Hoe 'verstandig' zijn jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariskaa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:56

Ik had er vier en nu nog 2.

De onderste twee zouden tegen mijn kiezen horizontaal gaan groeien dus de kaakchirurg heeft die eruit gehaald. De bovenste twee zitten er nog vrolijk en die gaan zoals het er nu uitziet ook gewoon goed groeien en niet scheef.

Maar ik vond het vreselijk, ze zaten nog helemaal onder mijn tandvlees. Dus de chirurg moest er flink aan lopen trekken en duwen. Dus ik heb bij beide keren een week niet kunnen eten en onwijze dikke wangen gehad.

wyoming

Re: Hoe 'verstandig' zijn jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:06

Ik had er maar 3 en nu nog 1ergens in mijn onderkaak aan de rechterkant. Hij is dus niet doorgekomen en doet ook geen pijn. Links heb ik geen verstandskies zitten. Boven zijn ze toen alle 2 getrokken door de tandarts, hij heeft wel eerst op de foto gekeken of het makkelijk te trekken kiezen waren. 1 moest er uit en de andere wilde ik er zelf uit hebben omdat die wat scheef groeide en ik daar zelf last van had.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:18

rien10 schreef:
Weet je trouwens waarom het "verstandskiezen" heten?
Verstandskies is een verbasering van "ver staande kies". De kies die verste achterin je mond staat.
Geheel off topic, ik weet het. Excuus.

Heb je ook zo'n verklaring waarom die dingen dan in het Engels wisdom teeth heten? :+

Ik heb er maar 3. 1 laten trekken door eigen eigen tandarts, andere 2 zitten er nog en blijven ook zitten tot er gaatjes in komen. Ben nu 56 trouwens, gaat vrij goed dus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:29

3 laten verwijderen onder narcose.

Ze hebben toen een zenuw geraakt waardoor mijn tong al 7 jaar voor de helft gevoelloos is |o

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:41

Ik ben nog vrij verstandig, heb er nog 3.
1 is er uit gemoeten omdat het een dwarsligger was.
Dit is bij de kaakchirurg probleemloos gedaan.
De rest mag lekker blijven zitten ivm missende kiezen.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:16

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:30

In april is bij mij linksonder eruit gesneden. Kies zat nog erg diep, er is in mijn kaak geboord om de kies te kunnen pakken. Ik vond de behandeling erg meevallen, alles bij elkaar heeft het een kwartier geduurd.
Ik heb alleen zo ontzettend veel napijn gehad. Ondanks bijna 24/7 koelen is mijn wang ontzettend dik geworden, ik was vanaf onder mijn oog tot in mijn nek opgezwollen. Ik liep bijna tegen de muren op van de pijn, ben er dik een week goed ziek van geweest. Nog terug geweest naar de kaakchirurg, die gaf aan dat ik ook botpijn had door het boren in mijn kaak.

Nu is linksboven aan het doorkomen, maar op de foto was te zien dat geen van mijn verstandskiezen goed zullen kunnen doorkomen. Ik moet dus eigenlijk de tandarts bellen, maar ik durf dus niet omdat ik een lichtelijk trauma heb overgehouden aan de onwijze pijn die ik in april heb gehad.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:31

Eentje uitgesneden boven en de andere 3 zitten nog.
Vond het uitsnijden verschrikkelijk, moest veel verdoving hebben en het klonk akelig en de pijn erna was vreselijk.
Als ik geen last heb van de andere 3 mogen ze van mij gezellig blijven zitten :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:46

3 aanwezig, waarvan linksboven zijwaarts in mn wang prikte. Die is dus gepolijst. Linksonder staat ook scheef, het hoogste punt zit het verst en het laagste punt zit tegen mn laatste gewone kies aan. Mooie verzamelplek dus voor eten. Volgens mn tandarts komt hij niet verder omhoog. En dan heb ik rechtsboven nog en die staat netjes.
Tandarts had aangegeven dat ze er alleen uitmoeten als er gaatjes in gaan komen.
Dus ze blijven zitten waar ze zitten.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:53

Alle vier eruit voor mijn 25ste. Geen fijne ervaring beide keren. Eerste keer een nabloeding (moest terug naar de kaakchirurg om de wond schoon te laten spoelen).

Tweede keer heeft de kaakchirurg zo hard getrokken aan de haak om mijn wang opzij te houden, dat er een hele diepe snee in mijn lip kwam. Ik voelde het zelfs door de verdoving heen. |o

Laatste keer dus ook een klacht ingedient. Ze mogen dan wel "slagers" genoemd worden, betekend niet dat je ernaar moet gaan handelen... :n

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:43

Ik heb alle 4 mijn verstandskiezen nog, hoewel ze er eigenlijk wel uit moeten. Maar omdat ik er zo tegenop zie stel ik een tandarts bezoek uit... Gelukkig heb ik er geen last van, mocht het pijn gaan doen moet ik er wel aan gaan geloven.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:48

Ik heb ze alle 4 nog. Toen ik 18 was had de tandarts een foto gemaakt en bleken ze alle 4 plat te liggen met de bovenkant tegen de kiezen ervoor aan. Hij zei toen dat ze waarschijnlijk nooit door zouden komen.
Gek genoeg is de verstandskies rechts boven gedraaid en toch doorgekomen. Mijn tandarts was zeer verbaasd. Het lijkt erop dat links boven ook nog door gaat komen, die is ook aan het draaien. Ze zijn wel laat want ik ben inmiddels 25.
Ik heb de mazzel dat ik er opzich wel plek voor heb, dus als ik ze goed schoon kan houden mogen ze gewoon blijven zitten. :D

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:41

Hier ook nog alle vier. Boven zijn ze ondertussen helemaal door. Onder zijn ze door aan het komen, maar dat zal wel iets langer duren aangezien ze schuin naar mijn andere kiezen stonden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:43

Alle 4 eruit. Ik vond het een hel :o

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:46

Bij mij zijn ze er nooit geweest dus hoefde er ook niet uit. Verder mis ik nog 4 kiezen en 3 tanden. Wel melkgebit maar geen volwassen tanden/kiezen er voor in de plaats. Ik heb nog 1 melkkies die nog steeds volhoudt, best bijzonder aangezien ik bijna 40 wordt.