Afvallen voor daten of relatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 11:39

A3a1 schreef:
Alleen haal jij nu alles bij elkaar.
Niet constant lijnen voor je lief, wil niet zeggen dat je niet je best voor hem/haar doet.

:? :? :? :? :?

Dat zeg ik OOK niet :)*

De kern is niet het wel/niet afvallen/lijnen maar het wel/niet je best doen voor je lief of daten; waarom wel moeite kunnen doen voor het aantrekken van een partner en niet voor de partner zelf.
Blijkbaar raakt dat een gevoelige snaar bij veel hier.

Ik voel me goed als ik wat extra doe voor mijn lief waardoe die zich goed voelt, mij super vindt. Hoffelijk zijn, gezond/goed uitzien, een detail in huishouden, superjebestdoen voor een lief heel persoonlijk cadeautje. Er zijn legio voorbeelden van gedrag waarmee mensen een partner proberen te versieren, wat ze achterwege laten na het 'verwerven'.

IK vind dat niet netjes, niet correct en valse voorlichting, misleiding. Beetje sterk verwoord, maar daarmee probeer ik de kern uit te drukken.
Begrijp het ook niet: Lijkt MIJ dat je voor je lief JUIST wat extras WIL doen. Waarom niet en voor naamloze wildvreemden wel?

Vergelijk het met sex. Sexy doen en de pretendent(m/v) het hoofd gek ne@ken en na commitment voor een 'vaste' relatie de creativiteit begraven.
Relatie gaat aan sleur ten onder en hoppa de trukendoos kan dan ineens weer wel open.
Nee, ik zie het niet.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:41

Ah, dan had ik je verkeerd begrepen, we zijn het dus gewoon met elkaar eens :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 11:42

A3a1 schreef:
Ah, dan had ik je verkeerd begrepen, we zijn het dus gewoon met elkaar eens :D

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* ;)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:02

Huertecilla, als dít je boodschap is:
'De kern is niet het wel/niet afvallen/lijnen maar het wel/niet je best doen voor je lief of daten; waarom wel moeite kunnen doen voor het aantrekken van een partner en niet voor de partner zelf.' zoals jij hierboven beschreef,

dan wil ik je vragen om in het vervolg dan ook een titel en een openingspost te kiezen waar dat als kernboodschap wordt meegegeven. Nu is alles erg gekaderd omtrent het afvallen, terwijl dat eigenlijk enkel als voorbeeld dient.

anjali

Re: Afvallen voor daten of relatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:10

Huertecilla heeft wel gelijk dat voor het veroveren van een partner heel veel moeite wordt gedaan en zogauw de buit eenmaal binnen is niet meer.Dat klopt. Zou dat niet iets biologisch zijn?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:24

Huertecilla schreef:
Ik voel me goed als ik wat extra doe voor mijn lief waardoe die zich goed voelt, mij super vindt.

Volgens mij is dit gewoon de kern, in de basis doe je het gewoon voor jezelf en de rest is jezelf schoonpraten...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 12:28

Jennifuur schreef:
dan wil ik je vragen om in het vervolg dan ook een titel en een openingspost te kiezen waar dat als kernboodschap wordt meegegeven. Nu is alles erg gekaderd omtrent het afvallen, terwijl dat eigenlijk enkel als voorbeeld dient.

Omdat jij alleen de kop en niet de tekst leest?
Dan heb ik het nog niet over verdere tekst en uitleg.

@ Anjali; het komfie op je (vermeende) rechten gaan zitten lijkt mij meer iets cultureels.
Zoals je ook op deze draad kan lezen is het zeker niet universeel.

@Karl: altruisme is een utopie; alles leidt allemaal altijd tot iets wat meerwaarde voor jezelf heeft, hoe ontastbaar ook.
Ik begrijp jouw 'schoonpraten' niet.
Wat moet er schoon gepraat worden aan je best doen voor je relatie/partner omdat dit een meerwaarde voor je heeft?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:42

Ik denk zelf dat je best doen voor je partner ook kan verschillen per persoon. Ik zit midden in een soort gecompliceerde scheiding. Waarbij we wel verder gaan maar dan allebei een eigen huis.
Ik doe zeker mijn best voor mijn partner maar niet op lichamelijk gebied. Qua gewicht dan bedoel ik.
Als we weggaan maak ik me netjes en trek mooie kleren aan idd.

Maar ik vind mezelf kwetsbaar opstellen door gewoon mezelf te zijn ook je best doen eigenlijk vind ik dat het ultieme wat je kan doen voor je partner. Jezelf laten zien zoals je bent en je goed voelt.

En dat zal verschillen van persoon tot persoon.
Iedereen maakt zijn eigen regels en ik denk dat het eigenlijk alleen belangrijk is of de partners happy zijn ermee en niet wat andere mensen denken ookal is dat een nieuwe denkwijze voor me.

Maar ik moet idd toegeven dat ik ook vaak harder werk om een relatie te krijgen en wat verzand in de relatie. Maar dat heeft een andere oorzaak bij mij. Dat heb ik laatst ontdekt met therapie en vandaar deze stap met partner.

Ik voel me daardoor vrijer en krijg meer zelfvertrouwen wat ten goede komt aan de relatie

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:51

Huertecilla schreef:
Jennifuur schreef:

Omdat jij alleen de kop en niet de tekst leest?
Dan heb ik het nog niet over verdere tekst en uitleg.

Lees jij überhaupt mijn bericht wel helemaal? Ik heb het ook over je openingspost (heb het speciaal voor je maar even dikgedrukt in de quote) waar je enkel diep ingaat op het probleem rondom afvallen en in shape blijven voor je partner.

Je doet alsof de meesten het verkeerd begrijpen en het 'een gevoelige snaar voor velen is', maar als jij vanaf het begin je punt had verduidelijkt, zou het jou duidelijk zijn geworden dat de meesten het juist met je eens zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:02

Dat is meestal zo toch? 99 van de 100 begrijpen het niet, maar dat ligt aan die 99, niet aan die ene ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 13:09

Imo betreft het de kern van een betekenisvolle relatie.

Er wordt graag het woord 'commitment' gebruikt of 'er voor gaan' . De vraag is waar 'commit' je je toe, waar ga je voor?

Wanneer je samen een intentieverklaring voor inzet en betrokkenheid mbt een gezamelijk toekomst uitspreekt houdt dit imo inherent in dat je wederzijds betrokken bent bij de partner en jij je daarvoor inzet.
Wanneer een partner zich daar met eeen Jantje van Leiden vanaf maakt, trekt die de basis onder de overeenkomst uit.

Ja, er ligt een eigenbelang bij in een reltie investeren, waanneer het delen een toegevoegde waarde voor je heeft.
Ja, er ligt een eigenbelang bij het wat extras doen voor je partner wanneer jij je daar goed bij voelt.
Is dat een reden om niet in je relatie te hoeven investeren, een reden om niet aardig te hoeven zijn voor je partner?

Zie het als vegetarisch eten. Dat doe je wellicht uiteindelijk omdat jij je beter voelt bij het idee dat voor jou geen dier in de bio-industrie 'leeft', niet inhumaan tot hapje op een wit plastic plaatje verwerkt wordt.
Voor het betreffende dier maakt dat niet uit; het lijdt niet voor die persoon. Een stuk prettiger voor het dier. Geen foei voor de vegetarier welke goed gepaat moet worden.

Of neem paardrijden. Dat kan je met zweep/bit afdwingen of paardgericht diervriendelijk belonend aanpakken. Beiden dient uiteindelijk je eigen egoistische ruiter-eigenbelang. Dat maakt het welzijn van het paard respecteren/nastreven nog geen goedpraten van plezier in paardrijden hebben.

Ja, ik doe extras, zou afvallen voor mijn lief voor haar voelgoed/waardering met als onder-/achterliggend eigenbelang de toegevoegde waarde voor mij bij de relatie met haar het belang wat ik hecht aan haar welzijn.

Onder de streep is imo het wel moeite kunnen doen voor daten en niet voor je relatie een kwestie van kortzichtigheid en wel/geen waarde aan het welzijn van anderen hechten.
Denk over dat laatste eens na:
Waarde hechten aan het welzijn van een ander is niet altruistisch maar wel een stuk meer welzijn voor die ander. Win-win :)*

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:31

Los van het uiterlijk: ik hoor niemand over de gezondheid. Mijn man was slank toen we elkaar leerden kennen, en nu 15 jaar verder heeft hij een bmi van 36...... Ik maak me daar ernstig zorgen over!
Iedereen heeft het er maar over dat je van iemand moet houden, ook wanneer diegene 20 kilo groeit gedurende de relatie. Maar juist omdát ik van hem hou, wil ik dat hij hier wat aan gaat doen. We hebben 2 jonge kinderen, zij willen toch ook zo lang mogelijk hun vader houden, bij voorkeur gezond en wel? En hetzelfde geldt voor mij, ik wil hem ook gezond en wel lang bij me houden. Kans is groot dat dat zo niet gaat gebeuren.

Dus ja, ik vind dat je het eigenlijk niet kunt maken naar je partner en kinderen om dit te laten gebeuren...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:36

JackenJill schreef:
Los van het uiterlijk: ik hoor niemand over de gezondheid. Mijn man was slank toen we elkaar leerden kennen, en nu 15 jaar verder heeft hij een bmi van 36...... Ik maak me daar ernstig zorgen over!
Iedereen heeft het er maar over dat je van iemand moet houden, ook wanneer diegene 20 kilo groeit gedurende de relatie. Maar juist omdát ik van hem hou, wil ik dat hij hier wat aan gaat doen. We hebben 2 jonge kinderen, zij willen toch ook zo lang mogelijk hun vader houden, bij voorkeur gezond en wel? En hetzelfde geldt voor mij, ik wil hem ook gezond en wel lang bij me houden. Kans is groot dat dat zo niet gaat gebeuren.

Dus ja, ik vind dat je het eigenlijk niet kunt maken naar je partner en kinderen om dit te laten gebeuren...

Dan kook je te lekker :')

Ik ben het met je eens hoor. Zo'n hoog bmi is inderdaad niet gezond :n en ik vind dat je daar zeker wat van mag zeggen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:01

HC, je doet dit omdat het jou iets oplevert, niet omdat het jouw partner iets oplevert. Het is dus gewoon een vorm van egocentrisme en omdat niet als positief wordt ervaren praat je jezelf schoon door te zeggen dat je het voor je partner doet, nee je doet het voor jezelf.

Iemand die zegt dat je in een relatie vooral je boerende en scheten laten zelf moet zijn in een joggingbroek op de bank, onder het motto dat je partner van je houdt omdat je bent zoals je bent, is daarin veel eerlijker. Je doet de dingen namelijk voor jezelf en je hoopt dat je partner daar ook gelukkig mee is. Bij de ene is dat sportief zijn, attent zijn of verzorgd zijn en bij de ander is niet sportief zijn, wat overgewicht hebben of er onverzorgd bijlopen.

Maar wat jij in je OP zegt:

Citaat:
Imo doe je JUIST je best voor degene waar je van houdt, voor de relatie en dus jezelf.

is een omkering van de waarheid, je doet het voor jezelf en als de ander zich daar ook goed bij voelt, dan is dat mooi meegenomen...

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:06

Maar doen mensen echt helemaal geen enkele moeite meer als ze in een relatie zitten? Kijk dat je je niet eeuwig zo gedraagt zoals je was tijdens het daten dat is gewoon de realiteit, zou ook niet goed zijn want ik was elke keer op van de zenuwen en had meer dan een glas wijn nodig om weer tot bezinning te komen. Ik lette op alles wat ik deed elke zin die ik zei, praktisch elke beweging die ik maakte - dat is gewoon extreem en het was ook onnodig want mijn vriend vindt mij het leukste, liefste en grappigste als ik onhandig, lomp en soms ronduit grof door het huis stommel :') daar kom je na een paar weken/maanden daten achter dat dat is wat je leuk vindt aan elkaar en dan doe je niet meer je best om zo gepolijst mogelijk door je leven te gaan. Ik vertaal dat alleen niet naar helemaal niet meer je best doen zoals jij dat zo zwart wit stelt HC.
Je doet toch andere dingen in een relatie dan tijdens het daten? Tijdens het daten doe ik moeite iemand mijn beste kant te laten zien, naar eigen inzicht, om er vervolgens achter te komen dat mijn idee van "m'n beste kant" helemaal niet strookt met wat de ander mijn beste kant vindt.

Voorbeelden van dingen anders doen in een relatie dan tijdens daten voor mij persoonlijk:
- comfortabele seks ipv proberen charmant en bevallig te liggen zonder dat dat ene vetrolletje opvalt
- écht weten waar je de ander blij mee maakt ipv 'lege' cadeautjes, handelingen, opmerkingen
- elkaar ook waarderen als je even niets te zeggen hebt en domme televisie wil kijken ipv altijd maar diepe gesprekken willen voeren bij kaarslicht en met (veel te) dure merlot en elkaar die domme tv ook gunnen of er zelfs samen heel erg van genieten

- inderdaad samen naar iets toe waar van je weet dat de ander er echt heel blij van wordt ook al is dat voor jezelf niet per se zo
... Maar dan ook weten wanneer je je partner echt niet hoeft te vragen omdat je weet dat je hem/haar echt geen plezier doet met zoiets

Ik denk dat het hebben van een relatie o.a. inhoudt dat je elkaar zo goed kent dat je weet wanneer je je partner kunt plezieren zonder dat het een dwangmatige routineklus wordt. Relaties houden voor mij ook in dat je comfortabel bij elkaar moet zijn en niet op bijna autistische wijze maar gewoon handeling x en handeling y herhalen omdat je daarmee je partner pleased.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:13

Palmera schreef:
xLes schreef:
Ik zou niet anders willen, en ik zou never nooit niet in een relatie willen zitten waar ik continu mijn best moet doen om er goed uit te zien... That's just not me.

Maar je mist het punt. Iig mijn punt: het is geen kwestie van móeten. Het is een kwestie van graag mijn best doen voor mijn relatie en mijn partner. En daar hoort mijn eigen gezondheid (bewegen, niet te dik worden) en aantrekkelijk zijn (min of meer hè, ik ben zeker geen topmodel ;) ) imo bij.

Uiteraard mag ieder doen wat gelukkig maakt.

Nee, dat maakt mij verre van gelukkig en ik verwacht dat ook niet van mijn partner... Ik hou mezelf op gewicht omdat ik dat zelf wil, maar dat deed ik al voor ik hem kende ;). Verder komen we goed overeen qua uiterlijk, we hebben beiden gewoon liefst puur natuur. En hij is zelf de eerste om te zeggen van kom, jeans uit en jogging aan, zit lekkerder haha

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 15:26

Karl66 schreef:
Citaat:
Imo doe je JUIST je best voor degene waar je van houdt, voor de relatie en dus jezelf.

is een omkering van de waarheid, je doet het voor jezelf en als de ander zich daar ook goed bij voelt, dan is dat mooi meegenomen...

:)*

Verder verwijs ik naar mijn uitgebreide reactie.

Tja, en verschillende meningen is +:)+
Dat maakt dat er voor verschillende potjes verschillende deksels zijn.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:01

Wordt een beetje bizarre discussie zo...
Wat is er mis met iets leuks doen voor je partner?
Wat is er mis met je prettig voelen dat je iets leuks voor je partner doet?

( en dan hebben we het natuurlijk niet over de relatie, waar een alles doet voor de ander en de ander aan zijn kont krabt en het wel gemakkelijk vind )

Nee, laten we ons K voelen bij onze partner en hem/haar het leven zuur maken *\o/*
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 14-01-17 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:03

anjali schreef:
Huertecilla heeft wel gelijk dat voor het veroveren van een partner heel veel moeite wordt gedaan en zogauw de buit eenmaal binnen is niet meer.Dat klopt. Zou dat niet iets biologisch zijn?

Nou ik heb mijn partner niet hoeven te veroveren ... ik heb er ook niet "heel veel" moeite voor hoeven doen.
En hij (bij) mij ook niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:31

Ik kom gisteravond na het werk bij mijn lief aan, we hadden elkaar sinds woensdagmiddag niet gezien. En gister had hij weer eventjes een ringbaardje! Ik vind dat zo sexy bij hem. En hij vindt het zelfs eigenlijk niets.

Maar hij had zich sinds dinsdagavond niet meer geschoren. En dan kan hij vrijdagavond als hij weet dat ik kom twee dingen doen: alles eraf zoals altijd of mij dat plezier van het door mij zo gewaardeerde ringbaardje doen. Ik ben blij dat hij op dat moment ervoor kiest mij dat plezier te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:51

_O- sommige reacties hier :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 18:20

Palmera schreef:
Ik kom gisteravond na het werk bij mijn lief aan, we hadden elkaar sinds woensdagmiddag niet gezien. En gister had hij weer eventjes een ringbaardje! Ik vind dat zo sexy bij hem. En hij vindt het zelfs eigenlijk niets.

Maar hij had zich sinds dinsdagavond niet meer geschoren. En dan kan hij vrijdagavond als hij weet dat ik kom twee dingen doen: alles eraf zoals altijd of mij dat plezier van het door mij zo gewaardeerde ringbaardje doen. Ik ben blij dat hij op dat moment ervoor kiest mij dat plezier te doen :)

Leuk en lief voorbeeldje :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:31

Waarom moet het gaan om uitersten... als je samenwoont is het bijv. al weer heel anders dan als je elkaar maar 2 x per week ziet (bijv.) Ik wil ook gewoon lekker op de bank kunnen hangen in m'n oude kloffie en me thuis voelen, maar dat wil toch niet gelijk zeggen dat ik nooit iets voor m'n partner doe?
Imo moet het beide kunnen en ja, dan is daten versus samenwonen (of een lange relatie) toch wel iets anders - en dat heeft imo niet direct te maken met wel of niet je best doen voor je partner. Als ik iets leuks ga doen, uit ga etc. trek ik ook bewust iets moois aan omdat ik daar zin in heb. Als ik een avondje op de bank films kijk doe ik dat lekker in mijn pyjama.
Dat soort dingen doe ik in de eerste plaats voor mezelf. Ik zou het vreselijk vinden om overgewicht te hebben, dus ik zorg ervoor dat ik dat niet krijg (even mogelijke ziektes etc. daarbuiten gelaten). Niet omdat ik dat mijn partner verschuldigd zou zijn omdat ik toen we een relatie kregen ook slank was.
Ik vind overgewicht onaantrekkelijk, mocht mijn partner echter ziek worden en daardoor overgewicht krijgen denk ik niet dat ik minder van hem zou gaan houden.
Mocht hij chagrijnig op de bank zitten en niks uitvreten behalve zakken chips en daardoor 40 kg aankomen, dan denk ik niet dat wij qua mindset bij elkaar passen. Maar er zijn ook genoeg mensen die er lekker naast gaan zitten en daar wel gelukkig van worden. Iedereen zijn eigen ding, zolang het maar klikt!
Als ik zou daten dan zou ik dat zien als een leuk avondje/dagje uit en kleed ik me mooi aan etc. want bankhangen doe ik wel in mijn pyjama. Maar dat betekent nog niet dat ik nooit meer iets leuks doe voor mijn partner oid!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:02

Afvallen moet je voor jezelf doen vind ik :) Als de motivatie van binnenuit komt heb je sowieso veel meer kans dat het lukt, en ga je vanzelf ook meer zelfvertrouwen uitstralen. En dat ziet je mogelijke date ook wel :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:16

Mijn vriendin en ik zijn ook wel wat langer bijelkaar. We kunnen elkaar prima op ons slechtst en best zien. Van een dag op de bank waarbij ik vogelnesten in mijn haar heb en zij haar haren alle kanten op pieken. Maar als we op pad gaan toch wel altijd een beetje elegant/casual. Sowieso geen yogapants. Als we op date zijn dan trekken we ook wel van alles voor elkaar uit de kast. Kan dan gerust mijn haar opsteken en een laag plamuur aan brengen met een jurkje aan. Zij föhnd haar haar op en een net elegant/sexy pak aan.

Wat we beide ook doen sinds dat we een relatie samen hebben is het beste uit elkaar halen zonder te pushen. Ik ben maar ietsjes afgevallen en me wat meer gaan concentreren op een strakke lijn ipv een getal op een weegschaal. Niet eens direct voor haar maar het is wel deels een motivatie om mijn gewicht gelijkt te houden. Voor ik haar ontmoette was ik nogal een jojo kwa lichaam. Ene keer minimaal onder de 60 kg dan zwaar gespierd(waardoor ik aan kwam) en dan weer helemaal niet aporten waardoor ik een hammetje kreeg. Net waar ik altijd zin in had. Nu vind ik het voor mijzelf en haar leuker om mezelf in wat strakkere lijn te hebben. Tijdje terug kwam zij erachter dat ik een konten dame ben, sinds dien is ze die ook flinker gaan trainen. Vind ze ook voorzichzelf want ze is ook een fitnessfanaat.