Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:36

ik heb ehbo, reanimatie, en bhv

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:38

Cinnepin schreef:
bigone schreef:
Vroeger alle diploma's gehad maar inmiddels allang verlopen. Wij werden toen wel gewaarschuwd dat wanneer je zonder diploma's iets doet je verantwoordelijk kunt worden gehouden voor eventuele gevolgen bij verkeerd handelen. Maar ik zal iemand niet dood laten gaan wanneer ik kan reanimeren.

Volgens mij is dat in Amerika wel zo, als je b,v de ribben breekt kan je flink gedonder krijgen. Volgens mij is dat in Nederland niet zo. Bij niet reanimeren is de patient sowieso dood....het enige wat je kan doen is proberen het hart op gang te krijgen..breek je daar b.v een rib bij wordt je voor zover ik weet niet aansprakelijk voor gesteld.

Ik heb ook altijd gehoord, liever overleven met gebroken ribben (wat overigens heel vaak schijnt te gebeuren) dan dat er idd niks gebeurt...

khirshanta

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:45

daarom- liever 6 weken met een gebroken rib, dan 6 voet onder de grond

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:50

Ik heb ( kinderen ) EHBO + AED en BHV. Heb toen ik in op de basisschool zat via oranje kruis al jeugd EHBO gevolgd en heb dat sindsdien altijd onderhouden. Heb het al vaak in de praktijk mogen brengen helaas.

Vind de cursussen ed. altijd onwijs interessant.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:54

Dan zal ik me melden als iemand die het gewoon niet kan :\
Op school is er nooit aandacht geweest voor EHBO of wat dan ook. Baal ik onwijs van.
Weet natuurlijk wel ongeveer hoe je moet reanimeren en kan wel verbandjes leggen maar dan houdt het ook op. Ben zeker van plan in het nieuwe jaar een cursus te volgen. Je wil je toch niet machteloos voelen als iemand onwel wordt of iets dergelijks :=

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:57

Ik ben verpleegkundige en krijg elk jaar een reanimatiecursus, nog geen reanimaties meegemaakt maar wel meerdere acute situaties.
Wat ik hier aan sommige reacties lees in t topic vind ik toch best schokkend. BHV’ers die niet tegen bloed kunnen, zelf zouden gaan hyperventileren/in paniek raken. Waarom ben je dan uberhaupt BHV’er geworden? Want als je in zo’n situatie komt en het komt op jou aan en je kunt het niet, is het dan niet beter dat een andere medewerker BHV’er wordt ipv jij?
Edit: en iemand zei dat zij beslist om wel of niet te reanimeren, je bent geen arts en dat mag nooit jouw keuze zijn! Als iemand “vies” is kun je er voor kiezen niet te beademen, maar borstcompressies ben je verplicht, daarnaast mag je stoppen als niemand je over kan nemen en je echt uitgeput bent. Maar je mag nóóit zelf beslissen of je gaat reanimeren of niet, tenzij je een arts bent of iemand een niet-reanimeren penning draagt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:10

Geen ribben breken is zo ongeveer onmogelijk.
Beter kapotte ribben dan een niet werkend hart.
Al blijft zonder aed de kans op overleven nog steeds erg klein

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:49

Dat ben ik beide niet met je eens bruintje. Ik heb vaak zat post-reanimatie patienten gehad zonder gebroken ribben, al is het breken van ribben vaak meer afhankelijk van de kenmerken van de patient dan van de techniek van masseren.

Daarnaast is snel AED aansluiten alleen van belang voor de overleving bij een schokbaar ritme, bij een niet schokbaar ritme voegt de AED niets toe en moet de patient het van de BLS hebben. Bovendien is in Nederland de politie/ambulance zo snel ter plaatse met AED/defibrillator (buiten alle burgernet-initiatieven ed) dat ik me daar niet door zou laten tegenhouden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:09

10-20 overleeft zonder aed.
Meer dan het dubbele met.

Vergeet daarnaast niet dat op dat moment overleven ook betekend dat het leven van die patiënt later alsnog word beëindigd door hersen letsel door zuurstof tekort.

Zowel bhv trainer als de trainer van de Seh die reanimatie geeft gaven aan dat ribben breken bijna altijd gebeurt en hebben ook echt ingeprent niet te schrikken daarvan en dus door te gaan.
Laat ik die maar geloven.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:16

Ik kan reanimeren en de AED gebruiken. Ook al vaak voor het echt moeten reanimeren. Iedereen zou het moeten kunnen vind ik!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:20

Ik heb op de dierenambulance ook een cursus reanimeren AED gehad. Ik denk nu 1,5 jaar terug. Georganiseerd door een collega die zelf al 2x een reanimatie heeft meegemaakt.

Ik opperde laatst nog dat we het weer eens moeten organiseren.

De cursus koste ons geloof ik 25 euro en we waren de hele dag bezig.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:23

Cowgirl schreef:
Ik heb op de dierenambulance ook een cursus reanimeren AED gehad. Ik denk nu 1,5 jaar terug. Georganiseerd door een collega die zelf al 2x een reanimatie heeft meegemaakt.

Ik opperde laatst nog dat we het weer eens moeten organiseren.

De cursus koste ons geloof ik 25 euro en we waren de hele dag bezig.

Welke dierenanbulance werk je? Een bekende van mij werkt ook bij een dieren ambu en kwam met zo'n gelijk verhaal.
Ik heb ook bij een dieren ambu gewerkt, daar deden ze het niet.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:58

Ribben breken doe je in 95% van de reanimaties.
Qua overleven na een reanimatie: 20% geraakt levend in het ziekenhuis (al dan niet hersendood, puur gebaseerd op een aanwezige circulatie), van die 20% zal ongeveer 10% volledig herstellen... Dat zijn trieste cijfers... Men overdrijft graag de overlevingskans en speelt met de cijfers in de pers. De werkelijkheid is een pak negatiever...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:16

bruintje123 schreef:
10-20 overleeft zonder aed.
Meer dan het dubbele met.

Bij een schokbaar ritme, bij een niet-schokbaar ritme voegt AED niets toe, want dan kun je het ritme niet herstellen door een shock toe te dienen. Dan kost aansluiten en de ritme-analyse enkel tijd die ten koste gaat van het masseren.

Citaat:
Zowel bhv trainer als de trainer van de Seh die reanimatie geeft gaven aan dat ribben breken bijna altijd gebeurt en hebben ook echt ingeprent niet te schrikken daarvan en dus door te gaan.
Laat ik die maar geloven.

Ik ben maar een simpele IC-dokter dus ik weet er dan waarschijnlijk gewoon echt te weinig van af, sorry voor het creeren van enige verwarring. Die BHV-trainer heeft vast veel meer praktijkervaring met patienten die gereanimeerd zijn.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:21

Echt fantastisch dat dit onderwerp besproken wordt. Het is zó belangrijk!

Mag ik een persoonlijke ervaring delen? Mijn moeder heeft op haar werk (basisschool) bijna 10 jaar geleden (op 8 juni 2008) een hartstilstand gekregen. Ze heeft dit overleefd dankzij een collega. Deze collega wist ook niet precies wat te doen, maar hij is wel begonnen met reanimeren. Hier heeft hij echt mijn moeder’s leven mee gered. Hij heeft ervoor gezorgd dat ze het vol hield tot de ambulances er waren. Als hij geen actie had ondernomen, dan was mijn moeder er niet meer geweest. We zijn hem hier eeuwig dankbaar voor.

Laat dit alsjeblieft (bij gebrek aan een beter woord, ik bedoel het goed) motivatie zijn om, mocht je in een dergelijke situatie komen, in ieder geval íets te doen. Hoe spannend het ook is. Je kunt er echt het leven van de persoon mee redden.

:)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:22

Die seh medewerker die reanimatie geeft weet er ook niets van dan.
Zal het haar zeggen mochten we morgen samen nacht hebben. :D

De cijfers zijm algemene cijfers over reanimatie die niets uitsplitsen.
Hoeft ook niet gaat over reanimatie.
10 tot 20% zo. Met aed tot de helft.
Wat niet wil zeggen dat ze er ongeschonden uitkomen.

Mensen mogen niet te hoopvol gemaakt worden dat hun slachtoffer het wel gaat redden. Zeker zonder aed niet dan is het percentage laag.

En schokbaar ritme daarom ook die aed. En de reden dat daarmee kansen verhogen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:04

gomir schreef:
Bij een schokbaar ritme, bij een niet-schokbaar ritme voegt AED niets toe, want dan kun je het ritme niet herstellen door een shock toe te dienen. Dan kost aansluiten en de ritme-analyse enkel tijd die ten koste gaat van het masseren.

Dat die analyse tijd kost, is 'jammer' inderdaad (bij het aansluiten zou na gedegen training van de beide aanwezige reanimatoren geen tijd verloren mogen worden) maar wanneer het apparaat aangeeft dat er geen schok geadviseerd wordt, is dat ook weer waardevolle info voor de ambulancebroeders.

Doet 'ie dat al twee keer, dan heb ik een vraag- wellicht hebben jullie het antwoord. Kun je daarna overwegen om tijdens schok-analyse door te masseren en heb je kans dat het apparaat merkt dat door massage er 'fibrilatie' plaatsvindt? Wanneer verkozen wordt een schok toe te dienen blijf je vrij van het slachtoffer en ga je na enkele seconden weer door. Dan verlies je minimale seconden en hebt evengoed het voordeel van de ondersteuning.

Of is dat je reinste nonsens die ik nu uitkraam?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:09

2 jaar geleden heb ik ehbo diploma gehaald.
Had hem dácht ik moeten herhalen, dat heb ik niet gedaan door drukte. Maar ik kan het wel (tussendoor wel herhaling levensreddend handelen op het werk gehad)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:27

Je kunt nooit doorgaan met compressies tijdens de analyse, dat maakt de analyse waardeloos en de AED gaat ook gewoon aangeven dat er beweging is.

Ideaal scenario is idd een witnessed arrest met schokbaar ritme: dat zijn de patiënten die zelfs ter plaatse terug bij bewustzijn kunnen komen...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:41

Cinnepin schreef:
bigone schreef:
Vroeger alle diploma's gehad maar inmiddels allang verlopen. Wij werden toen wel gewaarschuwd dat wanneer je zonder diploma's iets doet je verantwoordelijk kunt worden gehouden voor eventuele gevolgen bij verkeerd handelen. Maar ik zal iemand niet dood laten gaan wanneer ik kan reanimeren.

Volgens mij is dat in Amerika wel zo, als je b,v de ribben breekt kan je flink gedonder krijgen. Volgens mij is dat in Nederland niet zo. Bij niet reanimeren is de patient sowieso dood....het enige wat je kan doen is proberen het hart op gang te krijgen..breek je daar b.v een rib bij wordt je voor zover ik weet niet aansprakelijk voor gesteld.

Nee, in Nederland kan dat niet.

Als "niet professional" kun je niet in de problemen komen als je naar het beste van je weten en kunnen hebt gehandeld. Ook als je reanimeren probeert, maar het nooit geleerd hebt, kan je niks gebeuren.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:47

maximuss schreef:
Je kunt nooit doorgaan met compressies tijdens de analyse, dat maakt de analyse waardeloos en de AED gaat ook gewoon aangeven dat er beweging is.

Ideaal scenario is idd een witnessed arrest met schokbaar ritme: dat zijn de patiënten die zelfs ter plaatse terug bij bewustzijn kunnen komen...

Dat klopt, het maakt de analyse waardeloos, maar als al uit 2 eerdere analyses is gebleken dat er geen fibrilatie is, is het dan niet mogelijk/wenselijk door te gaan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:48

Zijn jullie ook burgerhulpverlener?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:49

Ik wel, verschillende oproepen gehad ook

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:51

Ik heb me net aangemeld. Vind het wel spannend :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:00

Heb alles ben zelfs lotus en weiger instructeur te worden ondanks aandringen van veel instructeurs en opleidingscentra waar ik voor werk.