Afbouwen antidepressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Afbouwen antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:20

Hoi, hier weer een update. Het gaat goed, ik ben nu aan het stabiliseren met de medicatie, en blijf net zo lang op deze dosis(14 mg) zitten totdat de lichamelijk klachten weg zijn. Inmiddels is dat gelukkig zo, enige waar ik nog last van heb is mn buik.

Ik ben 1 mei ook weer naar mn psychiater geweest. Voor het vertrouwen even mn vriend meegenomen, maar het was eigenlijk wel een fijn gesprek. Hij luisterde goed en het voelde ook wel goed.
Komend weekend ga ik naar Barcelona, ik heb met hem afgesproken om na Barcelona verder te gaan met afbouwen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:29

ikkedus schreef:
Een psychiater is toch vaak meer medicijn- dan mensgericht. Kort in de tijd en erg resoluut.
Ik heb nu steeds psychiaters die net vd opleiding komen en die luisteren nog meer naar het verhaal achter de mens-met-pil. En waar nodig krijgen ze advies van de oudere psychiaters. Dat communiceert voor mij tot nu toe fijn.
Ik heb het andere slag ook genoeg gezien.

Die ervaring heb ik gelukkig totaal niet, zowel niet met jonge als oudere psychiaters.
Medicatie wanneer het nodig is, maar ter ondersteuning en niet als oplossing (want dat is het uiteraard niet).
Ik heb eerder het gevoel dat ze het niet graag voorschrijven. In sommige gevallen moest ik er echt om vragen.

Joolien, fijn dat het wat beter gaat!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 17:13

Top Jolien! Even een break is je wel gegund.
Veel plezier in Barcelona!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:48

Veel plezier in Barcelona Joolien :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:08

Veel plezier Joolien. Ik hoop dat je ervan kunt genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:26

Barcelona was leuk, ik heb echt genoten.
Dinsdag ben ik meteen doorgegaan met het afbouwen en sinds vanmiddag heb ik daar ineens veel last van. Ik zat op 14 mg, dinsdag ben ik naar 12 mg gegaan, woensdag 14, gisteren 12 en vandaag 14. Maar ik voel me toch katsberoerd, misselijk, hoofdpijn, onwijs duf, een buik die op zn kop staat. Maar ook weer hartstikke labiel, en daar baal ik nog wel het meeste van -O- Had niet verwacht dat ik nu nog steeds zoveel last zou hebben van t afbouwen, klotetroep is t ook :(

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:33

Misschien kan je nog kleiner afbouwen? Dagelijks 13 mgram ipv afwisselen, of zelfs 13.5? Gewoon je tijd nemen hoor.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:39

Ik kwam er maandag bij de psychiater achter dat er ineens taperingstrips zijn voor mijn AD(2 maanden terug nog niet), daarbij ga je in principe in een maand naar de gewenste dosis in ministapjes en op aanvraag kunnen ze vanalles maken voor je.
Misschien de moeite om nog eens naar te kijken?

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:20

Taperingstrip is zeker aan te raden! Dit bestaat echter al een aantal jaar maar is nog niet zo bekend. Ik heb op die manier klachtenvrij afgebouwd van Paroxetine.

Je bouwt per dag met bijvoorbeeld 0,1 of 0,2 mg. af in plaats van de reguliere 1 of 5 mg. per dag. Die stappen zijn veel te groot en de ontwenningsverschijnselen kunnen heel erg naar en gevaarlijk zijn.

Ik heb je ook al een pb gestuurd maar misschien hebben anderen die dit topic lezen er ook wat aan dus vandaar dat ik hier ook nog even reageer.

Je kunt contact opnemen met de Regenboogapotheek bijvoorbeeld. https://www.regenboogapotheek.nl/afbouw ... -tapering/

Kans is groot dat je de strip zelf moet betalen want zorgverzekeraars vergoeden dit meestal niet (was voor mij 5 jaar geleden ongeveer 64 euro voor een strip van 1 maand).

Hier ook nog een interessant artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/29/an ... 1-a1556467

Heel veel sterkte gewenst!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:10

Ja ik ga daar maandag meteen achteraan. Vind het waardeloos dat ik me weer zo beroerd voel, ondanks dat ik maar heel minimaal ben afgebouwd. Ben vandaag alweer zo misselijk, mn buik is weer echt van slag. Soort van buikgriep zeg maar.
Maakt me niet uit dat ik meot bijbetalen, dat heb ik er wel voor over.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:37

Jouw ad ken ik persoonlijk niet. Maar ik ben net afgebouwd met een andere ad. Hier heb ik zo'n 4 maanden over gedaan, met kleine stapjes en veel tijd ertussen.
Maar na mijn laatste bevalling moest ik veel sneller afbouwen, omdat ik een medicijn vergiftiging had opgelopen en mijn lever waardes waren erg slecht. Nou, dat was echt verschrikkelijk, hoe beroerd ik daarvan ben geweest.

Ik wil je veel sterkte wensen met het afbouwen, want het is niet makkelijk als je er zo'n last van hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:53

Zucht, hier word ik zo simpel van he. Toen ik de eerste keer bij de psychiater kwam, had hij blijkbaar een oud dossier van mij gebruikt, waar nog oude gegevens op stonden, zoals mijn adres. Er stond toen geen apotheek bij, dus heeft hij een random apotheek in Almelo toegewezen. Toen ik mijn medicatie bij mn eigen apotheek wilde ophalen, was het er niet. Na veel gezoek, bleek dus dat het naar de andere apotheek was gestuurd. De eerstvolgende keer dat ik bij hem kwam, heb ik zowel tegen hem gezegd dat ie t naar mijn eigen apo moet sturen, en heb ik nogmaals aan de balie mijn goede gegevens doorgegeven. Woensdag weer mijn medicatie aangevraagd, wilde ik het net ophalen bij mijn eigen apo, was het er weer niet! Dus ik weer naar de andere gebeld en ja hoor, daar hadden ze het recept binnen. Met veel mazzel trouwens, want die hadden het nog niet binnen maar zij zijn morgen open. En ik moest het voor het weekend hebben...
Ik vind het bloedirritant om niet van een arts op aan te kunnen, ook na meerdere keren wat te hebben aangegeven! grom!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:32

Joolien heb je zo wel vertrouwen in deze persoon?

Hij komt op mij over als: "uurtje factuurtje en verder geen gezeik".

Sorry :o

Hoe gaat het verder met je? Afgezien van dit gedoe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:38

Rocamor schreef:
Joolien heb je zo wel vertrouwen in deze persoon?

Hij komt op mij over als: "uurtje factuurtje en verder geen gezeik".

Sorry :o

Hoe gaat het verder met je? Afgezien van dit gedoe?

Nou na het laatste gesprek was het vertrouwen iets terug, maar nu is t weer weg. Ik heb gewoon niets aan een hulpverlener waar ik niet van op aan kan. -O- Ik heb maandag weer een gesprek, dan laat ik het hem dat ook weten hoor.

Verder gaat het vandaag voor het eerst weer wat beter. Afgelopen dagen was ik heel slecht, omdat ik weer wat nieuws heb ontdekt in mijn verleden. Dus dat was heel heftig. Gelukkig gaat het met de afbouw verder wel goed, ik ben deze week met 1 mg afgebouwd en heb daar vrijwel geen last van gehad. dus dat is fijn.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 17:03

Sterkte Joolien. Wellicht dat je baat hebt bij meer fysiek bewegen, gezond eten, en meer buiten komen in de zon. En natuurlijk ook afscheid nemen van eventuele situaties waar je wakker van ligt.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 18:03

Eens met Horsa. Maar sommige dingen moet je doorheen voor je het los kan laten. Verwerken zegmaar. Stil staan bij wat het met je doet, wat je er bij voelt en hoe het je beïnvloed.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:55

-
Laatst bijgewerkt door Horsa op 26-05-17 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:57

Horsa schreef:
Phoya schreef:
Eens met Horsa. Maar sommige dingen moet je doorheen voor je het los kan laten. Verwerken zegmaar. Stil staan bij wat het met je doet, wat je er bij voelt en hoe het je beïnvloed.
.

100% met je eens. Ik snap dat heel goed. Ik kon het zelf merken aan mijn (gebrek aan) slaap en mijn (hoge) bloeddruk. En de hoge hartslag. De dag dat ik mijn besluit nam, was mijn oogwit rood van de tranen, maar mijn slaap kwam weer terug. Over die beslissing zijn drie maanden gegaan. Ik heb nu een week later nog enkele momenten van terug denken maar ik weet dat ik de juiste beslissing heb genomen. Op naar een nieuwe bestemming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:31

Ongelooflijk, de psychiater blundert wederom...
Ik heb 1 mei om een doorverwijzing gevraagd naar psytrec. 11 mei krijg ik een cc dat ie een verwijzing heeft gestuurd. Blijkt dus dat die verwijzing niet klopte dus dezelfde dag heeft psytrec contact met hem opgenomen met wat hij nog moest doorgeven. Heeft hij gezegd dat hij het voor 16 mei zou doorsturen.
Inmiddels zijn we 1,5e maand verder, en heeft psytrec dus nog steeds niet de juiste gegevens binnen. Ze hebben meermaals contact met hem opgenomen, maar zonder enig succes. Terwijl ze hem in het begin precies hebben verteld wat hij moest opsturen.
Echt, hoe kan een dokter zo laks zijn? Hoe moeilijk is het om even een mailtje te sturen met de juiste info? Ik ben echt woest, flabbergasted en vol ongeloof. Ik gaf hem het voordeel van de twijfel... Had ik dat nou maar niet gedaan.
Stel he, dat ik zo labiel was en suïcidaal, dan had dat toch levensgevaarlijk geweest? Iemand zonder enige notie zo lang laten wachten?

Ik vecht zo hard voor herstel, maar weer werkt hij me tegen. Vuile hond.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:39

Ai...

Heel moeilijk, afhankelijk zijn van een hulpverlener die je tegenwerkt.
Hoe hij nu handelt verdient inderdaad geen schoonheidsprijs.
Als hij je zo boos maakt en inadequaat te werk gaat zou ik kijken of het mogelijk is een andere psychiater te krijgen.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:40

Misschien een goed idee om contact op te nemen met de patiënt vertrouwens persoon en samen met hem/haar een mail opstellen richting hem.

Heb zelf ook veel gedoe omtrent behandeling (wacht al 2 jaar op behandeling) gehad. Het liep echt de spuigaten uit en toen als laatste hoop samen met de pvp een mail opgezet en verstuurd naar mn psychiater. Sindsdien mag ik ein-de-lijk enige vorm van therapie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:00

Ik heb je posts gelezen..
Ik vind je afbouwschema wel heel snel hoor!
Laat je niet gek maken en volg je gevoel.
Tipje om mogelijk te overleggen: 5htp.
Mijn vader en ik reageren erg slecht op veel medicatie zo ook antidepressiva.
In het verleden omdat men dacht dat ik niks mankeerde het geslikt maar de oorzaak bleek bij mij bij ziekte te liggen.
Maar ik stond ook stijf van de bijwerkingen, en zowel ik als mijn vader hebben besy wat soorten gehad, tot ik er klaar mee was want het hielp geen fiets.
De bijwerkingen waren erger als de klacht zelf.
Nu had paps wel iets nodig, en na veel orthomoleculaire middelen testen reageert hij goed op 5 htp zonder bijwerkingen of niks.
Zelf ben ik goed, alleen vooral erg overgevoelig voor prikkels (oorzaak bekend) waardoor ik sneller in een dip schiet, en 5 htp werkt hier super.
Ook als ik écht uitgeput ben of er wat heftigs gebeurt geeft 50, in hele extreme gevallen 100 mg mij genoeg steun.
En ik kan op die momenten echt constant met een hartslag van 300 zitten en last krijgen van paniek, puur omdat ik zo vreselijk moe ben en een bacteriële infectie heb.

Ben je trouwens wel eens bij een endicrinoloog geweest?
Bij hypofyse aandoeningen kan je ook zulke psychische klachten krijgen.
Zelf voor ik ziek werd nooit last gehad van depressies of angst, en ik vermoed sterk dat mijn hypofyse beschadigd is door de Lyme.
Dat sloeg onwijs op mijn hoofd, en inderdaad ik heb veel baat bij het aanvullen van bepaalde stoffen die je hypofyse regelen.
Daar ben ik emotioneel ook weer een stuk nuchterder van geworden, in mijn geval heb ik tekort aan groeihormonen en mijn schildklier is niet goed.
Verder heb ik hormonaal wat dingen, ik moet bijvoorbeeld progesteron extra nemen anders krijg ik mega pms met bijbehorende jankbuien. :+
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar google eens op de hypofyse stichting en lees eens wat het kan veroorzaken.
Wie weet herken je het niet hoor, maar mij is nooit wat gezegd over een hypofyse toen en dat had ik graag willen weten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:46

Te vroeg gegild, het lag blijkbaar niet aan de psychiater. Hij wist van niks. Ik had namelijk een mail op hoge poten gestuurd en hij belde me direct op. Hij heeft contact opgenomen met psytrec en waar de fout nou lag was eigenlijk niet helemaal duidelijk. Hij heeft ook aangedrongen op een spoedsituatie dus dat was wel fijn.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:12

Nou Joolien, ondanks zijn / het gepruts, neem je wel actie en sta je voor jezelf. Dat heb je al geleerd afgelopen tijd en daar mag je trots op zijn.

En mocht het niet zijn fout zijn, een gemeend sorry kan altijd ook nog.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:27

Joolien schreef:
Ongelooflijk, de psychiater blundert wederom...
Ik heb 1 mei om een doorverwijzing gevraagd naar psytrec. 11 mei krijg ik een cc dat ie een verwijzing heeft gestuurd. Blijkt dus dat die verwijzing niet klopte dus dezelfde dag heeft psytrec contact met hem opgenomen met wat hij nog moest doorgeven. Heeft hij gezegd dat hij het voor 16 mei zou doorsturen.
Inmiddels zijn we 1,5e maand verder, en heeft psytrec dus nog steeds niet de juiste gegevens binnen. Ze hebben meermaals contact met hem opgenomen, maar zonder enig succes. Terwijl ze hem in het begin precies hebben verteld wat hij moest opsturen.
Echt, hoe kan een dokter zo laks zijn? Hoe moeilijk is het om even een mailtje te sturen met de juiste info? Ik ben echt woest, flabbergasted en vol ongeloof. Ik gaf hem het voordeel van de twijfel... Had ik dat nou maar niet gedaan.
Stel he, dat ik zo labiel was en suïcidaal, dan had dat toch levensgevaarlijk geweest? Iemand zonder enige notie zo lang laten wachten?

Ik vecht zo hard voor herstel, maar weer werkt hij me tegen. Vuile hond.

Kijk even of zijn naam op de zwarte lijst van artsen voorkomt. En vraag aan je huisarts voor een doorverwijzing naar een andere hulpverlener.