Anoniem schreef:Damned schreef:Anorexia is toch meer een state of mind dan puur kijken naar gewicht? Iemand met ondergewicht heeft niet altijd anorexia....
...En de meeste meiden met Anorexia vallen niet af door de sporten, maar door gewoon niet te eten of iets dergelijks...
Hieronder de criteria van anorexia:
Citaat:A. Het beperken van de energie-inname ten opzichte van de energiebehoefte, resulterend in een significant te laag lichaamsgewicht voor de leeftijd, de sekse. de groeicurve en de lichamelijke gezondheid. Een significant te laag gewicht wordt gedefinieerd als een gewicht dat lager is dan het minimale normale gewicht of, bij kinderen en adolescenten, een lager gewicht dan wat minimaal wordt verwacht.
B. Een intense vrees om aan te komen of dik te worden, of persisterend gedrag dat gewichtstoename verhindert, zelfs al heeft betrokkene een significant te laag gewicht.
C. Een stoornis in de manier waarop de betrokkene zijn of haar lichaamsgewicht of lichaamsvorm ervaart, een onevenredig grote invloed van het lichaamsgewicht of lichaamsvorm op het oordeel over zichzelf of persisteren om het niet onderkennen van de ernst van het actuele lage lichaamsgewicht.
Subtypes DSM-5
- Restrictieve type
Gedurende de afgelopen drie maanden is de betrokkene niet gedurende recidiverende episoden bezig geweest met eetbuien of purgeergedrag (zelf opgewekt braken of misbruik van laxantia, diuretica of klysma's). Dit subype is beperkt tot klinische beelden waarbij het gewichtsverlies voornamelijk tot stand komt door dieet houden, vasten en/of overmatige lichaamsbeweging.
- Eetbuien / purgerend type
Gedurende de afgelopen drie maanden is de betrokkene gedurende recidiverende episoden bezig geweest met eetbuien of purgeergedrag (zelf opgewekt braken of misbruik van laxantia, diuretica of klysma's).
Dus het is een combinatie van ondergewicht en de psychiatrische componenten van angst en lichaamsbeleving. Hierbij staat dus ook dat het kan komen door overmatige lichaamsbeweging. Als iemand namelijk dagelijks 1400 kcal eet, dan is dat weinig, maar hoeft dit niet perse op te vallen. Maar als diegene daarmee dagelijks 10 km mee gaat hardlopen kan kom je uiteindelijk toch echt op ondergewicht uit.
En ook ik vind het inderdaad jammer dat de term fitgirl zo'n negatieve lading heeft gekregen. Dit hoort het naar mijn idee niet te hebben door die paar mensen die ongezond bezig zijn. Ik denk zelf dat hier mogelijk ook een component in zit van jaloezie. Dat anderen eigenlijk er ook wel zo uit zouden willen zien, maar niet de dingen daarvoor op willen geven oid (misschien klinkt dit ene beetje cru, maar zo bedoel ik het niet).