Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:02

Anoniem schreef:
Damned schreef:
Anorexia is toch meer een state of mind dan puur kijken naar gewicht? Iemand met ondergewicht heeft niet altijd anorexia....

...En de meeste meiden met Anorexia vallen niet af door de sporten, maar door gewoon niet te eten of iets dergelijks...

Hieronder de criteria van anorexia:

Citaat:
A. Het beperken van de energie-inname ten opzichte van de energiebehoefte, resulterend in een significant te laag lichaamsgewicht voor de leeftijd, de sekse. de groeicurve en de lichamelijke gezondheid. Een significant te laag gewicht wordt gedefinieerd als een gewicht dat lager is dan het minimale normale gewicht of, bij kinderen en adolescenten, een lager gewicht dan wat minimaal wordt verwacht.
B. Een intense vrees om aan te komen of dik te worden, of persisterend gedrag dat gewichtstoename verhindert, zelfs al heeft betrokkene een significant te laag gewicht.
C. Een stoornis in de manier waarop de betrokkene zijn of haar lichaamsgewicht of lichaamsvorm ervaart, een onevenredig grote invloed van het lichaamsgewicht of lichaamsvorm op het oordeel over zichzelf of persisteren om het niet onderkennen van de ernst van het actuele lage lichaamsgewicht.

Subtypes DSM-5
- Restrictieve type
Gedurende de afgelopen drie maanden is de betrokkene niet gedurende recidiverende episoden bezig geweest met eetbuien of purgeergedrag (zelf opgewekt braken of misbruik van laxantia, diuretica of klysma's). Dit subype is beperkt tot klinische beelden waarbij het gewichtsverlies voornamelijk tot stand komt door dieet houden, vasten en/of overmatige lichaamsbeweging.
- Eetbuien / purgerend type
Gedurende de afgelopen drie maanden is de betrokkene gedurende recidiverende episoden bezig geweest met eetbuien of purgeergedrag (zelf opgewekt braken of misbruik van laxantia, diuretica of klysma's).

Dus het is een combinatie van ondergewicht en de psychiatrische componenten van angst en lichaamsbeleving. Hierbij staat dus ook dat het kan komen door overmatige lichaamsbeweging. Als iemand namelijk dagelijks 1400 kcal eet, dan is dat weinig, maar hoeft dit niet perse op te vallen. Maar als diegene daarmee dagelijks 10 km mee gaat hardlopen kan kom je uiteindelijk toch echt op ondergewicht uit.

En ook ik vind het inderdaad jammer dat de term fitgirl zo'n negatieve lading heeft gekregen. Dit hoort het naar mijn idee niet te hebben door die paar mensen die ongezond bezig zijn. Ik denk zelf dat hier mogelijk ook een component in zit van jaloezie. Dat anderen eigenlijk er ook wel zo uit zouden willen zien, maar niet de dingen daarvoor op willen geven oid (misschien klinkt dit ene beetje cru, maar zo bedoel ik het niet).

Ayasha
Blogger

Re: Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:12

ik vroeg me al af hoe lang het zou duren eer er anorexia geroepen zou worden in dit topic. :\ Triestig. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:14

Dat ja, er kan geen topic over voeding of sport geopend worden of de anorexia brigade komt weer aanzeilen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:15

Ayasha schreef:
ik vroeg me al af hoe lang het zou duren eer er anorexia geroepen zou worden in dit topic. :\ Triestig. :)

Ik vind deze opmerking triestig. Zoals ik aangaf:

Citaat:
Ik wil hier ook niet gaan beweren dat iemand die fit girl is anorexia is, mijn stelling was eerder van: van iemand met anorexia nervosa zijn we het allemaal eens dat dat niet gezond is, en dat zie je ook aan die mensen, vaak graatmager. Waarom zouden we dan zeggen dat het een verademing is dat die fit-types een zo laag mogelijk vetgehalte nastreven wel ok is?

Citaat:
Ja ik ben inderdaad op de doorslaan types bezig :) want net zoals modellen heb je er daar ook bij die wel gezond bezig zijn. Maar zoals jij, dat kan ik alleen maar toejuichen natuurlijk ;)! En daarover wou ik natuurlijk mijn discussie niet opdringen.

Maar naar mijn idee kan zo'n 'foute' fitgirl gewoon net eenzelfde slecht rolmodel zijn als een 'fout' model

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:22

Het gaat hier niet om mensen die door slaan naar anorexia, die hebben gewoon anorexia. Het gaat hier over fit girl types. De gezonde dus. Dus dan is je opmerking gewoon off topic. :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:27

Ayasha schreef:
Het gaat hier niet om mensen die door slaan naar anorexia, die hebben gewoon anorexia. Het gaat hier over fit girl types. De gezonde dus. Dus dan is je opmerking gewoon off topic. :)

Mijn opmerking is helemaal niet offtopic :) ik had het over de 'doorslaan' fitgirl types.

Ik ben helemaal voor de mensen die het op een gezonde manier doen. Ik vind dat gewoon de types die 'niet verantwoorde posts' plaatsen en andere aanzetten tot een geen gezonde manier ondirect daardoor een slecht rolmodel.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:12

Ayasha schreef:

Ik ben het niet eens met je stelling dat elke fitgirl gezond is. Ik zeg dus ook niet dat ze anorexia ontwikkelen, want vaak is het gewicht van deze fitgirls wel nog normaal en is het puur hun vetpercentage of hun manier van omgaan met eten die mogelijk verstoord is. Hier hebben ze dus een mooie nieuwe term voor bedacht: Orthorexia.

Citaat:
Orthorexia is een niet officeel erkende eetstoornis, waarbij er een ziekelijke fixatie is op gezond eten. Mensen met orthorexia willen uitsluitend het allergezondste eten. Aan de kwaliteit van het eten meten zij hun kwaliteit van leven af.

Vaak vermijden orthorexia-patiënten allerlei voedingsmiddelen, omdat ze denken dat die niet gezond zijn. Het eenzijdige voedingspatroon dat zo ontstaat leidt tot ondergewicht en ondervoeding door een tekort aan essentiële voedingsstoffen zoals essentiële vetzuren, eiwitten, vitamines en mineralen.

Bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... rexia.aspx

Ik heb daar laatst ook een documentaire over gezien, dat was een meisje die letterlijk alles uittelde (bijvoorbeeld elke dag 7 ongezouten amandelen) en elke dag zich aan hetzelfde schema hield uit angst fouten te maken en iets verkeerd te eten. Dit soort obsessies zijn wel degelijk ongezond, maar gelukkig is dat vaak maar een kleine groep die hierin beland.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:22

Zijn dit echt alweer 5 pagina's gezeur over wat anderen doen? Hou het toch eens bij jezelf joh. Wat interesseert mij het nou wat voor foto's en filmpjes iemand van zichzelf online zet :')

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:31

*neemt nog een slagroomsoesje*
Bewondering voor mensen die zich zo kunnen focussen op hun gezondheid door middel van voeding en sporten. Dat zij dit willen delen via SM moeten ze zelf weten, ik zie het niet (of nauwelijks) en kende eigenlijk deze hype nog niet.

Zou zelf ook graag fanatiek roer om willen gooien, maar iets met gezin, baan, huishouden, paarden etc. Het is dan ook echt een kwestie van prioriteiten verleggen.
Dus ik neem nog een slagroomsoesje en trek morgen naar werk wel weer een corrigerend hemd aan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:51

Leonoor schreef:
*neemt nog een slagroomsoesje*

-

Dus ik neem nog een slagroomsoesje en trek morgen naar werk wel weer een corrigerend hemd aan :+

_/-\o_ _/-\o_ _O-

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:31

MarlindeRooz schreef:
Het worden er steeds meer! :')

Maar heb er geen probleem mee, beter dat dan dik zijn. :)
Ik zou vooral bang zijn dat ik geen kont en borsten meer over houd...

Nou van 5kg teveel krijg je niks.
Van 5kg te weinig is vrij ernstig. Vrouwen kunnen bv onvruchtbaar raken. Je hebt buikvet nodig om gezond te blijven.

Ik ben alles behalve dik, maar geen fitgirl type.

Ik maak me er ook wel zorgen om zoals meer hier doen. Het slaat door. Vrouwen worden te mager bv. Te veel sporten is net zo slecht als dik zijn of niet sporten..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:14

Sannens schreef:
The_Cat schreef:
Waarom vind je dit een verademing? Het is al eerder gemeld hier in het topic dat te weinig vet echt niet gezond is. De statistieken tonen aan dat een vrouw haar percentage mag liggen tussen de 20 en 25 % voor een jongere leeftijdscategorie. Algemeen wordt aangenomen dat een vrouw tot 33% mag hebben. Om die spieren te zien moet je dus te laag zitten. Waar trek je dan de grens met anorexia?

niet aanvallend bedoeld hoor!

Officieel is de grens met anorexia echt heel strak. Je noemt het anorexia als iemand duidelijk ondergewicht heeft in BMI en anders niet. Ondanks dat zijn er erg veel overeenkomsten tussen anorexia en orthorexia (dit wordt het genoemd als de gezonde levensstijl omslaat naar de obsessie en dus ongezonde kant).
Wel denk ik dat deze manier van omgang met sporten en voeding beter is dan de vroegere modellen 'hype', waarbij uithongeren en dus het zichtbaar zijn van de botten de schoonheidsstandaard was. Dus mogelijk dat antje_vip dat op die manier bedoelt.

Idd zowel de magere niet-eters als "ik ben te dik en ben er trots op/kan er niks aan doen" vind ik vreselijk. Ik vind niet dat gespierde fitnessers anorexia hebben omdat zij juist een heel goed eetpatroon moeten hebben. Voor mij valt het in elk geval onder gezond eten en sporten valt voor mij ook onder gezond, mits goed uitgevoerd natuurlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:26

AbbyBlues schreef:
[
Dagelijks 6 eieren. .

Jeetje, ik lust best een eitje, maar 6 per dag... (en de rest) moet er niet aan denken... %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:43

Ik moet ook wel zeggen, ik let op wat ik eet maar ben geen calorieën, eiwitten enz aan het tellen. Daar heb ik helemaal geen tijd voor :')
En doe het ook niet omdat ik niet echt af wil vallen of aan het diëten ben, ik sport omdat ik het erg leuk vind en een gevalletje "sweating out the stress" :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:47

Leven en laten leven, ik plaats doodleuk mijn ijsjes op FB (Ben ijsfanaat :Y) gisteren de pistache van de AH, vandaag witte chocolade magnums met pistache nootjes erin gevonden dus ook 8-) {:} ) dus als iemand ander juist zijn gezonde eten en lijf wil laten zien, prima! (ik zou mijn ijsjes missen :+ en ben bovendien te oud om half bloot op FB of instagram te staan).

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 00:09

Wat een gezeik... ongelooflijk. Leven en laten leven. Fitgirls, keep up the good work.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:59

Sorry hoor voor mijn reactie gister.

Ik vind alleen dat de fitgirls juist de meiden zijn aan wie we een voorbeeld kunnen nemen. Ze zijn juist niet anorectisch of eetgestoord (uitzonderingen daargelaten) en hun focus ligt op gezonde voeding en 'being fit' niet 'skinny'. Ze eten gezond en eiwitrijk en posten ter motivatie voor zichzelf en anderen hun vooruit gang en eventueel mooie maaltijden of shakes.

Ik laat me altijd wel inspireren door deze mensen.

Helaas niet genoeg want ik ben nog steeds een paar kilo te zwaar :')

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:02

Phoya schreef:
Sorry hoor voor mijn reactie gister.

Ik vind alleen dat de fitgirls juist de meiden zijn aan wie we een voorbeeld kunnen nemen. Ze zijn juist niet anorectisch of eetgestoord (uitzonderingen daargelaten) en hun focus ligt op gezonde voeding en 'being fit' niet 'skinny'. Ze eten gezond en eiwitrijk en posten ter motivatie voor zichzelf en anderen hun vooruit gang en eventueel mooie maaltijden of shakes.

Ik laat me altijd wel inspireren door deze mensen.

Helaas niet genoeg want ik ben nog steeds een paar kilo te zwaar :')

Das waar, de juiste zijn echt een inspiratie. Overlaatst nog op instagram een account zitten bekijken van een meisje die geloof ik een 50tig kilo afgevallen was. Hoe ze nu leefde en deed, dat was echt prachtig. Vooral als je dan keek vanwaar ze kwam, het is niet simpel om zo van de ene dag op de andere zo'n ommekeer te maken!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:06

Maar zo eiwitrijk eten is ook niet goed voor je lichaam. (Bv voor je nieren, dat merk je nu niet. Over 40 jaar wel, en daar gaan mijn donornieren dan wellicht naar toe. Zonde).
En zoveel sporten is ook niet enkel gezond om daarop zo gefocust te zijn. Sport gaat dan voor alles. Uiteten is bv lastig met vriendinnen want dan komt het schema in de war.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:18

Vind je dat niet een beetje vergezocht? Dat je donor nieren wellicht naar de fitgirls gaan?

Iedereen die een nier nodig heeft heeft een reden. Ik ben ook donor en mij maakt het niet uit wie zijn leven ik er mee red. Een leven is een leven.

Zijn ook zat mensen die juist niet gezond en veel te zout eten en daardoor hun nieren verknallen. Je donornier kan ook naar hen gaan.

Uiteindelijk weet je het niet, naar wie je nier gaat en wat de oorzaak van de transplantatie is.

Een fitgirl eet genoeg eiwitten. Niet teveel, want zij beseft zich ook wel dat dat niet goed is.
Heb je het over bodybuilders die echt 8 x de hoeveelheid eiwitten eten dan een mens binnen mag krijgen snap ik dat je er een probleem van maakt. En het zonde vind van zijn nieren.

Maar een fitgirl die na een work out van 2 uur een shake neemt met een reep, en 's avonds 200 gram kip, verkloot haar nieren niet hoor.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:24

Ik las laatst een blog geschreven door een ex-fitgirl waarvan ik de inhoud erg interessant vond. Hoe gezond zijn deze fitgirls? Hoe gezond is je relatie met eten als je niet gewoon mee kan doen met een bbq, hight tea of een gezellig avondje? Hoe gezond is het dat je dan je eigen eten meeneemt en niet altijd lekker met de rest mee kan doen? Het is best krom dat er zoiets bestaat uit clean eating.... behoorlijk eetgestoord om voedingsmiddelen als verboden te bestempelen. Citaat uit de blog:

Wat deze mensen echter niet laten zien is de bullshit die ze uitkramen. Dat ze niet leven op een blaadje sla of een hapje rijst. Maar dat ze na hun gemaakte foto de sla in de vuilnisbak gooien om vervolgens hun giechel vol te duwen met friet, koeken, een bak ijs en 3 repen chocolade. Omdat ook zij eetbuien hebben. Omdat ook zij niet perfect zijn en omdat ook hun leven gaat met ups en downs. Ze laten niet zien dat ook zij soms wel eens geen motivatie hebben om te trainen, op de bank hangen in hun pyama en de hele dag amper een stap verzetten.

Peraoonlijk lijkt het mij een schijnwereld...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:25

suikermeisje schreef:
Maar zo eiwitrijk eten is ook niet goed voor je lichaam. (Bv voor je nieren, dat merk je nu niet. Over 40 jaar wel, en daar gaan mijn donornieren dan wellicht naar toe. Zonde).
En zoveel sporten is ook niet enkel gezond om daarop zo gefocust te zijn. Sport gaat dan voor alles. Uiteten is bv lastig met vriendinnen want dan komt het schema in de war.

Wow ik vind dit bericht zelf best wel heel laag.. daar gaat wellicht jouw donornieren naar toe? Dus jij hebt er meer recht op dan die meiden?

Wat maakt het uit dat ze erop gefocust zijn en niet mee uit eten willen? (Wat in mijn ervaring ook niet klopt, goed eetschema bouwt juist dagen in dat je mee uit eten kan en totaal niet hoeft op te letten wat je eet). Zat mensen verklaren paarden mensen ook voor gek dat hun paard voor alles gaat.

Het is een vrijwillige keuze, waar die meiden zich gelukkiger in voelen. En vooral dat "gelukkig in zijn" zou het belangrijkste moeten zijn. En ook verschil zijn tussen obsessief en "een echte" fitgirl

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:27

Het was niet zo serieus als jij het nu neemt. Maar dat maakt niet uit.

Met normale voeding dus zonder extra eiwit krijgen we al teveel binnen. Dus ja, zo'n extra reep is nou niet direct gezond voor je.

En daarnaast. Je lichaam heeft vet nodig om gezond te blijven. Maar vet lijkt het meest verschrikkelijke bij sommige mensen.

BrechtCarlos schreef:
Ik las laatst een blog geschreven door een ex-fitgirl waarvan ik de inhoud erg interessant vond. Hoe gezond zijn deze fitgirls? Hoe gezond is je relatie met eten als je niet gewoon mee kan doen met een bbq, hight tea of een gezellig avondje? Hoe gezond is het dat je dan je eigen eten meeneemt en niet altijd lekker met de rest mee kan doen? Het is best krom dat er zoiets bestaat uit clean eating.... behoorlijk eetgestoord om voedingsmiddelen als verboden te bestempelen. Citaat uit de blog:

Wat deze mensen echter niet laten zien is de bullshit die ze uitkramen. Dat ze niet leven op een blaadje sla of een hapje rijst. Maar dat ze na hun gemaakte foto de sla in de vuilnisbak gooien om vervolgens hun giechel vol te duwen met friet, koeken, een bak ijs en 3 repen chocolade. Omdat ook zij eetbuien hebben. Omdat ook zij niet perfect zijn en omdat ook hun leven gaat met ups en downs. Ze laten niet zien dat ook zij soms wel eens geen motivatie hebben om te trainen, op de bank hangen in hun pyama en de hele dag amper een stap verzetten.

Peraoonlijk lijkt het mij een schijnwereld...

Interessant idd. Maar wel anderen voorhouden dat je niet mee gaat uiteten vanwege het schema bv. Mij trekt het helemaal niet dat soort personen. Ze zijn obsessief op hun voedsel en dat is een slecht teken vind ik.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:29

Mensen onderschatten wat een goed eetpatroon echt is. En dat zijn niet alleen de eiwitten om spieren te krijgen.

En ik ben ook gek door alles over te hebben voor m'n paarden. Misschien hebben ze een eigen forum waar ze zoiets neerzetten over paardenmeiden. Ga je gang. Kan me echt geen moer schelen hoor. Waarom zou dat een reden moeten zijn dat we hier niet over fitgirls mogen praten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:40

Het probleem is dat het niet perse gezond is.

Om even terug te komen: Ik zie geregeld meiden die zich 6 weken helemaal droog trainen, geen grammetje extra eten en na zo'n show ineens volledig volvreten met alles aan donuts, sushi, pizza, snoep, you name it. Dat lijkt mij echt niet okee en in dat opzicht is het ook niet een 'gezonde' manier van leven. Als je het dan ook constant koud hebt en alleen maar in de sportschool staat (5/7 dagen per week) .. Ik weet 't niet. Klinkt niet okee.