Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:32

Nies_

DShots schreef:
Nies_ schreef:
Waarom eet je na de operatie plots wel gezond dan? Want de grootte van je maag zou slechts invloed hebben op hoeveel je eet, niet op wat.

Eigenlijk versterken de verhalen van de "ervaringsdeskundigen" in dit topic mijn mening alleen maar.

Maar wie zegt dat ik slecht eet? Dit heb je mij niet horen zeggen namelijk :)

"Als ik de operatie heb gehad, ga ik ook niet slecht eten." Dat suggereert dat je dat voor de operatie wel doet.

DShots

Prima dat jij misschien dun aangelegd ben, maar niet iedereen is dit. En ik denk dat vele mensen dit niet beseffen uiteindelijk. Het is voor iemand die dik/stevig aangelegd echt moeilijk om af te vallen en ik denk dat vele mensen dit gewoon echt niet snappen en dan maar commentaar hebben als mensen een sleeve of gbp willen doen.

callum

Ik heb zelf 50 kg overgewicht. De rede dat ik tegen een gbp ben is omdat je altijd voedingstekorten zal hebben na zo een operatie. Ja ik je gewicht is misschien gezond maar de rest van je lijf niet echt. Ik ken er genoeg die idd keurig op gewicht blijven maar wel om de haverklap ziek zijn. Zich helemaal het schompes slikken aan supplementen om alles draaiende te houden. Dus nee als je het kan voorkomen zeker doen

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:33

Nies_ schreef:
DShots schreef:

Slecht eten? Je kan inprincipe gewoon weer alles eten alleen je maag is een manderijn/banaan vorm. Dus als je vol zit je vol. Als ik de operatie heb gehad, ga ik ook niet slecht eten. Maar zal ik echt wel een keer patat eten of iets anders. Je mag jezelf echt wel verwennen en je zit echt niet heel je leven aan een streng dieet vast hoor?

Waarom eet je na de operatie plots wel gezond dan? Want de grootte van je maag zou slechts invloed hebben op hoeveel je eet, niet op wat.

Eigenlijk versterken de verhalen van de "ervaringsdeskundigen" in dit topic mijn mening alleen maar.

Omdat je dant coaching krijgt en hele dieet plannen vanuit de obesitas. Dus daar word jou geleerd hoe je bewust eet.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:33

Nies_ schreef:
DShots schreef:

Maar wie zegt dat ik slecht eet? Dit heb je mij niet horen zeggen namelijk :)

"Als ik de operatie heb gehad, ga ik ook niet slecht eten." Dat suggereert dat je dat voor de operatie wel doet.

Maar dat doet denk toch elke persoon wel? Ongeacht je dik of dun ben, ik weet niet wat jij onder slecht eten ziet ( hoevaak en wat ). Ik eet echt geen elke week slecht hoor zoals mac, friet bakken etc.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:34

En volgens mij kan het ook je eetpatroon verstoren in die zin dat je gevoelig bent voor dumping en de kans hebt dat je niet meer tegen bepaalde producten kunt.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:35

callum schreef:
Ik heb zelf 50 kg overgewicht. De rede dat ik tegen een gbp ben is omdat je altijd voedingstekorten zal hebben na zo een operatie. Ja ik je gewicht is misschien gezond maar de rest van je lijf niet echt. Ik ken er genoeg die idd keurig op gewicht blijven maar wel om de haverklap ziek zijn. Zich helemaal het schompes slikken aan supplementen om alles draaiende te houden. Dus nee als je het kan voorkomen zeker doen

Ik zit in een fb groep die in het SFG van Rotterdam geholpen zijn, ik denk zeker dat 2/3 nog op hun normale gewicht zitten en waar alles mee goed gaat. Niet elke persoon is hetzelfde toch? Ziek zijn kan gebeuren toch? Er kan mij ook genoeg gebeuren, maar ik ga me daar niet zorgen over maken! :)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:35

lieveli schreef:
En volgens mij kan het ook je eetpatroon verstoren in die zin dat je gevoelig bent voor dumping en de kans hebt dat je niet meer tegen bepaalde producten kunt.

Dumping is alleen bij de GBP en niet bij een sleeve, zijn 2 verschillende operaties :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:37

DShots schreef:
callum schreef:
Ik heb zelf 50 kg overgewicht. De rede dat ik tegen een gbp ben is omdat je altijd voedingstekorten zal hebben na zo een operatie. Ja ik je gewicht is misschien gezond maar de rest van je lijf niet echt. Ik ken er genoeg die idd keurig op gewicht blijven maar wel om de haverklap ziek zijn. Zich helemaal het schompes slikken aan supplementen om alles draaiende te houden. Dus

Ik zit in een fb groep die in het SFG van Rotterdam geholpen zijn, ik denk zeker dat 2/3 nog op hun normale gewicht zitten en waar alles mee goed gaat. Niet elke persoon is hetzelfde toch? Ziek zijn kan gebeuren toch? Er kan mij ook genoeg gebeuren, maar ik ga me daar niet zorgen over maken! :)

Ik heb zelf voorgesprekken gehad met GB artsen deze hebben bevestigd dat dit hierdoor komt. Houd er rekening mee dat je b12 injecties zal moeten krijgen en vitamine en mineralen bij moet slikken en je darmflora krijgt een klap

callum

Re: Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:38

Een sleeve is idd een ander verhaal ik heb het over de gastric bypass waarbij ze ook je darmen omleggen

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:39

callum schreef:
Ik heb zelf voorgesprekken gehad met GB artsen deze hebben bevestigd dat dit hierdoor komt. Houd er rekening mee dat je b12 injecties zal moeten krijgen en vitamine en mineralen bij moet slikken en je darmflora krijgt een klap

Dit klopt, maar wat is hier erg aan? Als ik hier me hele leven mee moet zitten nee vind ik het niet erg!

callum schreef:
Een sleeve is idd een ander verhaal ik heb het over de gastric bypass waarbij ze ook je darmen omleggen

Was niet duidelijk maar oke! :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 23:39

DShots@ Maar als ik 2 keer op een dag vlees eet (kip en 100 gram bij het avondeten) kan ik er de donder op zetten dat ik ook aankom. Kwark neem ik dan na mijn krachttrainingen, verder zit mijn eetpatroon niet ver van het jouwe af en dat hou je prima vol. Alleen verdeel ik de porties meer.

Koia Wat noem jij fiks overgewicht? ik kom van een bmi van 35.5 (op het moment dat ik me weer ging wegen, heb daarvoor een tijd de weegschaal gemeden).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:40

Ik vind het heel bijzonder dat hierboven wordt gezegd dat je niet meer kan werken als je obesitas hebt. Hoezo niet? Tenzij je uiteraard morbide obesitas hebt en je niet eens je bed uit kan komen.. maar als je nog de deur uit kan gaan om te lopen, boodschappen te doen, hobby's uit te voeren etc, waarom kan je dan niet werken (puur kijkend naar gewicht).

Ik heb ook een paar mensen in de omgeving die het van plan zijn/het hebben gedaan. Soms is het een stukje kracht wat mist, soms is het makkelijk. Mensen zijn gewoontedieren en komen slecht van hun gewoontes af. Als mensen het willen laten doen, prima. Maar imo niet van de belastingcenten.
Ik heb zelf ook overgewicht, en ben nu toch echt gewoon eens normaal aan het doen en aan het bewegen. Kilo's gaan er gestaag af en zit al een kledingmaat kleiner. En daar was toch ook ff een periode van cravings en hongergevoel aan vooraf gegaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:41

callum schreef:

Inderdaad. Ik snap werkelijk waar niet waarom je een gezond deel van het lichaam bewust verminkt en kapot maakt.

En de opmerkingen in dit topic wijzen er eigenlijk alleen maar op dat het ook zonder kan. Zij het met wat meer pijn en moeite.

DShots

smurffie schreef:
DShots@ Maar als ik 2 keer op een dag vlees eet (kip en 100 gram bij het avondeten) kan ik er de donder op zetten dat ik ook aankom. Kwark neem ik dan na mijn krachttrainingen, verder zit mijn eetpatroon niet ver van het jouwe af en dat hou je prima vol. Alleen verdeel ik de porties meer.

Aankom? Dit is een strenge crash dieet waar iedereen van afvalt. Je moet dit alleen niet langer dan 2 weken doen want dit hou je gewoon niet vol. Ik kan zo kopiëren en plakken wat je allemaal niet mag.

callum

DShots schreef:
callum schreef:

Dit klopt, maar wat is hier erg aan? Als ik hier me hele leven mee moet zitten nee vind ik het niet erg!

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt ik veroordeel je absoluut niet. Dit was mijn rede om het niet te doen. Ik kan begrijpen dat iemand ervoor kiest. En heb daar ook geen oordeel over. Dit was echt vanuit mezelf waarom ik toen het traject niet heb doorgezet

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:42

Celiien schreef:
Ik vind het heel bijzonder dat hierboven wordt gezegd dat je niet meer kan werken als je obesitas hebt. Hoezo niet? Tenzij je uiteraard morbide obesitas hebt en je niet eens je bed uit kan komen.. maar als je nog de deur uit kan gaan om te lopen, boodschappen te doen, hobby's uit te voeren etc, waarom kan je dan niet werken (puur kijkend naar gewicht).

Ik heb ook een paar mensen in de omgeving die het van plan zijn/het hebben gedaan. Soms is het een stukje kracht wat mist, soms is het makkelijk. Mensen zijn gewoontedieren en komen slecht van hun gewoontes af. Als mensen het willen laten doen, prima. Maar imo niet van de belastingcenten.
Ik heb zelf ook overgewicht, en ben nu toch echt gewoon eens normaal aan het doen en aan het bewegen. Kilo's gaan er gestaag af en zit al een kledingmaat kleiner. En daar was toch ook ff een periode van cravings en hongergevoel aan vooraf gegaan.

Ben eigenlijk niet in staat om antwoord te geven op je eigenlijk, maar ik kan niet werken vanwege mijn enkels en knieen. Ik kan niet de hele dag op mijn voeten staan, dat is wel wat anders dan even boodschappen doen en een hobby uitvoeren.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:43

Nies_ schreef:
callum schreef:

Inderdaad. Ik snap werkelijk waar niet waarom je een gezond deel van het lichaam bewust verminkt en kapot maakt.

En de opmerkingen in dit topic wijzen er eigenlijk alleen maar op dat het ook zonder kan. Zij het met wat meer pijn en moeite.

Kapot maken en verminken nee, want ik ben jong dus je huid is elastisch dus deze operatie kan je beter op jongen leeftijd doen dan iemand die 30/40 is :)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:44

Maar weten mensen niet dat er 3 soorten operaties zijn? Er wordt alleen gesproken over een GBP, maar er is ook een mini GBP en een sleeve.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:44

Nies_ schreef:
callum schreef:

Ik ben op advies van mijn huisarts gegaan en heb idd het eerste gesprek gehad en ben afgehaakt. Mijn accupuncturiste dankte de hemel op haar knieën. Ze zegt ik zie alleen maar ellende voorbij komen na een gbp. Daarnaast mis ik al een stuk darm dus ben ik niet zo happig op nog meer gerommel in mijn buik. Dan maar de lange weg. Het is niet anders.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:45

Ik twijfelde of ik hier zou reageren, niet omdat ik er een geheim van maak maar omdat ik de sfeer hier in het topic niet heel vriendelijk vind. Daarnaast vind ik dat ik mezelf niet hoef te verantwoorden. Ik maak mijn eigen keuzes en wat daaraan ten grondslag ligt is niet aan jullie om over te oordelen. Jammer dat er over overgewicht in het algemeen zo ontzettend geoordeeld wordt.

Wat ik vooral stuitend vind is de melding hier dat het bespottelijk is om zoveel geld aan een operatie uit te geven wat door de gemeenschap betaald wordt en je ook "makkelijk zelf voor elkaar kunt krijgen". Ga je ook zo tekeer over mensen die longkanker oplopen en roken of gerookt hebben? Of mensen wiens lever vervangen moet worden en drinkt/gedronken heeft? En zo kan ik uiteraard nog wel een paar voorbeelden opnoemen. Wees blij als je zelf niet of nauwelijks gebruik hoeft te maken van onze gezondheidszorg, dan ben je een gelukkig mens maar oordeel niet dat een ander er geen gebruik van zou mogen maken omdat iets geld kost. Dat hebben hele knappe koppen in een veel eerder stadium allang uitgezocht en daar zijn redenen voor waardoor dit mogelijk is voor een deel van de mensen met overgewicht want het is echt niet zo dat je omdat je te zwaar bent hup zo even geopereerd wordt. Het gemak waarmee hier geoordeeld wordt, is namelijk niet het gemak waarmee je zo'n operatie ondergaat......

Het is heel simpel, ik heb gebruik gemaakt van een medische mogelijkheid om mijn gezondheid aanzienlijk te verbeteren. Wat kan daar nou in vredesnaam mis mee zijn? Ik streef naar een zo gezond mogelijk leven en daarbij heb ik hulp gehad. Ik ben daar echt ontzettend blij mee omdat het me de kans geeft om een stuk fitter door het leven te gaan.

Als iemand daar vragen over heeft, ben ik altijd bereid deze te beantwoorden. Heeft iemand er een oordeel over, moet ie dat lekker zelf weten maar mij er niet mee lastig vallen. Ik kies er dus ook voor om dat te trachten te negeren.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:45

Koia schreef:
Typisch 'ik ken "iemand" die een operatie heeft gehad en die vreet zich heeeeeeeeeeeelemaal vol'. Wel veel mensen kennen "iemand" die dat toevallig doet. Hoeveel van jullie hebben eigenlijk zelf ervaring met fiks overgewicht? En niet 10/15 kilootjes teveel of 'ja dat randje buikvet kan er wel vanaf' maar het soort overgewicht waardoor je eigenlijk niks meer kan? Wat is er mis met een hulp die er voor zorgt dat een groot percentage mensen ook werkelijk een gezond gewicht bereikt en deze ook behoud zonder constant in gevecht te moeten zijn met eten? Waarom die afgunst?? Ik ken trouwens echt niemand die ondanks een gbp elke dag een halve taart naar binnen werkt..dat kan nog niet eens.

Het gaat niet om een halve taart. Het zijn juist die kleine dingen tussendoor. Ik ken niet alleen iemand. maar echt heel veel dikkere mensen die op ''dieet'' zijn maar echt zoveel verkeerde dingen eten. Edit: Ikzelf heb dit ook ondergaan.

Soms ligt het ook niet perse alleen aan hun, ook aan hoe ze geïnformeerd worden, maar ik ben het tot nu toe niet mee eens dat die mensen dan aan verdere stappen gaan omdat de eerste stappen al helemaal niet goed waren. Dan bedoel ik, dan allemaal maar light producten halen, dan maar veel fruit eten, en die kleine smokkel momenten op de dag die - als je ze bij elkaar op telt - tellen voor mega veel calorieën en schommelingen. . en je hoeft echt niet te leven op een kwarkje en een cracker.

Ik moet het nog tegen komen, iemand waarbij ik echt denk; die heeft er inderdaad echt alles aan gedaan en die leeft echt gewoon goed gezond maar die is alsnog dik?!

Maargoed ik zal zo graag zien dat mensen beter onderzoek gaan doen en beter proberen want het is wel je lichaam waar je de rest van je leven in zit.
Laatst bijgewerkt door 060606 op 13-02-17 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:46

DShots schreef:
Maar weten mensen niet dat er 3 soorten operaties zijn? Er wordt alleen gesproken over een GBP, maar er is ook een mini GBP en een sleeve.

Ze heeft het niet over je huid. Maar over je maag en darmstelsel. En de schade is idd afhankelijk van het soort operatie.
De sleeve is het minst ingrijpend maar ook het minst effectief omdat je maag gewoon weer op kan rekken. Ik zou de grote gastric bypass moeten hebben en dat weiger ik

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:47

Ik vind het altijd zo bijzonder dat je vooral geen kritiek mag geven of wijzen op het kostenplaatje. Houdt de discussie wel simpel.