moet regelmatig een pufje nemen omdat ik astmatische aanvallen krijg door de hooikoorts.

Je zou er bijna wanhopig van worden |o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:24

Maar je moet toch met de medicatie stoppen voor de tape? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Heb dat ergens gelezen op een site.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:25

Gelukkig niet! Maar het kan wel zo zijn dat je er zo veel minder last van hebt dat je geen of minder medicijnen hoeft te gebruiken :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:06

ik lees dit topic nu pas, ik heb nooit gehoord van dit als oplossing voor die stom vervelende hooikoorts van me.
Ik heb het hele topic doorgelezen en gewoon simpel gedacht lijkt me dit niet kunnen werken.
Maar ja, als er mensen zijn die er wel baat hebben en je heel wanhopig bent kan ik me voorstellen dat je het in ieder geval probeert.
Zo heb ik vorig jaar een vinger-reflex therapeut bezocht, die garandeerde me ook de oplossing te hebben, niet dus..... :)

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:42

Nou, ik zal nog even een update geven. Ik heb dus sinds donderdag de tape er op zitten. De afgelopen 3 dagen ben ik bijna alleen maar buiten geweest (paardenfotografe en 3 dagen evenement er op zitten) Hoewel het in de dagen voor het tapen volledig door de medicijnen heen ging, ging het afgelopen weekend een stuk beter. Moest evengoed nog wel een keertje niezen, of mijn neus snuiten. Maar echt niks vergelijkbaar met de dagen daarvoor.
En dat terwijl er aan de hoeveelheid pollen in de lucht niks veranderd is, volgens de pollenradar.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:35

Ik heb contact opgenomen met een fysio die dit doet, ik ga het gewoon proberen, medicijnen hebben bij mij nooit veel gedaan, enige wat iets deed was immunotherapie, alleen ik heb daar nu gewoon eigenlijk geen tijd voor, je moest altijd na een injectie een half uur blijven zitten en bij de eerste keer deden ze alles apart prikken en dan na elke prik een half uur wachten, snap het wel, maar met 2 kleine kinderen is het gewoon even niet haalbaar. Dus ik ben benieuwd, heb nog geen afspraak staan, maar als ik ben geweest laat ik het resultaat wel weten.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:40

Ik krijg donderdag tape op mijn rug.

Ik heb 5 dagen dubbele dosis medicatie gehad en dit heeft geholpen.
Maar had een andere arts aan de lijn en die vind dat ik geen dubbele medicatie mag.

Dus de tape afwachten, vorige jaar veel baat bij gehad.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:42

Mijn vriend heeft vanmorgen ook laten tapen door de fysio. Fysio zet dit op de nota gewoon als consult dus het valt in zijn zorgpakket! Hij had het idee vandaag al minder last te hebben maar komende dagen zullen we zien of het echt wat doet.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:46

anne_bento schreef:
Mijn vriend heeft vanmorgen ook laten tapen door de fysio. Fysio zet dit op de nota gewoon als consult dus het valt in zijn zorgpakket! Hij had het idee vandaag al minder last te hebben maar komende dagen zullen we zien of het echt wat doet.

Slimme fysio. Tape aanbrengen kost normaliter rond de 7.5-15 euro. Als je het via een consult boekt, krijgt hij voor dat beetje werk ca 30 euro bruto :=