Zomertijd afschaffen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:22

Pluizebolpum schreef:
Ik heb nog even getwijfeld over een compromis, iets met een half uur, maar nee hoor, ik hou het op wintertijd aanhouden. Winterliefhebbers en mensen die slecht tegen de zomer kunnen hebben het al zwaar genoeg, gun ze dat uurtje.

Ik weet niet wat winterliefhebbers met de zomertijd te maken hebben maar dat werkt andersom net zo goed he. Ik heb het al zwaar genoeg in de winter....gun mij dat uurtje nou.

Denk dat iets is waar je moeilijk uit komt. Misschien zouden we naast wintertijd/zomertijd mensen ook moeten toestaan om meer naar hun eigen ritme te leven.

Dat ochtend mensen vroeger starten met het werk en eerder op de dag kunnen eindigen en de avondmensen andersom.

miccamaaike

Re: Zomertijd afschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:29

Mensen die slecht tegen de zomer kunnen... vraag me dan echt af hoe erg het voor die mensen is dat je tot lekker laat licht hebt.. dat zijn toch meestal de prettigste uurtjes van de dag als het goed warm is.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:33

Ik ben voor zomertijd. Kan niet wachten tot volgende week zodat ik na het werk weer een ritje kan maken.
's ochtends word ik bijna als vanzelf op tijd wakker omdat het fijn licht wordt. Zoooo blij dat er aan die donkere periode weer een einde komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:38

Van mij mag zomertijd wel blijven; ook in de winter.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:55

[/quote]

Wat fijn dat jij niet de hele zomer last van die omschakeling blijft houden, inclusief slecht slapen en elke ochtend verrot wakker worden. Kan me voorstellen dat je je dan niet kunt inleven in mensen die dat wél hebben.

Edit: geldt ook voor Amanda :D[/quote]
Ik kan me zoo niet voorstellen dat dit van een uurtje klok verzetten komt. Een gezond lichaam past zich in 1, max 2 weken aan. Als mijn lichaam maanden gek zou doen van een uurtje anders slapen zou ik naar de dokter gaan om hele andere dingen uit te sluiten. Want dat kan nooit gezond zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:14

Dat kan wel hoor. Ik heb er zelf weinig last van (een paar weken). Maar mijn dochter (met ADHD) die al heel veel last heeft met dag/nachtritme heeft er veel langer last van.
Ik opteer dus voor zomertijd en dan zo houden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:33

Ik merk het bij mijn kinderen ook meer hoor. Maar ach dat is echt maar even.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:34

NatasjavE schreef:
Misschien zouden we naast wintertijd/zomertijd mensen ook moeten toestaan om meer naar hun eigen ritme te leven.
Dat ochtend mensen vroeger starten met het werk en eerder op de dag kunnen eindigen en de avondmensen andersom.

Dit vind ik dan wel een tof idee :j . Ook omdat je gewoon mensen hebt die op verschillende tijden beter presteren. Flexibele werktijden zouden trouwens, theoretisch gezien, ook nog eens kunnen bijdragen aan het verminderen van files.

Zal het maar verder niet hebben over wintermensen versus zomermensen want dan word ik wel héél erg ongezellig.

Maarre...voor diegenen die zo graag vanwege dat ene extra uurtje in de zomer de zomertijd willen aanhouden...Hebben jullie er dan ook al eens bij stilgestaan dat dat inhoudt dat het in de winter dan zomaar tot 9 a 10 uur in de ochtend donker kan wezen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:42

Pluizebolpum schreef:
Maarre...voor diegenen die zo graag vanwege dat ene extra uurtje in de zomer de zomertijd willen aanhouden...Hebben jullie er dan ook al eens bij stilgestaan dat dat inhoudt dat het in de winter dan zomaar tot 9 a 10 uur in de ochtend donker kan wezen?

Jazeker. Maar dan ben ik aan het werk. Dan kan het mij niet zo veel schelen dat het dan donker is.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:43

Ja dat is ook niet echt ideaal he als t 's ochtends zo lang donker is. op zich is het systeem best handig..

en flexibel werken komt toch ook el steeds meer. Tenzij je werk hebt met echt bepaalde shifts, dan wordt het lastig. Maar ik kan zelf bepalen of ik om 7 uur of om 9 uur begin. Als ik m'n uren maar maak.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:58

Het is een ritme en mensen kunnen van het veranderen van ritme aardig van slag zijn

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:05

purny schreef:
Het is een ritme en mensen kunnen van het veranderen van ritme aardig van slag zijn

Ja, maar 7mnd van slag zijn omdat er in maart de klok een uur vooruit is gezet vind ik echt wat overdreven :o
Een maandenlange jetlag van een uur tijdverschil hoort niet, dan moet je je echt even na laten kijken bij een arts :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:07

Pluizebolpum schreef:
NatasjavE schreef:
Misschien zouden we naast wintertijd/zomertijd mensen ook moeten toestaan om meer naar hun eigen ritme te leven.

Dit vind ik dan wel een tof idee :j . Ook omdat je gewoon mensen hebt die op verschillende tijden beter presteren. Flexibele werktijden zouden trouwens, theoretisch gezien, ook nog eens kunnen bijdragen aan het verminderen van files.

Zal het maar verder niet hebben over wintermensen versus zomermensen want dan word ik wel héél erg ongezellig.

Dan slaap ik tog werk alleen maar avonddiensten dus ik zou het niet erg vinden

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:19

verootjoo schreef:
purny schreef:

Ja, maar 7mnd van slag zijn omdat er in maart de klok een uur vooruit is gezet vind ik echt wat overdreven :o
Een maandenlange jetlag van een uur tijdverschil hoort niet, dan moet je je echt even na laten kijken bij een arts :)

Nee mensen hebben een biologische klok en die veranderd niet omdat we zomertijd willen.

Nu zal dat bijvoorbeeld minder opvallen als je toch vrij laat in de ochtend op hoeft te staan.
Bijvoorbeeld 8 uur.
Maar voor de mensen die al om 5 of 6 uur op moeten, wat dan al tegen hun biologische klok is als ze avondmens zijn. Maar dat dan nog net trekken. Gaat nog een uur eerder helemaal tegen hun innerlijke klok in dat het inderdaad al die maanden problemen kan geven van net minder fit zijn dan met een uurtje meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:40

Maar dat uurtje minder is alleen in het weekend dat de klok verzet wordt... Daarna zitten er gewoon 24uur in een dag :?
Eerder en langer licht wordt het sowieso wel gezien onze ligging op planeet aarde...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:45

Afschaffeb die handel op wintertijd functuoneer ik goed zodra we naar zomertijd gaan loop ik weken met een soort jetlag gevoel en bovendien vind ik dat elke keer een uur verschuiven onzinnig en niet meer van deze tijd dus gewoon lekker zo laten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:47

callum schreef:
Afschaffeb die handel op wintertijd functuoneer ik goed zodra we naar zomertijd gaan loop ik weken met een soort jetlag gevoel en bovendien vind ik dat elke keer een uur verschuiven onzinnig en niet meer van deze tijd dus gewoon lekker zo laten

Ja en andere functioneren beter met zomertijd zoals ik zelf.

Jetlag? Het is maar 1 uurtje. Zelfde als ik nu naar Griekenland zou vliegen nou daar heb ik even last van niks mis mee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:16

verootjoo schreef:
Maar dat uurtje minder is alleen in het weekend dat de klok verzet wordt... Daarna zitten er gewoon 24uur in een dag :?
Eerder en langer licht wordt het sowieso wel gezien onze ligging op planeet aarde...

Maar zo werkt je bioritme niet. :)
En natuurlijk kan de ene mens er in schakelen maar er zijn mensen die gewoon merken als de wintertijd weer in gaat ze beter uitgerust wakker worden.
Ook al hebben ze een half jaar zomertijd gehad. Niet dat je de hele dag een zombie bent.
Maar ja er is verschil.
En wat ik eerder opmerkte als je altijd op hoeft te staan als het toch al (bijna) licht wordt, ja dan zul je het niet echt ervaren. Dat is het meeste natuurlijk, met het licht mee gaan. (maar dan ook in de winter niet voor de tv met lamp blijven zitten.)
Maar veel mensen moeten in de ochtend echt wel op in het donker en word de klok verzet moeten ze dat nog langer. Het is voor hun altijd te vroeg.

Citaat:
1. Hoe slaperig je bent, hangt niet alleen af van hoe lang je hebt geslapen, maar ook van je interne klok. Zelfs al slaap je overdag 10 uur, dan zul je aan het eind van de avond toch moeite hebben om je ogen open te houden. De oorzaak? Je interne klok geeft aan dat het bedtijd is.

2. Deze biologische klok bevindt zich in de hypothalamus, een deel van de hersenen dat de automatische functies van je lichaam reguleert.

3. Als het bijna tijd is om te gaan slapen, zorgt onze interne klok ervoor dat we melatonine aanmaken, een hormoon waar we slaperig van worden. De spijsvertering vertraagt en de lichaamstemperatuur daalt. De hoeveelheid stresshormonen neemt af, waardoor we in de nachtelijke uren minder alert zijn

4. Wanneer het tijd is op te staan, gebeurt het omgekeerde. Onze temperatuur gaat omhoog, de hoeveelheid melatonine in ons lichaam daalt, de hoeveelheid stresshormonen gaat omhoog en de spijsvertering komt weer op gang.

5. Vroeg in de ochtend zijn we het gevoeligst voor stress, maar ook het creatiefst. Ook ons kortetermijngeheugen is op zijn best als we net wakker zijn. Later in de ochtend is er een piek in alertheid en scherpte.

6. Sporters presteren laat in de middag het best. De spierkracht is dan op zijn top en het hart- en vaatstelsel werkt het efficiëntst. Ook onze reactietijd is rond die tijd het kortst. Ons coördinatievermogen is juist een paar uur eerder het best, in de vroege middag.

7. De biologische klok tikt niet bij iedereen even snel. Ochtendmensen hebben een slaap-waakcyclus die iets korter is dan 24 uur. Daardoor zijn ze ’s avonds eerder moe en ’s ochtends eerder wakker. Bij avondmensen duurt de slaap-waakcyclus juist iets langer dan 24 uur. Hun dag duurt altijd net iets te kort.

8. Dat ochtend en avondmensen niet steeds verder achter of voor op schema gaan lopen, is te danken aan het daglicht dat onze ogen bereikt. Dat zorgt ervoor dat onze interne klok wordt bijgesteld.

9. Voldoende daglicht kan ons bioritme verschuiven. Mensen die twee of meer uur buiten zijn, gaan gemiddeld een uur vroeger slapen.

10. Ongeveer 15 procent van de mensen is een uitgesproken ochtendmens en 25 procent een duidelijk avondmens. Vooral avondmensen hebben last van het uurtje eerder opstaan als de zomertijd ingaat.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:49

Bruintje123: Heb jij ook zo'n enorme last van een jetlag dan?
Vroeg ik me gewoon af, lijkt mij wel logisch als je ook zo'n last hebt van het verzetten van de klok.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:00

Ik ben voor de zomertijd. Heerlijk joh als het weer langer licht is. Ik knap er altijd van op. Wanneer het weer eerder donker wordt, word ik spontaan deprie. :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:11

Citaat:
4. Wanneer het tijd is op te staan, gebeurt het omgekeerde. Onze temperatuur gaat omhoog, de hoeveelheid melatonine in ons lichaam daalt, de hoeveelheid stresshormonen gaat omhoog en de spijsvertering komt weer op gang.

Ja, logisch. Dat geluid van die wekker....

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:15

Team wintertijd hier <3

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:19

Josien_ schreef:
Vroeg ik me gewoon af, lijkt mij wel logisch als je ook zo'n last hebt van het verzetten van de klok.

Ja ik hoor tot de uitzonderingen. Maar ik ga nooit op vakantie.
Nu is het niet zo dat ik door de zomertijd compleet van de leg ben hoor. En na twee weken denk ik er aan gewend te zijn.
Maar als het dan weer wintertijd wordt dat ik denk, ja ik voel het verschil. Dus blijkbaar niet echt gewend.

Nachtdiensten ging twee dagen goed, de derde dag niet meer.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:20

Wordt dit nou net zo'n zeur item als zwarte piet! Mensen, maak je niet zo druk...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:22

bruintje123 schreef:
Josien_ schreef:

Ja ik hoor tot de uitzonderingen. Maar ik ga nooit op vakantie.
Nu is het niet zo dat ik door de zomertijd compleet van de leg ben hoor. En na twee weken denk ik er aan gewend te zijn.
Maar als het dan weer wintertijd wordt dat ik denk, ja ik voel het verschil. Dus blijkbaar niet echt gewend.

Nachtdiensten ging twee dagen goed, de derde dag niet meer.

Ja, iedereen voelt verschil. Echt waar.