Mag ik me ook melden?

Althans,dat denk ik.
Toen ik 23 was,werd er bij mij na jaren dubben 'borderline' geconstateerd.
Ik typ het tussen haakjes, want ik ben het nooit echt eens geweest met dat stickertje.
Maar vanwege mijn heftige emoties, stemmingswisselingen en automutilatie, was dat het simpelste stickertje en dat was dat.
Ik heb me nooit 'thuis' gevoeld met deze diagnose, maar was het zoeken naar 'wat ik nou heb' helemaal zat. Ik accepteerde dat ik dan maar gewoon anders was.
Ik ben nu 29 en herken zo ongeveer alles is dit topic. Ik hou niet van zelfdiagnose, dus in welk spectrum van autisme ik zou moeten zitten? Geen idee!
Mijn dagen worden overheerst door mijn stormgedachten. Ik denk vele dingen tegelijk en het stopt nooit. Alsof ik in een kamer vol mensen zit,die allemaal door elkaar praten; ik vang flarden van mijn gedachten op maar kan er niks concreets van maken. Ik maak me overal zorgen over,ook over de simpelste dingen die helemaal niet belangrijk zijn. ('Ik moet morgen brood halen,als ik het maar niet vergeet'. Vervolgens bedenk ik me naar welke winkel ik ga,in welk gangpad het brood ligt. Hoe duur hij precies is. Welk brood er naast ligt? Oh,en melk,die is ook bijna op. Heb ik de deur op slot gedaan? Oh,en de vuilniszak moet nog naar buiten.)
Ook pieker ik, kan ik niet slapen door mijn hoofd dus ik ben doorlopend moe.
Ik loop voortdurend op mijn tandvlees en dan filter ik nog slechter dan normaal. Alles komt binnen; geluiden, gesprekken, mensen die als massa's haastig langs je heen rennen. Kleuren, ramen, patronen. (Waarom zijn alle voordeuren in dit rijtje wit,behalve die ene groene?)
Straatnaambordjes, nummerborden (waar ik ezelsbruggetjes van moet maken)
Ik moet continue verbanden leggen. Hoe harder ik probeer om niet naar passerende nummerborden te kijken,hoe sterker de drang wordt.
Ik schrik van harde geluiden.
Ik haat groepen mensen,voel me eenzaam in een massa. Ik draag een masker, mensen vinden me spontaan en sociaal. Achter dat masker voel ik me eenzaam en kapot van binnen.
Ik voel mensen aan,en trek blijkbaar ook altijd mensen aan die mij als psycholoog zien. Ik 'heel' iedereen, want met mij kun je zo goed praten en ik blijf altijd zo rustig. En ondertussen ziet niemand dat ik eigenlijk een wrak ben,dat ik hier helemaal niet wil zijn tussen de mensen.
Bellen durf ik niet. Gebeld worden vind ik nog erger. Wie is het? Is het slecht nieuws? Wat moet ik zeggen? Geen 'uhhhh' zeggen! Straks denken ze dat je liegt. Niet hakkelen. Ik kan het niet maken om niet op te nemen. Ik doe gewoon alsof ik te laat ben. Hij staat ook altijd op stil.
Zelfde met de deurbel. Als hij gaat, schiet ik al in paniek. Meestal doe ik alsof ik niet thuis ben.
Paniekaanvallen.
Orde. Dingen in huis moeten op een bepaalde manier staan. Decoraties in de vensterbank staan allemaal in paren. Twee van alles.
Eens in de zoveel tijd 'staat alles niet goed' en kan ik úren bezig zijn met dingen omwisselen,kijken, nee,het klopt nog niet. Dingen op tafel moeten recht liggen. Mensen lachen me daarom uit. 'Laat toch gewoon liggen,wat maakt het nou uit?'
Grote veranderingen vind ik VRESELIJK. Ik kan er jaren over doen om een belangrijke keuze te maken. Ookal heb ik in mijn hoofd al lang besloten; ik durf de uitvoering niet aan.
Kleine veranderingen die ik niet zelf in de hand heb,daar kan ik de hele dag van de leg van zijn. (Iemand die een half uur van te voren ineens zegt dat hij langs komt, of als ik bij m'n fiets kom en hij heeft een lekke band. In plaats van dan een oplossing te zoeken en de bus te nemen, raak ik helemaal overstuur en zeg ik alles af)
Ik kan ook echt boos worden op mijn vriend als hij aan de telefoon heeft afgesproken dat er vrienden langskomen, maar hij dat is vergeten met mij te overleggen. Hij snapt daar echt niks van. Maar als ik het gevoel heb dat ik geen keuze heb,raak ik geïrriteerd en is mijn hele dag naar de knoppen.
Niet mee kunnen komen in de maatschappij,terwijl ik toch hoogbegaafd ben. Ik ben hartstikke slim al zeg ik het zelf, heb een fotografisch geheugen en spreek en schrijf talen vloeiend. Leg razendsnel verbanden maar van wiskunde snap ik niks. Ik kan niet eens hoofdrekenen. Maar alles wat ik ooit op tv heb gezien onthoud ik.
Werken. Ooit fulltime gewerkt,maar ik KAN het gewoon niet. Ik word ook letterlijk ziek.
En toch iedereen die het maar raar vind: waarom werk je niet fulltime?
Ik werk een paar uurtjes,en nóg moet ik me elke keer er naar toe slepen. Al na een uur heb ik het gevoel dat het teveel is,dat ik naar huis moet. In bed liggen. Stilte.
Toch die frustratie: ik wil ook gewoon normaal meedraaien, werken, nuttig zijn, fatsoenlijk verdienen, er bij horen.
Ik ben vast nog dingen vergeten, maar voor nu laat ik het even hier bij.
Fijn de herkenning te vinden hier in dit topic, even niet raar zijn.