Hebben jullie een uitvaart verzekering?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:36

Cayenne schreef:
Wij hebben wel allebei een overlijdingsrisico verzekering. Als mijn man of ik overlijden, is het huis hypotheekvrij.
We maken regelmatig grapjes over touwtjes spannen bovenaan de trap, kopje arsenicum-thee etc :+

Hier worden er ook vaak grappen over gemaakt. :D

Verder hebben we alle drie een uitvaartverzekering, maar wat ik wil kan hier toch niet. Dus is het meer het idee dat ik een verzekering heb. Mijn vader heeft er zelf voor gespaard.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:39

Ik heb geen uitvaartverzekering. Maar wat valt onder nabestaanden? Ervan uitgaande dat ik mijn ouders overleef, kinderen ga ik niet krijgen en trouwen zal ik nooit. Bij wie willen ze dan aankloppen? Mijn broer? En als die weigert? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:42

Sizzle schreef:
Janine, Dat moet je nog steeds allemaal regelen hoor. De verzekering betaald slechts uit, maar de rest mag je toch heus zelf regelen.
Bij mijn oma (die echt waaaaay too much verzekering betaald heeft in haar leven) liep de uitvaart zelfs zo gruwelijk slecht dat de kinderen uiteindelijk nog geld hebben teruggeeist, dat nog als domper er boven op.

Is een stuk makkelijker als het gaat om verzekeringsgeld dan wanneer het gaat om je eigen geld.

Ik wist bijvoorbeeld niet van pakketten, ik wil gewoon een potje bij elkaar sparen zodat mijn nabestaanden zelf hun keuzes kunnen maken. Dankzij dit topic weet ik dat ik niet klakkeloos een verzekering moet afsluiten.

Het geregel waar het mij om gaat is het geld. Stel dat ik een relatie heb tzt, die dit niet volledig kan betalen. Dan moeten ze met elkaar in conclaaf over wie wat kan betalen. Jeetje, dat wil ik ze niet aan doen hoor. Het is mij om het financiële gedoe te doen. Emotioneel gezien is het juist goed om een uitvaart zelf te kunnen regelen, als je het mij vraagt. Goed voor de verwerking.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:42

Voor iedereen die zit te denken aan het afsluiten van een uitvaartverzekering wat tips.

Google op uitvaarywaardemeter. Daarop kan je je wensen invullen en hij geeft je dan n idee van de kosten die je kwijt zult zijn.

Ga niet voor de laagste maandpremie! Kijk wat je over de hele looptijd betaalt. 10 euro 20 jaar lang is veel minder inleg dan bijvoorbeeld 5 euro tot je 85ste (als je onder de 45 bent)

Vooral aan die lange looptijd verdienen verzekeraars fors geld. Je denkt een fijne goedkope verzekering te hebben. Ja wel qua maandpremie. Maar over de looptijd gezien betaal je soms wel het dubbele.

Bij een natura verzekering krijg je diensten. Bijvoorbeeld een crematie, kist 100 rouwkaarten etc etc. Meestal zijn er wel limieten. Je kan dan bijvoorbeeld maximaal 1000 euro uitgeven aan een kist. Kijk daar goed naar. En bedenk ook: als de kist uiteindelijk minder kost, is het niet zo dat je dan dat geld voor iets anders mag gebruiken. Als je maar 50 rouwkaartjes nodigbhebt dan heb je dus wel voor 100 betaald.

Mijn voorkeur zou dan ook uitgaan naar een geldverzekering. Blijft er na de uitvaartkosten nog wat over dan is dat voor de erven. Bovendien heb je veel meer keuzevrijheid.

Kijkt goed of je vrij bent om zelf te kiezen waar je de uitvaart houdt. Vooral bij naturapolissen ben je vaak verplicht naar bepaalde uitvaartondernemingen te gaan.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:43

Degene die je uitvaart regelt. Als je broer het niet regelt en verder niemand anders, dan zal de gemeente het 'afhandelen'.
Palmera schreef:
Ik heb geen uitvaartverzekering. Maar wat valt onder nabestaanden? Ervan uitgaande dat ik mijn ouders overleef, kinderen ga ik niet krijgen en trouwen zal ik nooit. Bij wie willen ze dan aankloppen? Mijn broer? En als die weigert? :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:46

Tango1979 schreef:
Voor iedereen die zit te denken aan het afsluiten van een uitvaartverzekering wat tips.

Google op uitvaarywaardemeter. Daarop kan je je wensen invullen en hij geeft je dan n idee van de kosten die je kwijt zult zijn.

Ga niet voor de laagste maandpremie! Kijk wat je over de hele looptijd betaalt. 10 euro 20 jaar lang is veel minder inleg dan bijvoorbeeld 5 euro tot je 85ste (als je onder de 45 bent)

Vooral aan die lange looptijd verdienen verzekeraars fors geld. Je denkt een fijne goedkope verzekering te hebben. Ja wel qua maandpremie. Maar over de looptijd gezien betaal je soms wel het dubbele.

Bij een natura verzekering krijg je diensten. Bijvoorbeeld een crematie, kist 100 rouwkaarten etc etc. Meestal zijn er wel limieten. Je kan dan bijvoorbeeld maximaal 1000 euro uitgeven aan een kist. Kijk daar goed naar. En bedenk ook: als de kist uiteindelijk minder kost, is het niet zo dat je dan dat geld voor iets anders mag gebruiken. Als je maar 50 rouwkaartjes nodigbhebt dan heb je dus wel voor 100 betaald.

Mijn voorkeur zou dan ook uitgaan naar een geldverzekering. Blijft er na de uitvaartkosten nog wat over dan is dat voor de erven. Bovendien heb je veel meer keuzevrijheid.

Kijkt goed of je vrij bent om zelf te kiezen waar je de uitvaart houdt. Vooral bij naturapolissen ben je vaak verplicht naar bepaalde uitvaartondernemingen te gaan.

Als jij maar 50 rouwkaarten wil terwijl je verzekerd bent voor 100 dan kan je een compensatie aanvragen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:46

Hypericum schreef:
Mijn ouders hebben er vroeger een voor me afgesloten, inmiddels premievrij.

Persoonlijk vind ik het de grootste onzin en oplichterij die er is.
Zoals ik al eerder las, ze hebben nog nooit iemand boven de grond laten staan.
En voor minder dan 600,- kan je gecremeerd en uitgestrooid zijn. (Aflevering RamBam)
Afhankelijk van je wensen natuurlijk, maar in principe heb je geen uitvaartonderneming nodig.

Eens. Daarom hebben wij onze verzekeringen beëindigd.
Bovendien hebben wij dat geld gewoon, wij laten dus echt niemand met schulden achter na ons overlijden :n Ze betalen het maar vanuit de erfenis.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:50

[/quote]
Als jij maar 50 rouwkaarten wil terwijl je verzekerd bent voor 100 dan kan je een compensatie aanvragen :)[/quote]

Niet bij alle aanbieders helaas. Meegemaakt op kantoor bij het overlijden van de partner van een relatie. Natura klinkt wel leuk: alles is geregeld maar bekijk goed voor welke bedragen en hoe vrij is mijn keuze. Als je toch voor natura gaat, zou ik altijd aanraden om ook een geldbedrag mee te verzekeren

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:03

Tango1979 schreef:

Degene die ik vond was van Monuta, maar daar kun je maar heel beperkt op invullen. Je kunt bijvoorbeeld alleen kiezen of je in een kist wilt en dat wil ik pertinent niet. Die van Zicht-verzekeringen heeft al wat meer opties, hoewel die van mij er nog steeds niet bij staan. Ik heb ooit een gesprek met een meneer van onze uitvaartverzekering geprobeerd te hebben, maar daar kwamen we niet uit. Wat ik ook zei: dat was niet mogelijk. Later ook nog bij een andere verzekeringsmaatschappij geprobeerd, maar die mevrouw raakte overstuur en werd boos. Dus nu ik het zo type denk ik: waarom ben ik eigenlijk verzekerd...? Eigenlijk meer omdat mijn familieleden dan niet op kosten gejaagd worden. :$

Tango1979

Re: Hebben jullie een uitvaart verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:06

Probeer eens de Ardanta uitvaartwaardemeter. Die gebruikte ik vaak.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:10

Tango1979 schreef:
Probeer eens de Ardanta uitvaartwaardemeter. Die gebruikte ik vaak.

Ga ik doen, dank je voor de tip!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:11

Je hebt toch ook spaarrekeningen die je echt vastzet tot aan je pensioen of dood?
Ik kan niet "per ongeluk" al mijn geld opmaken want een bepaald deel is gewoon echt geblokkeerd (wat nog best frustrerend als je auto er mee stopt :+ )
Dat kunnen de nabestaanden prima gebruiken en dekt de lading vrij ruim.
Nog afgezien van de levensverzekering dan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:12

Ik heb een uitvaartverzekering omdat ik niet genoeg kan sparen voor een uitvaart (iets met gekort worden op uitkering bij teveel vermogen, een lager inkomen hebben etc).
Momenteel ben ik bezig met mijn wensen op papier te zetten, eens per jaar bekijk ik ze en verander waar nodig.
Zo komt er ook een envelop in de map met microSDkaartjes en usb-kaartlezers waar muziek op komt voor de uitvaart en erna en er zit een hoofdstuk in wat er moet gebeuren met mijn katten en hun spullen, plus een beschrijving per kat wat hun gebruiksaanwijzing is en wat hun wensen zijn voor een evt nieuw huisje.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:19

Sizzle schreef:
Je hebt toch ook spaarrekeningen die je echt vastzet tot aan je pensioen of dood?
Ik kan niet "per ongeluk" al mijn geld opmaken want een bepaald deel is gewoon echt geblokkeerd (wat nog best frustrerend als je auto er mee stopt :+ )
Dat kunnen de nabestaanden prima gebruiken en dekt de lading vrij ruim.
Nog afgezien van de levensverzekering dan.

Ik weet dat als je in NL in de bijstand of schuldsanering terecht komt je al je spaarproducten verplicht moet opnemen. Je mag maar een klein bedrag apart houden. Veel kapitaalverzekeringen, deposito's en andere spaarproducten zijn afkoopbaar. Wel vaak met boeteclausules

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 00:14

Zoals ik al eerder zei is mijn vader in 2010 overleden en hij had een levensverzekering opgebouwd van net 1200 euro. Hij is na zijn overlijden netjes opgebaard en we konden rustig afscheid van hem nemen. We zijn op de dag van de crematie naar het crematorium gereden en we zijn via de achterdeur het crematorium in gegaan. We zijn tot het laatste moment bij hem gebleven. Alles werd keurig door de uitvaartverzorger geregeld. We hielden uiteindelijk nog iets van mijn vaders levensverzekering over en zijn daar met ons gezin lekker van wezen eten want dat zou mijn vader gewild hebben. Dus een crematie kun je in mijn ogen net zo duur maken als je zelf wilt. Het is maar net hoe en voor wie je het doet. Mijn vader zat voor zijn overlijden al bijna een jaar op een gesloten afdeling van een verpleeghuis en in die tijd is er nooit iemand anders dan wij op bezoek geweest dus ik vond het nu ook niet nodig om er andere mensen bij te hebben.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:04

vilheide schreef:
Zoals ik al eerder zei is mijn vader in 2010 overleden en hij had een levensverzekering opgebouwd van net 1200 euro. Hij is na zijn overlijden netjes opgebaard en we konden rustig afscheid van hem nemen. We zijn op de dag van de crematie naar het crematorium gereden en we zijn via de achterdeur het crematorium in gegaan. We zijn tot het laatste moment bij hem gebleven. Alles werd keurig door de uitvaartverzorger geregeld. We hielden uiteindelijk nog iets van mijn vaders levensverzekering over en zijn daar met ons gezin lekker van wezen eten want dat zou mijn vader gewild hebben. Dus een crematie kun je in mijn ogen net zo duur maken als je zelf wilt. Het is maar net hoe en voor wie je het doet. Mijn vader zat voor zijn overlijden al bijna een jaar op een gesloten afdeling van een verpleeghuis en in die tijd is er nooit iemand anders dan wij op bezoek geweest dus ik vond het nu ook niet nodig om er andere mensen bij te hebben.

Maar wat je niet moet vergeten is dat de prijzen van een uitvaart heel snel gestegen zijn

Voor wat jij nu opsomt, dat krijg je niet meer voor die prijs :n

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:47

M_D_H schreef:
vilheide schreef:

Maar wat je niet moet vergeten is dat de prijzen van een uitvaart heel snel gestegen zijn

Toch wel hoor, kijk maar eens hier, http://crematiebudget.nl/crematiepakket/.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:50

vilheide schreef:
M_D_H schreef:

Een verleidelijke site,
Jammer dat zoveel dingen die wel verplicht zijn als optioneel worden aangegeven waardoor je toch al weer snel rond de 1400 euro uit komt.

Dus nee, zelfs met deze site kan je dus niet voor onder de 1200 euro cremeren

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:52

Er kan zoveel, de vraag is of iedereen op zo'n gebeurtenis wil/zou moeten besparen. Ieder afscheid is anders en iedereen heeft zo zn eigen wensen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:55

M_D_H schreef:
vilheide schreef:

Een verleidelijke site,
Jammer dat zoveel dingen die wel verplicht zijn als optioneel worden aangegeven waardoor je toch al weer snel rond de 1400 euro uit komt.

Ok, idd, 200 euro meer :+
Kom op zeg, verkoop je soms uitvaartverzekeringen? Dit topic staat echt bol van ongefundeerde uitspraken die rechtstreeks van die verzekeraars lijken af te komen.
Beetje inspelen op de angst van mensen, pfff

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:56

Janine1990 schreef:
Er kan zoveel, de vraag is of iedereen op zo'n gebeurtenis wil/zou moeten besparen. Ieder afscheid is anders en iedereen heeft zo zn eigen wensen.

Helemaal mee eens maar op het moment dat je niet of nauwelijks budget heb dan moet je toch iets. Wij waren erg tevreden met de manier waarop wij mijn vader is gecremeerd.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:57

Voor mensen die niet weten wat een erfbelasting inhoud hier een link.

https://www.erfwijzer.nl/erfbelasting-2017.html

Hoe je het ook went of keert, ome belastingdienst komt ook op visite met opgehouden hand.

Uit de DA van 2016:

Citaat:
Moesten gemeenten tussen 2010 en 2014 jaarlijks zo'n 1800 uitvaarten organiseren, vorig jaar is dat aantal gestegen naar 2100.

En dat gaat uiteindelijk allemaal op gemeenschapsgeld betaald worden. Ik zie een stijging in gemeente belasting al om de hoek kijken hierdoor.

Stijging van kosten:
Waar de kosten van een begrafenis in 2009 gemiddeld € 5.500,- bedroegen is de verwachting dat een begrafenis in 2016 gemiddeld € 7.000,- kost. De procentuele stijging van de begrafeniskosten in 7 jaar tijd is daarmee 27%. De verwachting is dat de stijging van de uitvaartkosten zich zal doorzetten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:16

aikon schreef:
Voor mensen die niet weten wat een erfbelasting inhoud hier een link.

https://www.erfwijzer.nl/erfbelasting-2017.html

Hoe je het ook went of keert, ome belastingdienst komt ook op visite met opgehouden hand.

Uit de DA van 2016:

Citaat:
Moesten gemeenten tussen 2010 en 2014 jaarlijks zo'n 1800 uitvaarten organiseren, vorig jaar is dat aantal gestegen naar 2100.

En dat gaat uiteindelijk allemaal op gemeenschapsgeld betaald worden. Ik zie een stijging in gemeente belasting al om de hoek kijken hierdoor.

Stijging van kosten:
Waar de kosten van een begrafenis in 2009 gemiddeld € 5.500,- bedroegen is de verwachting dat een begrafenis in 2016 gemiddeld € 7.000,- kost. De procentuele stijging van de begrafeniskosten in 7 jaar tijd is daarmee 27%. De verwachting is dat de stijging van de uitvaartkosten zich zal doorzetten.

Leuk, die erfbelasting, kunnen ze mooi die 1800 uitvaarten van betalen :)

En hoeveel van die stijging is veroorzaakt door de steeds uitgebreidere wensen die mensen hebben wat betreft uitvaarten?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:18

Palmera schreef:

In Nederland betaalt de gemeente dan de uitvaart. Maar als familie heb je er dan ook helemaal niets meer over te zeggen. Je kunt ook geen erfenis accepteren want zodra je dat doet, zul je ook de uitvaart moeten betalen.
Je mag dan als familie al blij zijn als je behoorlijk afscheid kunt nemen.

Je gaat er voor het gemak maar even vanuit dat jij je ouders overleeft, maar in heel veel gevallen is dat niet zo.
Dan doe je je nabestaanden wel wat aan. Inderdaad jij hebt er geen last meer van.....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:23

Wendy schreef:
M_D_H schreef:

Een verleidelijke site,

Ok, idd, 200 euro meer :+
Kom op zeg, verkoop je soms uitvaartverzekeringen? Dit topic staat echt bol van ongefundeerde uitspraken die rechtstreeks van die verzekeraars lijken af te komen.
Beetje inspelen op de angst van mensen, pfff

400 euro meer...
Minstens...
Over ongefundeerde uitspraken gesproken :+

Als je had gelezen dan had je gezien wat voor een werk ik doe. En voor mijn werk heb ik veel contact met uitvaartverzorgers dus nee, ik plaats nergens ongefundeerde opmerkingen.

En ik speel ook niet in op de angsten van mensen ik laat alleen een andere kant zien. Dat het niet allemaal zo rooskleurig is om te gaan sparen en geen verzekering te nemen.

En volgens mij mag dat want volgens mij is dit een discussie topic over een verzekering waarbij je zowel voor als nadelen mag toelichten.

Mijn opmerkingen zijn niet om bang te maken, ze zijn realistisch.
Maar als dat allemaal niet meer mag...