Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Cinnepin schreef:bigone schreef:Vroeger alle diploma's gehad maar inmiddels allang verlopen. Wij werden toen wel gewaarschuwd dat wanneer je zonder diploma's iets doet je verantwoordelijk kunt worden gehouden voor eventuele gevolgen bij verkeerd handelen. Maar ik zal iemand niet dood laten gaan wanneer ik kan reanimeren.
Volgens mij is dat in Amerika wel zo, als je b,v de ribben breekt kan je flink gedonder krijgen. Volgens mij is dat in Nederland niet zo. Bij niet reanimeren is de patient sowieso dood....het enige wat je kan doen is proberen het hart op gang te krijgen..breek je daar b.v een rib bij wordt je voor zover ik weet niet aansprakelijk voor gesteld.
Cowgirl schreef:Ik heb op de dierenambulance ook een cursus reanimeren AED gehad. Ik denk nu 1,5 jaar terug. Georganiseerd door een collega die zelf al 2x een reanimatie heeft meegemaakt.
Ik opperde laatst nog dat we het weer eens moeten organiseren.
De cursus koste ons geloof ik 25 euro en we waren de hele dag bezig.
bruintje123 schreef:10-20 overleeft zonder aed.
Meer dan het dubbele met.
Citaat:Zowel bhv trainer als de trainer van de Seh die reanimatie geeft gaven aan dat ribben breken bijna altijd gebeurt en hebben ook echt ingeprent niet te schrikken daarvan en dus door te gaan.
Laat ik die maar geloven.
gomir schreef:Bij een schokbaar ritme, bij een niet-schokbaar ritme voegt AED niets toe, want dan kun je het ritme niet herstellen door een shock toe te dienen. Dan kost aansluiten en de ritme-analyse enkel tijd die ten koste gaat van het masseren.
Cinnepin schreef:bigone schreef:Vroeger alle diploma's gehad maar inmiddels allang verlopen. Wij werden toen wel gewaarschuwd dat wanneer je zonder diploma's iets doet je verantwoordelijk kunt worden gehouden voor eventuele gevolgen bij verkeerd handelen. Maar ik zal iemand niet dood laten gaan wanneer ik kan reanimeren.
Volgens mij is dat in Amerika wel zo, als je b,v de ribben breekt kan je flink gedonder krijgen. Volgens mij is dat in Nederland niet zo. Bij niet reanimeren is de patient sowieso dood....het enige wat je kan doen is proberen het hart op gang te krijgen..breek je daar b.v een rib bij wordt je voor zover ik weet niet aansprakelijk voor gesteld.
maximuss schreef:Je kunt nooit doorgaan met compressies tijdens de analyse, dat maakt de analyse waardeloos en de AED gaat ook gewoon aangeven dat er beweging is.
Ideaal scenario is idd een witnessed arrest met schokbaar ritme: dat zijn de patiënten die zelfs ter plaatse terug bij bewustzijn kunnen komen...