Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ik ben de enige rebreather cave instructeur voor de IANTD in Nederland. Ben daarvoor vorig jaar naar Florida geweest om bij de oprichter van de IANTD de cursus te doen. Dus bij mij prijkt er Tom Mount op mijn pasje en dat is daar nog steeds echt een god. Die man komt uit de tijd van Sheck Exley (dus de pionierstijd van het grotduiken) en heeft d.m.v. trial and error het grotduiken geleerd. Hij leeft nog, anderen hebben dat dus niet gehaald. 

In water van 20 graden kun je met gemak 4-5 uur duiken en dat is dan fantastisch.
Djaikha schreef:Vandaag weer een duikje gemaakt in NL, de eerste van dit jaar. We wilden al eerder, maar er kwam steeds iets tussen (ziekte, drukte van werk, etc). Was momenteel niet veel te zien, maar toch weer even lekker 30 minuten gezweeft![]()
Germie: wow, dat zijn dieptes en lengtes van duiken waar ik niet aan ga komen. Mijn langste duik is 80 minuten, maar dat was een ondiepe (lees: max 6m) trainingsduik. Zijn duiken van zo lang nog wel leuk? Of is het voornamelijk deco-hangen?

)
Ja, duikers moeten altijd plassen, zo ook ik. Ik heb een tijd de she-p gebruikt, maar dat leverde me altijd lekkages op. Je moet je doos geheel scheren en dan een stuk siliconen met een toetje op je doos lijmen. Je kunt dan als een man staand plassen, en daarna sluit je met een stopje het toetje af. Als je gaat duiken dan sluit je dat toetje aan op een p-valve, op een lange slang met een 1 richtingsventiel. Vrouwen moeten wel een gebalanceerde hebben , anders schijnt je doos vacuum te zuigen 
En diep rond de 90m een enorme nudibranch.

ik moet nog een wetsuit hebben voor de buitenduiken in mei. Ik ben echt een koukleum dus hoorde dat ik dan het best een dubbel 7mm kan hebben? Ik zie op marktplaats niet zo snel iets, zijn er nog fora of facebookgroepen waar er in tweedehands equipment gehandeld wordt?