Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:20

LadyMadonna schreef:
In mijn ogen ben je geen alcoholist als je elke dag uit het werk een biertje drinkt of bij het eten een wijntje omdat je dat lekker vind.
Vraag me af hoeveel mensen hier weten (echt weten) wat alcoholisme überhaupt is...

Heb het van dichtbij gezien, helaas. Dus ja, ik weet wat het is en nee, daar kan je geen normaal leven mee leiden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:16

LadyMadonna schreef:
In mijn ogen ben je geen alcoholist als je elke dag uit het werk een biertje drinkt of bij het eten een wijntje omdat je dat lekker vind.
Vraag me af hoeveel mensen hier weten (echt weten) wat alcoholisme überhaupt is...

Ik heb met een alcoholist gewoond in mijn jeugd.
Die dronk buitensporig veel, dus valt bij iedereen wel onder de noemer alcoholist.
Toch ging hij elke dag werken en had niet iedereen wat in de gaten omdat hij 24/7 onder invloed was.

Mij is toen verteld door mensen in de hulpzorg dat iedereen die elke dag een biertje/ wijntje MOET bij het avondeten of tv kijken een alcoholist is. Het gaat om het aspect moeten. Het niet zonder kunnen.
Dat deze mensen geen problemen geven en geen gezondheidsrisico hebben doet daar niets bij af.
Het is de moet voor dat glas alcohol dat ze ook een alcoholist maakt.
En dat zijn dan ook de mensen die stuiteren tegen 40 dagen zonder met allerlei smoezen als braveriken, het is toch lekker enz.
Het is niet zo dat alleen de mensen zoals die van mijn jeugd onder alcoholist vallen.
Je hebt gewoon verschillende mates van alcoholist.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:31

Wij hebben na oud en nieuw 40 dagen zonder alcohol geleeft.(gut wat klinkt dat zwaar...geleeft :') )

Doen we al een paar jaar. Ik vind het echt heerlijk en gewoon gezellig om een wijntje te drinken en voor je er erg in hebt drink je te vaak. Dus af en toe de rem er effe op.

Het blijkt ook dat een dergelijke periode in acht nemen door werkt en dat je de periode daarna ook minderdrinkt dan daarvoor.

En ja in de weekeinde vond ik het best lastig. Dat klinkt wat zwaar maar het betekend gewoon dat ik dan gewoon wel zin had in een wijntje. Waarom in het weekeinde? Wij drinken sowieso alleen in het weekeinde. Gezellig openhaard aan, kaasje erbij....hmmmm.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:05

In de op wordt aangegeven dat reacties van mensen die niet drinken niet hoeven. En vervolgens komt 99% van de reacties van mensen die niet of nauwelijks drinken. Dat is toch wel opmerkelijk. ;)

Ik denk dat het een heel goed initiatief is en dat alcohol gebruik
onder (nog) functionerende mensen erg wordt onderschat. Ook heeft het meer negatieve gevolgen dan je denkt.
Door het woord "alcoholist" te gebruiken denk ik dat je mensen snel afstoot of op de tenen trapt, wat ik ook wel begrijpelijk vind. In de letterlijke betekenis van het woord is het juist (eens met Bruintje daarin) maar voor veel mensen heeft het gevoelsmatig een andere betekenis, waar ze liever niet mee geassocieerd worden.

sureido

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:18

En dan reageert die 99% ook nog eens ontzettend afstotelijk wat totaal niet nodig is op mensen die een keer een lekker wijntje willen drinken. Doen ze net of dat een groot misdrijf is. Dat is volgens mij niet de bedoeling van dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:30

sureido schreef:
En dan reageert die 99% ook nog eens ontzettend afstotelijk wat totaal niet nodig is op mensen die een keer een lekker wijntje willen drinken. Doen ze net of dat een groot misdrijf is. Dat is volgens mij niet de bedoeling van dit topic.

Overdrijf je nou niet een beetje? Er zitten er een paar tussen met een wat radicale opvatting ja, maar om nou te zeggen dat meteen 99% afstotelijk reageert... :o

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 12:17

Nikass schreef:
In de op wordt aangegeven dat reacties van mensen die niet drinken niet hoeven. En vervolgens komt 99% van de reacties van mensen die niet of nauwelijks drinken. Dat is toch wel opmerkelijk. ;) .

Ik had het kunnen weten, ken bokt al langer dan vandaag :Y)

Jammer dat veel niet-drinkers enigszins heftige reacties plaatsen en 'alcoholist' zo vaak valt. Dat was inderdaad niet de insteek. Ik hoop dat de wel-drinkers nog durven te reageren, ik ben nog steeds benieuwd hoe zij zo'n periode ervaren.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:20

safina schreef:
sureido schreef:

Overdrijf je nou niet een beetje? Er zitten er een paar tussen met een wat radicale opvatting ja, maar om nou te zeggen dat meteen 99% afstotelijk reageert... :o

Maar het was toch sowieso al niet de bedoeling om die reacties te plaatsen, radicaal of niet? Het is geen discussietopic.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:21

Ik drink soms een wijntje of een biertje in een cafeetje, maar thuis zelden.
Wij halen het niet in huis, we denken er gewoon niet aan om het te kopen :+.
Ik ken wel mensen die nooit wilden bobben, want dan konden ze niet drinken en vonden ze een avondje stappen minder leuk..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:28

Doubtless schreef:
Nikass schreef:
In de op wordt aangegeven dat reacties van mensen die niet drinken niet hoeven. En vervolgens komt 99% van de reacties van mensen die niet of nauwelijks drinken. Dat is toch wel opmerkelijk. ;) .

Jammer dat veel niet-drinkers enigszins heftige reacties plaatsen en 'alcoholist' zo vaak valt. Dat was inderdaad niet de insteek. Ik hoop dat de wel-drinkers nog durven te reageren, ik ben nog steeds benieuwd hoe zij zo'n periode ervaren.

Laat ik het zo stellen.. nav je openingspost had ik best mee willen doen, maar heb er geen zin in om hier als alcoholist neergezet te worden. Dus nee, laat maar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:31

LadyMadonna schreef:

Oh zeker wel. Ik ben jarenlang geestelijk en fysiek mishandeld/verkracht door een alcoholist die al om 10 uur 's ochtends (voor hem biertjestijd) begon met drinken en 's avonds om 10 uur straalbezopen naar bed ging. (En dan reed hij nog gewoon auto ook..). En ja, ga daar maar eens tegenin als 10-jarig naief meisje.
En mijn huisbaas was al bijna net zo erg, maar die combineerde het dus ook nog met drugs en veranderde dan in een monster die me onder andere aan mijn haren van de trap af sleurde en nog veel ergere dingen die ik niet wil benoemen.
Ik vind mensen die op z'n tijd iets drinken helemaal geen probleem, maar op het moment dat het iedere dag een gewoonte en behoefte is om te drinken, is het wel een probleem.
Sindsdien heb ik een gruwelijke hekel aan straalbezopen mensen. Mijn man drinkt misschien 1 keer per 2 maanden een bodempje whiskey, maar zelfs daar heb ik echt aan moeten wennen. Nu kan ik het prima handelen, maar zelf zal ik nooit een druppel aanraken of drank voor anderen in huis halen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-02-18 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:32

Ik drink eigenlijk alleen op “speciale” gelegenheden, zoals feestjes, verjaardagen of bij bezoek van vrienden. Ik drink dus soms twee/ drie weken niets en dan weer wel. Maar als ik drink, dan gaat er wel wat meer in dan 2 a drie glaasjes. Ik vind het heerlijk om me soms even lekker te laten gaan. Het is voor mij een soort ontspanning. En toen ben ik dit jaar bij een studentenvereniging gegaan, waarbij -uiteraard- veel wordt gedronken. Op een gegeven moment merkte ik dus zelf op dat ik wel erg veel dronk en heb ik uit mezelf gezegd dat ik even niets meer wilde. Ik vond het helemaal niet moeilijk om niets meer te drinken.

Ik vind het dus een goed initiatief. Het is af en toe best goed om eventjes je patroon te doorbreken. Ik doe dus ook niet mee, maar heb het al een soort van gedaan en dat is goed uitgepakt. Veel succes dus!

Maar om mensen hier in het topic nou meteen alcoholist te noemen vind ik best ver gaan. Misschien klopt het voor jullie volgens de benaming van de ggz. Je kan dat vanachter je computertje (en al helemaal niet als je er niet voor geleerd hebt) niet bepalen voor een ander. Daarnaast kan je dat best denken, maar niet alles wat je denkt moet je ook maar opschrijven. Het stimuleert mensen nou niet echt om zich dan in dit topic te melden als ze mee willen doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:34

Doubtless schreef:
Nikass schreef:

Misschien doordat de niet drinkers daar een reden voor hebben uit ervaring in het verleden.

En niet durven regeren, beetje kinderachtig vind ik dat. Niemand kan er vanuit een beeldscherm opgegeten worden.
Discussie en andere kijk heb je nu eenmaal op een forum. Daar is een discussieforum voor.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:36

Ik vind het een goed initiatief! Er zijn zoveel mensen die niet door hebben hoeveel ze eigenlijk drinken en hier ook min of meer afhankelijk van zijn of het missen als het er niet is.
Over tabak wordt een enorme ophef gemaakt, maar alcohol is net zo'n groot (misschien nog wel groter) probleem.
Ik ben benieuwd of er veel mensen tot inzich gaan komen met dit initiatief!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:44

bruintje123 schreef:
Misschien doordat de niet drinkers daar een reden voor hebben uit ervaring in het verleden.

En niet durven regeren, beetje kinderachtig vind ik dat. Niemand kan er vanuit een beeldscherm opgegeten worden.
Discussie en andere kijk heb je nu eenmaal op een forum. Daar is een discussieforum voor.

Nee, voor mij zit het anders... Ik niet bepaald anoniem op dit forum. Ongeacht het feit dat ik geen alcoholist ben, ondervind ik er zeker weten schade van als ik daarmee in verband word gebracht door al die vingerwijzers. En daar pas ik voor.
Bovendien is het zinloos om zo te reageren, ik dacht dat dat al wel duidelijk was vanuit de rokers discussie. Waarin trouwens de felste anti-rokers vaak flink verslaafde ex-rokers waren ;) allerlei mogelijkheden dus waarom mensen zo reageren

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 12:44

bruintje123 schreef:

Het kan heel interessant zijn om je niet te laten leiden door negatieve ervaringen en meteen te oordelen, maar open te staan voor de inzichten van anderen. Hoewel ik begrijp dat het lastig kan zijn bij impactvolle gebeurtenissen.

Volgens mij is bokt overigens veel meer dan een discussie forum, ondanks dat de gemiddelde bokker van elk onderwerp een discussie weet te maken ;)

Back on topic; laat maar komen die inzichten! Stoppen jullie wel eens bewust een periode? En waarom? En hoe ervaren jullie dat?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:50

De betekenis van een forum is om op internet te discussiëren .
- Forum. Forum kan verwijzen naar: Internetforum, een discussieruimte op internet.
- Een forum of een discussieforum op internet is een online, interactieve omgeving, meestal gewijd aan een bepaald thema, waar men publieke berichtjes kan posten waarop anderen kunnen reageren, zodat er discussie en uitwisseling kan ontstaan.
- Benaming voor een elektronisch discussieplatform.

Daarnaast oordeel ik niet over die mensen ze moeten het namelijk helemaal zelf weten.
Wel geef ik mijn mening over als mensen menen te MOETEN drinken wat dat inhoud. En die inhoud heb ik dan zelfs weer niet zelf verzonnen maar mensen die er voor geleerd hebben die ik daarin napraat.

Rokers discussie ken ik niet. Nooit aan meegedaan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 12:56

Vat het niet zo persoonlijk op Bruintje, mijn bericht is niet toegespitst op jou als persoon maar op je in het algemeen. Daarnaast een beetje flauw om de definitie van forum toe te voegen, als ik in mijn post al aangeef dat ik het zie als "meer dan enkel discussie".

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:57

Ik ben niet tegen alcohol hoor. Maar mensen moeten niet ontkennen dat het een drug is en dat het dus best zorgelijk is als je het elke dag nodig hebt of een feest niet leuk vindt zonder.

Maargoed ook zat mensen die niet kunnen slapen zonder eerst een joint op te steken en die zeggen ook allemaal dat ze niet verslaafd zijn en dat wiet/hasj geen kwaad kan dus wat dat betreft is dat precies hetzelfde.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:59

Je quote mij, dan denk ik ook dat je mij bedoeld :)

Flauw, mag je vinden, maar een forum is niet alleen voor eensgezinde zonder discussie te willen, dan moet je een besloten groep op facebook maken en daar mensen uitnodigen.
Juist deze actie is bedacht om wel te gaan praten over alcohol gebruik. En dat word nu gedaan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 13:04

bruintje123 schreef:
Je quote mij, dan denk ik ook dat je mij bedoeld :)

Flauw, mag je vinden, maar een forum is niet alleen voor eensgezinde zonder discussie te willen, dan moet je een besloten groep op facebook maken en daar mensen uitnodigen.
Juist deze actie is bedacht om wel te gaan praten over alcohol gebruik. En dat word nu gedaan.

Dan moeten we ook maar stoppen met het uitwisselen van recepten en topics ala "waar erger jij je aan vandaag". Daar valt immers weinig over te discussiëren :O

Kunnen we wellicht, gezien jouw standvastigheid, dan discussiëren over de ervaring van een bepaalde periode niet drinken? Ipv het verleggen van het onderwerp? En als je dat niet zint is het misschien een idee dat je zelf een topic opent om het algehele wel of niet drinken van alcohol / de definitie van alcoholist te bediscussiëren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:09

Ook daar valt over te discussiëren als in niet te vreten zeg :P Of wat erger jij je aan zoiets kleins? :)

Wat ik vind over een bepaalde periode niet drinken of het juist daar niet van kunnen heb ik allang beschreven.
Ik ben van mening als mensen het niet gezellig kunnen hebben zonder een glaasje op, of dat nu op een terrasje is of thuis op de bank er een probleem is. Dus die het moeten en dus ook moeite hebben met een maand zonder.
Ik zeg daarbij niet dat het een gigantisch probleem is zoals vele dat blijkbaar er wel van maken.
Maar het niet zonder kunnen, denken dat het moet heeft een onderliggende gedachte.
Wat die is mag iedereen voor zichzelf invullen, dat kan onzekerheid zijn als voorbeeld en zich vrijer voelen met alcohol, dat kan stress zijn en anders niet kunnen ontspannen, nou noem maar op.

Citaat:
En als je dat niet zint is het misschien een idee dat je zelf een topic opent om het algehele wel of niet drinken van alcohol / de definitie van alcoholist te bediscussiëren.

Gaat ie lekker? Mooie toevoeging geef je erbij.
Omdat het jou niet zint dat er niet precies jou idee van een forum gevolgd word.

Maar weet je wat ga lekker met alle drinkers samen hier zitten en zeiken hoe moeilijk het gaat zijn en ondertussen niet herkennen waarom dat moeilijk is.
Die niet anoniem zijn reageren toch al niet, niet door het vinger wijzen maar omdat toch iedereen ze al herkent.
Jou feestje, nu blij?!

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:15

sureido schreef:
Maar het was toch sowieso al niet de bedoeling om die reacties te plaatsen, radicaal of niet? Het is geen discussietopic.

Dan moet je dat zeggen. :Y)

Ik ben het daar trouwens mee eens. Die discussie over wanneer je een alcoholist bent en wanneer niet kan ook prima in een ander topic gevoerd worden. En feitelijk doet het er natuurlijk helemaal niet toe wat een ander van je drankgebruik vindt. Het gaat erom wat er er zelf van vindt en wat je daarmee wilt.

Ik heb twee jaar terug meegedaan omdat ik wat fitter wilde zijn en die bom calorieën niet meer wilde. Maar ook wel omdat ik er jeuk van kreeg dat het een beetje de norm leek te zijn bij bepaalde gelegenheden te drinken. Het gaf mij wel inzicht. Ik dacht dat ik veel meer uit zou moeten leggen, maar dat viel ontzettend mee. Ik vond het een leuk experiment en ik denk wel dat het me wat opgeleverd heeft. Mensen die me kennen vragen me nu wat ik wil drinken in plaats van me zomaar iets alcoholisch voor te zetten. Dat maakt weer dat ik bewuster kies en daardoor dus minder drink dan voorheen. Momenteel dus vrijwel niks. (Waarmee ik, for the record, niet wil zeggen dat dat dus de norm is. :D Maar ik voel me er wel goed bij. )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:19

bruintje123 schreef:

Maar het zijn toch maar een deel van de ervaringen. Ik drink ook (zo goed als) niet, en ik vind het helemaal prima als mensen eens uitproberen wat het is om het over te slaan als ze dat leuk vinden, en dus uit te vinden wanneer en waarom je alcohol drinkt. (Smaak, gewoonte, hulpmiddel of andere redenen.)

Maar ik vind dat het uiteindelijk vooral aan mensen zelf is om te bepalen of iets wel of niet problematisch is. 'Alcoholist' is nogal een heftig label, dat hoeft niet zomaar via internet op anderen geplakt te worden op basis van een paar hele grove vuistregels.

Citaat:

Bijna niemand vindt het fijn om allerlei onvriendelijke oordelen naar hun hoofd te krijgen. Dus dat het mensen weerhoudt omdat ze geen zin hebben om onnodig kritiek te krijgen, ja, dat snap ik wel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:11

Alcoholist heeft gewoon een zeer negatieve connotatie. Het zijn van alcoholist klinkt heel veel erger dan 'ik kan niet zonder mijn wijntje in de avonds. Bij alcoholisten denk je aan mensen die zichzelf helemaal kwijt zijn. Een woord voor de groep die niet zonder het wijntje kan is er geloof ik niet. Alcoholliefhebbers? Het klinkt vaak meteen zo beladen en mensen willen daar niet mee geassocieerd worden. En dat vind ik ook terecht: er zit daadwerkelijk een enorm verschil tussen een vriend die elke vrijdag en wijntje neemt voor de gezelligheid en iemand die elke avond dronken is en agressief wordt.