Alternatieve geneeswijze, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Re: Alternatieve geneeswijze, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:53

In plaats van dat we lekker gaan lopen zuurpruimen op een ander, kunnen we ook gewoon respectvol op elkaar reageren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:35

Moderatoropmerking:
Kimberly1995 doet al een mooie voorzet, ik wil me daar graag bij aansluiten. Als er gevraagd wordt naar ervaringen met een bepaalde geneeswijze, dan is het natuurlijk toegestaan om daar kritisch op te reageren. Waar we echter minder enthousiast van worden is als een dergelijk topic wordt omgebouwd tot een algemeen discussietopic over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen (al dan niet met sneren naar elkaar). Wil je over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen discussiëren, open dan een eigen topic hiervoor. Dan kan dit topic toegespitst blijven op de specifieke vraag van de TS. Alvast bedankt!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:50

Kuggur schreef:
Ze bieden het aan omdat er vraag naar is. Stellen dat het dáárom werkt is geen valide argument.

Sprak gisteren nog een huisarts en die stelde dat het 7 jaar geleden al was aangetoond dat acupunctuur dus echt werkt! Is ook geen cursusje hoor....en omdat er goede resultaten zijn wordt het ook in het aanvullende pakket van de zorgverzekering voor een groot deel vergoed.....en dat voor een totaal uitgekleed zoegpakket!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:37

Indestal schreef:
Kuggur schreef:
Ze bieden het aan omdat er vraag naar is. Stellen dat het dáárom werkt is geen valide argument.

Sprak gisteren nog een huisarts en die stelde dat het 7 jaar geleden al was aangetoond dat acupunctuur dus echt werkt! Is ook geen cursusje hoor....en omdat er goede resultaten zijn wordt het ook in het aanvullende pakket van de zorgverzekering voor een groot deel vergoed.....en dat voor een totaal uitgekleed zoegpakket!

Ik sprak in het algemeen, je moet altijd oppassen het kind niet met het badwater weg te gooien.
Ja, er zijn aspecten van accupunctuur die werken, en dan op het houdings en bewegingsapparaat. En niet via door klassieke ap geclaimde mechanismen ( chi energiebanen en punten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:41

Voor zover ik weet is er nog nooit wetenschappelijk bewezen dat acupunctuur werkt. Hoewel er vrij veel onderzoek is verricht. Evenmin heeft men ooit door middel van microscopisch weefselonderzoek het bestaan van meridianen en/of acupunctuurpunten kunnen bevestigen

Daarbij is mijn eigen ervaring met acupunctuur als volgt: het doet (helaas) niets.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:06

[***] schreef:
Voor zover ik weet is er nog nooit wetenschappelijk bewezen dat acupunctuur werkt. Hoewel er vrij veel onderzoek is verricht. Evenmin heeft men ooit door middel van microscopisch weefselonderzoek het bestaan van meridianen en/of acupunctuurpunten kunnen bevestigen

Daarbij is mijn eigen ervaring met acupunctuur als volgt: het doet (helaas) niets.

Er zijn aanwijzingen dat je het endorfine systeem stimuleert als je naalden in spierbuiken steekt, met name in trigger points. Zelfde effect, en gevoel bij patienten ( die daar gevoelig voor zijn )als de ontspanning na een grote sportinspanning.
Een vrij beperkt en marginaal inzetgebied dus, en het is nog steeds de vraag hoe groot het placebo effect daarbij is. nogal moeilijk afdoende te onderzoeken.
Meridianen en accupunctuurpunten en de chi energie, nee, bestaan inderdaad niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:07

En daar gaan we weer....

Open een eigen topic aub!
_-:(

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:53

Romy1234 schreef:
En daar gaan we weer....

Nou ja zeg! Nu komt er iemand die zelf ervaring heeft als fysiotherapeut en die aangeeft waarvoor een bepaalde alternatieve geneeswijze in zijn vakgebied wordt ingezet, en dan is het nog steeds niet goed? Hoe 'eigen ervaring met alternatieve geneeswijzen' wil je het dan hebben?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:57

Citaat:
Nou ja zeg! Nu komt er iemand die zelf ervaring heeft als fysiotherapeut en die aangeeft waarvoor een bepaalde alternatieve geneeswijze in zijn vakgebied wordt ingezet, en dan is het nog steeds niet goed? Hoe 'eigen ervaring met alternatieve geneeswijzen' wil je het dan hebben?

1) In de OP gaat het over de ervaringen van een cliënt, dus een fysio die beroepshalve andere dingen doet dan klassieke massage plus heilgymnastiek is off topic.
2) Kijk gewoon even in de lijst van MWS...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:01

Sowieso is komen met ervaringen lastig als TO niet precies weet bij wat voor 'genezer' ze is geweest. Iets met energieën en een wichelroede doet bij mij niet gelijk een lichtje branden iig.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:28

Ik 'combineer' reguliere geneeskunde met alternatieve geneeskunde en dat bevalt me prima.
Voel ik (bijv) een knobbel in m'n borst dan zit ik binnen no time bij de huisarts in de spreekkamer voor verder onderzoek.
Maar ik ben vorig jaar door een paard onder de voet gelopen (letterlijk, hij liep schuin achter me en is naar voren geschoten waarbij ik plat op mijn gezicht terecht kwam en als een soort deurmat voor hem fungeerde) waarbij hij mijn rug, heupen en hoofd heeft geraakt met zijn hoeven.
Gelukkig niks ernstigs.
Ik heb besloten eerst een week te wachten met naar de dokter te gaan omdat alles zeer deed en beurs was en eerst alles rustig te laten genezen en dan te kijken of er iets overbleef. In mijn geval bleef mijn SI-gewricht zeer doen bij bepaalde bewegingen, alsof het blokkeerde als ik verder opzij wilde reiken, dat ging dan niet en deed zeer.
Dus ik naar de huisarts, conclusie: niks gebroken (nee dat wist ik al wel) maar waarschijnlijk gekneusd. Ga maar naar de fysiotherapeut. Die zei hetzelfde, gewricht is gekneusd dus 6 weken rust en dan moet het over zijn. Maar het voelde niet als een kneuzing maar echt als een bewegingsbeperking bij bepaalde bewegingen terwijl alles voor de rest wel goed ging.

Dus ik naar de osteopaat. Die keek en voelde en zei gelijk dat er iets scheef zat. (Hij omschreef het als 1 spier die eigenlijk door een andere spier heen zat gedrukt waardoor die beweging dus inderdaad niet meer mogelijk was. Een spier kan niet door een andere spier heen gedrukt worden volgens mij maar dat was meer om het mij uit te kunnen leggen).
Hij zei ik kan dat maar op 1 manier oplossen en dat gaat zeer doen, terug op de juiste plek drukken.
Dus ik voorover over de behandeltafel gebukt en hij heeft de boel weer rechtgezet (mijn woorden! Niet de zijne!)
Dat deed me een partij zeer...omg!!
Maar, toen ik weer recht stond en die bepaalde zijwaartse beweging weer maakte ging het wel gelijk weer. De pijn was weg en de beweging was weer mogelijk.
Natuurlijk had ik de dagen daarna nog last van een blauwe/beurse plek maar dat was door zijn vingers en de kracht die hij gebruikt had. Mijn SI-gewricht was weer zoals hij hoorde en alle bewegingen waren weer mogelijk. Had ik 6 weken gewoon gewacht zoals de fysio zei dan had ik na 6 weken nog met hetzelfde gezeten want ik voelde gewoon dat er verder niks zeer deed maar dat er iets een soort van verschoven was waardoor bepaalde bewegingen niet mogelijk waren omdat het zo'n zeer deed.

Mijn vriend had tijdens een hele luie vakantie ineens meegedaan met een potje voetbal waarbij iets te fanatiek een kopbal gaf en er iets in zijn nek verschoot. (Krijg je he, als je nooit meer voetbalt en dan ineens na 4 dagen op een ligbed ineens besluit te gaan uitsloven ;-))
Hij wilde daar in Griekenland naar een Chiropractor maar dat mocht niet van mij. Dus bij thuiskomst naar de osteopaat en die heeft zijn nek in 1 behandeling weer pijnvrij gekregen, er was iets verschoven door die kopbal.

Mijn dochter had als kleintje in de winter last van eczeem in haar elleboogholtes en knieholtes, ik weet dat daar door de reguliere artsen corticosteroïden zalf voor wordt voorgeschreven maar da's ook geen flauw crèmepje.
Ik ben naar de homeopaat gegaan die mijn zusje vroeger als kind al behandeld heeft voor dauwworm en mijn moeder voor haar kattenallergie.
Na een heel lange eerste intakegesprek heb ik een combinatie van 2 'korrels' gekregen (wat het precies was weet ik niet meer en dat was ook niet het belangrijkste want het voedingsadvies was veel belangrijker).
Het voedingsadvies was dat ze gedurende een periode geen suiker meer mocht want, zo zei hij "suiker bij eczeem is als olie op het vuur".
Dat was wel even pittig om dat allemaal uit te zoeken in de supermarkt, poehhh en ook het uitleggen aan opa en oma e.d. maar gelukkig kon ze van Zonnatura bijv suikervrije winegums eten en suikervrije siroop drinken.
Ik heb haar uitgelegd dat ze speciale snoepjes mocht en dat haar 'spikkels' dan weggingen.
En na een paar dagen zag je het gewoon opknappen.

Een jaar later was ik op controle bij een kinderarts (een andere kinderarts dan normaal maar (and I quote: " mijn dochter was bij hem op het spreekuur gezet omdat hij nou eenmaal de beste was want hij had ook in het buitenland gewerkt".
Daar was ik dus totaal niet van onder de indruk.) en deze kinderarts bekeek haar vanwege haar aangeboren afwijking en zag haar eczeem.
Hij zei ik geef wel corticosteroïden zalf mee. Ik zei dat hoeft niet want wil ik liever niet smeren, ik heb al wat anders.
Zijn antwoord: "o dan geef ik wel een zwaardere mee, die hoef je dan minder vaak te smeren."

Ik heb even inwendig gezucht...

Inmiddels is ze er overheen gegroeid maar ik heb een aantal jaar gehad dat ze in de winter eczeem kreeg. Dan ging ze om de dag in bad ipv iedere dag (ivm huid uitdrogen) en als ze in bad ging deed ik lekkere vette badolie van Balneum in het water en het belangrijkste: ze mocht dan een week of 2 weken (zo lang als nodig was) geen suiker. Als ze geen suiker kreeg trok het eczeem ook weer binnen een paar dagen weg.

Maar wordt mijn dochter nou ziek en begint ze te spugen dan ga ik natuurlijk naar de gewone huisarts.

Lang verhaal maar dit zijn mijn ervaringen er mee en zo combineer ik reguliere geneeskunde en alternatieve geneeskunde en dat bevalt me prima.
Afhankelijk van de klacht kies ik voor het een of het ander. En mijn huisarts vind dat ook helemaal prima.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 18-10-17 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:43

Romy1234 schreef:
En daar gaan we weer....

[***] schreef:
Voor zover ik weet is er nog nooit wetenschappelijk bewezen dat acupunctuur werkt. Hoewel er vrij veel onderzoek is verricht. Evenmin heeft men ooit door middel van microscopisch weefselonderzoek het bestaan van meridianen en/of acupunctuurpunten kunnen bevestigenDaarbij is mijn eigen ervaring met acupunctuur als volgt: het doet (helaas) niets.

Sorry hoor, maar ik vermeld toch ook mijn eigen ervaring???? Of mag ik alleen een positieve ervaring delen?
Kom op zeg....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:04

Dat laatste waarschijnlijk: alleen positieve ervaringen graag. Waarom minder positieve ervaringen niet gewenst zijn is mij niet duidelijk, ik lees daar althans geen steekhoudende argumenten voor. TS vraagt zelf in de openingspost: hebben jullie er iets aan gehad, of juist niet? Dus vraagt zelf ook om ervaringen in zowel positieve als negatieve zin. Valt vervolgens, gesteund door de moderator, over posts met negatieve ervaringen, zeker als dat uitloopt op de m.i. onvermijdelijke discussie over zin en onzin van alternatieve middelen/therapieën.

Om die reden heb ik daar elders op MWS een discussietopic over geopend. Waarbij ik hoop dat daar dan niet uitsluitend pro-regulier cq. anti-alternatief wordt gepost, anders heb je dadelijk twee saaie topics met gelijkgestemden die elkaar alleen bevestigen in hun standpunt.
Laatst bijgewerkt door Askja op 18-10-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:08

Ik denk dat een ervaring als ik ben voor dit en dat bij die en die geweest maar het heeft mij niet geholpen.. echt geen probleem is..

Maar dat is wat anders dan het blijven doorgaan over of het nu wel of niet bewezen is.. Ik denk dat het grootste gedeelte van de mensen die hier komt beweren dat het niet werkt, het zelf ook nog nooit geprobeert heeft.. en er dus helemaal geen ervaring mee heeft..

Ik ben ook skeptisch over dit soort dingen.. maar tot nu toe heeft het mij nog altijd erg goed geholpen.. dus dat wil ik ook graag delen..

Het is gewoon jammer dat ieder topic over alternatieve geneeswijzen uitmondt in een kwakzalverij/niet wetenschappelijk bewezen discussie.. dáár zit de TS niet op te wachten en dat snap ik heel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:24

Ashley1, dank je wel voor je reactie! Lekker uitgebreid maar wel heel duidelijk :)

[***], ik heb nergens jou naam genoemd om aan te spreken, maar ik doel op dat er nu wel genoeg gediscussieerd is of het nou wel of niet bewezen is, daar gaat dit topic niet om. Ik lees in jou reactie alleen dat het bij jou niks gedaan heeft maar geen toelichting.

Askja, ik heb nergens genoemd dat negatieve reacties niet gewenst zijn maar of het nou wel of niet bewezen is is geen ervaring, en ik vraag naar ervaringen.

Licor, jij verwoord inderdaad iets beter wat ik bedoel te zeggen, dank je wel!

Superlotje, inmiddels is dat wel bekend maar ik wist de naam niet en wist niet dat alternatieve geneeswijze zo uitgebreid nog was, een mens blijft tenslotte leren.
En zoals al eerder in mijn berichten aangegeven ben ik niet specifiek op zoek naar een dezelfde ervaring als ik heb gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:04

Wat voor toelichting bedoel je? Als je mijn medische geschiedenis wil weten moet ik je teleurstellen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:30

Wiilen altijd bewijs hebben voor dat jullie het zelf doen? Of doen jullie het ook zonder bewijs? Asley1 mooie ervaringen, als mijn dochter een nat binnen oor had hij de KNO dan zei ik oh dan heeft ze een ijsje gegeten.Dan werd ik erg raar aangekeken, als ze vanaf haar geboorte geen koemelk had genomen zou haar gehoor goed zijn.Dat zeg ik maar niet tegen de KNO.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 18-10-17 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:35

marleen_usar schreef:
Wiilen altijd bewijs hebben voor dat jullie het zelf doen? Of doen jullie het ook zonder bewijs?

Kun je deze post uitleggen? Bedoel je met 'het' een bepaalde behandeling/middel ondergaan/gebruiken als patiënt of juist toepassen als behandelaar? En wat bedoel je met bewijs? Bewijs van werkzaamheid of van onschadelijkheid?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:36

Ja bewijs of iets wel werkt dus middelen of behandel methodes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:12

marleen_usar schreef:
Ja bewijs of iets wel werkt dus middelen of behandel methodes.

Voordat ik acupunctuur ging proberen was ik ervan overtuigd dat het wetenschappelijk bewezen is (van horen zeggen), toen het helaas geen enkele verbetering opleverde ben ik mij gaan verdiepen in het feit of het nu wel of niet bewezen is. En het blijkt dus niet zo te zijn.

Ik zou ontzettend graag willen dat het gewerkt zou hebben! Het heeft mij veel pijn en teleurstelling opgeleverd.

Vooralsnog wil ik dus graag weten of een behandeling of middel bewezen "werkt".

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:17

Waren je verwachtingen reeel? Heb je dat ook met je behandelaar besproken?
Hoeveel medicijnen doen niet wat ze beloven? Waar je dus je hele leven aan vast zit, omdat het niet geneest maar alleen symptomen deels bestrijdt en door de bijwerkingen of door de schade die het brengt weer een extra pil erbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:20

Mijn verwachtingen waren zeker reeel en uiteraard heb ik dit besproken. Behandelaar wist mij te vertellen dat zijn behandeling zeker zijn vruchten af zou werpen.

Wat heeft het nemen van medicijnen "die niet doen wat ze beloven" in vredesnaam te maken met het feit dat mijn acupunctuur behandelingen niet werkten? Omdat paracetamol niet altijd werkt bij hoofdpijn, mag een acupuncturist of welke tovenaar dan ook, ook weleens gewoon niet werken?

Daarbij is mijn kwaal uiteindelijk gewoon regulier opgelost. Dmv wederom een operatie, rust, fysiotherapie en medicatie.

En soms zijn er gewoon kwalen die niet te genezen zijn, beschadigingen die niet te repareren zijn enz enz. Niet regulier en zeker niet alternatief.

Ik kan mij zomaar voorstellen dat een volgende vraag die mij gesteld gaat worden de volgende is: "ben je wel bij een goede acupuncturist geweest?" en daarop kan ik ook al een antwoord geven: "ja dat ben ik zeker, ik kom nl niet uit een ei".

Maar goed, ik mag niet "off topic" reageren dus ik wens jullie oprecht veel plezier verder. Ik wil alleen nog meegeven om je werkelijk eens te verdiepen in placebo en het placebo effect. Over het algemeen wordt daar denigrerend en negatief op gereageerd door de mensen die geloven in alternatieve geneeswijzen. Maar placebo effect is werkelijk een geweldig (bewezen) effect.
:evaw: :evaw: :evaw:

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:23

Gelukkig laten dieren zien dat je ergens niet in hoeft te geloven om het te laten werken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:42

marleen_usar schreef:
Gelukkig laten dieren zien dat je ergens niet in hoeft te geloven om het te laten werken.

Jij bent zelf het beste voorbeeld wat betreft de grote rol van subjectieve perceptie bij dit soort observaties.
Kun je je nog aan een zekere agorafobie reading herinneren?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:39

Oké dat vind jij dan van een arts die een medische misser maakt?