Mooi Janneke

Weet je... Ik weet het ook gewoon echt niet. Wat het precies is en hoe dat komt. Wat ik wel 'weet' is dat alle mensen met elkaar verbonden zijn. Wat jou raakt raakt mij uiteindelijk ook. Wie goed doet, goed ontmoet, dat soort dingen. Negativiteit die aanstekelijk werkt waardoor de sfeer op de wereld steeds maar grimmiger wordt. Vereenzaming en verharding, egocentrisme... Het spreidt als een soort olievlek.
Tegelijk die indrukwekkende energie bij een minuut stilte of een groepsgebed of het branden van kaarsjes. Misschien ben ik een van de weinigen voor wie dat tastbaar is maar dat maakt me niet uit.
Ik zie de lijntjes in de wereld. Hoe een klein gebaar van liefde iemand kan beïnvloeden. In die zin zeg ik; ja, er is dus een universele energie. We tappen allemaal uit dezelfde bron, ergens zijn we gelijk en verbonden.
En mijn ervaring is (en ja, dat kan best in mijn hoofd zitten) dat als je er bewust voor kiest om je te verbinden met anderen op buikniveau, je een heleboel over de ander kunt weten.
Ik werk met cliënten die niet praten. Daar heeft het geen zin om 'in je hoofd' te gaan zitten want daarin kan je elkaar niet vinden... Dan moet je gaan zitten op buikniveau, intuïtie, gevoel, hoe je het noemen wil...
Die mogelijkheid om te verbinden en te communiceren is er. Ik denk dat we gewoon heel ver uit elkaar zijn gaan staan in de loop der jaren en dat we simpelweg niet meer weten hóe.
En dan is het mooi om mensen dat knopje te laten vinden. Ook om skeptische mensen dingen te laten voelen.
En soms is dat zo simpel als precies de jeukende of pijnlijke plekken bij mijn vrouw aanwijzen en soms is het met mijn hand boven een pijnlijke plek gaan hangen, iets raars (ik las wervelwindjes? Zo voelt dat, of zoals een leeglopend putje van het bad waar je je hand op houdt) in de palm van mijn band voelen en dat iemand dan zegt minder pijn te hebben.
Nou ja... Prima. Zolang je maar gewoon met twee pootjes in de klei blijft staan verder en geen reguliere geneeswijzen predikt naar de kroon te steken of mensen een hoeveelheid geld aftroggelt die niet in verhouding staat tot de tijd en aandacht (!!) die je in ze steekt.
Of wel- of nietbestaande energie hoef je in mijn ogen nooit te betalen.