Macs schreef:Maar Janneke, overal waar je emdr krijgt vertellen ze dat je nooit 100% van je angstgedachten af komt. Ik waardeer je input hoor, in meerdere topics over emdr, maar ik vraag me vooral af waar je het vandaan hebt dat je angst (en angstgedachten) helemaal kan verdwijnen?
Kom dit topic net pas tegen en ik geef zelf ook EMDR al heb ik nog nooit iemand met emetofobie behandeld.
Wat ik een goede quote vind om EMDR uit te leggen "We don't change what happened, we change the way it lives in us. M.a.w. je kunt met EMDR een gebeurtenis niet ongedaan maken maar je kunt wel de emoties erover neutraliseren.
En de mate waarin de angst verdwijnt hangt, naar mijn idee, ook een beetje samen met de ernst van het trauma dat je (al dan niet) meegemaakt hebt en in hoeverre je iets weer gaat doen.
Als voorbeeld: ik heb laatste iemand behandeld die na een bepaalde gebeurtenis al een paniekaanval kreeg bij het idee de telefoon op te moeten nemen. Na de EMDR is die angst voor een paniekaanval verdwenen maar er bleef nog wel even "een gezonde spanning" over om dan dat voor het eerst na 2 jaar toch ook daadwerkelijk weer te gaan doen. En de eerste tijd zal telefoneren ook best een beetje spannend blijven ...