Neusspray verslaving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 22:49

Storm schreef:
Krijgen jullie geen bloedneus van de spray? Ik namelijk wel.

Ik ga 14 jaar flink gebruiken nooit gehad.. :o

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:54

Let op: gouden tip **\O/**

Vraag aan de huisarts Nasonex spray. Dit is een neusspray die je langdurig maar gebruiken, maar deze werkt wel pas na 2 tot 3 weken.
Gebruik de nasonex naast je gewone neusspray en bouw deze dan vervolgens af tegen de tijd dat de nasonex zou moeten werken.

Ik heb dit zo gedaan en ben nu van Mn verslaving af! Nasonex beschadigd je slijmvliezen niet dus veilig om te gebruiken. Ik doe elke avond 1 spray in elk neusgat

hwn

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:04

Toch maar oppassen hiermee, Romeo2007: Nasonex veroorzaakt idd geen "rhinitis medicamentosa" zoals de meeste neussprays, maar is nu ook niet zo'n onschuldig iets: bevat cortisone. Maar kan je idd wel een tijdje gebruiken tot alles genezen is.

Ik zou eerder aanraden om gewoon met fysiologisch serum (zoals om babyneusjes te snuiten) te spoelen.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:13

Romeo2007 schreef:

Vraag aan de huisarts Nasonex spray. Dit is een neusspray die je langdurig maar gebruiken, maar deze werkt wel pas na 2 tot 3 weken.
Gebruik de nasonex naast je gewone neusspray en bouw deze dan vervolgens af tegen de tijd dat de nasonex zou moeten werken.

Ik heb dit zo gedaan en ben nu van Mn verslaving af! Nasonex beschadigd je slijmvliezen niet dus veilig om te gebruiken. Ik doe elke avond 1 spray in elk neusgat

Nasonex idd een top spray, maar dan wel de echte en geen namaak merk.
Het duurt even voor het werkt maar daarna echt super. Heb hem voor allergie gekregen en omdat ik teveel gewone gebruikte

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:25

Nasonex ruim 9 maand gebruikt.
Helaas was de werking van korte duur _-:(

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:53

Werk zelf bij een drogist en geef altijd de waarschuwing van max 7 dagen gebruik mee, ook wijzen we de vaste kopers op de risico's van verslaving en verwijzen ze naar de huisarts.
Maar een enkeling toont begrip en bedankt voor het advies, waar je door de rest voor wordt uitgemaakt en waar je die spray dan mag stoppen komt niet door de Boktcensuur.
Wordt een beetje flauw van mensen die vinden dat de overheid de verkoop alleen bij de apotheek moet leggen of eisen dat ze overal een risicowaarschuwing bij krijgen.
Zelf een bijsluiter lezen kan ook.

Het is een veel voorkomende verslaving, idem met paracetamol.
Lastig om vanaf te komen maar zeker niet onmogelijk. Vind het knap van degene die het lukt.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 02:23

Romeo2007 schreef:

Werkt helaas niet voor iedereen. Nasonex deed niks voor mij, en is juist de reden dat ik ben overgestapt op de gewone neusspray :+

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 08:23

Ik ben al meer dan 24 uur "clean" *\o/* Eergisteravond voor het laatst gesprayd. Bij één neusgat gaat het erg goed, de ander zit nog wel elke keer dicht, met name als ik lig. Erg vervelend en ik kom daardoor wel in de verleiding om weer te sprayen, maar ik heb het flesje expres weggezet nu.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 08:55

Een paar jaar terug ook eventjes een paar maanden “verslaafd” geweest. En ik deed het toen al alleen maar voor het slapen gaan, dus niet meerdere keren per dag. Ben toen ik merkte dat ik niet meer zonder kon, toch snel cold turkey gestopt :j Twee nachten slechter geslapen, daarna ging het al gauw beter.

Nu ben ik de laatste tijd echt vaak verkouden (zal wel door mijn werkomgeving komen, hoor er meerdere over), maar ik gebruik het eigenlijk gewoon niet meer :n
Heel irritant als het dicht zit (vooral als je slikt en je dan die druk bij je neus voelt :’) ), maar beide neusgaten duurt vaak maar een momentje en als je dan op je zij ligt gaat vaak wel eentje “open”. Op dat moment kan ik vaak al wel slapen, gelukkig..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:09

Ik heb die neusspray ook thuis staan. Maar gebruik het eigenlijk nooit. Ik heb het staan, naast pseudoefedrine als 'red mijn duikvakantie'. Daar zitten ook weer potentiele nadelen aan (kans op reversed block, maar heb ik nog nooit gehad), maar als je echt niet kunt klaren lukt het met deze fantastische middelen vaak wel. En vrienden hebben zo al eens een dure duikvakantie gered omdat ze net daar verkouden moesten worden.
Om aan te geven hoe vaak ik het gebruik: ik was eind oktober ziek, echt griep en alles zat vol, oren kon ik wel klaren, maar de zeefbeenderen zaten verstopt. Toen heb ik de spray gebruikt om te kunnen slapen, want als ik door mijn mond moet ademen slaap ik niet. Was wel al enige jaren over de uiterste houdbaarheidsdatum (2014), maar werkte nog goed. Ik heb het nu weggegooid en weer een nieuwe gekocht. Die blijft dicht totdat het nodig is. Met duiken heb ik niets gebruikt, ik moest wel voorzichtig naar beneden en dat deed wat pijn bij de zeefbeenderen. En het snot kwam letterlijk uit de oogkassen (voor de duik al), maar ik heb gewoon mijn duiken kunnen maken. Dat dus zonder hulpmiddelen. Mijn paracetamol is van 2013. De diclofenac van 2015.
Ben blij dat ik gewoon een hekel heb aan medicijnen en het pas neem als het echt niet anders kan. Ik zal bijvoorbeeld indien nodig bij een tekenbeet wel antibiotica slikken, maar bij een holteonsteking of keelontsteking eerst afwachten of het niet vanzelf overgaat.

Succes met 'afkicken'. Je hoort wel dat het 'verslavend' is, maar dat het echt zo lastig is had ik nooit verwacht.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:20

Hier was natriumchromoglicaatspray en zwanger worden de oplossing!

De natriumchromoglicaat via huisarts zorgde voor minder zwelling van neusslijmvlies. En de wens om mijn alles goed te doen voor het babietje in mijn buik zorgde voor het mentale deel.

Ik gebruik het nu alleen nog als ik echt griep heb en dan max een week!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:38

Ik was ook verslaafd aan neusspray. Tot dat ik een megagrote bloedneus kreeg waarbij het bloed ook langs mijn oog en mond naar buiten stroomde. Witte badkamer zag niet meer wit.
Sindsdien acuut gestopt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:45

Afbouwen kan ook door de kindervariant te kiezen, die heeft 0,5 ipv 1. En die daarna om de dag afwisselen met zoutoplossing.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:03

Romeo2007 schreef:

Ik heb hier hele nare ervaring mee.... (lees eerder bericht). Wat een troep werkt totaal niet en in plaats van dichte neus/snot/korsten had ik daarna last van dichte neus/bloederig snot/bloederige korsten.

Nee werkte voor mij totaal niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:06

nuscaniels schreef:
Werk zelf bij een drogist en geef altijd de waarschuwing van max 7 dagen gebruik mee, ook wijzen we de vaste kopers op de risico's van verslaving en verwijzen ze naar de huisarts.
Maar een enkeling toont begrip en bedankt voor het advies, waar je door de rest voor wordt uitgemaakt en waar je die spray dan mag stoppen komt niet door de Boktcensuur.
Wordt een beetje flauw van mensen die vinden dat de overheid de verkoop alleen bij de apotheek moet leggen of eisen dat ze overal een risicowaarschuwing bij krijgen.
Zelf een bijsluiter lezen kan ook.

Het is een veel voorkomende verslaving, idem met paracetamol.
Lastig om vanaf te komen maar zeker niet onmogelijk. Vind het knap van degene die het lukt.

Zelfs mijn huisarts is verslaafd en vond dat ik mocht snuiven/ spuiten wat ik wilde, zolang het maar geen cocaine was :') Zonder gekheid: Hij vond het niet zorgwekkend dat ik 1-3x per dag spray. Ik zelf wel, want ik wil inderdaad altijd een flesje bij de hand hebben, en eentje thuis op reserve.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:12

Ook ik ben verslaafd geweest aan neusspray..

Kwam door een verkoudheid, daarna "voor de zekerheid" toch maar gebruikt voor de nacht.. Naar uiteindelijk dat ik dacht dat ik niet meer zonder kon en inderdaad er ook wakker van werd of wanneer het maar een klein beetje verstopt was, ik niet eens in slaap kon komen.
Ik had inderdaad overal waar ik een nacht was, neusspray mee.

Dit heb ik steeds een beetje afgebouwd. Steeds proberen om zonder in slaap te komen, lukte soms wel.. soms niet..
Inmiddels gebruik ik het denk ik zo'n 2 jaar niet meer, alleen als ik écht verkouden ben.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:37

Ik bleef laaste weken ook maar verkouden en dus verslaafd aan neusspray daardoor. Vorige week afspraak gehad bij de ha, omdat maar steeds weer verkouden werd met amper week ertussen. Moest dus ook cold turky stoppen alleen lukte dat dus niet helemaal, omdat ik op dat moment ook weer snot verkouden was. Van de ha mometasonfuroaat gehad wat je wel langduriger mag gebruiken, maar niet maanden. Gebruik volgens de bijsluiter 2x per dag maar van ha is 1x daags voldoende gebruik hem dus sochtends. En zowaar ben ik nu al 4 dagen “clean” eerste 2 dagen toch nog 1x naar mijn oude gegrepen, omdat ik gewoon weg echt geen lucht kreeg door flink verstopte snotneus en ik wel graag wilde slapen. Dus wellicht tip voor anderen om is naar die spray te vragen. Duurt wel 12-48 uur voor het gaat werken en werkt pas na 1 week optimaal. Geen opgezwollen neus gevoel ofzo gehad maarja was natuurlijk ook verkouden dus mijn neus zat toch al dicht :') .

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:42

Heb het hele topic niet gelezen (sorry!)
Maar ik wilde even zeggen dat ik mee ga met deze reactie. Ik heb ook een tijdje toco tholin gebruikt en het is echt wonder spul, wel echt heeel sterk, maar het is echt een verademing, vooral 's nachts.

LisaFaded schreef:
Ik heb het ook gehad en ik deed dampo onder me neus smeren en op me rug en borst. Zo ben ik er vanaf gekomen.. Ben nu weer verkouden en gebruik nu weer neusspray. Moet er wel echt op letten.. Koop ook standaard dampo er bij.

P.S. nog iets sterkers is http://www.toco-tholin.com/olie.html. Op een zakdoekje druppelen en dat diep inademen of onder je neus. Helpt nog beter!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:30

Ik heb gelukkig neusspray op doktersrecept omdat ik hevige allergieën heb en hierdoor niet kan slapen omdat ik geen lucht krijg.. deze neusspray mag ik chronisch gebruiken maar pak hem alleen als het nodig is :)

Ik ben er dus niet aan verslaafd, ik heb gewoon soms last van m'n allergieën (in de winter meer dan in de zomer, dus in de zomer hoef ik bijna nooit neusspray te gebruiken)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:09

Hoe gaat het met de andere verslaafden? :+ Na mijn reactie in dit topic ging het erg goed, ben 1,5 week "clean" geweest, maar daarna toch weer begonnen omdat ik het 's nachts echt niet meer trok. Ik heb gisteren wel neusspray op basis van zeezout gehaald, die mag je vaker gebruiken en het is ook niet schadelijk. Het helpt alleen niet echt als mijn neus echt dicht zit, dus uiteindelijk toch weer de andere neusspray gebruikt vannacht :\ Die dampo smeren ga ik ook maar eens proberen.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:13

Westhof schreef:
Interessant topic. Ik gebruik het de laatste maand ook een aantal keer per dag. Ik ben niet verkouden, maar als ik het niet gebruik, dan gaat mijn neus wel constant dicht zitten. Ik moet het wel echt gebruiken, want anders zitten mijn neusgaten volledig dicht en krijg ik gewoon geen adem. Ik wil het eigenlijk niet gebruiken, want ik vind het helemaal niet lekker, maar ik moet dus wel. Is dit dan een reactie van mijn lichaam en ben ik onbewust toch verslaafd? Of is er dan misschien iets anders aan de hand?

Zou een afspraak maken bij de huisarts, even bloedprikken op allergieën. Kans is groot dat je ergens allergisch voor bent ( pollen , huisstof etc.) waardoor je neus steeds verstopt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 12:50

Ik ben zelf ook weer begonnen na 3 maanden clean te zijn geweest. Ik kreeg een bijholteontsteking icm flinke verkoudheid en toen kon ik gewoon echt niet zonder :( Baal er van maar ik heb eindelijk weer lekker kunnen slapen de afgelopen tijd. Want in die 3 maanden dat ik clean was, waren de nachten altijd nog een drama.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:10

@xApple oh, balen zeg! 3 maanden clean is wel erg netjes! Ik voel me wel schuldig als ik het dan weer gebruik, maar als je daarna eindelijk lekker kunt slapen is inderdaad zo fijn... Ik heb er eigenlijk ook alleen 's nachts last van. Overdag gaat het wel goed. En ook vooral in de winter trouwens.

@alexonline ja, ik had er al over nagedacht om de huisarts toch maar eens te bellen. Ik "durf" het alleen nog niet zo goed. Ik kom echt nooit bij de huisarts. De laatste keer dat ik er kwam was ik nog een kind en moest ik daarna ook direct geopereerd worden. Het voelt toch alsof ik voor een nogal banketstaaf iets bel :7

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:14

Ik gebruik wel neusspray als ik verkouden ben voor het slapen
Ik heb 1 oud flesje met druppels omgespoeld. Ik verdun het met water, vind het altijd zo sterk. Maar irriteer me rot als mn neus dicht zit en niet kan slapen erdoor. En dit werkt prima voor een paar dagen :)

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:24

Hier nog iemand met ervaring :o
Ik heb het ook vanaf een jaar of 14 dag en nacht gebruikt, in de tas - in mn nachtkastje - op mn werk - sporttas - zadelkast - overal waren ze.. Paar jaar geleden (jaar of 2/3 denk ik ongeveer?) was ik het zo zat dat ik overal en altijd met die potjes liep en mensen steeds vaker leken te vragen waarom ik dat altijd gebruikte dat ik dacht ik moet hier echt mee kunnen stoppen -O-
Ben gaan afbouwen door middel van de kinder spray te gaan gebruiken (0,5 ipv 1), en van daaruit minderen naar nul. Dat ging eigenlijk best heel goed!
Eerste jaar was ik in paniek als ik mega verkouden was want ik wilde geen spray meer gebruiken, maar nu kan ik gerust 2 of 3 dagen neusspray gebruiken als ik heel verkouden ben. Sterker nog; het doet nu mega zeer in mn neus áls ik het gebruik dus ik zit er niet meer aan vast :D