Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JPS schreef:Ik probeer het zo te zien; De ene mens is nu eenmaal empathischer dan de ander en soms is het ronduit wrang maar je kunt van sommige mensen niet verwachten dat ze zich echt kunnen voorstellen hoe slopend en eenzaam een chronische ziekte op termijn kan zijn. Ze zijn met zichzelf bezig, staan nog vol en zonder medische beperkingen in het leven en reageren ook vanuit dat kader zonder zich te realiseren hoe kwetsend dat soms voor de ander kan zijn. En dat kan op andere vlakken ook gebeuren. Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik niet doordacht genoeg heb gereageerd op het verhaal van een ander. Andersom gebeurt dat ook. Neem het een onwetende niet teveel kwalijk want voor veel situaties in het leven geldt dat je het leed pas echt beseft als het jezelf of een naaste treft. En misschien heeft dat wel een functie..
Ayasha schreef:Moonfish: volgens mij lees je mijn post mis of was ik echt onduidelijk want ik nam het voor je op..![]()
Ik denk dat terminaal en chronisch dusdanig verschillend zijn dat het niet te vergelijken is.sowieso is vergelijken niet handig. De ene chronisch zieke is de andere niet. Zelfs dezelfde ziekte kan zich anders manifesteren.
Shawn schreef:Terminaal en chronisch valt al helemaal niet te vergelijken. En al heb je, als terminale zijnde, geen pijn, je leeft wel continu met het idee in je achterhoofd dat elke dag je laatste kan zijn. En hoe ontzettend graag je ook door wilt gaan, je kan het niet. En ik snap zeker dat spicegirl (als dat de juiste bokker was, ik slaap nog half) die ellende in zou willen ruilen voor een chronische ziekte. Dat ze ziekenhuisbezoeken niet meer levend-rekkend zijn maar ter controle/om te kijken of het draagbaarder kan worden gemaakt. Want als je iets écht heel graag wilt, lopen we allemaal door die pijn heen, toch? Dan snap ik dat iemand die zo ontzettend graag verder wilt met het leven kiest voor een chronische ziekte met pijn in plaats van een terminale ziekte. (Waar mogelijk ook zoveel pijn bij komt kijken. Zowel fysiek als mentaal.)
De vergelijkingen kan je soms niet maken en dat moet je ook niet willen. De vergelijking van een griepje - chronische ziekte is krom en dat geld ook voor de vergelijking tussen een terminale ziekte en een chronische. Het zijn compleet andere dingen die je niet zomaar kan vergelijken met elkaar. Iedereen, of het nou een griepje, een chronische of een terminale ziekte is, heeft zijn eigen pijngrens en definitie van een rotdag. En daar mag je best flink over zeuren als je er zin in hebt
Shawn schreef:Dan neem ik die woorden terug. Heb er niet bij stil gestaan dat er mensen zijn die zichzelf er écht mee in de nesten werkenMijn benen worden niet erger dan ze al zijn, loop ik een dag door mijn pijn heen heb ik de volgende dag en eventueel de dag erna nodig om bij te komen, maar het is niet zo dat ik helemaal niets meer uit kan voeren. Misschien volgende keer wat verder kijken dan enkel mezelf
Shawn schreef:Terminaal en chronisch valt al helemaal niet te vergelijken. En al heb je, als terminale zijnde, geen pijn, je leeft wel continu met het idee in je achterhoofd dat elke dag je laatste kan zijn. En hoe ontzettend graag je ook door wilt gaan, je kan het niet. En ik snap zeker dat spicegirl (als dat de juiste bokker was, ik slaap nog half) die ellende in zou willen ruilen voor een chronische ziekte. Dat ze ziekenhuisbezoeken niet meer levend-rekkend zijn maar ter controle/om te kijken of het draagbaarder kan worden gemaakt. Want als je iets écht heel graag wilt, lopen we allemaal door die pijn heen, toch? Dan snap ik dat iemand die zo ontzettend graag verder wilt met het leven kiest voor een chronische ziekte met pijn in plaats van een terminale ziekte. (Waar mogelijk ook zoveel pijn bij komt kijken. Zowel fysiek als mentaal.)
De vergelijkingen kan je soms niet maken en dat moet je ook niet willen. De vergelijking van een griepje - chronische ziekte is krom en dat geld ook voor de vergelijking tussen een terminale ziekte en een chronische. Het zijn compleet andere dingen die je niet zomaar kan vergelijken met elkaar. Iedereen, of het nou een griepje, een chronische of een terminale ziekte is, heeft zijn eigen pijngrens en definitie van een rotdag. En daar mag je best flink over zeuren als je er zin in hebt
Majabeestje schreef:Ziekte kan en mag je niet met elkaar vergelijken. Onderschat een ziekte voor een ander niet maar bagatelliseer het ook niet. En vooral, oordeel niet.
Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.
moonfish13 schreef:Toen zei mijn moeder ook: dat de ellende van een ander groter is betekend niet dat jij geen verdriet mag hebben om je eigen situatie.
Ik denk trouwens dat je mijn post anders opgevat hebt dan ik hem bedoeld heb, het was zeker geen ik ben zieliger post.
Meer van dat je van iets in feite minder ergs gewoon alsnog echt geen kwaliteit van leven hoeft te hebben hebben, en dat je leven alsnog een duister gat kan zijn.