6ribben en 1 long

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:19

Oprechte vraag. Had een body protector hier nog iets aan kunnen doen? Of is de impact zo groot dat dat ook niets meer uitmaakt?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 14:57

GQMMS schreef:
Goed dat je middageditie doet, rust is echt belangrijk.

Ik ben met paard tegen de bakrand aangeklapt. Ik viel net bovenop de bakrand met mijn rug en vervolgens paard bovenop mij.
Ik heb mijn ribben dan ook 'in de rug' gebroken, op het dikste gedeelte, wat niet zo vaak voorkomt. Aan beide kanten 5 ribben en alle ribben waren 'trapbreuk'. Wat betekent dat ze uit elkaar en onder elkaar lagen. Rechts een klaplong en links waren mijn ribben door de long heen geprikt, waardoor hij van boven tot onder was gescheurd als het ware. En middenrifbreuk.

Het is nu 6 jaar geleden en ik heb er nog dagelijks 'last' van. Ik kan niet alles meer en moet dagen goed plannen omdat ik snel moe wordt. (Ene long minder inhoudt, ribben hebben een andere vorm aangenomen, waardoor lichaam meer moeite moet doen om alles rechtop te houden/meer energie verdoet.
Maar dit vind ik helemaal niet erg en mag absoluut niet klagen. De doktoren hadden namelijk al 'afscheid' van mij genomen en hadden niet verwacht dat ik dit zou overleven.
Ik kan gelukkig nog steeds rijden, al kan dit niet meer zo intensief als vroeger (reed er 10 per dag). Maar het heeft lang geduurd voor ik echt weer kon paardrijden.

Daarom beem je rust, dat heb ik in her begin te weinig gedaan en ik heb daar echt last van grhad, waardoor echt herstellen nog langer duurde

Klinkt heel pijnlijk!! Fijn dat je er nog zo 'goed' ban af bent gekomen.

Nabster: het had misschien iets kunnen helpen tegen de erest vn de breuken maar de breuken zullen er alsnog zijn geweest zeiden ze in het ziekenhuis.
Wel omdat het een arbeidsongeval is moest er een bodyprotector op stal komen van de verzekering.

GQMMS

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:19

@rayoow, ben idd blij dat ik er 'goed' vanaf ben gekomen.

@nabster bij mij zou een bodyprotector niet geholpen hebben, waarschijnlijk, zoals de doktoren beredeneren, huis erger maken. De 'platen' die in een bodyprotector zitten zouden door mijn klap in het lichaam drukken, waardoor je erger letsel krijgt.
Maar idd wat rayoow zegt bij mij was het ook bedrijfsongeval, moesten ook bodyprotector aanschaffen (is airjacket geworden)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 03:22

Dat is vaak het probleem met zulke dingen.
Mijn klaplong kwam door de gordel in de auto _O-

Maar als ik jullie zo hoor dan ben ik enorm dankbaar dat ik niet zulke lastige breuken had.
Ik weet nog dat de eerste 2 weken hel waren.
Maar bij mij heeft het echt niet zolang geduurd als bij jullie.
Ook ben ik echt 100% genezen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:40

Hier ook helemaal genezen. Heb het denk ik nog vier maanden gevoeld met in bed liggen. Had 2 gebroken ribben en een klaplong, voor het laatste vijf dagen in het ziekenhuis gelegen. De ribben vielen eigenlijk wel mee, volgens mij meer last gehad van de kneuzing er om heen. Binnen drie weken zat ik weer op mijn paard, niet helemaal verantwoord denk ik maar ach... Pijnstillers deden ook veel.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 23:02

update..
Leek beter te gaan maar laatste week toch weer veel pijn onder mijn schouder en onder mijn borst.
Borst is ook nog steeds erg gezwollen en kan wel janken als ik de misvromingen in mijn ribben zie ;(
Wandelen en autorijden lukt redelijk als mijn schouder meewerkt, soms amper beweging in.
Ook is de gevoelloosheid in mijn huis iets uitgebreider geworden.
Aanstaande woensdag controle in het ziekenhuis en hoop dat het er beter uitzien op de foto’s dan dat het voelt.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 00:08

He, dat klinkt nog niet fijn. Beterschap en succes!

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:10

rayoow schreef:
update..
Leek beter te gaan maar laatste week toch weer veel pijn onder mijn schouder en onder mijn borst.
Borst is ook nog steeds erg gezwollen en kan wel janken als ik de misvromingen in mijn ribben zie ;(
Wandelen en autorijden lukt redelijk als mijn schouder meewerkt, soms amper beweging in.
Ook is de gevoelloosheid in mijn huis iets uitgebreider geworden.
Aanstaande woensdag controle in het ziekenhuis en hoop dat het er beter uitzien op de foto’s dan dat het voelt.

Klinkt nog niet zo fijn allemaal, veel beterschap! De zwelling trekt wel weg, de misvormingen zul je dan ook minder zien. Ik zal duimen voor woensdag, kop op! Beterschap

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 13:16

Net terug uit het ziekenhuis...
Ribben beginnen nu pas wat kalkvorming te krijgen en staan nog stuk uit elkaar voor dat dat in orde is zijn we een paar maand verder.
Pijn komt doordat de ribben in zenuwen en spieren snijden.
Mag nog niks tillen niet bukken niet rijden ect,

Met Zyan wandelen gaat ook nog niet gelukkig komt hij aan knuffels niks te kort !!
Mijn zusje zal elke week langskomen om de stal leeg te halen :')

Over 6 week nieuwe foto

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:53

Sterkte! Ik heb 13 jaar geleden na een val van het paard mijn ribben gebroken en gekneusd gehad. Daardoor een klaplong. Mijn andere long een kneuzing en ook mijn lever heeft een flinke klap gehad. Ik voelde dat ook dat de ribben over elkaar heen gleden met ademhalen. Ik had veel bloed achter de longen zitten en gaf bloed op. Ophoesten was echt een drama. Dan brak het angstzweet uit als ik een hoestbui op voelde komen. Ik was op dat moment 30 weken zwanger, hoewel ik geen buik had trapte het kindje heel fijn, tegen de kapotte kant aan. Ik heb er lichamelijk geen last meer van, een gezonde dochter van bijna 13. Maar qua paardrijden heeft het wel een hele hoop gedaan. Ik ben niet zo'n held meer. Het is 13 jaar geleden maar de pijn weet ik nog als de dag van gisteren..

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 00:23

Klinkt heel pijnlijk mistral!! Fijn dat je er nu geen last meer van hebt!!

Mentaal kan ik begrijpen, wil heel graag weer rijden maar vind het wem een spannende gedachte.
Helaas nog steeds erg veel last en de breuken nog open dus moet nog even wachten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:40

Ja eerst goed herstellen hoor voor je weer dingen gaat doen. Rijden kan altijd nog!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 11:41

Ik weet niet of iemand het nog interessant vind om te lezen,

Morgen weer ziekenhuis controle .

Heb nog veel zenuw pijn en kracht verlies,. Ook is mijn linker borst nog een cupmaar groter en zie je 2 flinke deuken in mijn ribbenkast.

Ben terug iets aan het wandelen met de pony en soms met 1 van de honden.

Hoop morgen goed nieuws te krijgen en in iedergeval weer met de koets mee te mogen.

Werken mag zowieso nog niet omdat het te zwaar werk is. Ook in en om het huis mag ik nog niet alles doen

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:03

Jeetje wat vervelend dat het herstel nog zo lang duurt. Hopelijk morgen wel positief nieuws in ziekenhuis.
Veel beterschap en dat je hopelijk weer snel wat meer kan gaan doen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:59

Wat vervelend zeg dat je herstel zo lang duurt. Heb even terug gekeken, inmiddels al weer drie maanden geleden. Dus je zit wel weer op je pony (in Belgie is wandelen toch gewoon buiten rijden?). Of loop je er naast.
Heel veel sterkte en hopelijk goed nieuws morgen!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 22:04

Bloodymary schreef:
Wat vervelend zeg dat je herstel zo lang duurt. Heb even terug gekeken, inmiddels al weer drie maanden geleden. Dus je zit wel weer op je pony (in Belgie is wandelen toch gewoon buiten rijden?). Of loop je er naast.
Heel veel sterkte en hopelijk goed nieuws morgen!

Ben oorspronkelijk Nederlandse.
Loop ernaast (jaarling mini shetlander hengst)
Erg vervelend dat het zolang duurt.
Wordt er ook wel moedeloos van . Vooral nu ik over paar week ook elke dag met mijn moeder naar een ziekenhuis moet voor bestraling en er een waarschijnlijk een verhuizing tegelijkertijd plaatsvind.

Morgen vanuit het ziekenhuis bij de bijrij paarden op bezoek, 1 moet deze maand bevallen *\o/*

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:14

Succes morgen

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 12:42

Was een spannend bezoekje!

5 ribben zitten terug tegen elkaar maar nog niet vast
1 rib is nog compleet gebroken
Zenuwpijnen kunnen nog jaren blijven en moet een echo laten maken van mijn borst, als dat vocht of een bloedprop is slinkt die nog terug.
Is het littekenweefsel dam blijft die Een cupmaat groter.

Mag nog niet terug rijden of op de koets gezien de kans is dat de 5ribben terug anders gaan staan bij verkeerde beweging of val.
Ook werken nog niet helaas

Ben blij dat de ribben al iets beter worden maar baal van de zenuwen.
Kon het laten uitverdoven maar als dat is uitgewerkt is de pijn terug dus doen we maar niet

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:32

Het is jammer dat ze die ribben niet gewoon kunnen zetten hè? Beterschap hoor.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:44

Vreselijk hoe zo'n moment je leven ineens kan veranderen. Daar sta je als alles gewoon goed gaat nooit bij stil en dat is misschien ook maar beter. Hoe is je werk er onder? Steunen ze hier wel in?
Heel veel sterkte!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 13:47

Morpheus81 schreef:
Vreselijk hoe zo'n moment je leven ineens kan veranderen. Daar sta je als alles gewoon goed gaat nooit bij stil en dat is misschien ook maar beter. Hoe is je werk er onder? Steunen ze hier wel in?
Heel veel sterkte!

Mijn werk steunt me wel. Bedrijf wordt overgenomen maar kan gewoon terug komen :)

Zit nu met Mn moeder in ziekenhuis, laatste dingen voor bestralingen regelen. En vanaf volgende week alles inpakken om te verhuizen. Wordt lekker hectisch gezien we alle 2 niet teveel mogen doen

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:53

Ik kom me ook weer even melden. Ik heb 2 weken terug 3 ribben gebroken door een trap van mijn paard. Gelukkig inwendig niks kapot, maar zelfs ik heb al veel moeite met de pijn, kan me niet voorstellen wat een pijn je hebt met een klaplong o.i.d erbij...

Neem vooral je rust! Op het werk zitten ze te pushen dat ik zo snel mogelijk moet komen werken maar kan s morgens van de pijn m’n bed niet uit :n

Ik ga duimen voor een goede genezing!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 14:07

Veraaaaah schreef:
Ik kom me ook weer even melden. Ik heb 2 weken terug 3 ribben gebroken door een trap van mijn paard. Gelukkig inwendig niks kapot, maar zelfs ik heb al veel moeite met de pijn, kan me niet voorstellen wat een pijn je hebt met een klaplong o.i.d erbij...

Neem vooral je rust! Op het werk zitten ze te pushen dat ik zo snel mogelijk moet komen werken maar kan s morgens van de pijn m’n bed niet uit :n

Ik ga duimen voor een goede genezing!

Jij ook rustig aan hè!!
Pijn is voornamelijk door alle kapotte zenuwen. Voel de kapotte rib af en toe nog door zenuw snijden ;(

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:54

Ik ben een stille meelezer, maar de zenuwpijn. Hebben ze het gehad over amytriptyline (joh ik weet gewoon even niet waar nu de i of y moet staan := ) of vergelijkbaar middel? Dat kán helpen de pijn te verminderen. Het heeft wel even tijd nodig voor het werkt en het is ook niet het fijnste middel, maar als het de zenuwpijn verminderd misschien wel de moeite waard? Soms helpt een ander middel beter, maar daar zou de behandelend arts wel verder mee kunnen. Of eventueel een neuroloog.

Ik heb zelf ook beschadigde zenuwen (in rug/hersenen van verschillende (mislukte) operaties). Dus dagelijks continue zenuwpijn, maar helaas gaat dat niet meer beter worden, maar amy... heeft wel iets geholpen. Ik gebruik het nu niet meer, omdat het niet meer (voldoende) werkte en de bijwerkingen niet meer opwegen tegen het voordeel dat ik er van had. Maar dacht misschien heb je er iets aan. Zenuwpijn is heel heftig en elk beetje minder pijn is altijd fijn, zeker in je herstel proces.

Dus een ideetje om het over te hebben, als dat niet ter sprake is geweest en als je het überhaupt ziet zitten. :)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 18:12

Ik heb nu andere pijnstillers, ook voor zenuwpijnen. Weet niet meer hoe die heette.
Mochten deze niks werken ( duurt 1 a 2 week) zal ik het er met de dokter eens over hebben!!
Ben een moeilijke met pijnstillers, veel werkt niet of niet goed bij mij