Amandelen verwijderen, ja nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:09

Ik heb mn verhaal al gedaan, maar ook ik moest 1 nacht blijven. Ik denk omdat ik 30+ was. Het is even naar, maar dat weet je gewoon. Ze adviseren veel te slikken en koude dingen. Maar ik nam het eten gepureerd en iets lauw en dat werkte prima. Zonder eten ben ik echt niet te genieten.

In het begin heb ik nog wel keelontstekingen gehad, maar afgelopen jaren niet meer. Als ik een beetje last van mn keel heb, is mn keel wel gewoon rood en pijnlijk.

Behalve die eerste dagen na de operatie, zie ik verder geen nadelen.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 02:06

Hier verwijderd op mijn 18e na ene jaar lang achter elkaar keel ontsteking..Toen heel veel afgevallen en kreeg allerlei nare bijwerkingen van de medicijnen. Echt een nare periode.
Na de operatie vond ik de Pijn reuze meevallen.1 nachtje gebleven. Veel gekoelde dranken en Ijsjes.kan me niet herinneren dat ik lang vloeibaar voedsel heb moeten eten.

Nu bijna nooit meer ziek al merk ik wel dat ik snel een droge keel heb en dat het soort van lichtelijk pijn doet dan en ga dan anders praten om mijn keel te ontlasten. Gedurende de dag drink ik meer.

Dus een Ja!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 03:21

Bij mij op mijn 18e eruit gehaald na ongeveer een jaar met chronische keelontsteking te hebben gelopen. Alleen toen de morfine van de operatie uitgewerkt was even een uurtje pijn gehad tot de nieuwe pijnstiller inwerkte, verder was de pijn minder dan voor de operatie.
Ik werd 's ochtends geholpen en ging om 4 uur weer naar huis. At om half 7 aardappelpuree en witte bonen (daar had ik gek genoeg trek in..)
Op aanraden van het ziekenhuis 's nachts iedere 2 uur een wekker, paar slokken goed koude limonade en weer verder slapen. Eventueel de eerste paar dagen een koud kompres tegen je keel houden als het pijn doet.
Ik was na 4 dagen weer stallen aan het uitmesten, echt vergeleken met die ontstekingen echt niet meer pijn en nu kon ik vrij ademhalen en slikken.

Ik zou het absoluut zo weer doen.. En ik ben zeker niet vaker ziek :n

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 10:00

Hmm zijn ze eruit gehaald op het moment dat ze ontstoken waren?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:35

Zolang je geen koorts hebt doen ze dat wel

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:26

Ik moest wel echt wachten tot de ontstekingen weg was

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:40

Dat kan natuurlijk wel maar als je het chronisch hebt werkt dat niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:39

Ja ik ging er zelfs met koorts in. Antibiotica deed niks dus dan moeten ze toch kiezen.
Ze hebben daardoor wel veel dichtgebrand.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:22

Die van mij zijn er 28 augustus uit gegaan na 2 jaar doorlopende infecties. Met koorts de operatie ingegaan en helaas na 1 week een bacteriële infectie er op gekregen. Maar ondanks dat t vreselijk afzien was ben ik zo mega blij dat die dingen eindelijk weg zijn. Zoveel meer ruimte in mn mond en slikken voelt zoveel fijner. Wou echt dat ik het eerder had laten doen. Sinds dien geen keelontsteking meer gehad.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:12

Hier ook verwijderd terwijl ze onstoken waren.. Ze wilde me weer naar huis sturen met antibiotica en dat stond mijn moeder niet toe gelijk die middag geopereerd.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:17

Aanrader!
Familie van me heeft dit ook gedaan en kon dezelfde dag gewoon naar huis. Veel minder pijn achteraf en vlot herstel. Zeker het uitzoeken waard!

janderegelaa schreef:
In het Haga ziekenhuis doen ze het met een laser! Dat scheelt heel veel bloeding en napijn.

https://www.hagaziekenhuis.nl/a-tm-z/be ... sillotomie).aspx

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 02:16

Nayomie schreef:
Hmm zijn ze eruit gehaald op het moment dat ze ontstoken waren?

Ja, en behoorlijk ook. Maar ze bleven al tijden zo, dus het moest wel. Heb in 2006 een veel zwaardere operatie gehad aan een ontstoken darm, dus als het moet, doen ze dat.

Ik vond trouwens van buitenaf koelen ook wel fijn.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 20:06

Goed, ik ben weer terug uit het ziekenhuis. Verpleging had me ook aangeraden als de ontsteking weg is en ik weer op gewicht ben, ze eruit te laten halen.
Ik vroeg me nog een ding af, wat voor pijnstilling kregen jullie? Welk soort en kregen jullie ze gewoon in pillen of zetpillen oid?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 20:12

Nayomie schreef:
Goed, ik ben weer terug uit het ziekenhuis. Verpleging had me ook aangeraden als de ontsteking weg is en ik weer op gewicht ben, ze eruit te laten halen.
Ik vroeg me nog een ding af, wat voor pijnstilling kregen jullie? Welk soort en kregen jullie ze gewoon in pillen of zetpillen oid?

Ik kreeg voor 3 dagen een pijnstiller waar ik de naam niet meer van weet. Begon met een A geloof ik?
Daarna gewoon 3 x per dag 2 paracetamol. En zo snel mogelijk afgebouwd.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 20:29

Ik heb paracetamol, diclofenac,tramadol en maagbeschermers gekregen. Zeker de diclofenac heeft goed geholpen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:21

18 september is het mijn beurt... En ga echt dood van de schrik en stress op dit moment :=

Ik wou het absoluut niet, maar aangezien ik nu om de 2-3 maanden een bacteriële infectie krijg en de antibiotica niet altijd zijn werk meer doet zit er niet veel anders op... Ik had al meerdere keren per jaar last van een keelontsteking. In April-mei dan echt een hele zware gekregen, streptokokken, amandelen stonden super dik en de streptokokken zijn ook gewoon in mijn gehemelte beginnen vreten (ook echt geen zicht) dus ik zat met enorm veel pijn. Zoveel pijn had ik echt nog nooit gehad... De gedachte dat het met het trekken van de amandelen waarschijnlijk nog wel erger geweest zou zijn deed mij echt zoveel schrik aan. Maar toen 3 verschillende antibiotica's moeten nemen die alle niet werkte. Opgenomen geweest in het ziekenhuis etc... Midden augustus dan weer een bacterie gekregen, koorts, weer gezwollen amandelen met witte plekken en toen heeft mijn HA gezegd dat het zo niet langer meer kan. KNO in het ziekenhuis had ook het advies gegeven dus ik kon gelijk een afspraak maken voor een operatie, dus dat heb ik nu maar gedaan. :evaw:

Heel poedersuiker is, mijn school begint vroeger dan gedacht dus ik mis ook meer dan gedacht. Weet iemand hoe lang je ongeveer niet naar school kan gaan? En kan best ook nog wat tips/trucs gebruiken!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:36

Calipsolover het hangt er wel een beetje af hoe je je voelt ... een weekje moet je wel uitrekken en mss 2 maar verder gaat het redelijk snel de eerste paar dagen is echt afzien ga ik niet omheen draaien maar zorg dat je van te voren even een spiegel met paracetamol opbouw en genoeg pijnstillers neemt icm ijs ... ijs is echt fijn!

Ik had vroeger altijd vaak keelontsteking en was eigenlijk wel 6-8x per jaar goed zoek met de griep en dat is echt zoveel veranderd! Ik hen nog af en toe last van mijn keel maar dat is meer in de zin dat het wat onaangenaam is en geen keel pijn!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:54

Mijn rechteramandel zit ook al vol met littekens en kan niet meer volledig genezen. Blijft dik staan... Ik hoop echt dat het een beetje meevalt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:53

Zo... Dag 3... Dag 1 en 2 waren vreselijk. Allergie aan de narcose en aan een soort pijnstiller. Eerste dag dus in shock geraakt en heel de dag op intensive care gelegen, mocht niemand bij me.
Dag 2 dan 'misschien' naar huis, maar toen ik op consultatie ging alles overgegeven inclusief bloed. Intussen wel veel pijn, slikken ging haast niet en eten en drinken ook niet. Door de narcose was ik ook nooit langer wakker dan een uur, heb eigenlijk non-stop geslapen. Vandaag dan eindelijk naar huis en voel ik me stilaan beter. Daarnet voor het eerst kunnen eten zonder pijn, op ijsblokjes zuigen is echt gouden tip! Blijf nu ook eindelijk een beetje wakker.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 12:12

Sorry dat ik hier nogmaals lastig val haha :Y)

Maar ik heb een vraagje voor iedereen die het ooit al heeft laten doen, het is namelijk ondertussen bijna een maand en 2 weken geleden dat ik geopereerd ben, maar het is eigenlijk nog altijd niet volledig genezen.
De wondjes zijn dicht, maar mijn keel ziet nog altijd rood met hier en daar gele plekken, ook zit er links achter een bolletje dat nog veel pijn kan doen, ik vermoed littekenweefsel. Ik ben dus nog altijd niet helemaal pijn vrij, het verstoord mijn routine niet echt maar het is wel lastig. Ook hoest ik nog veel en echt grote slokken water nemen lukt moeilijk of is pijnlijk. Hoe lang heeft het bij jullie geduurd tot het echt volledig weg was?

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 12:28

Ik ben begin december geopereerd en had er zeker tot half januari last van als in een branderig gevoel bij het slikken van gekruid eten/sinaasappelsap enz.
Als je het niet vertrouwd, zou ik contact opnemen met de kno arts hoor! Beter een keer teveel bellen, dan heel lang rondlopen met iets wat misschien niet nodig is. Al denk ik dat het redelijk normaal is!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 12:29

Nathalie18x schreef:
Ik ben begin december geopereerd en had er zeker tot half januari last van als in een branderig gevoel bij het slikken van gekruid eten/sinaasappelsap enz.
Als je het niet vertrouwd, zou ik contact opnemen met de kno arts hoor! Beter een keer teveel bellen, dan heel lang rondlopen met iets wat misschien niet nodig is. Al denk ik dat het redelijk normaal is!

Oke bedankt, dan wacht ik nog even af. Als het nu binnen een dikke 2 weken nog niet voorbij eens neem ik contact op :)

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 12:30

Goed plan! Ik zou het af en toe nog wat extra koelen met ijswater enzo, is sowieso fijn en kan ook goed zijn voor de roodheid. Sterkte er nog even mee, hopelijk ben je er snel vanaf.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 17:12

Nathalie18x schreef:
Goed plan! Ik zou het af en toe nog wat extra koelen met ijswater enzo, is sowieso fijn en kan ook goed zijn voor de roodheid. Sterkte er nog even mee, hopelijk ben je er snel vanaf.

Bedankt voor de tip!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:58

Ik bump 'm even omhoog, ik ben ergens in maart aan de beurt.
Ik heb de afspraak gemaakt om ze te laten verwijderen, maar ik zie er ergens toch tegenop :')
Ik heb er geen pijnlijke keel bij, dus dat ik straks met meer pijn uit de operatie kom dan dat ik er in ga, is even slikken :=

Maar goed, al maanden half grieperig rond lopen is ook bagger, de ranzige smaak in m'n mond en het idee dat er iets achter in m'n keel is blijven hangen is natuurlijk ook niet gewenst. Ik blijk ze chronisch ontstoken te hebben, dus we moeten iets doen -O- Grote kans dat dit de reden is waarom ik ook niet kan afkicken van de neusspray, dus tijdens de operatie spieken ze ook meteen even bij mijn neusamandelen.
Vorig jaar pas voor het eerst in m'n leven onder het mes geweest (hernia), en nu dus weer maar dan voor dit. Ik vind het dus reuze spannend!