Hoe laat gaan kinderen tegenwoordig naar bed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:19

Majabeestje schreef:
Typt ze om 12 uur 's nachts... :')

Hoefde vandaag nergens heen en als vaderlief om 12 uur nog lekker Netflix zit te kijken is het wel heel verleidelijk om mee te doen :') _O-

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:22

Onze dochter heeft altijd heel weinig slaap nodig gehad, al toen ze klein was nooit een middagdutje.
Peuterspeelzaal ging ze rond tienen pas slapen. :oo
We deden dan maar om uur of acht op bed en dan kon ze zelf nog wat rommelen totdat ze in slaap viel.
Basisschool ongeveer 21.30u
En nu op d'r vijftiende 21.00u.
Dus het is net wat ze nodig hebben.
Vroeger moest het allemaal verplicht op een bepaalde tijd maar dat vind ik niet goed, hangt er gewoon van af.
Ik ging vroeger altijd acht uur en dat had ik echt nodig, maar niet iedereen is hetzelfde. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:43

Ik zie dat wij mooi passen binnen de richtlijnen. Onze dochter gaat om 20.00 naar bed, ze is 8. Ook hier trouwens geen tv op de kamer. Wel radio. Zonder radio kan ze niet in slaap komen. Als ik dan zelf naar bed ga zet ik de radio weer uit.

MirandaMalik

Re: Hoe laat gaan kinderen tegenwoordig naar bed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:45

Wij vielen vroeger vaak eerder in slaap dan onze dochter. :+

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:02

Stiefdochter van 13 moet rond 21.00 uur in bed liggen, uiterlijk 21.15 uur licht uit. Maar die heeft dan ook veel slaap nodig.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:39

bartjeminoes schreef:
veerledec schreef:
Die van anderhalf gaat tegenwoordig om 22u naar bed, en slaapt meestal tot een uur of 12. De jongste van drie maanden gaat om 23u naar bed en slaapt ook tot een uur of 12, met een voeding tussen 8 en 9.

Hoezo zou je niet kunnen uitslapen met kleine kinderen :P?

Als dit voor jullie nu werkt prima maar vraag me af wat als ze straks (over een aantal jaar) naar school moeten? Er zit dan toch totaal geen ritme meer in? Want dan kunnen ze niet meer tot 12 uur blijven slapen.. eerlijk gezegt ook sunt van de dag.

En wat als jullie een keer een dagje weg willen? En vroeg op moeten? Rond 8 uur bijv? Dan zijn ze helemaal uit hun ritme

Die van anderhalf gaat als hij twee is de ochtenden naar de psz, dus dan houdt het (bij hem) inderdaad op. We gaan nu geen hele dagen op pad, zijn ze ook te klein voor. Uitjes zijn in de middag, tussen 12 en 5, is lang zat nog ;). En hij kon juist altijd mee op visite 's avonds, zomeravonden lekker buiten spelen of een rondje fietsen, vaak met beide ouders.

Vroeg uit bed halen hebben we nooit gedaan, alle afspraken gewoon 's middags gepland. Vindt alleen het consultatiebureau lastig :P.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:44

Ik mocht eigenlijk al heel vroeg zelf bepalen wat ik wilde. Wel werd ik op een bepaald moment naar bed gebracht/gestuurd maar ik mocht dan nog lezen tot ik moe was.

Een vriendinnetje van me heeft een zoontje die altijd onwijs lang nog bezig is na bedtijd. Die is 8 geloof ik en moet om half 8 naar bed. Ik vraag me eigenlijk af waarom ze hem niet gewoon laten lezen ipv gelijk het licht uit te doen... Maar goed, dat is niet mijn zaak :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:50

onze dochter van net 8 heeft aanmerkelijk meer slaap nodig dan haar broertje van net 5. Hij heeft genoeg aan 11 uur slaap, zij heeft er minimaal 12 nodig. het verschil is dat broertje om 19:00 echt instort en vraagt of hij naar bed mag, terwijl zij een avondmens is en ook gerust tot 21:00 lekker kan rommelen. Dan mag ze echter niet, waardoor zij er om 19:30 in ligt. Broertje is dan om uiterlijk 6:30 wakker, zij om 7:30

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:54

Hier dan iemand die in het in dit topic 'beruchte' (qua bedtijden dan ;-)) Spanje woont...
Mijn zoon van nu 9 gaat al jaren om ongeveer 21.30 naar bed, doordeweeks dan, in het weekend vaak ook hoor als we gewoon thuis zijn. Maar later als er iets te doen is (restaurant, verjaardag etc.)
Bedtijden zijn geen strijd hier in huis, want we hoeven er 's morgens niet vroeg uit.

Maar goed, die van mij heeft veel slaap nodig; hij wordt s morgens om 8 uur/half 9 meestal wakker. School begint om 10 uur, dus dan hebben we nog alle tijd...'
Kinderen van vriendinnen en z'n klasgenootjes gaan allemaal wat later naar bed, maar die eten 's avonds ook later dan wij. Ik vind het niet fijn om heel laat 's avonds te eten (je blijft toch een beetje nederlands, dus dat doen we meestal al om een uur of 8.
Ach ja, het ritme ligt hier gewoon anders, alles later dan in Nederland, dus ook de bedtijden.
En in de zomer inderdaad op een week na 3 maanden vakantie, en heerlijke lange avonden waarbij het niet uitmaakt hoe laat kinderen naar bed gaan en 's ochtends wakker worden.

Maar als ik in Nederland zou wonen en de wekker om bijv. 7 uur zou staan (brrr, wat een horrorgedachte :-)), dan zou iedereen ook 's avonds een paar uurtjes eerder naar bed gaan, uiteindelijk hebben we allemaal gewoon onze uren slaap nodig, hoe we die ook verdelen qua timing...

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:03

Ik heb zelf een jaartje in een Japan in een gastgezin gewoond met drie kinderen van 1, 4 en 6 jaar. Bij het kind van 1 was het altijd wel anders, maar de kinderen van 4 en 6 gingen meestal pas rond 21:00 of 22:00 slapen. We aten dan ook altijd pas rond 20:00, maar ik vond het wel wat laat meestal. Zeker aangezien ze er om 7:00 wel weer uit moesten.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:11

[/quote]
Die van anderhalf gaat als hij twee is de ochtenden naar de psz, dus dan houdt het (bij hem) inderdaad op. We gaan nu geen hele dagen op pad, zijn ze ook te klein voor. Uitjes zijn in de middag, tussen 12 en 5, is lang zat nog ;). En hij kon juist altijd mee op visite 's avonds, zomeravonden lekker buiten spelen of een rondje fietsen, vaak met beide ouders.

Vroeg uit bed halen hebben we nooit gedaan, alle afspraken gewoon 's middags gepland. Vindt alleen het consultatiebureau lastig :P.[/quote]

Ahh okee haha:) vroeg het me gewoon af. Iedereen is natuurlijk vrij zijn of haar eigen keuzes daarin te maken. En als dit voor jullie prima is dan is dat heel fijn!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:11

mijn dochter van 3 gaat in principe om 19uur naar bed. En moet er 3 dagen per week om 7 uur weer uit.
De andere dagen wil ze nog wel eens door slapen tot 8 uur.

Ze heeft haar slaap hard nodig, slaapt overdag niet. En als ze echt moe is ligt ze er soms om 18.15 al in en slaapt dan ook heerlijk door tot een uur of 7 soms 8.

Ik hoop dit zo lang mogelijk vol te houden :j

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:03

Ts, hele normale tijd als je het mij vraagt.
Heb er eentje lopen van nog geen 2 jaar oud, die ligt er altijd voor 19 uur (meestal zelfs voor half 7) in.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 15:01

Henrieke schreef:
Ts, hele normale tijd als je het mij vraagt.
Heb er eentje lopen van nog geen 2 jaar oud, die ligt er altijd voor 19 uur (meestal zelfs voor half 7) in.

Gelukkig.. Ging echt al aan mezelf twijfelen.. :p

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:14

Jongens van bijna 10 en 12 gaan om 21 u naar hun kamer, mogen nog wel respectievelijk half uur en een uur lezen. Dochter van bijna 8 gaat om 20u30 naar haar kamer en slaapt meestal direct. Ze staan om 7u30 op, dat is ook wel een belangrijke parameter om bedtijd te bepalen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:35

Sizzle schreef:
Zolang kinderen normaal functioneren zijn de regels ook maar gewoon regels.

Vaak willen ouders alleen niet inzien dat kinderen niet normaal functioneren....... Ik heb groep 6 op de basisschool en zie steeds meer kinderen oververmoeid op school komen. Hoe kan een kind dan presteren? Er zijn zelfs kinderen die om 22.00u 's avonds nog hun huiswerk op de computer "afraffelen".

Kinderen komen vaak niet in slaap, omdat ze geen rust in hun hoofd hebben. Een grote boosdoener hiervan is het schermpje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:08

Wat gaan de kinderen hier doorgaans laat naar bed! Maar ik ga zelf ook altijd vroeg naar bed en wil zelf ook nog wat aan mijn avond hebben. Dus rond 19.00 uur naar boven en dan douchen, lezen etc. Meestal slaapt ze dan rond 19.45 uur. Dat vind ik laat zat voor een kind op de basisschool.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:22

Mijn dochter van 5,5 had altijd moeite met inslapen. Ze sliep nooit eerder dan half negen, vaak nog later. Ze vond dit zelf ook erg vervelend. We hebben alle gangbare tips geprobeerd, maar niets werkte. De volgende dag was ze vaak moeilijk uit bed te krijgen.
Kortgeleden zijn we begonnen met een lage dosering melatonine. Sindsdien slaapt ze om kwart over zeven. Ze is veel meer uitgerust en zelf ook heel blij dat de slaap nu wel wil komen. Ik heb zelf een lichte vorm van delayed sleep syndrome waar ik ook melatonine voor gebruik. Waarschijnlijk heeft zij dit dus ook.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:41

En hoe zit het bij jullie met 15 jarige?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:03

Gupje van 2.5 gaat rond 20.00 naar bed en slaapt dan tot 09.00. En tussen de middag vaak nog 2 uur. Maar kan ook zonder.

Mupje van 12 weken heeft nog geen slaapritme. Maar gaat om 23 mee naar bed en slaapt dan vaak tot 07 of later

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:09

Deni11 schreef:
En hoe zit het bij jullie met 15 jarige?

Deze moet om 21.30 licht uit hebben. Een half uur van te voren geen tv of telefoon meer.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:10

[/quote]

Als dit voor jullie nu werkt prima maar vraag me af wat als ze straks (over een aantal jaar) naar school moeten? Er zit dan toch totaal geen ritme meer in? Want dan kunnen ze niet meer tot 12 uur blijven slapen.. eerlijk gezegt ook sunt van de dag.

En wat als jullie een keer een dagje weg willen? En vroeg op moeten? Rond 8 uur bijv? Dan zijn ze helemaal uit hun ritme[/quote]

Vroeg uit bed halen hebben we nooit gedaan, alle afspraken gewoon 's middags gepland. Vindt alleen het consultatiebureau lastig :P.[/quote]

Heb heel lang opgepast bij een gezin die het ongeveer zo deed. Nou die kinderen hadden toen ze op school leeftijd kwamen behoorlijk moeite om in ander ritme te komen. Was echt niet prettig voor ze .
(Buiten dat de ouders al heel snel geen zin meer hadden in dat vroege opstaan en de kinderen al heel snel jaar of 6 alleen op moesten staan en naar school toen was oppassen voor mij ook snel klaar )

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:11

Sinds ongeveer mijn 13e/14e ga ik later dan mijn ouders naar bed (zij gingen meestal rond 22:30 naar boven). Hier redde ik het prima op (ong 7 uur slaap per nacht). Meestal lag ik dan rond 00:00 in bed, soms later als ik nog veel aan het doen was. Sindsdien heb ik geen bedtijd meer, dat bepaal ik gewoon zelf. Tegenwoordig (ben nu 16) let ik er wel op dat ik genoeg slaap krijg (minimaal 8 uur, liefst langer) omdat dat wel zo gezond is. Maar op 6 of 7 uur red ik het ook prima. Het helpt mij wel om mijn slaaptijden echt te plannen en in mijn agenda te zetten, anders wil ik s'avonds nog wel laat doorgaan (tot een uur of 2/half 3). Dat is niet handig als je de volgende dag op tijd op moet staan. :j

Uiteindelijk vind ik het wel fijn dat mijn ouders ons daar zo vrij in hebben gelaten, want ik weet nu wel waar mijn grenzen liggen en wat het lekkerst werkt voor mij qua tijden om op te staan en naar bed te gaan. Verder heb ik altijd nette cijfers gehaald op school e.d, dus bij mij kon het niet echt veel kwaad. :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:15

Ik heb ze nog vrij jong.

Mijn 2 jarige gaat nog op een wisselende tijd naar bed (ligt aan der middagslaapjes) maar vaak tussen 19:00 en 19:45.

Mijn 4 jarige gaat tussen 18:30 en 18:45.

En onze bijna 7 jarige gaat tussen 19:00 en 19:30.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:33

Wat grappig om te lezen hoe de bedtijden bij iedereen verschillen. Ik ben al van kleins af aan vroeg naar bed gegaan. Eerst ging ik altijd na Sesamstraat naar bed, toen na het Jeugdjournaal en nu na het 8 uur journaal. Ik werd vroeger ook echt boos als ik niet mocht slapen of later moest slapen. Nu lig ik iets na 20:30 in m'n bed en zit ik nog een half uurtje op m'n telefoon. Ben niet anders gewend, sta wel altijd rond 7 uur naast m'n bed. Ook in het weekend als ik rond 10 uur geslapen. Uitslapen is ook echt niet Aan mij besteedt