Peuter wilt geen stukjes eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:03

Jennyxx schreef:
Ik zou er zelf geen strijd van maken. Het is een fase. Ik zou het gewoon weer gaan mixen en verder negeren. Hij wil op een gegeven moment vanzelf wel weer stukjes eten als hij dat bv een groter kindje ziet doen of iets dergelijks.

Precies, ik ben er ook niet zo voor "je poot stijf" te houden. Je moet er gewoon geen strijd van maken.
Geen stukjes lusten? Dan haalde ik gewoon de staafmixer erdoor heen.
Een strijd is alleen maar een strijd als jij aangeeft dat het dat is.

dromertje2

Re: Peuter wilt geen stukjes eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 20:12

Hij krijgt nu ook geen fles s avonds meer maar s nachts word hij dan wakker en wilt hij melk, niets anders. Als je het niet geeft brult hij urenlang en we wonen in een appartement met buren die wakker worden als er een pluim op de grond valt.
Denk dat het in nederland ee gewoonte anders is maar in belgie is het op deze leeftijd niet ongewoon om nog melk te drinken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 20:14

Babootje schreef:
Jennyxx schreef:
Ik zou er zelf geen strijd van maken. Het is een fase. Ik zou het gewoon weer gaan mixen en verder negeren. Hij wil op een gegeven moment vanzelf wel weer stukjes eten als hij dat bv een groter kindje ziet doen of iets dergelijks.

Precies, ik ben er ook niet zo voor "je poot stijf" te houden. Je moet er gewoon geen strijd van maken.
Geen stukjes lusten? Dan haalde ik gewoon de staafmixer erdoor heen.
Een strijd is alleen maar een strijd als jij aangeeft dat het dat is.

Nu wilt hij dat ook niet meer, alle de ene keer wel dan weerbpaar dagen niet.
Het enigste wat hij standaard wel welt zijn potjes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:01

dromertje2 schreef:
Hij krijgt nu ook geen fles s avonds meer maar s nachts word hij dan wakker en wilt hij melk, niets anders. Als je het niet geeft brult hij urenlang en we wonen in een appartement met buren die wakker worden als er een pluim op de grond valt.
Denk dat het in nederland ee gewoonte anders is maar in belgie is het op deze leeftijd niet ongewoon om nog melk te drinken.

Melk drinken is niet erg maar wel de fles sávonds of snachts geven. Zo ontzettend slecht voor zijn gebit. Ik snap je dilemma maar vaak is het met één of twee nachten wel bekeken met het huilen. Heel vervelend voor je buren maar toch proberen door te zetten want hij krijgt zijn zin. Geef hem een flesje water en een aai over de bol en probeer het in ieder geval. Desnoods geef je sávonds voor het slapen gaan een fles melk en dan eerst tandenpoetsen en slapen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:14

Is dat niet een beetje achterhaald? := gaatjes groeien 's nachts niet sneller ofzo. als je honger hebt moet je eten of drinken... Mijn kind wil soms ook iets eten of drinken 's nachts en ikzelf word soms ook wakker van de honger. Dan ga je zelf toch ook eten? Of ga je zelf ook gewoon verder slapen? Ik kan dat iig niet en eet dan twee boterhammen en als m'n kind honger heeft krijgt ie ook een fles.
Tenzij het elke nacht is... Maar ik lees niet dat het elke nacht is? En volgens mij kunnen kids van die leeftijd nog niet de link leggen van het niet eten en dan snachts honger krijgen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 03-03-17 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:15

Toch wel. 's Nachts maak je minder speeksel aan en speeksel beschermt tegen gaatjes :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:17

Volgens mijn tandarts maakt het niet veel uit... Als je gewoon 's ochtends weer je tanden poetst is er niet zo gauw wat aan de hand :=
Maar anders misschien gewoon weer het geweigerde eten geven? :) O:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:25

verootjoo schreef:
Volgens mijn tandarts maakt het niet veel uit... Als je gewoon 's ochtends weer je tanden poetst is er niet zo gauw wat aan de hand :=
Maar anders misschien gewoon weer het geweigerde eten geven? :) O:)

Er is een groot verschil tussen in één keer snel even een hap eten of een half uur of misschien langer op een fles sabbelen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:28

Chocopasta schreef:
Toch wel. 's Nachts maak je minder speeksel aan en speeksel beschermt tegen gaatjes :)

Ik denk dat ze bedoelde dat de tandjes scheef gaan staan als je zo lang een speen erin stops. Niet alleen de fopspeen is slecht maar ook die van een fles

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:29

Misschien heb ik er over heen gelezen maar een fles duurt toch geen half uur :?
Hier is ie in 5min wel leeg hoor...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 21:41

X drinkt een fles in 5 min uit. En ik poets zijn tanden slorgens en savonds.
Heb al geprobeerd de melk te vervangen door water maar dat wilt hij niet en bruld hij verder.
Heb al veel geprobeerd en ik moet zeggen dzt ik tegen veel tegen kan maar mijn bovenburen niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:20

Gewoon lekker laten zo. Komt vanzelf goed

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:56

Gewoon potjes geven.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:08

Als hij wel potjes eet, kun je dan niet (voor zijn neus) de inhoud van een potje op een bord kieperen en dat langzaam vervangen door zelf gepureerd en en dat weer vervangen door wat de pot schaft? Ik heb geen kinderen dus geen idee hoor, maar het kwam in me op :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:40

dromertje2 schreef:

Dat is echt niet waar.In belgie krijgen kindjes wel eens waar melk,maar op die leeftijd niet s'nachts in een flesje.Als jij s'nachts wilt op staan en een kind van die leeftijd nog een fles wil geven moet je dat vooral doen maar niet zeggen dat het hie reen gewoonte is.Of ik moet in een ander Belgie wonen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 23:42

Ik heb het over nog fles melk geven voor het slapen gaan en s morgens.
Omdat sommige zeiden dat de reden van het niet meer eten aan de melk ligt.

Als hij s nachts melk wilt is het inderdaad aan mij om dat te doen of niet.
Al geef ik hem wel een volledige fles maar met maar een paar schepjes, juist voor de smaak.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 02:51

Hier 1 van bijna 3 jaar die ook tot op heden slecht avond eet. Soms zit er een goede dag bij dan eet ze meer. Maar 3 a 4 happen is hier vrij normaal. Wel geven we altijd toetje. En ze groeit goed volgens haar eigen lijn. En dat is met gewicht de onderste en met lengte de gemiddelde. Deze volgt ze al sinds der geboorte. Ze is vrolijk en actief.
Hier een hele tijd alleen potjes van de ah en de paste varianten.
Ineens wou ze die ook niet meer. Tijd brood gegeven als ze niet at. Nu doen we dat ook niet meer.
Probeer je er niet druk om te maken (en ik weet dat is heel moeilijk ik kon dat ook niet) ik geef nu multivitamines bij.

Wat betreft melk. Vanaf 1 jaar hebben ze geen kv nodig dan kan gewone melk. Dat zij de kinderarts tegen ons. En opvolgmelk is alleen goed voor de fabrikant zijn portemonnee.
Wij hebben hier op een gegeven moment gezegd dat ze geen melk meer mocht na het tandenpoetsen maar alleen water. Ze heeft ook en tuitbeker water mee naar bed. Maar dit was na 2 jaar pas.

Verootjoo ik eet idd niet in de nacht ook niet als ik honger heb alleen als het echt extreem is zou ik het doen. Maar nog nooit gedaan. Maar wil niet zeggen dat je het een kind moet ontzeggen. Als hij het echt wil zou hij het wel nodig hebben denk ik dan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 05:13

De meningen over al dan niet groeimelk zijn verdeeld, ook onder de kinderartsen.
Onze kinderarts raad juist groeimelk aan. Ik weet dat jullie gaan zeggen dat ze dat zegt enkel voor de commerce maar ik heb haar redenen ook onderzocht en due hielden steek.
Denk ook niet dat het niet willen eten van groenten en fruit iets te maken heeft met het geven van melk ( of het nu volle melk of groeimelk is.)

Hij zit met zijn gewicht boven het gemiddelde en met zijn lzngte op het gemiddelde, dus daar moet ik me geen zorgen over maken. Dat doe ik ook niet, ik wil gewoon dat hij ook groenten en fruit, al is het mazr een beetje.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 07:49

Ik denk ik niet hoor dat het door de melk komt. Hier nog maar 2 keer per dag melk(300 cc totaal) en ook een slechte eter.

Hier is het zo hoe meer aandacht we er aan besteden hoe minder zij eet.

Wat hier nu werkt dat ze iets eet is haar filmjes laten kijken op Youtube. Waarschijnlijk niet de meest pedagogische manier en we doen het ook echt niet elke voeding. Maar dan nog is het echt geen vol bord wat ze op eet. En ik merk hier dat hoe meer wij er mee bezig zijn hoe minder zij eet. Het eten komt vanzelf en denk dat als je er een ding van maakt het langer een probleem blijft. Zie dat bij mijn halfbroer van bijna 18 jaar.

Sinds kort moet ze wel van ons 1 hapje minimaal proeven. Maar maak er nog steeds geen strijd van.
Wij hebben ook heel lang dan maar een boterham gegeven omdat ze dat wel at. (En heel af en toe krijgt ze het nog.) Het belangrijkste is dat je je er niet druk om maakt en er geen ding van maakt het komt vanzelf en heel veel kinderen eten geen groentes en fruit of in ieder geval moeilijk.

Ik heb een keer ergens gelezen dat dit is omdat ze op die leeftijd veel energie en calorieën nodig hebben en dat zit niet heel veel in groentes en fruit. Of dit echt waar is weet ik niet. Maar ik vind er wel wat inzitten.
Bij mij heeft het ook ff geduurd voor ik het los kon laten hoor en begrijp je heel goed. Maar zelfs het cb zij tegen mij. Zolang ze goed groeit en ze actief is hoef je je geen zorgen te maken. En het belangrijkste is er geen ding of strijd van maken. Het komt vanzelf.

Wij merken nu sindd kort dat we wat meer kunnen aandringen/stimuleren dat ze echt wat moet eten met uitleg er bij waarom ze het moet. Omdat ze nu ouder word en meer begrijpt.

Maar het belangrijkste is dat jii e je kind zich er goed bij voelen hoe je het aanpakt. Maak er geen strijd of een ding van. Hoe moeilijk dat ook is.

Hier trouwens nooit wat lekkers of zo gegeven als ze niet goed eet. Wel toetje maar zeker nu ze wat ouder is zegt ze dat ze nog honger heeft en wil dan een koekje. Als ze echt nog honger heeft mag ze een boterham. Maar dat wil ze dan niet. Maar dat lekkers krijgt ze dan niet en zeg dan ook waarom niet.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 08:52

Mijn eerste kind dronk niet veel melk, is wel heel lang 's nachts wakker geworden voor een fles die ik haar dan maar gaf. Zij had juist een erg laag gewicht. Ook zij at alleen uit potjes en dat vond ik prima. Ze is nu bijna 9 en is een geweldige eter! Wel nog steeds dun dus blijkbaar hoort dat bij haar.
Mijn tweede dochter kreeg borstvoeding en in die periode heb ik geleerd dat nachtvoedingen heel lang heel normaal zijn. Ik ben me namelijk gaan verdiepen in de natuurlijke ontwikkeling van een baby op dit gebied. Sommige kinderen van 19 maanden hebben geen behoefte aan nachtvoedingen en slapen heerlijk door. Andere kinderen hebben die behoefte wel.
Een kind van 19 maanden is nog hartstikke jong en helemaal niet zo doortrapt als sommigen hier beweren. Egocentrisch zijn ze wel. Maar dat is heel natuurlijk. In de natuur zouden ze het anders niet overleven. Onze maatschappij is natuurlijk zo verandert dat je kind het sowieso wel overleeft, ook zonder egocentrisch gedrag. Maar onze evolutie gaat niet zo snel als die van de maatschappij.

Dus ts: geef lekker potjes, geef hem die fles wanneer jij voelt dat hij dat nodig heeft. Poets desnoods zijn tanden daarna. En dat koppige? Hier ook zo'n kind. Inmiddels 4 jaar en nu pas begrijpt ze gedrag en gevolg een consequentie. Komt goed hoor!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:17

Ik vind dat jij je nog steeds te druk maakt. Ik wil ook dat mijn kind ook gezond eet. Maar als hij niet wil tsja je kan moeilijk de trechter er bij pakken. Laat het gewoon varen. Aanbieden, wil ie niks, jammer dan volgende keer beter. Niet boos worden, weg halen en geen woord aan vuil maken. Mijn zoontje is pas weer fruit gaan eten toen hij naar de peuterspeelzaal ging. Warm eten gaat nog steeds niet goed maar ik weet zeker dat het goed komt.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:26

Hier ook een peuter die in het begin alles af en nu goede en minder goede dagen dagen heeft :+

Groente hoeft hij op dit moment bijna helemaal niet, vlees gaat er bijna altijd wel in.. aardappels niet en pasta en rijst weer wel. Ligt er ook aan hoe moe hij is.

Ik laat het voor wat het is. Hij eet overdag fruit en krijgt vitamine pilletjes voor aanvulling.

Over melk ga ik geen discussie aan. :o

Ik snap je frustratie wel over het eten geb het zelf ook gehad maar zolang hij lekker beweegt en groeit zal het wel ok gaan denk ik. En het is een fase waar ze even doorheen moeten en wij als ouders ook haha.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 10:45

JackenJill schreef:
Mijn eerste kind dronk niet veel melk, is wel heel lang 's nachts wakker geworden voor een fles die ik haar dan maar gaf. Zij had juist een erg laag gewicht. Ook zij at alleen uit potjes en dat vond ik prima. Ze is nu bijna 9 en is een geweldige eter! Wel nog steeds dun dus blijkbaar hoort dat bij haar.
Mijn tweede dochter kreeg borstvoeding en in die periode heb ik geleerd dat nachtvoedingen heel lang heel normaal zijn. Ik ben me namelijk gaan verdiepen in de natuurlijke ontwikkeling van een baby op dit gebied. Sommige kinderen van 19 maanden hebben geen behoefte aan nachtvoedingen en slapen heerlijk door. Andere kinderen hebben die behoefte wel.
Een kind van 19 maanden is nog hartstikke jong en helemaal niet zo doortrapt als sommigen hier beweren. Egocentrisch zijn ze wel. Maar dat is heel natuurlijk. In de natuur zouden ze het anders niet overleven. Onze maatschappij is natuurlijk zo verandert dat je kind het sowieso wel overleeft, ook zonder egocentrisch gedrag. Maar onze evolutie gaat niet zo snel als die van de maatschappij.

Dus ts: geef lekker potjes, geef hem die fles wanneer jij voelt dat hij dat nodig heeft. Poets desnoods zijn tanden daarna. En dat koppige? Hier ook zo'n kind. Inmiddels 4 jaar en nu pas begrijpt ze gedrag en gevolg een consequentie. Komt goed hoor!

Bedankt voor die bemoedigende woorden.
Ik maak er met [naam] geen strijd , wilt hij het niet.

Ik denk ook dat ik me moet wapenen tegen sociale druk. Zowel in het echte leven als op sociale media krijg ie constant te horen dat ze gezond moeten eten. " die van mij eet wel gezond hoor", " geef hem gewoon geen eten, dan zal hij wel gaan eten", ....
Zijn allemaal dingen die ik dagelijks lees of hoor.
En dan begint het te malen in mijn hoofd dat hij gezond moet eten. Dat ik anders geen goede moeder ben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:56

Ach, misschien komt het bij die moeders ook nog wel. Ik ken maar weinig kinderen die nooit de 'problematisch eten fase' hebben gehad.

En hij eet toch gezond? Alleen geen stukjes. Nou dan geef je hem toch lekker gepureerd. Op een gegeven moment gaat echt wel weer stukjes eten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:14

Ach wel nee, zo lang je kind goed groeit en ontwikkelt krijgt hij schijnbaar genoeg binnen.

Mijn slechte eter is plots een veelvraat geworden. Gisteren at ze zonder blikken of blozen vijf broodjes op en in de avond een gigantisch bord groenten, bonen en vis. En tussendoor nog vragen om noten.

Maar er zal vast wel weer een periode komen dat ze op de lucht leeft. Ik maak me er niet druk om :)