Reiki, kwakzalverij of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:45

Lusitana schreef:
Als het werkelijk zou genezen, was "er voor openstaan" helemaal geen vereiste, lijkt mij....

Reiki werkt met energie en ik stel me altijd voor dat dat zoiets is als water.
Reiki spreekt van universele energie, die ieder mens sowieso al ontvangt, je kunt iets gerichter/ bewuster 'sturen ' met die energie.
Wat ik me voorstel is dat degene die Reiki (door)geeft, de ontvanger uitnodigt om de energiekanalen (....ik zie nu het Amsterdam - Rijnkanaal voor me :Y) ) net ietsje breder, wijder of dieper te maken.
....en soms kan dat om wat voor reden dan ook niet.

(Omdat er een woonwijk naast het Amsterdam Rijnkanaal ligt, omdat er een tumor in de weg zit, omdat....)
In de letterlijke zin des woords 'staat iemand dan 'niet open'' (=net dat extra zetje, dat komt niet binnen) - maar dat is iets andere vorm van 'er niet voor open staan' dan er niet in geloven oid.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:04

Lente schreef:
Mooi Janneke :j

Weet je... Ik weet het ook gewoon echt niet. Wat het precies is en hoe dat komt. Wat ik wel 'weet' is dat alle mensen met elkaar verbonden zijn. Wat jou raakt raakt mij uiteindelijk ook. Wie goed doet, goed ontmoet, dat soort dingen. Negativiteit die aanstekelijk werkt waardoor de sfeer op de wereld steeds maar grimmiger wordt. Vereenzaming en verharding, egocentrisme... Het spreidt als een soort olievlek.

Tegelijk die indrukwekkende energie bij een minuut stilte of een groepsgebed of het branden van kaarsjes. Misschien ben ik een van de weinigen voor wie dat tastbaar is maar dat maakt me niet uit.

Ik zie de lijntjes in de wereld. Hoe een klein gebaar van liefde iemand kan beïnvloeden. In die zin zeg ik; ja, er is dus een universele energie. We tappen allemaal uit dezelfde bron, ergens zijn we gelijk en verbonden.

En mijn ervaring is (en ja, dat kan best in mijn hoofd zitten) dat als je er bewust voor kiest om je te verbinden met anderen op buikniveau, je een heleboel over de ander kunt weten.

Ik werk met cliënten die niet praten. Daar heeft het geen zin om 'in je hoofd' te gaan zitten want daarin kan je elkaar niet vinden... Dan moet je gaan zitten op buikniveau, intuïtie, gevoel, hoe je het noemen wil...

Die mogelijkheid om te verbinden en te communiceren is er. Ik denk dat we gewoon heel ver uit elkaar zijn gaan staan in de loop der jaren en dat we simpelweg niet meer weten hóe.

En dan is het mooi om mensen dat knopje te laten vinden. Ook om skeptische mensen dingen te laten voelen.

En soms is dat zo simpel als precies de jeukende of pijnlijke plekken bij mijn vrouw aanwijzen en soms is het met mijn hand boven een pijnlijke plek gaan hangen, iets raars (ik las wervelwindjes? Zo voelt dat, of zoals een leeglopend putje van het bad waar je je hand op houdt) in de palm van mijn band voelen en dat iemand dan zegt minder pijn te hebben.

Nou ja... Prima. Zolang je maar gewoon met twee pootjes in de klei blijft staan verder en geen reguliere geneeswijzen predikt naar de kroon te steken of mensen een hoeveelheid geld aftroggelt die niet in verhouding staat tot de tijd en aandacht (!!) die je in ze steekt.

Of wel- of nietbestaande energie hoef je in mijn ogen nooit te betalen.

Wow, mooi beschreven.

En ook de alinea
Nou ja... Prima. Zolang je maar gewoon met twee pootjes in de klei blijft staan verder en geen reguliere geneeswijzen predikt naar de kroon te steken of mensen een hoeveelheid geld aftroggelt die niet in verhouding staat tot de tijd en aandacht (!!) die je in ze steekt.

Ik vind het altijd zo raar dat mensen vinden dat je niks voor Reiki mag vragen.
Die mensen hebben een opleiding gedaan, hebben vaak een kamer als praktijk, of komen naar je toe om je te behandelen.

De kapper zou gek staan te kijken als ik zou zeggen: jou betaal ik niet, het is je hobby.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:15

Janneke2 schreef:
Sorry, maar de aanname dat er verschil is (pats, beng, vastliggend feit) tussen aaien en Reiki "mag" je wetenschappelijk gesproken niet doen.

Uiteraard mag jij geloven dat dit verschil niet bestaat. Maar dat valt bij mij nu juist onder 'dingen voetstoots aannemen'.

En bij mij op zolder wonen onzichtbare eenhoorns...
Zoek "Russell''s teapot" maar eens op.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:20

A3a1 schreef:
Die mensen hebben een opleiding gedaan, hebben vaak een kamer als praktijk, of komen naar je toe om je te behandelen.

De kapper zou gek staan te kijken als ik zou zeggen: jou betaal ik niet, het is je hobby.

De kapper doet dan ook niet alleen maar alsof hij je knipt, waarbij hij dan uiteraard beweert dat als je je er maar genoeg voor openstelt, je echt zult voelen dat je haar korter aanvoelt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:23

Ik had een collega die reiki-master is. Zij doet ook aan Engelen (?) en tarot-kaarten.
Zij heeft mijn nek eens behandeld met reiki. Ik voelde wel dat het warm werd, maar verder niets. Toen zij mij een paar dagen later reiki vanuit haar huis stuurde, geloofde ik er helemaal niet in.
Daarbij had zij zelf ME en andere kwalen en heel haar gezin had allerlei kwalen. Zij waren altijd ziek, zwak of misselijk.

Anoniem

Re: Reiki, kwakzalverij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:28

Ik denk dat Reiki zeker werkt. Het placebo-effect is ook een effect tenslotte. :D

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:42

Ik geloof enorm in het placebo-effect als één van de meeste krachtige genezer van kwalen (niet zozeer ernstige ziektes) dus ja reikI zal voor veel mensen die erin geloven goed werken.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:51

oomens schreef:
A3a1 schreef:

De kapper doet dan ook niet alleen maar alsof hij je knipt, waarbij hij dan uiteraard beweert dat als je je er maar genoeg voor openstelt, je echt zult voelen dat je haar korter aanvoelt.

Ik heb behandelingen gehad, van ruim een uur, lag in haar heerlijke praktijk.
Ruimte lekker verwarmd.
Daar was niks net alsofs aan.

Je kunt het al dan niet prettig vinden.
Maar daar is dan ook werkelijk alles mee gezegd.

Dus je opmerking slaat echt nergens op.

Het was tastbaarder dan de fysiotherapeut die op mijn gescheurde enkelbanden sponsjes met electroden deed .... en vervolgens een boekje ging zitten lezen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:13

A3a1 schreef:
oomens schreef:
[quote="A3a1"

[/quote

Ik heb behandelingen gehad, van ruim een uur, lag in haar heerlijke praktijk.
Ruimte lekker verwarmd.
Daar was niks net alsofs aan.

Je kunt het al dan niet prettig vinden.
Maar daar is dan ook werkelijk alles mee gezegd.

Dus je opmerking slaat echt nergens op.

Het was tastbaarder dan de fysiotherapeut die op mijn gescheurde enkelbanden sponsjes met electroden deed .... en vervolgens een boekje ging zitten lezen.

Mijn opmerking ging erover dat wat een kapper doet daadwerkelijk effect heeft, en niet alleen maar als je erin gelooft.

In jouw voorbeeld van de fysiotherapeut zal er door die elektroden daadwerkelijk bestaande elektriciteit gaan, ookal heb jij niet het gevoel dat de behandelaar op dat moment aandacht heeft voor jou. Blijkbaar is de aandacht op zich niet datgene wat de behandeling werkzaam zou moeten maken.

Waar ik mij trouwens nogal over verbaas is het gemak waarmee men in dit topic een nog nooit aangetoonde 'universele' levensenergie' aanhaalt. Niemand lijkt te kunnen aangeven wat voor soort energie dat is (ja, niet nader gespecificeerde 'trillingen', maar wát voor trillingen dan, en wat trilt er?) en waarom die niet objectief meetbaar is.

Hebben jullie wel eens nagedacht wat de veronderstelling van zo'n energie betekent? Je zou er sowieso de aanname voor moeten doen dat er een fundamenteel verschil is tussen dat wat leeft en dat wat niet leeft, en dat voor het ene setje chemische reacties blijkbaar totaal andere basiswetten gelden dan voor het andere setje chemische reacties.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:19

safina schreef:
Ik denk dat Reiki zeker werkt. Het placebo-effect is ook een effect tenslotte. :D

Vanuit die invalshoek werkt dus alles.
Ik bedoel dan is de hele discussie over werkzaamheid overbodig.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:58

oomens schreef:
Mijn opmerking ging erover dat wat een kapper doet daadwerkelijk effect heeft, en niet alleen maar als je erin gelooft.

In jouw voorbeeld van de fysiotherapeut zal er door die elektroden daadwerkelijk bestaande elektriciteit gaan, ookal heb jij niet het gevoel dat de behandelaar op dat moment aandacht heeft voor jou. Blijkbaar is de aandacht op zich niet datgene wat de behandeling werkzaam zou moeten maken.

Waar ik mij trouwens nogal over verbaas is het gemak waarmee men in dit topic een nog nooit aangetoonde 'universele' levensenergie' aanhaalt. Niemand lijkt te kunnen aangeven wat voor soort energie dat is (ja, niet nader gespecificeerde 'trillingen', maar wát voor trillingen dan, en wat trilt er?) en waarom die niet objectief meetbaar is.

Hebben jullie wel eens nagedacht wat de veronderstelling van zo'n energie betekent? Je zou er sowieso de aanname voor moeten doen dat er een fundamenteel verschil is tussen dat wat leeft en dat wat niet leeft, en dat voor het ene setje chemische reacties blijkbaar totaal andere basiswetten gelden dan voor het andere setje chemische reacties.

Ik snap niks van energie, niet van de electrodes die mijn enkel beter zouden maken, of het beter is dan het geweest zou zijn zonder, geen idee.
Ook niet van de reiki.

Ik vind overigens de gedachte dat Reiki andere energie is niet zo gek.

Mensen hebben energie bij zich, de een voelt fijn, de ander niet.
Je voelt of iemand veel meedraagt of niet.
Je voelt of iemand blij is, vrolijk etc.

Op de toneelcursus die ik een grijs verleden deed, kregen we om de beurt een blinddoek om.
Dan gingen we voelen welke emotie werd uitgestraald, hoe dicht iemand bij stond, dat soort dingen.
Hoe meer je er in geoefend raakte hoe beter je er in werd.

Dus ik kan me wel voorstellen dat er energie is, zoals er therapie is, zoals ik een man jeuk aan zijn oor liet krijgen in bus, door erop te focussen.

Als ik het goed heb onthouden kun je het voor 150 euro leren, 4x een dagdeel.
Ik ga zelf liever naar een behandeling maar goed, het is fijn om jezelf iedere dag zelf zo'n behandeling te kunnen geven, voor sommige mensen.
Ik snap heel goed dat mensen daar voor kiezen, als ik het ooit wil, ga ik het bij haar leren, ik vertrouw haar, ze is enorm wijs en heeft hart voor haar vak.

Ik herken helemaal niks in het moeilijke gedoe van sommigen hier, volgens mij zijn dat hersenspinsels.

Als dat wat ik heb ervaren een placebo is, geef mij dan maar een placebo.
En als dit geen energie is, die mij me zo goed doet voelen, dan liever geen energie.

Allemaal 100 x beter dan de gedachtenkronkels die jullie maken.
Op basis van veronderstellingen en achterdocht.

Ik betaal haar voor haar diensten, net als ik de kapper betaal.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 21:14

Ik geloof wel dat mensen energie bij zich dragen. Ik denk dat menigeen weleens in een ruimte is geweest met anderen waar een "negatieve sfeer " heerste zonder dat er over gesproken werd.
Maar voelbaar was het wel.

Zo kreeg ik van een bepaalde collega vaak koppijn als ik met haar in een kamer zat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:20

Energie doorgeven. Hoeveel Joule per behandeling :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:33

Kuggur schreef:
Janneke2 schreef:
Sorry, maar de aanname dat er verschil is (pats, beng, vastliggend feit) tussen aaien en Reiki "mag" je wetenschappelijk gesproken niet doen.

Uiteraard mag jij geloven dat dit verschil niet bestaat. Maar dat valt bij mij nu juist onder 'dingen voetstoots aannemen'.

En bij mij op zolder wonen onzichtbare eenhoorns...
Zoek "Russell''s teapot" maar eens op.

....he, doe nou niet alsof je niet tegen je verlies kunt!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:44

Oh? Ik realiseerde me niet dat je iets had gewonnen. Gefeliciteerd dan maar...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:50

oomens schreef:

Dit is een interessante vraag, mensen denken hier al zo'n 2500 jaar over na.

Wat versta jij in onder 'universele levensenergie, die nog nooit is aangetoond', onder 'aantonen'?

....Aristoteles schreef destijds over 'ether' als metafysische energie.
Letterlijk: voorbij de fysica.
Tot de proef met de Maagdenburger halve bollen 'rekende' de fysica er toch nog half en half mee, dat de ether zou bestaan. Nav deze proef verdween de ether uit de fysica.

Verder denk ik, dat tenminste in de biologie het fundamentele onderscheid tussen leven en dood /niet leven een belangrijk thema is.

Ik ben als wetenschapper volledig bereid om te geloven dat ether bestaat.
Maar dus wel zo ongeveer waar Aristoteles het spul ook al plaatste, buiten (...voorbij...) de fysica/ weterse wetenschap / 'science'.

Maar wat ik even niet kan pakken is wat je schrijft over dat er voor chemische reacties andere regels zouden kunnen / moeten gelden dan voor biochemische...?
(Ik denk dat de basisregels hetzelfde zijn, maar zodra de pH, de temperatuur, de doorbloeding van het weefsel verandert, werken bijvoorbeeld de enzymen sneller of juist totaal niet meer, etc etc - en een en ander kan in gang worden gezet door lieve of juist akelige woorden/klanken te horen, door pijn of plezier te ervaren, etc etc etc.)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:54

Janneke2, ben jij écht een wetenschapper?
Uit nieuwsgierigheid, welk vakgebied?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:19

De energie zou natuurlijk donkere energie kunnen zijn. Daar zit het heelal tenslotte vol mee :D :D :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:25

Karl66 schreef:
De energie zou natuurlijk donkere energie kunnen zijn. Daar zit het heelal tenslotte vol mee :D :D :D

Maar waarom zou die donkere energie zich dan concentreren in bepaalde klompjes zelforganiserende moleculen en niet in andere?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:28

Die Nederlandse natuurkundige heeft net uitgerekend dat donkere materie niet bestaat. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 01:45

Kuggur schreef:
safina schreef:

Vanuit die invalshoek werkt dus alles.
Ik bedoel dan is de hele discussie over werkzaamheid overbodig.

Alles werkt. Zolang je er maar in gelooft natuurlijk. Bij mij werkt het dus niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 02:00

Maar goed, die werkzaam!hier beperkt zich tot placebo effect.
Dat zou mijn leven niet gered hebben toen ik als kind longontsteking als complicaties van de mazelen kreeg.
Penicilline werkt gelukkig véél beter dan placebo effect alleen. En praktisch genoeg ook als je er niet in gelooft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:44

A3a1 schreef:
Dan is Reiki kennelijk erg verschillend, want gewoon handopleggen, is het, bij degene bij wie ik behandeld ben zeker niet.
Er zit een hele levensfilosofie omheen, echt heel interesant, collega's van haar gingen een reis naar Japan maken, hadden ontmoetingen met Japanse masters, er is onderzoeker bij betrokken geweest.

Een grote beroepsvereniging met workshops, het is een heel spiritueel pad.
Niet iets wat jij en ik zomaar even tijdens een pijnlijke plek aaien doen.

'Reiki' is overal hetzelfde, alleen elke cultuur benadert en benoemt het op een andere manier. De een maakt er een hele filosofie van, de ander benadert het nuchter en weer een ander heeft weer een andere manier/benoeming/et cetera. Door je hand op een zere plek te leggen, kom je ook in de energiebaan/aura van jezelf of een ander. Bij de ene cultuur wordt er een heel ritueel omheen gehouden, terwijl het aanraken of er vlakbij houden van de hand(en) vaak al voldoende is om iemand te helpen. Ik heb zelf ook de Reiki-opleiding gedaan, maar dan meer om mijzelf te leren afsluiten, handvatten te leren om ook combinaties van 'grepen' te doen en tips mee te krijgen hoe je toch iemand kunt behandelen ondanks dat je in sommige gevallen beter niet rechtstreeks een bepaalde plek moet/mag/kunt behandelen. Het hele filosofische erachter was niet mijn 'ding', daarvoor ben ik te nuchter of pragmatisch ingesteld. Neemt niet weg dat ik het wel interessant vind om te horen hoe anderen dat ervaren. Mijn zoon heeft helemaal geen opleiding gedaan, maar heeft van nature al dat hij precies weet hoe hij iemand helemaal rustig krijgt of pijn kan verlichten door alleen zijn hand op een bepaalde plaats te leggen (per persoon/dier verschillend). Hij wil er alleen op dit moment even niets meer te maken hebben (puberteit), maar bij hoge uitzondering wil hij familie wel helpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:56

Kuggur schreef:
Janneke2, ben jij écht een wetenschapper?
Uit nieuwsgierigheid, welk vakgebied?

Ja hoor.
Heussies waar.
(En nog een beta vak ook. Maar ik heb geen zin meer in de nonsens van "het moet en zal onzin zijn, inbeelding, placebo, en iedereen die iets anders zegt dan dus past in mijn wereldbeeld krijgt meteen hoon om de oren". -
Of in dit geval de vraag "Jij? Jij die zo buiten mijn beeld van de westerse wetenschap treedt, ben jij wel echt wetenschapper....???")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:51

Kuggur schreef:
Maar goed, die werkzaam!hier beperkt zich tot placebo effect.
Dat zou mijn leven niet gered hebben toen ik als kind longontsteking als complicaties van de mazelen kreeg.
Penicilline werkt gelukkig véél beter dan placebo effect alleen. En praktisch genoeg ook als je er niet in gelooft.

Ach ja, m'n nicht is Reiki Master en laat al jaren te pas en te onpas haar handjes wapperen in de familie. En we laten haar maar een beetje haar gang gaan, anders is het ook weer zo sneu. Het is d'r ziel en zaligheid tenslotte. Maar we zijn het er wel over eens: geen van ons is er eigenlijk ooit iets mee opgeschoten.

Ons gezin lijdt aan een ernstige, chronische vorm van nuchterheid en gezond verstand, vrees ik. En daar kan geen reiki iets aan doen. :')