Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BigBen schreef:Bij hooikoorts kun je de klachten alleen verminderen door de immuunrespons op de één of andere manier af te remmen en te milderen. Tape op je huid kan op geen enkele manier impact hebben op de immuunrespons. Dat is medisch eenvoudigweg flauwe kul.
BigBen schreef:Misschien waait het in Groningen. Misschien regent het in Groningen. Misschien is je broer de afgelopen dagen veel meer binnen gebleven. Misschien neemt hij ook nog medicatie...
Je kunt alleen zinnige uitspraken doen over een bepaalde behandeling binnen een strikt omschreven en gecontroleerd kader. Bij een persoonlijke ervaring is dat eigenlijk nooit het geval.
Citaat:De enige manier om uit te zoeken of dit werkt is gedegen wetenschappelijk onderzoek; een groep die niks krijgt, een groep die ducttape krijgt en een groep die deze tape krijgt. En dan voldoende grote groepen zodat je statistisch significant verschil tussen de groepen aan kunt tonen.
'bij collega x werkte het' noemen we anekdotisch bewijs. Anekdote is niet het meervoud van data. Oftewel N=1
SusanH schreef:Iets wat werkt en goed werkt is nu bij uitstek iets wat in een paar woorden is uit te leggen.
SusanH schreef:Waarom heeft ts hier niks aan? Mogen hier alleen succesverhalen gedeeld worden? Op basis daarvan kun je toch geen weloverwogen beslissing nemen? Ik vind het heel veelzeggend dat het dus niet in die paar woorden uitgelegd kan worden. Iets wat werkt en goed werkt is nu bij uitstek iets wat in een paar woorden is uit te leggen.
Nynkster schreef:Hoi Bokkers!
Het hooikoorts seizoen is weer begonnen en ik kreeg onlangs de tip van een vriendin om eens naar medical taping te kijken (kineseotape).
Zijn er mensen die al ervaring hebben met deze therapie?
...
Nu wil ik dit misschien proberen, maar zijn er bokkers die dit gedaan hebben?
...
Esther de Ru schreef:Het is voor het eerst dat ik deze vraag hier tegenkom. Het antwoord is ja, maar niet bij iedereen. Nog niet zo lang geleden heb ik een artikel over deze tape applicatie geschreven. Dit artikel was vooral bedoeld voor collega fysiotherapeuten en anderen die met tape werken. https://www.academia.edu/30611964/Medic ... hooikoorts
In dit artikel worden drie studies aangehaald die de werking van de tape kunnen verklaren. Het gebruik van elastich tape als een therapeutische stimulus wordt nog steeds door sommige betwist. De verschillende manieren van appliceren, de verschillende methoden hebben hebben tot gevolg gehad dat men elkaar niet altijd verstaat, geloofd en dan men verschillend tapet. Ik schreef hier een aantal jaren geleden al over.
https://www.academia.edu/14512644/Babyl ... e_Research
Indien u nog meer vragen heeft stel ze dan gerust. Het fascinerende is dat een prikkel op de huid invloed kan hebben op allerlei functies in het lichaam (menselijk en dierlijk). Voor velen geldt; ook al weet ik niet precies hoe, het heeft effect en het kan geen kwaad, dat is het belangrijkste. vriendelijke groet Esther de Ru kinderfysiotherapeut in ruste/ consultant en docent nascholing tapen estherderu@gmail.com
anne_bento schreef:Mijn vriend heeft vanmorgen ook laten tapen door de fysio. Fysio zet dit op de nota gewoon als consult dus het valt in zijn zorgpakket! Hij had het idee vandaag al minder last te hebben maar komende dagen zullen we zien of het echt wat doet.