geen huisarts bezoek meermogelijk behalve je eigen huisarts?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:03

intral schreef:
tengeltje11 schreef:
ik heb dat systeem bij jullie,in nl nooit begrepen.

hier in belgie,ga je gewoon in de wachtzaal van eender welke huisarts naar binnen,want je beurt af en dat is het.
naar de spoed kan iedereen gewoon die het nodig acht.

vorige week zelfs een tandarts van wacht gebeld en mijn man heen gestuurd.

zoiets kan toch bijna niet?
waar moet je dan idd heen als je plots hulp nodig hebt en niet tot bij je huisarts raakt?....

Misschien moet je je eens inlezen in het systeem in Nederland. Het werkt echt anders dan jij hier schetst. Ook wij hebben dienstdoende tandartsen ect. En als je echt hulp nodig hebt waarvoor je het niet tot je huisarts redt, dan red je het bij jullie in de spoedruimte ook niet, aangezien je daar vaak 3 uur moet wachten. Daarvoor is er bij ons (en jullie ook) "gewoon" 112.
Ik zou zeggen, google eens een rondje en dan zul je zien dat het echt niet zo slecht is en stiekem best efficiënt. :)

Ik ben toch al een paar keer naar de spoedeisende hulp gegaan hoor. In Luxemburg, dan. Dat is hier ook normaal. Als je denkt iets gebroken te hebben, slaat het nergens op om bij de huisarts te gaan zitten wachten, om vervolgens n doorverwijzing naar t zh te krijgen. En t jan even duren ja, ook in t zh. Ze kijken natuurlijk wel meteen naar je, als je echt n spoedgeval bent, zoals ik n paar jaar geleden. Reed zelf naar t zh ( kon best, vond ik), en daar aangekomen ging t me echt slecht. Lag binnen n paar minuten aan de beademing en in n scanner.

Hier kun je ook zo bij de huisarts terecht, ipv je eerst bij de assistente telefonisch te moeten verantwoorden.

En gelukkig kan dat in Belgie ook.

Karuma, wat vervelend zeg....hopelijk kan je huisarts de ander er van overtuigen, naar je te kijken.
*vind dit toch abnormaal*

karuna
Drukke kabouter

Re: geen huisarts bezoek meermogelijk behalve je eigen huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 09:06

Get up uiteindelijk heeft een bokke rme naar mijn eigen huisarts moeten brengen, en via omweg van fysio die wel de noodzaak van ingrijpen zag op de spoedeisende hulp terecht gekomen en pootje zit in het gips nu.

In grankrijk ga je ook naar de spoedeisende hulp. Was toen meteen aan de beurt bleek dubbele longontsteking te hebbben en binnen half uur na binnenkomst waren er al fotos gemaakt. Hing ik aan een infuus en vernevelaar. Week later daarheen terug moeten komen voor controle en nog een keer vernevelen. Voor beide bezoeken was ik in totaal 125 euro kwijt. Een iets ander bedrag ook dan in nl

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:13

@getup
als je hier naar de spoed eisende hulp gaat met een duidelijk gebroken ledemaat wordt je ook niet naar de huisarts terug gestuurd. Heb dat zelf ook gedaan met de arm uit de kom.
Mijn eigen huisarts was 40 kilometer verderop, het ziekenhuis 2.

Maar de wat vagere klachten of iets gebroken is wel, zoals middenvoetsbeentje gebroken of dat soort dingen is toch echt niet de bedoeling dat je meteen naar de seh gaat.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:13

Haha sorry, liep nog 2 paginas en n dag achter met lezen. Ben nu bij.

Hulde aan de bokker die je geholpen heeft. Is toch te gek voor woorden!? Huisartsen die mensen weigeren, omdat t niet hun patienten zijn...gaat lekker zo.
Mn zusje ( werkt nu ook op de seh ) zei al; gewoon voor de ingang van t zh gaan liggen; ze mogen je in principe geen zorg weigeren :D .

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:16

Hier werkt t ook zoals in Belgie ( Duhelo had t goed verwoord). Ik krijg als patient de rekening van de arts . Deze betaal ik en stuur ik op en dan krijg ik ( een gedeelte van het) geld teruggestort.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:23

Getup schreef:
intral schreef:

Misschien moet je je eens inlezen in het systeem in Nederland. Het werkt echt anders dan jij hier schetst. Ook wij hebben dienstdoende tandartsen ect. En als je echt hulp nodig hebt waarvoor je het niet tot je huisarts redt, dan red je het bij jullie in de spoedruimte ook niet, aangezien je daar vaak 3 uur moet wachten. Daarvoor is er bij ons (en jullie ook) "gewoon" 112.
Ik zou zeggen, google eens een rondje en dan zul je zien dat het echt niet zo slecht is en stiekem best efficiënt. :)

Ik ben toch al een paar keer naar de spoedeisende hulp gegaan hoor. In Luxemburg, dan. Dat is hier ook normaal. Als je denkt iets gebroken te hebben, slaat het nergens op om bij de huisarts te gaan zitten wachten, om vervolgens n doorverwijzing naar t zh te krijgen. En t jan even duren ja, ook in t zh. Ze kijken natuurlijk wel meteen naar je, als je echt n spoedgeval bent, zoals ik n paar jaar geleden. Reed zelf naar t zh ( kon best, vond ik), en daar aangekomen ging t me echt slecht. Lag binnen n paar minuten aan de beademing en in n scanner.

Ja, daarom heb ik het over Nederland. Waar het verhaal van TS zich afspeelt.. Leek mij relevanter dan zowel Luxemburgse als Belgische verhalen.
Ik weet prima hoe een SEH werkt, en dit is ook door meerdere bokkers na mij duidelijk uitgelegd :) .
En je kan idd wel voor de deur gaan liggen en natuurlijk word je geholpen, maar de rekening daarna ben je waarschijnlijk ietsjes minder blij mee... Aangezien je 9/10 keer toch echt een doorverwijzing nodig hebt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:36

We weten, dat het zich in nl afspeelt en verklaren alleen, waarom we verbaasd zijn, dat dat dus niet zomaar kan :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:45

De zorg in België en Nederland heeft allebei zijn voor en nadelen. In België is de zorg erg toegankelijk, in Nederland wordt er beter gescreend. (Hoewel dat in dit geval niet aan de orde is... Beter gescreend had niet zoveel problemen met zich mee gebracht.) In België gaan mensen voor elke dwars zittende scheet naar de spoed. Voor een splinter die er al een week zit maar ze op zondag er graag uit willen hebben, voor een kater op zaterdagochtend. En die worden geholpen, want zorg mag niet geweigerd worden. Natuurlijk vind er triage plaats, maar op de verkeerde locatie. De persoon met een splinter wordt misschien niet direct geholpen, maar neemt wel de ruimte en administratieve rompslomp in beslag die een serieus trauma beter had kunnen gebruiken.

In Nederland vind die screening buiten het ziekenhuis plaats. Als tegemoetkoming willen beide landen trouwens er naar toe om een HAP voor de spoed te installeren, als een extra poortwachter die de splinters er uithaalt en de gebroken armen naar de spoed doorstuurt.

Beide methodes is iets voor te zeggen, voor en nadelen. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:47

Op heel veel plaatsen is dat nu al dat er een HAP in het ziekenhuis zit.
Dat werkt echt fijn.
Maar ook dan nog willen mensen niet begrijpen dat een HAP niet je eigen huisarts vervangt.
Dus die splinter hoort daar nog steeds niet thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:51

Helemaal mee eens, maar mensen kunnen en soms raar dingen bedenken op de zondagmiddag. In Nederland zijn de posten er dus al effectief? Lijkt mij een zeer goede vooruitgang.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:53

Met een koude voet met afwijkende stand een volgende keer gewoon rechtstreeks retour SEH! Daar sturen ze je echt niet mee weg, veel te linke soep om daar niet grondig naar te kijken ;)

Zie dat mijn pb als mosterd na de maaltijd komt nu ik wat verder doorgelezen heb, maar fijn dat het opgelost is! Hulde voor Moon!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:55

Judith
Nog niet overal, maar wel al op steeds meer plekken.
Ja dat werkt erg fijn.
Want daar wordt goed uitgefilterd waar iemand hoort.
Nog steeds kunnen wachttijden wel flink oplopen, want echt hoge spoed gaat nog altijd voor en dat zien de wachtende mensen niet.
En zeker op een zaterdag/ zondag middag met veel sport gegadigde is het vaak erg druk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:58

Judith_ schreef:
Helemaal mee eens, maar mensen kunnen en soms raar dingen bedenken op de zondagmiddag. In Nederland zijn de posten er dus al effectief? Lijkt mij een zeer goede vooruitgang.

Ik woon nu in een gehucht, daar is dat nog niet. Maar hiervoor in de stad en daar zat de HAP idd op het terrein van het zkh. Persoonlijk vond ik dat erg prettig.
Ik werd met kerst benauwd toen ik ziek was. Ik ben bekend met astma, dus schrik niet snel van benauwdheid maar gedurende de avond werd het steeds heftiger en uiteindelijk hebben we de HAP gebeld voor de zekerheid. Die wilde me zien, maar kon het niet echt herleiden. Hij vertrouwde de situatie echter ook niet voldoende om me naar huis te sturen, dus ruggespraak met de SEH gehad die een deurtje verder zaten. Die hebben me vervolgens meegenomen naar de SEH met verdenking longembolie (wat later reuze mee viel gelukkig). Samenwerking daarin was echt heel prettig en verliep heel soepeltjes.
Nu woon ik dus in een gehucht en moet een eind rijden voor de HAP bij het zkh. Geloof wel dat dat onze dichtstbijzijnde HAP is overigens. Maar aan de andere kant woont in een gehucht de huisarts maximaal 2 straten bij je vandaan dus bij echte serieuze problemen is die ook zo bij je bed, ook buiten zijn diensten :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:12

karuna schreef:
Nou ja drie praktijken die je niet willen zien terwijl ze wel de zorg moeten verlenen. Ook arts in ziekenhuis en de fysio waren verbijsterd dat domweg zorg is geweigerd. -O-

Hoeveel mensen kunnen zomaar even accuut vervoer regelen waar je van half 2 tot vijf je heen en weer rijden van hot maar her?

Daar zou ik wel iets mee doen. Zorg weigeren mag absoluut niet gebeuren.
Huisartsen zijn verplicht een klachten-/geschillenregeling te hebben. Je zou eens kunnen informeren bij de skge of de betreffende huisartsen daar aangesloten zijn en wat je zou kunnen doen.
https://www.skge.nl/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 10:50

Ik wil er ook wat mee doen. Maar zit wel met een lastig dillema. Als mijn hypotheek wordt goedgekeurd zal een van deze praktijken mijn huisarts moeten worden. Tjsa fijne kennismaking ermee dan. -O-

Ziekenhuis waar ik nu heen ben geweest zit idd hap bij de spoed. Zo ook de apotheek. Bij waar ik woon zit hap 15 km verderop niet bereikbaar met ov en moet ik voor ziekenhuis of spoed kiezen of 20 km de ene kant op niet bereikbaar van daar met ov of 20 km de andere kant op ov zelfde verhaal. Terwijl de hap daar in een ziekenhuis zit naast spoed maar die is gesloten. -O- en de dienstdoende apotheek zit weer op eem andere locatie. Terwijl er een inmiddels lege apotheek op de hap zit. Zo handig geregeld
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-05-17 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:54

Ja overdag is de hap gesloten, dat is overal zo omdat je dan naar je gewone HA moet.

Ik woon zelf ook de huisarts 10 km de ene kant op.
De hap 15 km de andere kant op die pas sinds dit jaar bij het ziekenhuis inzit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:04

Natuurlijk is de HAP gesloten... Daar zit 's avonds een gewone huisarts die nu dienst heeft in zijn eigen praktijk. De HAP is geen reguliere huisartsenpraktijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 12:05

Eh de hap is open s avonds alleen de spoed ernaast is blijvend gesloten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:16

Gooi jij niet wat termen door de war?

Overdag ga je naar je eigen huisarts
Als de huisarts gesloten is en je denkt dat het niet kan wachten ga je naar de huisartsen post (Hap) die is open van 17:00 tot 08:00 (op sommige plaatsen tot 23:00 dan moet je naar een andere HAP)
De spoedeisende hulp (SEH) is 24/7 open.

Op plaatsen waar een spoedeisende hulp en huisartsenpost naast elkaar zitten wordt het vaak de spoedpost genoemd.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:18

karuna schreef:
Ik wil er ook wat mee doen. Maar zit wel met een lastig dillema. Als mijn hypotheek wordt goedgekeurd zal een van deze praktijken mijn huisarts moeten worden. Tjsa fijne kennismaking ermee dan. -O-

Ziekenhuis waar ik nu heen ben geweest zit idd hap bij de spoed. Zo ook de apotheek. Bij waar ik woon zit hap 15 km verderop niet bereikbaar met ov en moet ik voor ziekenhuis of spoed kiezen of 20 km de ene kant op niet bereikbaar van daar met ov of 20 km de andere kant op ov zelfde verhaal. Terwijl de hap daar in een ziekenhuis zit naast spoed maar die is gesloten. -O- en de dienstdoende apotheek zit weer op eem andere locatie. Terwijl er een inmiddels lege apotheek op de hap zit. Zo handig geregeld

Inderdaad niet handig. De HAP zit nog wel naast het ziekenhuis maar daar is geen SEH meer. En als je naar de SEH gaat 15 km verderop dan moet je ' avonds en in het weekend eventuele medicijnen ophalen bij een andere locatie. 8)7

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:25

Silvia schreef:
Inderdaad niet handig. De HAP zit nog wel naast het ziekenhuis maar daar is geen SEH meer. En als je naar de SEH gaat 15 km verderop dan moet je ' avonds en in het weekend eventuele medicijnen ophalen bij een andere locatie. 8)7

Jij woont net als ik ook in de region Arnhem/Zevenaar/Velp? De HAP verdwijnt dit jaar ook uit Velp, ik geloof dat we dan naar Arnhem Zuid moeten.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:26

Bedankt allemaal voor de 'veren' maar dat is écht teveel eer. Het was kiezen: of het huishouden of een middagje met Karuna op stap. En aangezien ik een broertje dood aan schoonmaken heb was de keuze snel gemaakt ;-)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:11

Moon10 schreef:
Silvia schreef:

Jij woont net als ik ook in de region Arnhem/Zevenaar/Velp? De HAP verdwijnt dit jaar ook uit Velp, ik geloof dat we dan naar Arnhem Zuid moeten.

Klopt ;)
Velp gaat inderdaad dicht. En daar zit de apotheek waar je naar toe moet, ook als je van de SEH in Arnhem afkomt.
Ik ben benieuwd of ze dan zo slim zijn om de apotheek bij het ziekenhuis zelf open te gooien.