Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:58

Zelf kamp ik al jaren met chronische pijnklachten, maar dat neemt niet weg dat ik begrip heb voor mensen die zich diep ellendig voelen als ze verkouden zijn of griep hebben.
Ik ben er inmiddels wel aan gewend dat mijn lijf niet altijd soepel meewerkt aan alles wat ik wel graag zou willen....kan me best voorstellen dat iemand die (bijna nooit) ziek is zich rot voelt als hij/zij getroffen word door een stevige verkoudheid of griep. Alleen hebben zij het geluk dat het met een paar dagen/weken weer over is.....

luuntje

Re: Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:03

Terminaal ziek, vreselijk.
Maar niet altijd erger dan een chronisch zieke.

Mijn buurvrouw met MS kan niks meer.
Altijd heel veel pijn en inmiddels ook erg vergeetachtig.
Ze is niet terminaal, maar de kwaliteit van leven is enorm slecht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:10

Moonfish: volgens mij lees je mijn post mis of was ik echt onduidelijk want ik nam het voor je op.. :)

Ik denk dat terminaal en chronisch dusdanig verschillend zijn dat het niet te vergelijken is. :) sowieso is vergelijken niet handig. De ene chronisch zieke is de andere niet. Zelfs dezelfde ziekte kan zich anders manifesteren.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:18

Ziekte kan en mag je niet met elkaar vergelijken. Onderschat een ziekte voor een ander niet maar bagatelliseer het ook niet. En vooral, oordeel niet.
Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:52

Inderdaad, en dit geld voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:05

JPS schreef:
Ik probeer het zo te zien; De ene mens is nu eenmaal empathischer dan de ander en soms is het ronduit wrang maar je kunt van sommige mensen niet verwachten dat ze zich echt kunnen voorstellen hoe slopend en eenzaam een chronische ziekte op termijn kan zijn. Ze zijn met zichzelf bezig, staan nog vol en zonder medische beperkingen in het leven en reageren ook vanuit dat kader zonder zich te realiseren hoe kwetsend dat soms voor de ander kan zijn. En dat kan op andere vlakken ook gebeuren. Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik niet doordacht genoeg heb gereageerd op het verhaal van een ander. Andersom gebeurt dat ook. Neem het een onwetende niet teveel kwalijk want voor veel situaties in het leven geldt dat je het leed pas echt beseft als het jezelf of een naaste treft. En misschien heeft dat wel een functie..

_/-\o_

Sterker nog; Ik heb zelf jarenlang gedacht door de diagnose van nog 2 jaar, dat ik het niet lang meer zou maken. En je sociale wereldje wordt dan heel snel heel klein. Nu ik dus weet dat ik chronisch ziek ben maar al lang niet meer terminaal, heb ik mij de ogen uit de kop geschaamd, toen ik laatst een kennis sprak aan de telefoon, die zichzelf net als wat ik toentertijd heb gedaan, wat had teruggetrokken, omdat hij ziek is en ik dus eigenlijk precies hetzelfde deed als wat mij toen is overkomen door niet zelf het contact warm te houden.
Uiteindelijk is iedereen veel te druk met zijn eigen sores en leven, om altijd maar open te kunnen staan voor een ander.
En ik heb toch wel empathie voor anderen dacht ik toch...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:17

Ik mis bij velen hier het begrip, moet je echt in iemands schoenen hebben gestaan om ergens begrip voor te kunnen hebben? En dan nog, wat voor de één ondraaglijke pijn is, is voor de ander weer makkelijker te handelen. Maakt dat diegene minder zielig? Ik heb laatst voor het eerst in 20 jaar flinke koorts gehad en ik heb me op dat moment heel zielig gevoeld. En ik besefte me heel goed dat er ook mensen zijn die hier dagelijks mee te maken hebben en alleen maar in bed kunnen liggen, of hooguit lamlendig op de bank kunnen zitten maar op dat moment deed dat weinig voor mijn gevoel, ik voelde me echt ziek. Dat een ander het minder goed heeft dan jij hoeft niet te betekenen dat jij je nooit rot mag voelen. Maar er is wel zoiets als perspectief: er is een reden dat die mensen "worden voorgetrokken" om maar even te verwoorden hoe een aantal mensen het ziet. Is het niet omdat zij simpelweg behoefte hebben aan deze hulp, in welke vorm dan ook, dan is het wel omdat het lijden uitzichtloos is of omdat hun dagen zijn geteld en er op deze manier een kleine pleister op de wond kan worden geplakt. Ik dacht dat Calimero iets ouds was, maar er zijn nog teveel mensen die aan dit syndroom lijden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:26

Ayasha schreef:
Moonfish: volgens mij lees je mijn post mis of was ik echt onduidelijk want ik nam het voor je op.. :)

Ik denk dat terminaal en chronisch dusdanig verschillend zijn dat het niet te vergelijken is. :) sowieso is vergelijken niet handig. De ene chronisch zieke is de andere niet. Zelfs dezelfde ziekte kan zich anders manifesteren.

Ik reageerde op Sannens zie ik, excuus. :+

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:31

Ik vind het eerlijkgezegd niet zo boeiend wat mensen schrijven...

Zelf heb ik een chronische blessure in mijn voet. Veel mensen vinden mij een aansteller als ik weer eens 'kreupel' loop of moet zitten omdat ik even niet meer kan. Tsja, dat mogen ze vinden en ik trek me er weinig van aan. Ik weet hoe het voelt, wat er aan de hand is, dat het altijd zal blijven en ik er gewoon niks aan kan (laten) doen. De belangrijke mensen om me heen weten dat ook. De rest boeit me niet zo. 2 familieleden zijn ook chronisch ziek, nog een tandje erger dan ik dus niet 'slechts een blessure' (want zo zegt men dat tegen mij) en die denken er ook zo over.

Anderhalve week geleden had ik echt gigantische buikgriep, ik dacht dat ik dood ging joh :') dus ik kan me best voorstellen dat anderen dat ook hebben en zich ook zo voelen.

Sommige mensen denken er ook gewoon niet over na en bedoellen het ook niet zo. Tuurlijk kunnen ze er ook even over nadenken, maar ik denk wel dat veel chronisch zieke mensen zich dit soort dingen extra aantrekken. Als de ene groep zich moet aanpassen door na te denken over wat ze zeggen, dan mag de andere groep ook wel proberen zich wat minder snel aangesproken/op de kast gejaagd te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:58

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:11

Shawn schreef:
Terminaal en chronisch valt al helemaal niet te vergelijken. En al heb je, als terminale zijnde, geen pijn, je leeft wel continu met het idee in je achterhoofd dat elke dag je laatste kan zijn. En hoe ontzettend graag je ook door wilt gaan, je kan het niet. En ik snap zeker dat spicegirl (als dat de juiste bokker was, ik slaap nog half ;) ) die ellende in zou willen ruilen voor een chronische ziekte. Dat ze ziekenhuisbezoeken niet meer levend-rekkend zijn maar ter controle/om te kijken of het draagbaarder kan worden gemaakt. Want als je iets écht heel graag wilt, lopen we allemaal door die pijn heen, toch? Dan snap ik dat iemand die zo ontzettend graag verder wilt met het leven kiest voor een chronische ziekte met pijn in plaats van een terminale ziekte. (Waar mogelijk ook zoveel pijn bij komt kijken. Zowel fysiek als mentaal.)

De vergelijkingen kan je soms niet maken en dat moet je ook niet willen. De vergelijking van een griepje - chronische ziekte is krom en dat geld ook voor de vergelijking tussen een terminale ziekte en een chronische. Het zijn compleet andere dingen die je niet zomaar kan vergelijken met elkaar. Iedereen, of het nou een griepje, een chronische of een terminale ziekte is, heeft zijn eigen pijngrens en definitie van een rotdag. En daar mag je best flink over zeuren als je er zin in hebt :)

Nee, absoluut niet :n

Als ik voor mezelf spreek; ik kan niet overal maar doorheen lopen. Hoe graag ik dat ook zou willen. Wanneer ik dat doe wordt de pijn steeds erger totdat uiteindelijk mijn been uitvalt. Dan ben ik dus eenzijdig verlamd en dan kun je het helemaal vergeten. Door steeds maar je grenzen over te gaan maak je het uiteindelijk alleen maar veel moeilijker voor jezelf. Dus nee, ik heb het een lange tijd geprobeerd maar je sloopt meer dan dat je lief is als je maar door blijft gaan. Bij mijn ziekte lees ik ook vaak dat mensen hierdoor out gaan, afgevoerd moeten worden of epileptische aanvallen krijgen, dat is dus ook niet waar je op zit te wachten.

Ondanks dat snap ik wel dat je liever voor een leven met chronische pijn zou kiezen als je terminaal ziek bent natuurlijk :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:16

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:17

Maar dan een vraag, gewoon oprecht.
Heb je wel eens 24/7 vreselijk veel pijn gehad jaren lang, en daarbij ook dat je hoofd er finaal mee kapt en je dus niet eens na kunt denken?
Dat je letterlijk opgesloten zit in je eigen lijf en hoofd, en er geen ontsnappen aan is?
En wetende dat dat dus de rest van je leven is?
Dat je er bent, maar eigenlijk ook totaal niet, dat staren van ellende het enige is wat je lichaam nog op kan brengen?
Dat je zou willen huilen van ellende, maar de woorden niet kan vinden?
Er zijn laatste jaren meerdere zelfmoorden geweest in de media met vergelijkbare gevallen, en er zijn er zat die het ooit door hun hoofd hebben laten gaan.
Heel hard, maar als je beweert die situatie te willen inruilen weet je niet waar je aan begint, en die wanhoop moet je eerst gevoeld hebben voor je deze post kunt snappen.
Neemt niet weg dat ik de reactie begrijp, maar echt dat wil je ook niet.

Ik kan trouwens nog steeds niet doorlopen met teveel pijn. :)
Dan trekt mijn lichaam de stekker er inderdaad uit.
In mijn geval uit dat zich in zwabberen met een been, en ik ben dan gewoon écht, écht leeg en kan dan rustig hele dagen slapen.
Totdat ik gewoon niet meer kan staan onder de douche, en mijn ontbijt verteren al teveel energie kost om daarna wakker te blijven.
Pijnstillers nemen de pijn weg, maar de vermoeidheid en de rest niet.
Overigens zit ik er niet mee, ik ga best ok maar doorlopen moet ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:25

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-22 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:39

Chronisch ziek zijn is alleen niet "alleen maar pijn" (was dat maar zo). Ik ben chronisch ziek (en altijd veel pijn, maar pijn is het einde niet hoe vervelend het ook is), ik ben niet terminaal ziek, maar morgen kan net zo goed mijn laatste dag zijn (dankzij t chronisch ziek zijn dan (want voor iedereen kan morgen de laatste dag zijn, ook voor "gezonde" (wat is gezond?) mensen), afgelopen jaar ben ik ook meerdere keren in dusdanig levensbedreigende situaties beland).

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:46

Shawn schreef:
Dan neem ik die woorden terug. Heb er niet bij stil gestaan dat er mensen zijn die zichzelf er écht mee in de nesten werken :o Mijn benen worden niet erger dan ze al zijn, loop ik een dag door mijn pijn heen heb ik de volgende dag en eventueel de dag erna nodig om bij te komen, maar het is niet zo dat ik helemaal niets meer uit kan voeren. Misschien volgende keer wat verder kijken dan enkel mezelf :P

Snap ik hoor! Het is ook heel bizar.

Ik kan 2 uur per dag iets 'doen' als in; op een stoel zitten. Als ik meer doe voel ik dat al. Een avond naar een concert met zitplaatsen betekend al 2-4 weken extra pijn hebben en nog vermoeider zijn. Zeker in de eerste week is dat echt extreem met flinke zenuwpijn.. Maar echt voorspelbaar is het ook niet want ik heb steeds weer andere/meer klachten in combi met wat altijd-aanwezige. Ik blijf het ook echt bizar vinden dat zoiets simpels zoveel effect kan hebben en ik kan ook heel goed begrijpen dat je je dat zonder zo'n ziekte eigenlijk niet voor kunt stellen.

Staand douchen kan ik hoe dan ook niet, gelukkig hebben we zo'n douchekabine met een bankje erin :=
Maar ondanks dat ik een jaar vrijwel geheel bedlegerig ben geweest en inderdaad ook mentaal (neurologisch) heel ver heen was zou ik toch hetzelfde kiezen als Spicegirl. Misschien zou ik daar na 10 jaar anders over denken, maar na een jaar blijf ik daar nog bij.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:11

Wat denk ik belangrijk Is om te beseffen dat iedereen andere dingen belangrijk vind. De een legt de nadruk op de lengte van zijn leven en geniet van aanwezigheid van zijn geliefde om zich heen en ondanks dat iemand minder kan, wil die so verder leven. De andere wil juist zo veel mogelijk doen en boeit diegene minder hoelang het leven duurt, maar us de grootste straf om zelfstandigheid afgenomen wordt. En weer een ander...

Je kan niet kiezen wat je krijgt helaas, maar het verschilt per persoon wat iemand "liever" Had gehad..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:12

Shawn schreef:
Terminaal en chronisch valt al helemaal niet te vergelijken. En al heb je, als terminale zijnde, geen pijn, je leeft wel continu met het idee in je achterhoofd dat elke dag je laatste kan zijn. En hoe ontzettend graag je ook door wilt gaan, je kan het niet. En ik snap zeker dat spicegirl (als dat de juiste bokker was, ik slaap nog half ;) ) die ellende in zou willen ruilen voor een chronische ziekte. Dat ze ziekenhuisbezoeken niet meer levend-rekkend zijn maar ter controle/om te kijken of het draagbaarder kan worden gemaakt. Want als je iets écht heel graag wilt, lopen we allemaal door die pijn heen, toch? Dan snap ik dat iemand die zo ontzettend graag verder wilt met het leven kiest voor een chronische ziekte met pijn in plaats van een terminale ziekte. (Waar mogelijk ook zoveel pijn bij komt kijken. Zowel fysiek als mentaal.)

De vergelijkingen kan je soms niet maken en dat moet je ook niet willen. De vergelijking van een griepje - chronische ziekte is krom en dat geld ook voor de vergelijking tussen een terminale ziekte en een chronische. Het zijn compleet andere dingen die je niet zomaar kan vergelijken met elkaar. Iedereen, of het nou een griepje, een chronische of een terminale ziekte is, heeft zijn eigen pijngrens en definitie van een rotdag. En daar mag je best flink over zeuren als je er zin in hebt :)

Waarom doe je het dan alsnog?
Ik wil met niemand ruilen, niet met een andere chronisch zieken, niet met iemand die terminaal is, niet omdat mijn situatie zo ideaal is want dat is ze alles behalve, maar dit ken ik. En ondanks alles verkies ik het bekende boven het onbekende. Wanneer iemand zegt "ik zou zo ruilen met een chronisch zieke" kan ik alleen maar denken: carefull what you wish for. Niet omdat het erger zou zijn, want ik wil me niet uit spreken over erger of minder erg. Maar het zou wel eens minder '"gewenst'" zou kunnen zijn als je effectief zou geruilt hebben dan degene die zegt te willen ruilen denkt. Het gras is altijd groener aan de overkant. Ik ken er ook genoeg die zeggen nog liever dood te willen dan wat ze "nu" hebben. Maar als je dan door praat dan merk je vanzelf dat als het echt zo ver zou zijn, dat dat ineens een stuk minder aantrekkelijk zou zijn.

En ik had een hele aanpassing gedaan en nu is die dus weg,

Als je griep hebt en je bent ellendig, ga je gang zeg dat je ellendig bent, Ik ben de eerste om zo iemand het comfortabel te maken. Maar zeg niet als jij griep spierpijn hebt tegen iemand met MS (bij wijze van voorbeeld) "nu weet ik hoe jij je voelt" of als die persoon klaagt "ja maar ik heb ook wel eens spierpijn hoor."

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:44

Majabeestje schreef:
Ziekte kan en mag je niet met elkaar vergelijken. Onderschat een ziekte voor een ander niet maar bagatelliseer het ook niet. En vooral, oordeel niet.
Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ziekte's kun je niet met elkaar vergelijken.

Ik zie vaak de "andere kant". Vrienden of familie "durven" niet te klagen of even te mopperen als ze zichzelf niet fit voelen of ziek zijn. Ze zijn bang dat dat rot overkomt op mij, omdat ik chronisch ziek ben. Dat vind ik oprecht heel vervelend. Ik vind het voor een ander klote als ze ziek zijn (om watvoor ziekte het ook gaat) en heb er begrip voor dat ze zichzelf ziek voelen en even willen klagen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:55

moonfish-
nee ik heb nu nog geen pijn.
maar dat is een kwestie van tijd, voordat ik zulke pijnen krijg,
die niet meer te bestrijden zijn.
daar staat de ziekte bekend om.
plus dat mijn kwaliteit van leven nu al heel slecht is.
ik ben van een outdoor mens, met 2 paarden, en altijd buiten bezig, leuke baan gegaan,
naar iemand die letterlijk achter de geraniums zit.
i.v.m. besmettingsgevaar (mijn immuunsysteem werkt niet meer, en iets simpels als een verkoudheid is bij
ziekenhuis opname, griep kan fataal zijn )kan ik nergens naar toe..
zelfs de wachtkamer van de dokter niet, geen uitjes,echt helemaal niks- niks..
mijn paarden heb ik uiteraard ook moeten verkopen.
en technisch gesproken heb ik een baan, maar of ik ooit nog terug kan.. :roll:

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:48

@ spicegirl, een dikke virtuele knuffel voor je!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:40

moonfish13 schreef:
Toen zei mijn moeder ook: dat de ellende van een ander groter is betekend niet dat jij geen verdriet mag hebben om je eigen situatie.
Ik denk trouwens dat je mijn post anders opgevat hebt dan ik hem bedoeld heb, het was zeker geen ik ben zieliger post.
Meer van dat je van iets in feite minder ergs gewoon alsnog echt geen kwaliteit van leven hoeft te hebben hebben, en dat je leven alsnog een duister gat kan zijn.

Als dit je insteek is, dan zijn wij het met elkaar eens. Ik zeg ook nergens dat iemand met pijn zichzelf moet wegcijferen omdat er iemand in de wereld is met meer pijn. Elke pijn of ongemak dat iemand voelt is te veel en moet naar mijn idee serieus worden genomen. :)

Dat van kwaliteit van leven ben ik volledig met je eens. Vanuit mijn opleiding wordt daar best wel wat aandacht aan besteed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:39

Moderatoropmerking:
Na overleg is de OP aangepast en zijn een hoop offtopic posts verwijderd. Graag zien we dat jullie verder ontopic blijven en met respect naar elkaar reageren. De kwestie over het al dan niet delen van privé communicatie willen we ook niet meer opgehaald zien. Indien er nog onderlinge problemen zijn vragen we met nadruk om dit persoonlijk via pb op te lossen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:48

Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar ik vind het eigenlijk wel erg dat mensen niet mogen 'klagen' over hun griep omdat sommige mensen chronisch ziek zijn?!

En ik begrijp het wel. Ik vind het ook vervelend hoe dramatisch mensen er over kunnen doen. En ik weet ook hoe het is als je heel veel dingen moet laten omdat je het gewoon weg niet kunt ;) . Maar dat betekent voor mij niet dat andere mensen dan maar niet mogen klagen over hun griepje, zíj kunnen er niks aan doen dat andere chronisch ziek zijn en het dus 'erger' hebben, volgens sommige.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:52

Ik heb geen moeite met mensen die zeggen dat ze griep hebben en daar over door zeuren. Een echte griep is ook echt rot. Maar ik heb meer moeite met mensen die chronische zieken onderling gaan vergelijken. "ik ken iemand die ook heeft wat jij hebt maar die kan dit en dat nog wel doen" Ook de bekende "het kan altijd erger" is heel irritant. Ja het kan altijd erger. Zelfs voor mensen die terminaal zijn kan het altijd erger als je toch graag met de uitdrukking 'het kan altijd erger' gaat gooien. Wees bv maar blij dat je in zorgland Nederland woont en niet in een hutje ergens in de rimboe in Afrika. Wat moet je nou met zo een opmerking, daar kan je niks mee. Het is niet troostend maar haalt puur het chronisch/terminaal ziek zijn onderuit.

Zou fijn zijn als mensen eens ophouden met vergelijken en oordelen. Het is al eerder gezegd: wat voor jou erg is hoeft het voor een ander niet te zijn en andersom net zo.