Futloos, moe en toch actief zijn.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:41

Lieve help, als je een burn-out wilt hebben moet je vooral zo doorgaan. Geloof me, ik was ook zo en ik heb er één gehad en dat wil echt niet!!!
Heb a.u.b. lak aan wat anderen van je huis vinden, als jij je er prettig bij voelt is het goed. Dat je niet fit bent en s nachts droomt zijn tekenen dat je teveel van jezelf vraagt. Een schoon huis is echt niet alles, hoe jij je voelt is belangrijk.
En zoals al genoemd, als je het echt belangrijk vindt zou ik een schoonmaakster overwegen.

MDJ

Re: Futloos, moe en toch actief zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:43

Het is toch wat met die schoonmoeders. :+ Allereerst zou ik daar het gesprek over aan gaan want het klinkt mij alsof je het meeste doet omdat je bang bent voor afkeuring van haar? Het is jullie huis dus als het volgens haar niet schoon is is dat net zo goed zijn schuld. En al was dat zo is dat nog jullie pakkie an.

Wat minder streng voor jezelf mag best en je vriend kan vast ook wel eens een stofzuiger hanteren of een was draaien. Daar worden mannen niks minder van hoor. :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:53

Ik zie 3 aparte problemen:

1. Misschien ben jij iets té perfectionistisch en draag je jezelf gewoon veel te veel onnodig werk toe
2. Misschien is je vriend verwend geweest bij hotel mama en vindt die zo'n gratis schoonmaakster waarmee hij dat heeft ingeruild wel zo handig, hij moet toch niets doen hij is toch de man in huis niet!
3. Misschien, en dit zal wel samenhangen met punt 1, voel jij zoveel verantwoordingsgevoel naar je schoonmoeder toe dat je jezelf gewoon gek maakt omdat je wil dat ze goedkeurt wat je doet.

Vergeet niet, je schoonmoeder is geen Godin die de hemel heeft uitgevonden. Je schoonmoeder is ook maar gewoon een mens, die toevallig de moeder van je vriend is. Jij bent samen met je vriend, die met jouw moet kunnen samenleven, NIET je schoonmoeder! Jij hebt JOUW leven, dat je invult zoals JIJ dat wilt en niet zoals je schoonmoeder verwacht dat je doet.
Vind zij dat je te veel in de zetel ligt? Vindt ze stof op een tafel "en dat was toen zij daar woonde nooit het geval", vindt ze dat je de gordijnen fout hangt? Niet jouw probleem! Ja het is haar huis geweest, maar nu toch niet meer?
Hebben jullie het gekocht? Dan heeft ze al helemaal niets meer te zeggen?
Huren jullie van haar? Dan zeg je dat je er wel voor zorgt dat als jullie ooit zouden verhuizen je er wel voor zal zorgen dat het huis spik en span terug aan haar gegeven wordt maar dat je in de tussentijd het organiseert zoals je het zelf wil. Tenzij je graag je hele leven als een hondje voor haart wilt springen voor een snoepje.

En over je vriend die niets doet. Ik heb zo'n exemplaar gehad. Stond altijd alleen te koken, af te ruimen, op te ruimen, stofzuigen, dweilen,...
Nu heb ik hem ingeruild voor een betere versie. Eentje die misschien ook maar een beperkte handleiding heeft gekregen, maar die wel zijn best doet. Die regelmatig vraagt "zal ik eens koken,", die iedere dag helpt bij het afruimen van de tafel, die spontaan een stofzuiger in handen pakt wanneer ik een stofdoek neem en die wanneer hij me de was ziet vouwen naast me komt staan en meehelpt.
Ik heb opeens dubbel zoveel tijd dan vroeger. Dubbel zo min stress en frustratie. Echt, je woont er met twee dus je zal met twee iets moeten bijdragen, tenzij jij bv 20 uur per week werkt en je vriend 80, dan is het ergens logisch dat de een wat meer op zich neemt.

Ik heb iig al bij mezelf beloofd dat als ik ooit een zoon heb die even hard mag meehelpen met het huis onderhouden als een dochter. Geen kind van mij zal later ooit het huis uitgaan zonder te weten dat het niet alleen mama of de vrouw is die voor alles moet opdraaien.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:54

Probeer ook echt een avondje samen of alleen vrij te plannen. Even niets doen, even lekker met een dekentje op de bank. Ik ben het liefst ook alleen maar bezig en aan het opruimen en dergelijke. Af en toe stapt mijn wederhelft op de rem, wat maakt het nou uit als de was morgen opgevouwen wordt in plaats van vandaag? Inmiddels is het zelfs zo dat we alleen maar twee wassen in het weekend draaien en door de weeks alles van het rekje afplukken wat we nodig hebben :+ We hebben zat ruimte en het de was staat niet in de weg. Qua eten regel ik alles, omdat ik meestal eerder thuis ben, hij rijdt achter de files aan naar huis. Meestal hebben we wat kliekjes in de vriezer en als ik echt geen zin heb, of helemaal moe ben, dan doe ik lekker gemakkelijk. Hij heeft nu aangegeven op zondag vooraf te gaan koken, zodat we het kunnen opwarmen en alleen de pasta/rijst hoeven te koken. In het weekend kookt hij sowieso en hij doet ook de boodschappen (alles op vrijdag). Langzaamaan zijn we zo de taken wat aan het verdelen en dat gaat best goed.

Probeer vooral los te laten en ook taken over te dragen en daar tevreden mee te zijn. Het huis hoeft niet elk uur spic en span te zijn er mag ook worden geleefd. Leven is te kort om alleen maar in het huishouden aan de slag te gaan :D

Een goed gesprek met schoonmoeders is misschien ook een goed idee. Wees vooral duidelijk, de mijne kwam ook te pas en te onpas langs. Bijvoorbeeld als ik een thuiswerkdag had, kwam ze voor de gezelligheid langs ("ja ik zag je auto staan dus dacht kom maar even een kopje koffie drinken"). Alleen ben ik gewoon aan het werk en zit niet op bezoek te wachten. Inmiddels komt ze ook niet meer onverwachts binnen vallen en appt ze netjes of het past. Wees duidelijk, heel duidelijk.

Mannen snappen meestal ook geen hints. Vraag gewoon of hij de vuilnis weg wil gooien ipv te zeggen dat de vuilnisbak zo vol is (in de hoop dat hij de hint snapt). Gewoon opdrachten geven, dat werkt over het algemeen goed.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:57

Anoniem schreef:
Zo, voldoende reacties zeg := ik wil vanavond graag met hem even aan tafel zitten. Ik moet toegeven dat ik me blijkbaar meer stoor aan schoonmoeders dan ik dacht. Als het zinnetje "mijn moeder was daarstraks hier, ik moest van haar zeggen dat..." Mijn nekhaar overeind komt. Zelfs al is het "..dat ze het wel proper vond." Dan denk ik als eerste "ja uiteraard is het proper, wat dacht je dan?" Gevolgd door "ik heb de goedkeuring van jouw moeder niet nodig, wat denkt ze wel!" Maar zo kreeg ik ook het nieuws dat ik een ander merk van Bouillon blokje moest gebruiken, haar variant op mijn recept beter was, ik niet mag strijken in de living omdat stoom uit het strijkijzer het houtwerk aan het plafond kan beschadigen, enzovoorts..

Maar ik ga wel aankaarten dat mijn vriend en ik de taken beter moeten verdelen. Dan is er ook meer tijd voor ons samen. Heb ik wel behoefte aan :-)

+:)+

Ik zou niet vergeten aan te kaarten wat je vindt van de bemoeienissen van je schoonmoeder. Niet dat het zijn schuld is dat ze dat zegt, maar het kan geen kwaad dat hij weet hoe jij daar tegenaan kijkt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:01

benangelique schreef:
waarom wordt er zo naar die vriend gewezen als schuldige in deze? TS geeft immers zelf aan dat hij bijvoorbeeld wel een tuinslang wíl halen, maar dat dit perse die dag moet omdat het op haar lijstje staat...

Hmm, vriendlief "wil wel een keer een tuinslang gaan halen", en dat is dan hulp aanbieden?
Vriendlief had ook kunnen zeggen: "kom, geef me je sleutels even, ik rij je auto wel voor je door de wasstraat." Dát is even helpen én bovendien direct.

En TS: dat had je eventueel ook zelf kunnen doen, ipv met een spons en een emmer met een sopje zelf aan de slag.

En ter info: wij doen onze auto 1x per jaar door de wasstraat. Na de vorst, om de pekel er af te spoelen :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:11

Ts geeft zelf ook wel aan dat haar vriend ook wel echt niets doet behalve eens een occasionele afwas, dus ondanks TS misschien te veel van zichzelf eist zal daar ook evengoed een probleem zitten. De ene wilt te veel en doet te veel, de andere wilt niks en doet nauwelijks iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:04

Ibbel schreef:
benangelique schreef:
waarom wordt er zo naar die vriend gewezen als schuldige in deze? TS geeft immers zelf aan dat hij bijvoorbeeld wel een tuinslang wíl halen, maar dat dit perse die dag moet omdat het op haar lijstje staat...

Hmm, vriendlief "wil wel een keer een tuinslang gaan halen", en dat is dan hulp aanbieden?
Vriendlief had ook kunnen zeggen: "kom, geef me je sleutels even, ik rij je auto wel voor je door de wasstraat." Dát is even helpen én bovendien direct.

En TS: dat had je eventueel ook zelf kunnen doen, ipv met een spons en een emmer met een sopje zelf aan de slag.

En ter info: wij doen onze auto 1x per jaar door de wasstraat. Na de vorst, om de pekel er af te spoelen :+

Kijk, om heel eerlijk te zijn wil ik gerust mijn auto een weekje niet wassen hoor. Maar dan krijg ik commentaar dat ik beter voor mijn auto moet zorgen. Zo mag ik ook niet te snel optrekken als de motor nog koud is. Slecht voor de auto zegt die. Hij kan dan echt boos worden ook.:= Wat zijn moeder zegt is jammer, maar ik zou dat het liefst vanalles gewoon niet horen. Dat hij een beetje als filter functioneert zeg maar. Dat zijn moeder dan haar ei kwijt is, maar ik niet lastig gevallen word met haar commentaar.
Als ik iets voorstel om samen te doen komt het ook nooit echt uit voor hem. Wat natuurlijk mijn inspanning om samen een vrij moment te hebben teniet doet. 'he, ik wil liever niet gaan, heb nog zoveel werk aan mijn motor of 'ik zou echt eens 2 weken vrij moeten hebben om mijn werkplaats op orde te hebben' euhm, sja :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:06

Laat hem lekker zelf de auto wassen als dat zo belangrijk is voor hem, elke week wassen? De onze mag blij zijn als hij een jaarlijkse wasbeurt krijgt en een paar keer word uitgemest :+

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:09

Mijn auto is denk ik al niet meer gewassen sinds 3 eigenaren geleden _O-
Als ik eens een halfuurtje tijd heb, wat heeeel zeldzaam is, ga ik dat barrel toch niet staan poetsen, kom nou.

TS, ik zou beginnen met mijn vriend te vertellen dat het me werkelijk waar geen zak interesseert wat zijn ma vindt en dat ik het zou waarderen als hij het voor zich hield (misschien wel in iets subtielere woorden).
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 05-12-16 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:10

TS, ik vind je veel te lief/makkelijk voor je vriend. Die motor is zijn hobby, niet zijn werk. Lijkt me niet meer dan normaal dat jij/jouw welzijn belangrijker is dan een hobby. En als hij graag wil dat het huis/auto/whatever schoon is, steekt hij zelf maar de handen uit de mouwen.
Je zou hem eens een flinke schop onder zijn kont moeten geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:17

Anoniem schreef:
Ibbel schreef:

Kijk, om heel eerlijk te zijn wil ik gerust mijn auto een weekje niet wassen hoor. Maar dan krijg ik commentaar dat ik beter voor mijn auto moet zorgen. Zo mag ik ook niet te snel optrekken als de motor nog koud is. Slecht voor de auto zegt die. Hij kan dan echt boos worden ook.:= Wat zijn moeder zegt is jammer, maar ik zou dat het liefst vanalles gewoon niet horen. Dat hij een beetje als filter functioneert zeg maar. Dat zijn moeder dan haar ei kwijt is, maar ik niet lastig gevallen word met haar commentaar.
Als ik iets voorstel om samen te doen komt het ook nooit echt uit voor hem. Wat natuurlijk mijn inspanning om samen een vrij moment te hebben teniet doet. 'he, ik wil liever niet gaan, heb nog zoveel werk aan mijn motor of 'ik zou echt eens 2 weken vrij moeten hebben om mijn werkplaats op orde te hebben' euhm, sja :')

Ik hoor vooral veel aanpassing van jou in de relatie, en weinig van hem. Ben je wel blij met de relatie zoals het nu is? Of gebruik je misschien het schoonmaken zodat er zo weinig mogelijk te zeuren is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-16 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:17

Anoniem schreef:

Over het optrekken heeft hij gelijk, maar serieus, wekelijks je auto wassen? Ja, zo komt je vrije tijd wel vol ja en houd je weinig tijd voor jezelf over. Als hij er een probleem mee heeft kan hij het zelf doen toch?
Wat ik lees uit je berichten is eigenlijk dat jij voltijd werkt, daarnaast het hele huishouden doet en dat hij dan ook nog eens geen tijd samen wil doorbrengen want het komt niet uit?
Doe jullie überhaupt dingen samen, genieten jullie zo samen van jullie relatie?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:19

Is het huis nog van je schoonmoeder en mogen jullie het gebruiken of is het ook echt van jullie.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:21

Elke week de auto wassen :oo Serieus? Die van mij gaat alleen maar door de wasstraat als de winter/zomerbanden er om gaan. Dat doet de garage als service en ik voel me dan zo schuldig dat ik in het eerstvolgende weekend de stofzuiger er door haal.

Je mag wel voor jezelf opkomen hoor! Ik kreeg in het begin commentaar over de strijk en opvouwen van shirts, daarna heeft hij het zelf mogen doen. Commentaar over je auto? Laat hem dan maar poetsen als dat voor hem zo belangrijk is. De keuken moet ook schoon gehouden worden, ben je dan ook boos op hem als hij dat niet doet?

Geef ook aan dat je de tips van schoonmoeders niet nodig hebt. Dat ze er wellicht goede bedoelingen mee heeft, maar dat jij wel de vragen stelt als je advise wil. En ander gaat hij zelf maar aan de slag met haar adviezen _O- Maar goed, dat hou je toch altijd wel hoor die tips. Mijn schoonmoeder doet dat ook extreem en bij mij gaat het ene oor in de het andere net zo snel weer uit!

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:24

Ik heb ook twee jaar lang al die kerel zijn troep gestreken. Ik leek wel gek! Zelf specifiek een compleet strijkvrije garderobe hebben en dan nog achter zo'n plank gaan staan omdat die pipo het vertikte...
Nooit meer, ik zoek nu een man die T-shirts draagt, of een nudist. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:25

Ik moest aan dit gedichtje denken

Afbeelding

Natuurlijk moet er schoongemaakt worden, maar vergeet niet om ook te genieten van het leven :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:26

watchthesky schreef:
Ik heb ook twee jaar lang al die kerel zijn troep gestreken. Ik leek wel gek! Zelf specifiek een compleet strijkvrije garderobe hebben en dan nog achter zo'n plank gaan staan omdat die pipo het vertikte...

Wat dacht je van een kerel die gewoon overhemden draagt en ze zelf strijkt :Y) .

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:28

Eef_Bam schreef:
TS, ik vind je veel te lief/makkelijk voor je vriend. Die motor is zijn hobby, niet zijn werk. <KNIP>

2e bericht van TS in dit topic: Hij verdient er een centje mee wat ook mooi meegenomen is.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:29

Gossie, je huis hoeft er heus niet zo (saai) spik en span uit te zien als al die tv programma's je willen doen geloven. Je weet over 10 jaar pas dat al dat gepoets je geen leuker persoon gemaakt heeft , dat het stof er toch wel weer zal liggen als je er een uurtje geleden een doek over gehaald hebt.
Dat je schoonmoeder dat allemaal zo belangrijk vindt is gewoon een beetje zielig. Zij zal wel niets anders te doen hebben, geen hobby, geen passie. Zoon ookalweer het huis uit. Ze moet ook een beetje afstand leren nemen.
Jouw vriend heeft de motor en jij de paarden. Harstikke goed en ook nog iets samen doen zodat dat huishouden een beetje naar de achtergrond schuift. Squashen, biertje doen, bios, leer poolen, ga muziek maken... Levensverhalen maak je door leuke dingen te doen, niet doordat je huis proper is. (Ik heb tenminste nooit iemand horen zeggen : 0ja weet je nog dat ik in 2016 zo'n leuk schoon huis had).

En jouw vriend is echt de beroerdste niet, hij moet er ook even in komen denk ik

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:30

Eef_Bam schreef:
watchthesky schreef:

Wat dacht je van een kerel die gewoon overhemden draagt en ze zelf strijkt :Y) .

Wat dacht je van een kerel die gewoon overhemden draagt, ze zelf strijkt en de spullen van de rest van de spullen van de familie dan ook gewoon strijkt? Ik noem verder geen namen O:)
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 05-12-16 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:31

Cowboy55 schreef:
Eef_Bam schreef:
TS, ik vind je veel te lief/makkelijk voor je vriend. Die motor is zijn hobby, niet zijn werk. <KNIP>

2e bericht van TS in dit topic: Hij verdient er een centje mee wat ook mooi meegenomen is.

Zoals ik het lees doet de vriend van TS dit niet voor het geld, maar omdat hij een passie voor motoren heeft, dat noem ik geen werk. Prima, maar het moet niet voor alles gaan, werk ook niet trouwens :Y) .

Kirrr

Wow... ik herken hier zoveel.
Los van alles, klinkt je relatie niet gezond.
Op den duur ga je zo geërgerd worden. Jij moet alles doen, hij levert nog commentaar, heeft 10 keer meer tijd als jij, maar doet alsof hij nooit tijd heeft voor iets,...
Zou alles nu aanpakken en op een andere boeg gooien, want zo geraak je mentaal en fysiek helemaal uitgeput.
Ben zo recent uit een relatie uitgestapt en ik voel mij 200% beter.
Ik hou ook van een net huis en heb daarnaast een druk leven en drukke job.
Niemand hoort mij te zeggen hoe ik mijn leven moet leiden of mijn hoe ik mijn huis moet onderhouden.

Yv_

Ik weet ook wel iets wat helpt? Als JIJ je iets minder zou aantrekken wat anderen zeggen, zou je al een heleboel meer rust krijgen.

Edit: No offense trouwens, zag bij teruglezen dat het nogal pittig overkomt. Maar denk serieus dat als jij wat opmerkingen naast je neer zou leggen, je een stuk rustiger in je vel zou gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 05-12-16 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:32

Cowboy55 schreef:
Eef_Bam schreef:

Wat dacht je van een kerel die gewoon overhemden draagt, ze zelf strijkt en de spullen van de rest van de spullen van de familie dan ook gewoon strijkt? Ik noem verder geenn namen O:)

Bestaat deze man, en zo ja, is hij vrijgezel?