JackenJill schreef:Mijn eerste kind dronk niet veel melk, is wel heel lang 's nachts wakker geworden voor een fles die ik haar dan maar gaf. Zij had juist een erg laag gewicht. Ook zij at alleen uit potjes en dat vond ik prima. Ze is nu bijna 9 en is een geweldige eter! Wel nog steeds dun dus blijkbaar hoort dat bij haar.
Mijn tweede dochter kreeg borstvoeding en in die periode heb ik geleerd dat nachtvoedingen heel lang heel normaal zijn. Ik ben me namelijk gaan verdiepen in de natuurlijke ontwikkeling van een baby op dit gebied. Sommige kinderen van 19 maanden hebben geen behoefte aan nachtvoedingen en slapen heerlijk door. Andere kinderen hebben die behoefte wel.
Een kind van 19 maanden is nog hartstikke jong en helemaal niet zo doortrapt als sommigen hier beweren. Egocentrisch zijn ze wel. Maar dat is heel natuurlijk. In de natuur zouden ze het anders niet overleven. Onze maatschappij is natuurlijk zo verandert dat je kind het sowieso wel overleeft, ook zonder egocentrisch gedrag. Maar onze evolutie gaat niet zo snel als die van de maatschappij.
Dus ts: geef lekker potjes, geef hem die fles wanneer jij voelt dat hij dat nodig heeft. Poets desnoods zijn tanden daarna. En dat koppige? Hier ook zo'n kind. Inmiddels 4 jaar en nu pas begrijpt ze gedrag en gevolg een consequentie. Komt goed hoor!
Bedankt voor die bemoedigende woorden.
Ik maak er met [naam] geen strijd , wilt hij het niet.
Ik denk ook dat ik me moet wapenen tegen sociale druk. Zowel in het echte leven als op sociale media krijg ie constant te horen dat ze gezond moeten eten. " die van mij eet wel gezond hoor", " geef hem gewoon geen eten, dan zal hij wel gaan eten", ....
Zijn allemaal dingen die ik dagelijks lees of hoor.
En dan begint het te malen in mijn hoofd dat hij gezond moet eten. Dat ik anders geen goede moeder ben.