Zware jeugddepressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:07

Ligt er aan djerda.
Er zijn óók ad die niet de suicide gedachten versterken.
Dus dat klopt niet helemaal.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:52

Luca03 schreef:
@ Djeradalover
Ja er is specifiek op getest. En omdat ik zo'n heftige stemmingswisselingen heb anders. Het was om mijn levenskwaliteit te verbeteren.

Maar uit je verhaal maak ik op dat je levenskwaliteit niet is verbeterd, of heb ik het mis? Merk je echt effect van de AD? En worden er spiegels bepaald wb je waarde van de anti depressiva in je bloed?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:03

Djeradalover schreef:
Luca03 schreef:
@ Djeradalover
Ja er is specifiek op getest. En omdat ik zo'n heftige stemmingswisselingen heb anders. Het was om mijn levenskwaliteit te verbeteren.

Maar uit je verhaal maak ik op dat je levenskwaliteit niet is verbeterd, of heb ik het mis? Merk je echt effect van de AD? En worden er spiegels bepaald wb je waarde van de anti depressiva in je bloed?

Niet alle AD's hebben een bepaalde spiegel nodig volgens mijn psychiater. Als ik het me goed herinner SSRI's niet, en TCA's en lithium wel.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:29

Fish_n_Chips schreef:
Djeradalover schreef:

Niet alle AD's hebben een bepaalde spiegel nodig volgens mijn psychiater. Als ik het me goed herinner SSRI's niet, en TCA's en lithium wel.

Klopt, maar wellicht is dit wel van toepassing voor de medicatie van TS! Veel psychiaters zijn hier nogal laks in is mijn ervaring. Zelf ooit een spiegel van 1.900 gehad die max 150 mocht zijn en toen ging het écht niet goed meer met me.

Bij de meeste ssri's word de spiegel meerdere malen per jaar bepaald zolang de medicatie voor geschreven is. Uit mn hoofd bij duloxetine niet maar dit is dan ook een snri.

TS, komen de suicidale gedachten altijd terug rond dezelfde tijd op een dag? Bijv. Vaak in de middag of avond?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 20:32

Suicidale gedachten komen niet op bepaalde tijdstippen of momenten voor, meestal wanneer ik niks te doen heb en begin na te denken. Overigens neem ik Sertraline.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:54

Sertraline is een ssri.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:20

Dankzij dit topic ga ik ook de ha bellen. Ook laten testen op mn bijnieren.
Komt allemaal erg overeen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:39

A3a1 schreef:
Laatst was er een heel artikel over antidepresiva, pffff de bijwerkingen zijn soms erger dan de ziekte zelf.

Wij hadden een cliënt die erg veel baat heeft gehad bij St,Janskruid tabletten.
Maar die had verder geen medicatie, hulp zoeken bij fytotherapeut die samenwerkt, zou hiervoor wel noodzakelijk zijn.

En waar je bv eens naar zou kunnen kijken is kunsttherapie, dus dan is de inzet acteren, schilderen of muziek.

Ik heb dat ook wel geslikt, maar ik kreeg een zeldzame bijwerking die ze verder enkel bij aidspatiënten hadden geconstateert.
Echt idioot, maar ik werd enorm gevoelig voor licht, zelfs met bewolkt regenachtig weer had ik een zonnebril op anders was alles te fel. :+
Verder hiep het redelijk goed.
Met 5 htp heb ik geen bijwerkingen en het werkt erg goed, gelukkig kan ik zeker 70% van de tijd zonder af, maar permanent zou ook prima zijn.
Het is alleen dat ik al best wat slik voor mijn ziekte, en de 5 htp bij mij echt binnen een halve dag zijn werk echt goed doet.
Zelfs na een uur al effect dat dat erge randje eraf is.
Overigens zit ik er niet mee dat ik het af en toe nodig heb.
Ik ben gewoon zwaar belast door het ziek zijn, en soms is het allemaal gewoon even teveel en trek ik het niet op eigen kracht.
Dan is het fijn dat er een oplossing voor is om te zorgen dat ik weer de juiste vibe terug kan vinden.
Nu moet ik ook zeggen dat antidepressiva niet vreemd is in de familie, mijn vader heeft elke winter wel een depressie te pakken.
Het zal denk ik ook een klein stukje erfelijk zijn, ik weet ook goed wanneer het fout gaat en hoe ik het zo snel mogelijk kan oplossen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 23:38

Inmiddels al weer 3 dagen bezig met school en ik ben weer dood moe. Waar ik vorige week een sprankeltje meer energie had is nu weer helemaal weg... ook m'n nagels weer helemaal kort gebeten van de stress. Daar komen dan ook nog eens de piekergedachten boven op, ook heb ik het gevoel dat ik niet beter meer wil worden. Ik heb zo'n angst om terug gelukkig te zijn eerlijk gezegd maar toch wil ik het zo graag...

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:47

Luca03 schreef:
Inmiddels al weer 3 dagen bezig met school en ik ben weer dood moe. Waar ik vorige week een sprankeltje meer energie had is nu weer helemaal weg... ook m'n nagels weer helemaal kort gebeten van de stress. Daar komen dan ook nog eens de piekergedachten boven op, ook heb ik het gevoel dat ik niet beter meer wil worden. Ik heb zo'n angst om terug gelukkig te zijn eerlijk gezegd maar toch wil ik het zo graag...

Is het niet mogelijk om een paar dagen naar school te gaan, dan rust nemen, weer een paar dagen naar school etc?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:54

Hoi Luca,
griezelig zijn die gedachten, he! In mijn ervaring was vermoeidheid/ te veel te doen hebben/ te veel moeten (of gewoon: stress) vaak de druppel.
Jammer dat er alleen een bloedonderzoek is geweest, bijnieren (...degenen die jou door de stress heen moeten helpen) - bijnieren onderzoek je het beste met speeksel.
En het beste is advies van de vakman/vrouw, een orthomoleculaire arts, maar die kunnen dun gezaaid zijn in Vlaanderen.
Ik begin de dag met carnitine in dit soort buien.
Veel sterkte!

Janneke

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:24

Phoebert schreef:
Luca03 schreef:

Is het niet mogelijk om een paar dagen naar school te gaan, dan rust nemen, weer een paar dagen naar school etc?

Of dat je halve dagen hebt, dat je bijvoorbeeld in de middagpauze naar huis gaat.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 17:31

Dat is het probleem, de school heeft beslist dat ik nu geen examens meer moet inhalen. Maar ze gaan er vanuit dat ik nu gewoon terug mee het schoolritme volg en aan het eind van het schooljaar mijn xamens doe.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:10

Luca03 schreef:
Dat is het probleem, de school heeft beslist dat ik nu geen examens meer moet inhalen. Maar ze gaan er vanuit dat ik nu gewoon terug mee het schoolritme volg en aan het eind van het schooljaar mijn xamens doe.

Dat kan je toch gewoon overleggen met je zorgcoördinator? Door mijn 'problematiek' hoef ik bepaalde dingen niet te doen / wordt dat anders aangepakt. Dat heet passend onderwijs en is verplicht.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:48

Weten je ouders van je terugval? En je psychiater?
Zij kunnen weer contact opnemen met school. Er moet echt wel iets te regelen zijn lijkt mij.
Misschien een aangepast rooster? Dat je dan alleen die vakken doet die voor jou belangrijk zijn?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:54

TS, ik volg je topic nu een tijdje en ik ben ook depressief/zwaar depressief. En als ik zo ver ben, heb ik schijt aan school. Als ik niet kan komen, dan kom ik niet. School weet van mijn problemen en staan het oogluikend toe.

Soms moet je even aan jezelf denken :(:)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 21:13

Ouders weten het momenteel niet, ik zie morgen mijn psychologe weer. Volgende week woensdag mijn psychiater. Over het niet gaan naar school, dat is het juist ik wil wel heel graag maar het lukt niet. Ik wil mijn jaar gewoon halen en niet opnieuw moeten doen want dat is NOG een jaar op school... dat zie ik eigenlijk echt niet zitten...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:22

Ik denk dat je toch je ouders op de hoogte moet brengen.. Hoe vervelend het ook is.. Zij kunnen met school om tafel om een oplossing te zoeken.
Wat is er zo erg aan om een jaar over te doen als ik vragen mag?
Als het jou meer rust geeft zodat je de druk niet meer hebt lijkt mij in jouw geval niet verkeerd. Bovendien heb je veel al gehad wat het voor jou alleen maar makkelijker maakt.

Ben je perfectionistisch?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 21:31

Perfectionistisch, ergens wel. Ik heb namelijk nog 3 examens meegedaan en overal net 55% maar ik was niet tevreden :n . Ik weet dat ik beter kan, zelfs ondanks de omstandigheden. Maar soms heb ik ook zoiets van 'ach ja', ik doe ook m'n huiswerk meestal niet. Achteraf heb ik hier wel spijt van maar ja niks aan te doen dan. Ik wil gewoon niet nog een jaar langer op school zitten , ik wil zo snel mogelijk zelfstandig worden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:37

Kan je hulp krijgen voor je huiswerk? Dat scheelt misschien ook al.
Ik vermoed dat je heel graag van school af wil en dat je daarom de lat zo hoog hebt maar door de druk die je jezelf op legt schiet je in de stress.
Weet je wel goed waar je moet beginnen met je huiswerk? Wat je precies met leren? Is het niveau niet gewoon te hoog?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 21:46

Hulp heb ik niet. Niveau is niet te hoog, vindt de richting die ik doe ook interessant maar ik krijg mezelf er gewoon niet aan 's avonds als ik thuis ben. Ik plof in de bank als een hoopje pudding en kom er niet meer uit tot ik ga slapen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:52

School kostte mij meer dan het opleverde. Ik bestudeerde liever thuis de stof, ging beter. Maar dat geldt niet voor iedereen natuurlijk!!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:02

Hey ts,
ik heb je topic al een aantal keer voorbij zien komen en stukjes gelezen.
Zelf ken ik depressie jammer genoeg ook. Ik blijf er tegen vechten, maar ben telkens bang voor een terugval.

Ik lees dat je zelfstandig wil zijn. Dat gevoel herken ik. Ik ben ook zo. Wil zo snel ik kan onafhankelijk zijn van mijn vader en aan niemand verantwoording hoeven af te leggen.
Maar pas hiermee op. Ik snap je, maar je werkt er jezelf de grond in. Alles komt op zijn tijd.
Hetzelfde mer perfectionisme. Misschien kun je niet alles perfect doen. Maar waarom moet dat? Jij bent juist perfect zoals je bent, strijdent voor een beter leven, meer gevoel, op zoek naar een oplossing.

Je punten zullen niet altijd zijn wat je wil. Maar eerlijk is eerlijk, het leven is gewoon zoals het is. Laat daardoor niet op je kop zitten. Je hebt het al moeilijk genoeg. Alles wat je doet is goed, je doet duidelijk je best. Alle examens die je haalt: proficiat!

Je bent geen klager, of iemand die wil profiteren. Je wil er voor gaan. Maar je lichaam zegt: he meid, nu even niet, de tijd komt nog. Laten we gewoon even nu zijn, hier zijn. De rest komt later. Want je zult altijd nog dingen perfect kunnen doen.

Als je er nood aan hebt kun je altijd een pb sturen. Maar vooral blijven door schrijven, doe je goed.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:15

Dat heeft aria heel mooi verwoord!

Ik denk ook dat het voor jou misschien wel een hele opluchting kan zijn om het even los te laten..misschien is het eerst niet leuk maar ik denk wel dat je er straks profijt van hebt.
Je bent nog zo jong..

Ik zou toen ik jong was ook niet slagen. Ik vond het juist helemaal niet erg om naar school te gaan dus ik deed er helemaal niets meer voor.
Ik heb wel mijn examens gemaakt maar nooit een boek open gedaan.
Tot mijn grote schrik was ik ook nog geslaagd. Soms is los laten juist heel goed. ;) ook al voelt het eerst niet zo fijn. Ala de druk er af is zal je waarschijnlijk weer energie krijgen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 23:02

Ik vind het zo moeilijk om hier op te reageren want ik weet dat jullie gelijk hebben. Maar dat stemmetje in m'n hoofd blijft maar doorgaan dat ik dit jaar moet slagen en dan zit ik in m'n laatste schooljaar en ben ik van heel het schoolgebeuren af. Ik weet dat jullie gelijk hebben maar m'n gedachten verzetten zich er zo enorm hard tegen. Morgen weer een drukke dag op school om me doorheen te worstelen en dan is het eindelijk weekend en hopelijk vind ik dan wat rust...