Zelf heb ik in mijn jeugd ook heel veel meegemaakt. Dit heeft er bij mij destijds behoorlijk ingehakt en mijn energie begon langzaamaan steeds meer te verdwijnen.
Totdat het op een punt kwam, dat ik ook geen huishoudelijke taken meer kon doen en mensen mij lui noemden.
Daarnaast weigerde ik ook om naar school te gaan. Het lukte mij gewoon echt niet om uit bed te komen en het de hele dag vol te moeten houden. Slapen was nog maar het enige wat ik kon.
De leerplichtambtenaar accepteerde niet dat ik niet naar school ging, ik was ook nog maar 12 jaar. Daarom kwam zij bij mij thuis en sleurde mij mijn bed uit en heeft mij in de klas gedropt.
Het was vreselijk, voor mij en ook voor mijn ouders. Ik was altijd een hele goede leerling, maar ik was echt niet meer in staat om naar school te gaan.
Omdat niemand dit begreep, werd ik (onbewust) overvraagd en ben ik ingestort. Ik kwam op 12 jarige leeftijd met een burn-out thuis te zitten, zonder ook nog maar iets te kunnen. Alleen nog maar slapen en tv kijken.
Het heeft mij ontzettend veel pijn gedaan dat mensen mij lui noemden en mij toch dwongen om door te moeten gaan. Ik kon het echt niet.
Mij heeft het dus heel erg geholpen om gewoon begrip te krijgen.
Ik wil niet zeggen dat je zoon ook een burn-out heeft, maar het komt voor mij wel herkenbaar over. Nergens meer energie voor hebben, geen school meer aankunnen, geen huishoudelijke taken, niet naar de psych etc.
Ik weet niet hoe lang hij hier al last van heeft, maar anders zou ik even alle verwachtingen wegnemen. Hem even laten uitrusten en alles laten verwerken op zijn eigen manier, waar hij zich prettig bij voelt. Desnoods een tussenjaar laten nemen.
Als hij zich graag terug trekt om te gamen, dan kan het ook zo zijn dat het gamen een uitlaatklep voor hem is.
Ik ben zelf geen psysch, dus misschien geef ik wel hele verkeerde adviezen. Maar dit heeft mij destijds wel geholpen.
Heel veel sterkte TS! Het is als ouder niet niks.