wanneer heb je nou eigenlijk een depressie? (+poll)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij depressief?

nee
252 (74%)
ja
86 (25%)

Totaal aantal stemmen: 338

Janneke2

Re: wanneer heb je nou eigenlijk een depressie? (+poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:08

Huuuu - gruwelijk hoor!

"Je ziet hem afglijden" - maar idd, de middelen om dat tegen te gaan zijn beperkt. :(:)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:44

Ik heb ooit de masterclass 'omgaan met depressie en persoonlijke draagkracht' gevolgd. Ik vond depressie altijd wat zweverig want iedereen roept bij een poep en een scheet dattie depressief is.
Ook ouderen en volwassenen (waar ik mee werk) roepen dat vrij snel, terwijl ik dan het idee heb dat het 'gewoon' eenzaamheid is die de boosdoener is.

Die masterclass gaf me best wat inzicht in deze ziekte en ook het feit dat het niet een kwestie hoeft te zijn van 'zoiets sluipt er een beetje in' maar dat het ook gewoon aangeboren of plotseling kan komen.
Het is genetisch, die aanleg om depressief te worden of het kan genetisch zijn.

Deze man die die masterclass gaf is ervaringsdeskundige en heeft er ook deels zijn levenswerk van gemaakt om mensen inzicht te geven. Hij is al 50 jaar depressief en ziet dit als een deel van wie hij is.
Hij is ziek en daar gaat hij op een bepaalde manier mee om, dat heeft een bepaald effect op zijn familie en geliefden en dat kan ook ineens plotseling weer omslaan.
Hij weet hoe hij ermee om moet gaan om de uitvalsdagen zoveel mogelijk te beperken en hij weet hoe hij uit de slachtoffer rol moet blijven. Zo kan hij ermee leven (en met medicatie).
Het is niet een kwestie van 'dood willen'. ondanks dat hij daar wel vaak genoeg aan heeft gedacht omdat je geen uitweg meer ziet. Het is geen kwestie van 'jezelf een schop onder je kont geven en je leven zelf een feestje maken'.
Hij ziet de depressie als een grote zwarte hond. Die hem overal achtervolgt en bang maakt. Hij gaat er zelfs anders door leven. Blijft maar binnen zodat niemand die zwarte hond ziet. Hij en de zwarte hond zijn tegenstanders, vijanden, rivalen..
Tot op het moment dat hij rust begint te vinden in de aanwezigheid van die zwarte hond.
Hij krijgt medicatie, is in behandeling, heeft zijn familie ingelicht, praat veel met hen, maar omdat hij een makkelijke prater is, geeft hem dat niet de rust die hij hoopte te vinden. Hij is met praktische therapieen zoals yoga, mindfullness etc dichter bij zichzelf gekomen en begon te snappen dat die zwarte hond bij hem hoort en nooit weg zal gaan.

Inmiddels is hij zo ver, dat hij na 50 jaar aanwezigheid van de hond, kan zeggen dat zij maatjes zijn.
Het hondje ligt lekker in zijn mandje als hij tv kijkt met zijn vrouw en slaapt op zijn voeteneind snachts.
De hond kan af en toe agressief uitvallen en dat zijn de zogenaamd triggerpoint voor hem. Als hij zich niet gehoord voelt, is dat een triggerpoint waarbij de depressie weer op komt dagen. Dan valt hij weer in eens soort slachtoffer rol ('het interesseert toch niemand wat ik zeg') en dan wordt de hond weer actief. Hij kan dit zelf weer kalmeren door de liefde die hij voelt voor zijn gezicht, en de praktische therapieen.

Kortom: mijn inzicht is dat het niet een kwestie is van je wat minder voelen, je zielig voelen, geen zin meer hebben in iets.
Zolang je nog kunt voelen, genieten, huilen, verliefd kunt zijn, van iemand kunt houden, ergens zin in hebben, interesse voor iets kunt hebben en trots op iets van jezelf kunt zijn, is die zwarte hond niet aanwezig in je leven en moet je simpel weg uit de slachtoffer rol zien te komen.

Ik vond het een hele mooie en inzichtelijke masterclass.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:52

RoyceMack schreef:
Ik heb ooit de masterclass 'omgaan met depressie en persoonlijke draagkracht' gevolgd. Ik vond depressie altijd wat zweverig want iedereen roept bij een poep en een scheet dattie depressief is.
Ook ouderen en volwassenen (waar ik mee werk) roepen dat vrij snel, terwijl ik dan het idee heb dat het 'gewoon' eenzaamheid is die de boosdoener is.

Die masterclass gaf me best wat inzicht in deze ziekte en ook het feit dat het niet een kwestie hoeft te zijn van 'zoiets sluipt er een beetje in' maar dat het ook gewoon aangeboren of plotseling kan komen.

Deze man die die masterclass gaf is ervaringsdeskundige en heeft er ook deels zijn levenswerk van gemaakt om mensen inzicht te geven. Hij is al 50 jaar depressief en ziet dit als een deel van wie hij is.
Hij is ziek en daar gaat hij op een bepaalde manier mee om, dat heeft een bepaald effect op zijn familie en geliefden en dat kan ook ineens plotseling weer omslaan.
Hij weet hoe hij ermee om moet gaan om de uitvalsdagen zoveel mogelijk te beperken en hij weet hoe hij uit de slachtoffer rol moet blijven. Zo kan hij ermee leven (en met medicatie).
Het is niet een kwestie van 'dood willen'. ondanks dat hij daar wel vaak genoeg aan heeft gedacht omdat je geen uitweg meer ziet. Het is geen kwestie van 'jezelf een schop onder je kont geven en je leven zelf een feestje maken'.
Hij ziet de depressie als een grote zwarte hond. Die hem overal achtervolgt en bang maakt. Hij gaat er zelfs anders door leven. Blijft maar binnen zodat niemand die zwarte hond ziet. Hij en de zwarte hond zijn tegenstanders, vijanden, rivalen..
Tot op het moment dat hij rust begint te vinden in de aanwezigheid van die zwarte hond.
Hij krijgt medicatie, is in behandeling, heeft zijn familie ingelicht, praat veel met hen, maar omdat hij een makkelijke prater is, geeft hem dat niet de rust die hij hoopte te vinden. Hij is met praktische therapieen zoals yoga, mindfullness etc dichter bij zichzelf gekomen en begon te snappen dat die zwarte hond bij hem hoort en nooit weg zal gaan.

Inmiddels is hij zo ver, dat hij na 50 jaar aanwezigheid van de hond, kan zeggen dat zij maatjes zijn.
Het hondje ligt lekker in zijn mandje als hij tv kijkt met zijn vrouw en slaapt op zijn voeteneind snachts.
De hond kan af en toe agressief uitvallen en dat zijn de zogenaamd triggerpoint voor hem. Als hij zich niet gehoord voelt, is dat een triggerpoint waarbij de depressie weer op komt dagen. Dan valt hij weer in eens soort slachtoffer rol ('het interesseert toch niemand wat ik zeg') en dan wordt de hond weer actief. Hij kan dit zelf weer kalmeren door de liefde die hij voelt voor zijn gezicht, en de praktische therapieen.

Kortom: mijn inzicht is dat het niet een kwestie is van je wat minder voelen, je zielig voelen, geen zin meer hebben in iets.
Zolang je nog kunt voelen, genieten, huilen, verliefd kunt zijn, van iemand kunt houden, ergens zin in hebben, interesse voor iets kunt hebben en trots op iets van jezelf kunt zijn, is die zwarte hond niet aanwezig in je leven en moet je simpel weg uit de slachtoffer rol zien te komen.

Dat vind ik dan weer kort door de bocht. Ik heb namelijk momenten dat ik kan genieten, dat ik kan lachen en plezier heb, dat ik trots ben op mezelf en interesse in iets heb, maar dat leeft naast het constant sluimerde nare gevoel in mijn lijf, die er af en toe voor zorgt dat ik niks kan. Maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal niks kan, op goede momenten kan ik veel, al zijn die momenten schaars.
En ja, ik ben gediagnosticeerd met een depressie.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:41

@roycemack
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb al mn hele leven langs last van depressies, en ik heb ook wel eens een hele zwarte periode, maar dan hou ik nog steeds van m'n vriend, dan kan ik nog steeds janken en op een licht momentje lachen, maar dan wil ik nog steeds niks liever dan gewoon dood zijn.
Het is echt niet zo dat je niet vrolijk of blij kunt zijn als je depressief bent, en het is dus ook niet zo dat je jezelf in een slachtoffer rol zet als je depressief bent maar wel kunt lachen, sterker nog, het is juist wat veel depressieve mensen naar de buitenwereld tonen, omdat ze hun vrienden en famillie niet nóg meer tot last willen zijn. (want de grootste drempel is juist dat mensen denken dat je je aanstelt, dat depressie niet bestaat, dan voel je je alsof je een gigantische steen bent die je vrienden en famillie op hun rug mee moeten dragen, dus dan zet je je vrolijke masker maar weer op)
Zo kan het lijken alsof er niks met iemand aan de hand is, terwijl diegene vervolgens dood op het spoor ligt.

Deze aanpak zal vast werken voor sommige mensen, maar hoe veel ervaring deze meneer ook heeft, in principe is zijn situatie nauwelijks te vergelijken met die van andere mensen, puur en alleen omdat je niet kunt weten hoe iemand anders zijn hoofd werkt.
En bij mij werkt het simpelweg niet.
(en geloof me, ik heb alle mogelijke therapieën (yoga, mindfullness, psychosociale, cognitieve enz.) gedaan en tientallen psychologen en psychiaters bezocht sinds m'n 4e)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:50

Citaat:

...eh - de conclusies die jij trekt zijn NIET het gevolg van deze masterclass.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:28

Het zal van iedere persoon en iedere depressie afhangen. Wat ik ervaar bij mijn vader dat die al jaren gestopt is met lachen, positief zijn. Zelfs voor een uur zou hij dit niet kunnen. Niet voor de buitenwereld, niet voor zijn dochters, zelfs niet voor zijn enige kleinzoon.

Hij is dat punt al lang voorbij dat hij nog kan doen alsof.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:25

Ik denk dat men vergeet dat er verschillende gradaties van depressie zijn:

Lichte depressie: iemand die somber is, maar nog wel kan functioneren (als in werk/studie). Wellicht met verminderde eetlust en minder interesse in zijn hobby en vrienden.
Matige depressie: iemand met meerdere symptomen, maar kan nog redelijk de dag doorkomen
Ernstige depressie: een ernstige en gevaarlijke variant. Naast de onophoudelijke sombere stemming, wanhoop en angst verandert er ook iets in het lichaam. Het gezicht heeft geen uitdrukking meer (maskergelaat), de stem vervormt (geen intonatie meer), degene praat heel traag of helemaal niet meer, degene beweegt heel langzaam (alles gaat in slow motion). Zelfmoordgedachten zijn er vaak, omdat alles zo uitzichtloos is.

Voor iedereen die zich down voelt en roept "ik ben depressief" lees dit stuk maar eens, dan wens je dat je nooit een échte ernstige depressie zult meemaken in je leven.

http://www.depressie.org/depressie/zwartegat.htm

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:44

Janneke2 schreef:
chanel1985 schreef:
Er is toch niet altijd een trauma geweest, als je depresief bent? Of begrijp ik het verkeerd?

Een mens kan om laten we zeggen 1000 verschillende redenen depressief worden.
Uit onderzoek van de voorgeschiedenis van zeer veel mensen met depressie blijkt dat er vaak voor de depressie een periode is (....waarneming van de buitenstaander...) met veel stress.

Die stress kan heel goed post traumatische stress zijn, maar dat hoeft niet.

De waarneming van de buitenstaander is erg feitelijk 'op die dag meldde cliënt zich voor therapie bij de huisarts, in de weken / maanden / jaren ervoor speelde er X.'
De waarneming van de persoon zelf is soms: 'ik wist die verhuizing, scheiding, etc etc goed te handelen - en een paar maanden later kwam de man met de hamer'. ( Depressie die later kwam.) Maar soms ook dat mensen tijdens het akelige proces X ziek worden (depressie terwijl de zaak nog speelt).

Daarnaast kan depressie ook erfelijk bepaald zijn, dan zijn mensen vatbaarder voor depressies.
Zo heeft Joost Zwagerman's vader zelfmoord gepleegd door depressie, en hij later ook.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:16

laetitia schreef:
Ik denk dat men vergeet dat er verschillende gradaties van depressie zijn:

Lichte depressie: iemand die somber is, maar nog wel kan functioneren (als in werk/studie). Wellicht met verminderde eetlust en minder interesse in zijn hobby en vrienden.
Matige depressie: iemand met meerdere symptomen, maar kan nog redelijk de dag doorkomen
Ernstige depressie: een ernstige en gevaarlijke variant. Naast de onophoudelijke sombere stemming, wanhoop en angst verandert er ook iets in het lichaam. Het gezicht heeft geen uitdrukking meer (maskergelaat), de stem vervormt (geen intonatie meer), degene praat heel traag of helemaal niet meer, degene beweegt heel langzaam (alles gaat in slow motion). Zelfmoordgedachten zijn er vaak, omdat alles zo uitzichtloos is.

Voor iedereen die zich down voelt en roept "ik ben depressief" lees dit stuk maar eens, dan wens je dat je nooit een échte ernstige depressie zult meemaken in je leven.

http://www.depressie.org/depressie/zwartegat.htm

Alle symptomen in het bovenstaande stuk komen me maar al te bekend voor, maar ze zijn niet altíjd aanwezig tijdens de depressie.
op sommige momenten breekt er toch een lach door, ondanks dat ik nog geen tien seconden ervoor zelfmoordplannen aan het maken was. Houden van lukt me vaak wel (maar dat bedraagt echt alleen mn ouders en mn vriend, de rest van mijn bekenden kan ik totaal geen emotie of wat dan ook voor opbrengen) behalve van mezelf, daar ben ik überhaupt niet zo goed in ;)
Andere symptomen (concentratieproblemen, overgevoelig voor geluiden en slaapproblemen) heb ik dan wel weer altijd, ook buiten de depressies om.

Overigens vind ik het een ontzettend goed stuk, het is een duidelijke weergave van symptomen en gevoelens, zou iedereen eigenlijk even door moeten lezen om meer begrip te creëren wat betreft depressies.
Ik hoor maar al te vaak dat mensen die depressief zijn 'gewoon iets leuks moeten gaan doen' of 'zich niet zo moeten aanstellen' wat het gevoel van waardeloosheid en zelfhaat nog groter maakt, of het nou goed bedoeld is of niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:33

Citaat:
Er is toch niet altijd een trauma geweest, als je depresief bent? Of begrijp ik het verkeerd?

Citaat:
Een mens kan om laten we zeggen 1000 verschillende redenen depressief worden.

Citaat:
Daarnaast kan depressie ook erfelijk bepaald zijn, dan zijn mensen vatbaarder voor depressies.
Zo heeft Joost Zwagerman's vader zelfmoord gepleegd door depressie, en hij later ook.

Jij noemt hier twee of drie redenen, zowel biologisch als sociaal.
Depressie is sowieso een lichamelijke aandoening, die per definitie zaken in het lichaam (doorgaans omkeerbaar) verandert.

De aanleg voor depressie is op zichzelf genomen "een constructie", we weten dat het in bepaalde families meer voorkomt.
Daar kunnen aanwijsbare lichamelijke oorzaken voor zijn (bijvoorbeeld weinig opname van vitamine B6, waardoor iemand weinig serotonine kan aanmaken). (Er zijn meerdere factoren, zowel mbt serotonine als andere stoffen zoals dopamine of noradrenaline - en die factoren zijn goed uit te zoeken. Het is na onderzoek niet altijd nodig om levenslang reguliere medicatie te slikken, maar dat hangt uiteraard af van de lichamelijke diagnose.)

En gesteld dat je opgevoed bent door een depressieve ouder - dat doet dingen met je.
Zeker als die ouder ook nog zelfmoord pleegt - beide 'levensfeiten' kunnen veel invloed hebben.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 02:47

Voor mij persoonlijk is een depressie een heel groot vaag iets.
Wat voor mij wel duidelijk is, is dat het een inbalans van stofjes/hormonen is in je lichaam/hersenen.

Ik noem het groot, omdat het veel dingen kan veranderen. Je kan een klinische depressie hebben waarbij je helemaal niks meer voelt en nergens zin in hebt in mindere of meerdere mate.
Je kunt angststoornissen ontwikkelen die alleen bestaan tijdens de depressie, je kunt verward raken over jezelf, het gevoel hebben dat je constant over je grenzen zit.

Ik noem het vaag, omdat het ook veel kleine dingen veranderd die je misschien niet door hebt, een halfuurtje willen dutten op een dag, of net het gevoel hebben dat mensen dingen iets bozer of gemener bedoelen dan je 'normaal' zou opvatten.

In mijn jeugd gaf ik alles en iedereen de schuld dat dingen zo moeilijk verliepen voor mij. Ik werd gepest, mijn ouders waren niet ideaal.
Maar achteraf terugkijkend was het ook grotendeels mijn gevoeligheid voor depressies en maar deels de situatie. Een ander had zich er misschien beter door kunnen slaan.

Inmiddels vele therapien en medicijnen combo's verder kan ik zeggen enig inzicht in deze ziekte te hebben.

Vroeger werd als kenmerk het verschil in tijdsduur genoemd. Als je langer dan een week somber was, dan had je een depressie.
Maar in mijn beleving kun je ook een depressie van 3 dagen hebben. Je kunt ook 3 weken (zelfs wel langer) ouderwets somber of rouwend zijn na een nare situatie zonder meteen een depressie te hebben.

Een depressie staat zeker niet altijd gelijk aan somber of verdrietig zijn, met een (lichte) depressie kun je heus wel eens een beetje blij zijn, en daardoor word het soms pas heel laat opgemerkt.

Mijn tip is, bij zelfs twijfel dat je een depressie zou kunnen hebben, even langs gaan bij de huisarts. Je word echt niet meteen volgestopt met medicatie. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter je te behandelen bent.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 02:56

Janneke2 schreef:
Citaat:

...eh - de conclusies die jij trekt zijn NIET het gevolg van deze masterclass.

Zo dat is een masterclass van niks als dat zo is zeg.
Google maar eens op hypomanie. Daar hoef je niet manisch depressief voor te zijn om dat te ontwikkelen. Echter kan een hypomanie zeer zeker een uiting of zelfverdedigingsmechanisme van je lichaam voor een depressie zijn.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 03:16

Laurora schreef:
AlwaysH schreef:
Dat is jouw mening, ik vind dat er vaak te snel door 'degene met depressie' wordt gezegd dat ze er onder lijden, want ze maken wel de dag door lol (ik heb inderdaad iemand die ik ken waar ik dit dus vandaan haal). Er wordt letterlijk gezegd:
"Vanmiddag lekker naar de psycholoog om mijn frustraties te uiten!", dan ben je niet zwaar depressief lijkt me. Dan heb je gewoon af en toe een rotdag of een maand een vervelende sfeer in je maag hangen. Vervelend, maar geen zware depressie dus dan hoor je dat ook niet zo te noemen.

(In dit geval ken ik de persoon al negen jaar, normaal zal ik niet zomaar oordelen)

Iedereen uit depressies anders, als ik depressief ben merkt niemand het aan me, want ik wil er niemand mee lastigvallen en er niet over praten, dus ik zet voor dat ik de deur uit ga mn "masker" op, waardoor ik soms ga overcompenseren en super vrolijk ga doen, waardoor iedereen denkt dat ik me verschrikkelijk aanstel als de emmer weer eens overloopt en ik midden in de winkel een paniekaanval krijg.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je denk dat je vriendin niet depressief is, en het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat ze gewoon interessant probeert te doen, maar je kan niet in haar hoofd kijken, dus je kunt, hoe goed je haar ook kent, niet oordelen.

Hier ga ik even op inhaken, ik weet niet of iemand anders al een soortgelijke reactie heeft gegeven, maar we proberen het gewoon even.
Van dit soort "depressiviteit" kan ik me voorstellen dat andere mensen/buitenstaanders/familie/weetikveelwie denkt dat je je weer aanstelt. Dit is géén persoonlijke aanval, maar puur advies en ik ben benieuwd naar de reacties ;)
Op het moment dat je het idee hebt dat je het al een beetje lastig gaat krijgen, zou het dan niet beter zijn om dan tegen je moeder, of een vertrouwenspersoon te vertéllen dat het niet lekker gaat? Al gaat het maar om kleine dingen, niemand kan dan (achteraf) zeggen dat ze het nooit aan hebben zien komen, afentoe is het gewoon even goed om te zeuren, schrijf op het desnoods op! Op het moment dat je een zogenaamd masker opzet kan niemand je helpen en het is heel jammer dat je er met niemand over wil praten, maar niet praten, daar gaat het niet mee werken.. Nogmaals, geen kritiek of wat dan ook want depressie is gewoon rot, maar wie weet ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:17

Gix schreef:
Voor mij persoonlijk is een depressie een heel groot vaag iets.
Wat voor mij wel duidelijk is, is dat het een inbalans van stofjes/hormonen is in je lichaam/hersenen.

Ja, klopt. Op zich 'geloof' ik niet echt in een scheiding tussen lichaam en geest (wel in een onderscheid) - en er zit logica in wat de verschillende stofjes doen, afremmen, etc.
Citaat:
Ik noem het groot, omdat het veel dingen kan veranderen. Je kan een klinische depressie hebben waarbij je helemaal niks meer voelt en nergens zin in hebt in mindere of meerdere mate.
Je kunt angststoornissen ontwikkelen die alleen bestaan tijdens de depressie, je kunt verward raken over jezelf, het gevoel hebben dat je constant over je grenzen zit.

Dat verward raken, dat kan nog van alles zijn. Als je vrouwelijke cyclus niet correct verloopt kun je in de laatste paar dagen van het ene moment op het andere het gevoel hebben 'dat alles in puin ligt', etc. Weten dat het pms is en uitzoeken wat er (fysiek dan wel psychisch ) mis zit kan zin hebben.

Uitputting is een uitstekende voedingsbodem voor depressie, dus dat gevoel dat je over je grenzen gaat kan volledig terecht zijn. (Normaliter kun je het best, maar dus niet altijd.)

Angst is in principe je overlevingssysteem, dat bij een 'angststoornis' te gevoelig staat afgesteld, "gezien vanuit een gezond persoon". Maar het kan zijn dat dit in wezen zinnig is: als je over grenzen gaat kan de depressie erger worden dus kan een extra gevoelig alarmsysteem nuttig zijn.
Citaat:
Ik noem het vaag, omdat het ook veel kleine dingen veranderd die je misschien niet door hebt, een halfuurtje willen dutten op een dag, of net het gevoel hebben dat mensen dingen iets bozer of gemener bedoelen dan je 'normaal' zou opvatten.

Gewoon doen hoor, dat dutje!
En idd: je alarmsysteem staat op gevoeliger, dus wat 'normaal gesproken' een plaagstootje is, wordt nu een steek onder water.
Citaat:
In mijn jeugd gaf ik alles en iedereen de schuld dat dingen zo moeilijk verliepen voor mij. Ik werd gepest, mijn ouders waren niet ideaal.
Maar achteraf terugkijkend was het ook grotendeels mijn gevoeligheid voor depressies en maar deels de situatie. Een ander had zich er misschien beter door kunnen slaan.

....maar deze vat ik niet helemaal.
Op zich: "gesteld dat jij minder gevoelig voor depressie was geweest, dan had je je er wellicht makkelijker doorheen geslagen" - met die stelling kan ik mee.
Maar pesten mag nooit.
Mensen die jou pesten de schuld geven : alleen maar heel erg goed en compleet terecht! Hartstikke sterk! Niets, maar dan ook niets mis mee!
(Maar ik lees jouw tekst als: ik moet afleren om pestkoppen de schuld te geven.)

Minder ideale ouders: ik heb ze ook gehad. Mijn moeder had een oorlogstrauma, mijn vader was erg lief, maar meestal weg.
En er is niks mis mee, om de schuld dat ouders hun werk vaak verre van goed doen uit te spreken, te benoemen en doordenken.
Dat is alleen maar heel erg goed.
Citaat:
Inmiddels vele therapien en medicijnen combo's verder kan ik zeggen enig inzicht in deze ziekte te hebben.

Vroeger werd als kenmerk het verschil in tijdsduur genoemd. Als je langer dan een week somber was, dan had je een depressie.
Maar in mijn beleving kun je ook een depressie van 3 dagen hebben. Je kunt ook 3 weken (zelfs wel langer) ouderwets somber of rouwend zijn na een nare situatie zonder meteen een depressie te hebben.

Een depressie staat zeker niet altijd gelijk aan somber of verdrietig zijn, met een (lichte) depressie kun je heus wel eens een beetje blij zijn, en daardoor word het soms pas heel laat opgemerkt.

Mijn tip is, bij zelfs twijfel dat je een depressie zou kunnen hebben, even langs gaan bij de huisarts. Je word echt niet meteen volgestopt met medicatie. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter je te behandelen bent.

En als gezegd: de 's' van dsm is statistiek. Kijk je naar de logica van de processen, zie ik geen reden dat het per se de tijdsduur etc moet hebben die in de dsm staat.
En met statistieken kun je systematisch kleinere minderheden over het hoofd zien.

Fijn, dat het jou beter lukt er mee om te gaan!
(Nou de rest nog!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:54

Wel grappig trouwens, om te zien dat de verschillende theorieën die bekend zijn over depressie, hier ook weer benoemd worden :P Iedereen heeft er net een andere kijk op.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:14

RoyceMack schreef:

Ik weet niet van wie je die masterclass had, maar die zwarte hond is een bekend verhaal.
https://www.youtube.com/watch?v=XiCrniLQGYc

Overigens vind ik jouw "inzicht" op depressie echt misselijkmakend.. :n

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:49

Zo veel mensen, zo veel manieren om het te zien en te beleven denk ik.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:55

Aria_zz schreef:
Zo veel mensen, zo veel manieren om het te zien en te beleven denk ik.

Maar zeggen dat zolang mensen nog kunnen lachen/huilen/voelen etc, ze dus niet "echt" depressief zijn, is toch praktisch net zoiets als beweren dat iemand geen anorexia heeft zolang diegene nog een cracker eet?

Depressie is een serieuze ziekte, en laten we toch blij zijn dat niet iedere depressieve niet meer kan lachen/huilen/eten/voelen whatever. Depressie komt in verschillende maten, en ik had oprecht niet verwacht dat er nog zo veel mensen waren die het zien als overdrijven/slachtofferrol/aanstellen. Vind ik oprecht jammer.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:27

Sanne,
Dat bedoel ik juist, het is niet omdat iemand met een depressie nog kan lachen daarom plots niet meer depressief is. Of omdat iemand die er bv geen ervaring mee heeft die persoon ziet lachen en daardoor verondersteld dat de persoon niet depressief kan zijn om die reden, dat daarom waar is.

Mensen kijken er anders naar en maken andere conclusies, maar de ene depressie is de andere niet, alhoewel ze een gemeenschappelijke basis hebben die niet altijd duidelijk is.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:23

Aria_zz schreef:
Sanne,
Dat bedoel ik juist, het is niet omdat iemand met een depressie nog kan lachen daarom plots niet meer depressief is. Of omdat iemand die er bv geen ervaring mee heeft die persoon ziet lachen en daardoor verondersteld dat de persoon niet depressief kan zijn om die reden, dat daarom waar is.

Mensen kijken er anders naar en maken andere conclusies, maar de ene depressie is de andere niet, alhoewel ze een gemeenschappelijke basis hebben die niet altijd duidelijk is.

Ah oke, ik dacht juist dat je het eens was met diegene die ik quotte. Sorry!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:24

Goudlokje1 schreef:
Hier ga ik even op inhaken, ik weet niet of iemand anders al een soortgelijke reactie heeft gegeven, maar we proberen het gewoon even.
Van dit soort "depressiviteit" kan ik me voorstellen dat andere mensen/buitenstaanders/familie/weetikveelwie denkt dat je je weer aanstelt. Dit is géén persoonlijke aanval, maar puur advies en ik ben benieuwd naar de reacties ;)
Op het moment dat je het idee hebt dat je het al een beetje lastig gaat krijgen, zou het dan niet beter zijn om dan tegen je moeder, of een vertrouwenspersoon te vertéllen dat het niet lekker gaat? Al gaat het maar om kleine dingen, niemand kan dan (achteraf) zeggen dat ze het nooit aan hebben zien komen, afentoe is het gewoon even goed om te zeuren, schrijf op het desnoods op! Op het moment dat je een zogenaamd masker opzet kan niemand je helpen en het is heel jammer dat je er met niemand over wil praten, maar niet praten, daar gaat het niet mee werken.. Nogmaals, geen kritiek of wat dan ook want depressie is gewoon rot, maar wie weet ;)

Mijn ouders kennen me inmiddels heel goed, en die hebben gelukkig vrij snel door wanneer er wat aan de hand is, en met hen kan ik dan ook heel goed praten als ik dat nodig heb, het is meer de 'buitenwereld' waar ik me zo verschrikkelijk aan erger.
Er is zo weinig begrip, want je ziet het niet aan iemand, en dat geeft soms zo'n machteloos wanhopig gevoel

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:29

Volgens mij is er een verschil tussen je depressief voelen en depressief zijn.. Dat laatste zal door een professional vastgesteld moeten worden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:31

Het is niet omdat je geen professional gezien hebt dat je je daarom alleen maar depressief 'voelt'.

Zoals Laurora het zo mooi aangeeft, de buitenwereld heeft er niet altijd zicht op en een psycholoog is ook maar een mens, zij zien de signalen ook niet altijd/de persoon verteld het niet.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:38

Majabeestje schreef:
Volgens mij is er een verschil tussen je depressief voelen en depressief zijn.. Dat laatste zal door een professional vastgesteld moeten worden.

Deels mee eens, ik denk dat heel veel mensen die zichzelf depressief noemen een dipje hebben, of een lichte depressie (en tuurlijk, soms ook een zware depressie)
Maar zeker mensen die er persoonlijke ervaring mee hebben (al vaker depressief geweest, met evt diagnose) weten echt wel wanneer het weer zo ver is.
En ja, officieel is depressie iets wat vastgesteld moet worden door een specialist, maar het is niet zo dat je pas depressief bent als je een diagnose hebt gekregen en daar de deur weer uitloopt.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:41

Aria_zz schreef:
Het is niet omdat je geen professional gezien hebt dat je je daarom alleen maar depressief 'voelt'.

Zoals Laurora het zo mooi aangeeft, de buitenwereld heeft er niet altijd zicht op en een psycholoog is ook maar een mens, zij zien de signalen ook niet altijd/de persoon verteld het niet.

Inderdaad :)

Bij mij is recentelijk een bipolaire stoornis vastgesteld (door een professional ;) ). Dit kwam als een schok voor veel mensen uit mijn omgeving, omdat ze bij mij nooit depressies hebben gemerkt. Dat wil niet zeggen dat ik ze niet had, alleen dat ik ze niet liet merken aan m'n omgeving. Thuis lag ik apatisch op de bank, was alles grijs en naar en verschrikkelijk, maar zodra ik naar buiten stapte ging er een masker op en leek alles ok. Ik kan blijkbaar goed toneelspelen :)

Volgens mij is het grootste probleem met de term 'depressief' dat veel mensen die zich een dagje niet zo goed voelen, dat 'depressief' noemen. Eigenlijk hetzelfde met 'een griepje hebben': iedereen voelt zich wel eens beroerd, maar dat is niet hetzelfde als echt de griep hebben (influenza virus). Daar ben je echt flink beroerd van, terwijl de meeste 'griepjes' met twee dagen wel weer over zijn.