Gezonder leven challenge!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 13:45

Supervixen schreef:
Jeetje dan verveel je je toch ontzettend!

Ik zou wel wat minder willen snaaien. Ik eet verder gezond, maar chocola, snoepjes of lekkere koekjes daar kan ik moeilijk afblijven.

Klopt, maar dat houdt mij niet tegen _O-

Ik ook hoor! Ik neem me voor om ontbijt, lunch en avondeten in ieder geval gezond te houden, maar tussendoor een stuk chocolade of een koekje kan ik mezelf niet afleren

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 14:45

Ik meld mij ook even. Hoef niet perse af te vallen (alhoewel 5 kg eraf mooi meegenomen is), maar wil wel wat strakker en fitter. Winterdipje gehad qua gezond leven. September nog 10 km hardgelopen, maar daarna in winter weinig zin om te trainen. Wel 1 keer per week gewandeld en 2 keer paardgereden. Nu eindelijk zon en langere dagen. Kan mij nu ook makkelijker zetten tot gezond gedrag. Vandaag 20 km gefietst en straks ff rijden en spelen met paarden in het weiland.

Ik haat trouwens fitness, maar denk er wel over om zo n 12 weken programma te doen. Zit je er niet een jaar aan vast. Iemand daar ervaring mee?
Heb trouwens ook snoep in de ban gedaan. Wel 1 keer per dag koekje. Dan is het wel vol te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:49

Ik zie dat de meesten toch wel nijgen naar het afvallen/sporten.

Vergeet niet dat een dun/strak lichaam niet het enige is wat telt he. Goede nachtrust, verzorgd uiterlijk en voldoende ontspanning horen ook bij een gezondere levensstijl! :j Happy zijn met jezelf.

Ik liep vandaag in de stad en toen moest ik wel toegeven aan mijzelf dat ik behoorlijk steviger ben geworden. (lees: te dik)
Dit vind ik wel ontzettend jammer. Maar ik weet van mijzelf dat ik wat steviger ben en dat ineens ontzettend veel diëten of flink sporten averechts werkt. Ik kan beter mezelf accepteren dat ik wat steviger ben en proberen wat gezonder te gaan leven.

Selina

Re: Gezonder leven challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:56

Ikzelf wil meer sporten vanwege m’n mentale gezondheid. Dus even de deur uit en actief bezig zijn. Heb me ook aangemeld voor een proefles yoga, ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:59

Selina schreef:
Ikzelf wil meer sporten vanwege m’n mentale gezondheid. Dus even de deur uit en actief bezig zijn. Heb me ook aangemeld voor een proefles yoga, ben benieuwd.

Wat leuk! Mijn moeder doet aan yoga sinds kort en zij is helemaal fan!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:59

AmoorM schreef:

Vergeet niet dat een dun/strak lichaam niet het enige is wat telt he. Goede nachtrust, verzorgd uiterlijk en voldoende ontspanning horen ook bij een gezondere levensstijl! :j Happy zijn met jezelf.

Ik liep vandaag in de stad en toen moest ik wel toegeven aan mijzelf dat ik behoorlijk steviger ben geworden. (lees: te dik)
Dit vind ik wel ontzettend jammer. Maar ik weet van mijzelf dat ik wat steviger ben en dat ineens ontzettend veel diëten of flink sporten averechts werkt. Ik kan beter mezelf accepteren dat ik wat steviger ben en proberen wat gezonder te gaan leven.

Geef ik je helemaal gelijk in, een goede nachtrust is inderdaad ook heel belangrijk! Te weinig slaap kan er ook voor zorgen dat het afvallen moeilijker gaat blijkbaar.
Mag ik wel even een kanttekening maken bij "happy zijn met jezelf"? Uiteraard is ook dat belangrijk, dat je blij bent met je eigen lichaam, maar er is wel een verschil tussen een beetje steviger en gewoon overgewicht. Met dat eerst is op zich niets mis, is ook deels erfelijk bepaald, maar overgewicht is gewoon erg ongezond. Maar ik heb zo'n gevoel dat ik jou dat niet hoef te vertellen (niet slecht bedoeld overigens, maak ik op uit je post!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:19

tess_84 schreef:
AmoorM schreef:

Geef ik je helemaal gelijk in, een goede nachtrust is inderdaad ook heel belangrijk! Te weinig slaap kan er ook voor zorgen dat het afvallen moeilijker gaat blijkbaar.
Mag ik wel even een kanttekening maken bij "happy zijn met jezelf"? Uiteraard is ook dat belangrijk, dat je blij bent met je eigen lichaam, maar er is wel een verschil tussen een beetje steviger en gewoon overgewicht. Met dat eerst is op zich niets mis, is ook deels erfelijk bepaald, maar overgewicht is gewoon erg ongezond. Maar ik heb zo'n gevoel dat ik jou dat niet hoef te vertellen (niet slecht bedoeld overigens, maak ik op uit je post!)

Ik snap helemaal wat je bedoeld! Overgewicht is gewoon erg ongezond en het is inderdaad beter als je daar iets aan doet. Maar ik denk dat als je echt overgewicht hebt >20/30 kilo te zwaar, dat je gezonde eetpatroon i.c.m. juiste hoeveelheid bewegen ook niet helemaal goed zit. Maar als je gewoon stevig gebouwd bent en je hebt een normaal eetpatroon en je beweegt voldoende, lijkt het mij niet vol te houden als je dan nog eens moet gaan diëten of nog meer bewegen. Dan kun je beter accepteren dat je een stevig figuur hebt.

Zoals onderstaande foto. Je kunt zo zien dat deze vrouwen nooit in een maatje 36 gaan passen, omdat ze gewoon een stevig figuur hebben. Maar ik vind wel dat ze een heel mooi/acceptabel figuur hebben, ondanks de rondingen en stevige bovenbenen.

Afbeelding

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:36

Ik vroeg me vandaag af waarom ik eigenlijk gezonder wil zijn.
Maar ik ben er achter gekomen dat ik het niet zozeer doe om echt gezonder te zijn maar omdat te onzeker ben over mijn eigen lichaam.
Ik ben niet te dik en ik heb een normaal gewicht voor mijn lengte en leeftijd alleen mijn heupen zijn wel echt dik en dat stoort mij zo erg.
Jurkjes aan doen kan ik ook niet omdat mijn heupen dan eruit komen zeg maar.
Maar het verschrikkelijkste vind ik nog dat als ik met vrienden ga zwemmen hier bij het "strand" of bij een echt zwembad dat ik mij kapot schaam voor mij lichaam.
Hun zijn allemaal.zo gespierd en dan kom ik aan haha.
Hoe denken jullie er over of hoe gaan jullie met zulke dingen om?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:49

Ik weeg prima voor mij lengte 51 bij 1,59, maar ik heb toch ook wel een buikje, volgens mij is dat enkel weg te krijgen door minder vet en buikspieroefeningen? Maar na al 4 maanden buikspieroefeningen merk ik nog geen verschil :')

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:05

Doe je wel de goede buikspieroefeningen?
Ik ben geen kenner, maar ik weet dat er verschillende groepen buikspieren zijn met verschillende oefeningen.

Voor mij is sporten ook ontspanning. Niet alleen voor het lijf, maar ook voor het hoofd. En je krijgt er juist energie van.
Als je goed in je vel zit ga je dat ook uitstralen en het werkt motiverend om door te blijven gaan.
Niet alleen met het sporten zelf, maar met het gezonder leven. Je wilt goed voor jezelf blijven zorgen.

Voor degene die bijvoorbeeld met rugproblemen zitten of andere lichamelijke ongemakken,
Er zijn diverse fysio’s en sportscholen die speciale programma’s aanbieden. Onder begeleiding sporten en deze hoeven echt niet zo duur te zijn.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:26

Je kan helaas geen vet verbranden op specifiek je buik met buikspieroefeningen, dan zal je idd geheel lager in vetpercentage moeten. En dan hou je ook nog een deel bouw over

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:42

Ik eet wel vrij weinig vet, eens in de 2 a 3 maanden een patatje, gebruik misschien 2x margarine op brood per week en doe olie in de pan, maar dan haal ik er een keuken papiertje overheen omdat ik het zo min mogelijk wil. Ik eet wel bijna elke dag een stukje chocola, maar kan me bijna niet voorstellen dat het m daar dan in zou zitten onder ik verder vrij weinig vet eet >;) of misschien toch?

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:45

Precies Anke! Een buikje krijg je niet weg door buikspieroefeningen. Sowieso vind ik persoonlijk losse buikspieroefeningen (sit-ups, crunches, leg raises) enorm ineffectief voor de hoeveelheid tijd die ze kosten. Gewoon tijdens je andere oefening goed opletten op de aanspanning van je core en core/balansoefeningen doen.
Een buikje krijg je alleen weg door je vet% omlaag te brengen. Maar dit is ook genetisch. Ik heb bijvoorbeeld hardnekkig vet op mijn triceps; ik zal eerst op andere plaatsen vet verliezen en pas later mijn triceps.Helaas, so be it :Y)

Ik ga zo lekker mijn paardje doen, even actief zijn in het zonnetje! Gisteren getraind maar verkeerd gelegen dus veel last van mijn nek, dus schouders maar overgeslagen en veel machines gedaan ipv losse oefening. Ik merk dat ik het met het mooie weer wel makkelijker vind om gezond te eten; lekker fruit en rauwe groentes eten, geroosterde boterhammen met bijv huttenkase. Dat eet ik met koud weer toch minder snel.

Edit; moon sparkle; het ligt niet aan vet eten. Wellicht eet je juist te weinig vet. Het ligt aan je algemene kcal inname in combinatie met verbranding. Is deze gelijk, dan blijf je op gewicht. Eet je meer dan je verbrandt, dan kom je aan. Eet je minder, val je af. Daarbij is het belangrijk geen groepen (eiwit/koolhydraat/vet) uit te sluiten; allemaal moet je ze binnen krijgen om je metabolisme op gang te houden. Meer eiwit kan wel helpen met een voller gevoel (en opbouw van spieren), maar dan nog moet je ook je koolhydraten en vetten blijven eten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:52

Maar ik moet dus qua gewicht of bmi niet afvallen :') de rest van mijn lichaam is ook gewoon slank alleen dan geen platte buik, ppff best ingewikkeld

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:06

moonsparkle schreef:
Ik weeg prima voor mij lengte 51 bij 1,59, maar ik heb toch ook wel een buikje, volgens mij is dat enkel weg te krijgen door minder vet en buikspieroefeningen? Maar na al 4 maanden buikspieroefeningen merk ik nog geen verschil :')

Buikspieroefeningen is leuk, maar het is ook zo’n kleine groep spieren dat het bijna zonde is om alleen dat te trainen. Als je andere oefeningen gaat doen waarbij je je core (da’s dus mede ook buik) meetraint dan gaat je daar mss wel meer aan hebben. Dan train je wel dus ook de rest van je lichaam, waardoor je vet verbrand en je vetpercentage omlaag gaat. Je zegt dat je niet hoeft af te vallen, maar dat je wel een buikje hebt. Maar zo gaat je vet er dus wel af en kom je aan in spier en heb je dus wel je resultaten zonder direct overal slanker te worden.
Denk dan aan oefeningen met een losse stang waarbij je dus je core stabiel moet gaan houden. :)

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:12

Ik ben het eens met Dreamy haha. Maar dan val je dus sowieso wat af in gewicht (want vet weegt ook iets en als dat naar beneden gaat, gaat dus ook je gewicht naar beneden). Eventueel kun je dat later (of eerst, voordat je je vet% wil verlagen) wat spiermassa aankomen. Dan kom je in gewicht aan.

Oefeningen met een fitnessbal of wiebel/evenwichtsplank helpen ook altijd goed! Of een halve bosu bal. Ik ben nu aan het proberen al hoelahoepend te squaten op een halve bosu ball, nog even oefenen :D Maar het is leuk en je traint je core er goed mee.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:35

Zo, heb het topic even helemaal door geworsteld, met mijn leessnelheid en jullie lappen tekst is dan best een opgave. Ik wil me ook graag aanmelden. Ik ben flink te zwaar geweest, 1,75m met 97kg en ben daar nu alweer 2 en half jaar geleden wat aan gaan doen. Ik ben gaan sporten
En heb mijn eetgewoonten wat aangepast en heb vooral de cola waar ik verslaaft aan was afgezworen. Ik weeg nu 73 kg wat iedereen om me heen geweldig vind maar als ik in mijn ondergoed voor de spiegel sta zie ik dat er nog wel wat te doen is. Het fijt dat mensen om me heen dat niet beamen maakt dat ik in mijn eetgedrag wat terug val en me zelf niet meer kan motiveren om het weer op te pakken. Het sporten is naast paardrijden een ware passie geworden, ik ben toen begonnen bij een sportschool met alleen maar groepslessen (hiit, circuit, bootcamp, kickboksen, yoga) groepslessen vind ik enorm gezellig dus dit motiveert mij om elke dag van die bank af te komen. Deze sportschool is zich een half jaar geleden gaan specificeren in crossfit, hierin ben ik mee gegaan en vind dit echt heel leuk. Ik betaal echt een godsvermogen en werk tegenwoordig voor mij hobby's maar dat mag de pret niet drukken. Dus wat voeding betreft kan ik wat medestanders gebruiken en wat sporten betreft hoop ik mensen hier te kunnen motiveren. Mijn grote tip is, ga wat doen wat je leuk vind/lijkt anders hou je het niet vol.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:14

moonsparkle schreef:
Maar ik moet dus qua gewicht of bmi niet afvallen :') de rest van mijn lichaam is ook gewoon slank alleen dan geen platte buik, ppff best ingewikkeld

Had ik ook, zo'n buikje, en voor de rest slank. Wij zijn gestopt dierlijke producten te eten (vlees, eieren, melkproducten) en proberen weinig toegevoegde suikers te eten, en ben zo 3,5 kg afgevallen, en dat merkte ik meteen aan mijn buik. Je zou eens een paar weken precies kunnen bijhouden hoeveel energie je eet en drinkt (daar bestaan programmaatjes voor op internet), en wat waarschijnlijk wel zal helpen, is gewoon gaan joggen of lopen. Zo gaat je algemene vetpercentage omlaag en dat in combi met spierversterkende oefeningen, zou wel moeten lukken. Het is maar de vraag hoe veel je er voor over hebt natuurlijk hé :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:25

Ik dacht juist om meer eieren en vlees te eten ipv koolhydraten :o ik wandel ook al veel, tussen de 2,5 en 7km per dag

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:28

Download de app MyFitnessPall, daar zie je ook je doel qua percentage van koolhydraten, vetten en eiwitten heel makkelijk :j Koolhydraten hoef je niet perse flink in te minderen, gaat voornamelijk om de vetten.

voorbeeld:
Afbeelding

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:36

Vind Food persoonlijk een veel prettigere app. Vandaag de hele dag rondgelopen ( en dingetjes gekocht :=) dus nu wel even een latte met suiker verdiend denk ik zo

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:45

moonsparkle schreef:
Ik dacht juist om meer eieren en vlees te eten ipv koolhydraten :o ik wandel ook al veel, tussen de 2,5 en 7km per dag

Dan zou ik eerder meer groenten gaan eten ;) Koolhydraten zijn echt niet zo erg, blijkbaar zijn dierlijke vetten het minst goed voor je lijf. Al zijn er ondertussen zo veel theorieën en diëten. Maar wij kunnen het echt uit ondervinding zeggen, we waren al niet dik, maar zonder echt moeite te doen ben ik dus 3,5 kg afgevallen en mijn man 6 kg. Dat zonder meer bewegen, al hebben we hier wel een boerderijtje met 5 paarden, 2 honden en zijn we aan het verbouwen :')

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:26

Vetten minderen hoeft echt niet per se bij iedereen zo te zijn. Ik ben bijvoorbeeld van mezelf een "koolhydraatjunkie" :o :') Ik gebruik ook MFP en vooral als ik een tijdje niet goed heb opgelet en het dan weer invoer, zie ik dat ik op veel te veel koolhydraten uitkom (dus ook te hoog in suikers).
Ik kan iedereen aanraden om inderdaad je voeding een paar dagen / een week bij te houden zodat je een goed idee krijgt van je inname "uit jezelf". Misschien heb je wel de neiging om te veel vetten te eten, of juist te weinig eiwit. Ik heb geen ervaring met afvallen nadat je minder dierlijke producten bent gaan eten, ben vegetariër sinds mijn 9e :+

Ik had vandaag de eerste aardbeitjes en ze waren zo lekker <3 Echt al zoet. Ik ben allergisch voor het sap van veel (vers) fruit en kan het niet of maar in kleine porties eten. Met aardbeien/meloen/frambozen gelukkig geen last en daar kan ik zo van genieten :9

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:33

xVera94 schreef:
Vetten minderen hoeft echt niet per se bij iedereen zo te zijn. Ik ben bijvoorbeeld van mezelf een "koolhydraatjunkie" :o :') Ik gebruik ook MFP en vooral als ik een tijdje niet goed heb opgelet en het dan weer invoer, zie ik dat ik op veel te veel koolhydraten uitkom (dus ook te hoog in suikers).
Ik kan iedereen aanraden om inderdaad je voeding een paar dagen / een week bij te houden zodat je een goed idee krijgt van je inname "uit jezelf". Misschien heb je wel de neiging om te veel vetten te eten, of juist te weinig eiwit. Ik heb geen ervaring met afvallen nadat je minder dierlijke producten bent gaan eten, ben vegetariër sinds mijn 9e :+

Ik had vandaag de eerste aardbeitjes en ze waren zo lekker <3 Echt al zoet. Ik ben allergisch voor het sap van veel (vers) fruit en kan het niet of maar in kleine porties eten. Met aardbeien/meloen/frambozen gelukkig geen last en daar kan ik zo van genieten :9

Te weinig vet is uiteraard ook niet goed, maar te veel dierlijke vetten is niet gezond. Met dierlijke producten bedoel ik ook eieren en melkproducten. We aten "al" een half jaar geen vlees meer, maar wel nog eieren en kaas bijvoorbeeld, en sinds we dat uit ons dieet geschrapt hebben, zijn we wel degelijk afgevallen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:45

Jeetje wat weten jullie allemaal veel zeg! :j Houden jullie dat elke dag bij hoeveel vetten/koolhydraten je binnen krijgt? Ik ben al blij dat als ik geen snoep/koek/chips gegeten heb. Ik heb vanmiddag ook 2 mini krentenbollen gehad. Ik heb helemaal geen idee of dat nu heeeel slecht is of gewoon normaal. :')

Maar vandaag nog niet gesnoept, nog geen frisdrank gehad!