In de overgang- wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 15:49

Dat is ook de zo n beetje de leeftijd dat mijn mirena eruit moet mogelijk. :j was begin dit jaar even overleg met huisarts. Nu nog een keer vernieuwen (en tot 52/53 laten zitten) wat vrij lastig is ivm afmeting, of deze afwachten met de afnemende hormonen en aanzien wat overgang gaat doen. Gekozen is deze te laten zitten en afwachten.

anjali

Re: In de overgang- wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:13

Als je de pil slikt krijg je een doorbraakbloeding,geen menstruatie.Dat natuurlijke ritme is juist door de pil helemaal stil gelegd met als doel dat je niet zwanger kunt worden.Vrij ongezond uiteraard.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:14

Iedereen moet zelf beslissen hoe zij de overgang tegemoet treedt.

Het is wel goed om je te realiseren, dat je met hormonentoediening in welke vorm dan ook de overgang niet kunt overslaan, alleen uitstellen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:37

Gewoon met goede moed en in goede conditie tegemoet treden lijkt mij het beste.
Uiteraard zijn nogal wat mensen moe, zo rond haar 50ste.
De overgang uit willen stellen rond 50 lijkt me wat vreemd...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:45

Niet als je erg te lijden hebt onder bijkomende klachten en niet kunt functioneren daardoor.

Maar helaas, die klachten krijg je dan later als je oud(er) bent en wellicht minder krachtig en minder gezond alsnog om de oren. En omdat het dan minder geleidelijk gaat dan bij een natuurlijke overgang, komen ze misschien wel dubbel zo hard aan.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:52

Onderstaand heb ik gekopieerd uit de link die ik op de vorige pagina geplaatst heb:

En om maar meteen ook het laatste misverstand uit de weg te ruimen: nee, je wordt niet gestraft en je krijgt niet alsnog ‘dubbel en dwars’ de overgang voor je kiezen als je stopt met hormoontherapie. Van Dijken: “Dat broodje aap is hoogstwaarschijnlijk in de wereld geholpen doordat huisartsen vaak maar een half tot een jaar hormonen geven. Ja, als je dan stopt, zit je er hoogstwaarschijnlijk nog middenin, met alle klachten van dien. Gynaecologen schrijven doorgaans vier jaar HST voor; het overbrugt dan die periode van oestrogeenverlies, maar legt het proces niet stil. Het geeft alleen nét dat snufje hormonen extra waarop vrouwen het goed doen. En als je na een paar jaar rustig afbouwt, beperk je de kans op opvliegers en dergelijke tot een minimum.”

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:38

In sojaproducten zitten plantaardige oestrogenen.Japanners eten heel veel soja en daardoor hebben Japanse vrouwen geen last van overgangsklachten.Althans,zo is het mij verteld.Zelf gebruik ik ook veel soja omdat ik vegetarier ben,en ik heb de overgang wel ervaren maar niet als last.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:43

Mijn Gynaecoloog zei dat ik de pil gewoon door kon blijven slikken,dat had verder niks te maken met de overgang. Als de overgang komt dan houd de pil dat niet tegen,dan komt die gewoon.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:50

Ik heb het idee dat de overgang al lang is begonnen bij jou. Ik had ook milde verschijnselen door de pil heen.

Overigens... De pil regelt je hormoonhuishouding die normaal door je baarmoeder geregeld wordt. Je houdt de overgang niet tegen hierdoor, maar wel wat symptomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:21

...hangt er ook vanaf wat je overgang noemt.

Dat je eierstokken ophouden met haar normale hormoonproductie (en dat de bijnieren dit deels overnemen) - wie de pil slikt heeft geen normale hormoonproductie in de eierstokken.

En er is niet 1 moment waarop je eierstokken dit beslissen - het is een proces van maanden. Dat proces kun je uitstekend maskeren door de pil te slikken, maar het besluit is genomen.

Hebben jullie een botdichtheidsmeting laten doen...?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:50

Bij mij neemt de bijnier dit niet of nauwelijks over, ik heb er maar 1 en die produceert op of net boven de nullijn.
Net voldoende om zonder medicatie te kunnen zegmaar.
Uit mijn botdichtheidsmeting begin dit jaar bleek dat ik een prognose heb van 10-15 jaar voordat ik osteoporose krijg/heb, over 5 jaar krijg ik weer een botdichtheidsmeting.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:34

Eh... mij ontgaat iets.
Je ene bijnier produceert net boven de nullijn, bijnierhormonen hebben verschillende, nuttige functies en over 15 jaar krijg je waarschijnlijk osteoporose - hoezo zit je boven de score om hulp te krijgen...?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:43

Ik doe het al mijn hele leven zonder ondersteuning van medicatie en mijn hele leven produceert mijn bijnier op of net boven de nullijn. :)
De andere heb ik niet meer, die hebben ze verwijderd ivm een bijnierschorscarcinoom.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:46

Silvia schreef:
Onderstaand heb ik gekopieerd uit de link die ik op de vorige pagina geplaatst heb:

En om maar meteen ook het laatste misverstand uit de weg te ruimen: nee, je wordt niet gestraft en je krijgt niet alsnog ‘dubbel en dwars’ de overgang voor je kiezen als je stopt met hormoontherapie. Van Dijken: “Dat broodje aap is hoogstwaarschijnlijk in de wereld geholpen doordat huisartsen vaak maar een half tot een jaar hormonen geven. Ja, als je dan stopt, zit je er hoogstwaarschijnlijk nog middenin, met alle klachten van dien. Gynaecologen schrijven doorgaans vier jaar HST voor; het overbrugt dan die periode van oestrogeenverlies, maar legt het proces niet stil. Het geeft alleen nét dat snufje hormonen extra waarop vrouwen het goed doen. En als je na een paar jaar rustig afbouwt, beperk je de kans op opvliegers en dergelijke tot een minimum.”

Dat neemt niet weg dat er helaas vrouwen zijn met hele andere ervaringen tijdens en na het toedienen van hormonen. Je krijgt er geen garantie bij en blijkt dat je de verkeerde keuze maakte, dan zit met de gebakken peren.
De ervaring heeft mij geleerd dat ervaringsdeskundige vrouwen meer zinnigs kunnen zeggen dan de gemiddelde arts of andere professional.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:38

Boras schreef:
Silvia schreef:

Dat neemt niet weg dat er helaas vrouwen zijn met hele andere ervaringen tijdens en na het toedienen van hormonen. Je krijgt er geen garantie bij en blijkt dat je de verkeerde keuze maakte, dan zit met de gebakken peren.
De ervaring heeft mij geleerd dat ervaringsdeskundige vrouwen meer zinnigs kunnen zeggen dan de gemiddelde arts of andere professional.

Idd Boras, helaas dan geen ervaring maar ik mag dus niet aan de hormonen vanwege medicatie die ik pertinent slik en waarbij dus geen hormonen geslikt kan worden. Dus voor mij zal dat dus niet de oplossing zijn :n

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:34

Ik ga vandaag naar de H.A. bloed te laten prikken,om te kijken of ik in de overgang ben.
Ik heb geregeld last van warmte aanvallen,ik krijg het dan opeens heel erg warm. Andere klachten heb ik niet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:06

Op jouw leeftijd kan het bijna niet anders dan dat je in de overgang bent :)

Weet je zeker dat je geen andere klachten hebt die het gevolg kunnen zijn van de overgang?
Zoals weinig energie, doodmoe, beroerd voelen......
Dat vraag ik me al langer in stilte af als ik je medische berichten lees.

De overgang is geen ziekte of aandoening, maar kan wel flinke klachten geven.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:21

Nee andere overgangs klachten heb ik niet.De medische klachten die ik heb,die heb ik al een jaar of 8.
Ze komen en gaan weer,om vervolgens weer terug te komen.
Volgende week zal ik het weten w.b.t de overgang.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:30

Heb ik al een jaar of 8, klachten komen en gaan...

Past juist heel goed bij de overgang.
Heel herkenbaar ook voor mij, klachten komen en gaan en komen weer. Ik loop er al zeker 6 jaar mee (als het niet langer is).

Natuurlijk moet je andere oorzaken uitsluiten.
Maar sluit de overgang als veroorzaker van (een deel van je) klachten niet uit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:48

Bloed is geprikt,hoor volgende week dinsdag of woensdag de uitslag.
Zelf denk ik van niet hoor.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:05

Gohya, of je zit er middenin, of je hebt het al (bijna) achter de rug. Dat denk ik. De pil kan veel verdoezelen, maar stopt het proces niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:55

We gaan het zien volgende week. ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:21

Dat valt te bezien, Gohya. Heeft de huisarts je niet verteld over de invloed van de pil op een dergelijke test?

Bij een dergelijke test wordt gewoonlijk je fsh-waarde gemeten. Laat de uitslag een hoge fsh-waarde zien, dan ben je in de overgang.

Maar jij bent aan de pil. Pilgebruik onderdrukt de fsh-waarde, ook als je wel degelijk in de overgang zou zijn.

Dus kun je een vals negatieve uitslag krijgen. Daarom is een dergelijke overgangstest niet geschikt voor pilgebuiksters.

Ik zou de assistente even bellen, omdat ik graag zou willen weten welke waarde onderzocht wordt.

Wil je een test laten uitvoeren, dan moet je minstens 2 maanden met de pil zijn gestopt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:28

Over die fsh-waarde... kan iemand mij iets verduidelijken :o
Net een bloeduitslag van meer dan 2 jaar geleden teruggevonden.
Staat letterlijk : FSH Foll:2.0 - 1 U/L 2.9
Die 2e kolom zijn de '' normaalwaarden '' , laatste kolom is mijn resultaat.
Iemand een idee wat dit wil zeggen ? :=

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:13

Pandora2 schreef:
Over die fsh-waarde... kan iemand mij iets verduidelijken :o
Net een bloeduitslag van meer dan 2 jaar geleden teruggevonden.
Staat letterlijk : FSH Foll:2.0 - 1 U/L 2.9
Die 2e kolom zijn de '' normaalwaarden '' , laatste kolom is mijn resultaat.
Iemand een idee wat dit wil zeggen ? :=

Google is je beste vriend ;)

http://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=214