HAP weigert tetanus injectie bij wond met straatvuil, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:35

kwita schreef:
Maar waarom zou je perce die prik willen?
wat is jou reden dan?

zelf zou ik hopen dat het niet moest zeker na zo een schaafwondje...... maar ik ben nogal nuchter, je kunt ook op de kracht van je lijf vertrouwen dat die de ziekte kiemen zelf uitschakelt.

verman jezelf en wacht af hoe goed het geneest met of zonder plakkers er op! :(:)

Het menselijk lichaam kán tetanus niet zelf uitschakelen. Het is één van de meest toxische bacteriën.
Bij de wond van TS, die vrij oppervlakkig lijkt te zijn (maar dat kan een arts niet ruiken en geen enkele arts heeft de wond gezien zoals ik het begrijp) is tetanus niet direct nodig. Ook heeft TS de laatste enting zo'n 10 jaar geleden gehad en zal ze zeer waarschijnlijk nog voldoende antistoffen in haar bloed hebben

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:36

Lithya schreef:
Inzichten veranderen ook. Wat "vroeger" moest, kan nu wel bewezen niet meer noodzakelijk zijn.

Ja das waar,denk ook wel dat je niet meer geënt hoeft te worden voor een paardenbeet,die geen wond heeft veroorzaakt.Bij mij was het zo'n 10 jaar geleden gebeurd.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:39

Ze geven volgens mij hier ook geen tetanus ofzo. Ik werd aantal maanden gebeten door kat op stage. Wondjes tot op het bot, maar geen tetanusspuit gekregen. Ik heb die 20 jaar geleden gehad dus wel echt nodig, maar volgens die huisarts niet.... Was overigens wel zwaar ontstoken dat de pus eruit spoot maar nog niets....

gohya

Re: HAP weigert tetanus injectie bij wond met straatvuil, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:41

Das wel raar Atalja, kattenbeten schijnen sowieso 'gevaarlijk' te zijn,net als hondenbeten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:18

Beten gaan sowieso ontsteken als je die niet goed desinfecteerd, ook als je wel een tetanus shot hebt gehad. Het beschermd nl alleen tegen die bacterie, niet tegen de rest.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:00

Polly schreef:
chanel1985 schreef:
Ik vraag me af wat het voor zin heeft om naar een dokter te gaan (zelfs naar 3) als je het oordeel van de dokter of dokters niet geloofd.

Waar moet je anders heen als je graag een tetanusvaccinatie wil? Naar de veearts?

_O-
Die veearts zal wel schrikken haha

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:09

Liselot schreef:
kwita schreef:
Maar waarom zou je perce die prik willen?
wat is jou reden dan?

zelf zou ik hopen dat het niet moest zeker na zo een schaafwondje...... maar ik ben nogal nuchter, je kunt ook op de kracht van je lijf vertrouwen dat die de ziekte kiemen zelf uitschakelt.

verman jezelf en wacht af hoe goed het geneest met of zonder plakkers er op! :(:)

Het menselijk lichaam kán tetanus niet zelf uitschakelen. Het is één van de meest toxische bacteriën.
Bij de wond van TS, die vrij oppervlakkig lijkt te zijn (maar dat kan een arts niet ruiken en geen enkele arts heeft de wond gezien zoals ik het begrijp) is tetanus niet direct nodig. Ook heeft TS de laatste enting zo'n 10 jaar geleden gehad en zal ze zeer waarschijnlijk nog voldoende antistoffen in haar bloed hebben

wonden gaan sowieso ontsteken als je die niet goed desinfecteerd, ook als je wel een tetanus shot hebt gehad. Het beschermd nl alleen tegen die bacterie, niet tegen de rest.

Dit bedoelde ik, maar na 3 dagen had je als het zo was al (enstig) ziek geweest, dus zet het van je af....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:25

kwita schreef:
wonden gaan sowieso ontsteken als je die niet goed desinfecteerd, ook als je wel een tetanus shot hebt gehad. Het beschermd nl alleen tegen die bacterie, niet tegen de rest.

Dit bedoelde ik, maar na 3 dagen had je als het zo was al (enstig) ziek geweest, dus zet het van je af....

dat is niet correct. Incubatietijd is enkele dagen tot enkele weken gemiddeld genomen, maar de bacterie kan in rusttoestand rustig enkele jaren in je maagdarmkanaal blijven.

straatvuil, ook in een schaafwond KAN tetanus geven. Nu is het niet zo dat ieder contact met de bacterie ook direct een infectie oplevert.. Immers dan zou half paardrijdend Nederland van 25 jaar of ouder zo'n beetje dood omvallen, want wie heeft er niet op stal wel eens een iniminiewondje opgelopen.. En laat paardenmest nu een van de allergrootste besmetters zijn. Grote wond = groot contact oppervlakte waardoor er groter risico bestaat op een daadwerkelijke echte besmetting.. Maar ook kleine punctiewondjes, zoals van katten en hondenbeten, vaak bloeden die niet goed schoon en zijn ze al dicht voor je goed en wel de jodium gevonden hebt, daarmee wordt de bacterie ingesloten en heb je een groter risico..

De foto van TS laat een schone wond zien in mijn ogen, bloed mooi schoon, ik zie er zo geen achtergebleven straatvuil in.. kans is dus an sich klein dat er zomaar even een besmetting heeft plaatsgevonden..

Maar dat gezegd hebbende, de bacterie komt veelvuldig voor in vuil, mest en de bovenste aardlaag, dus in feite kan iedere breuk in de huid potentieel een infectie opleveren.. Als je dan bedenkt hoe vaak we niet een plekje hebben dat in contact komt met vuil, dan weet je ook dat je ook niet zomaar een tetanus infectie oploopt.. Als je m wel oploopt is het ook vrijwel altijd een ernstige infectie.

degene die uiteindelijk met de infectie te kampen krijgen (40-50 gevallen per jaar in NL staat mij bij), zijn ouderen, met name die gevallen zijn.. Wat er dus in mijn opinie op duidt, dat dit mensen zijn die of al niet meer voldoende beschermd zijn, nooit geweest zijn, of door een lagere weerstand waardoor de bacterie grotere kans heeft op vrij spel.

kortom.. Ja de kans bestaat, maar gezien het feit dat je gewoon netjes als kind bent geent + het schone karakter van de wond + dat de kans dat je de infectie ook daadwerkelijk hebt opgelopen, zou ik zeggen, hoogstwaarschijnlijk niet.. krijg je ineens toch klachten, dan direct aan de bel trekken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 20:47

Allereerst even: TS leeft nog :+

Tetanus heeft niks te maken met je eigen weerstand, hoe gezond je bent of leeft en of de wond ontstoken is of niet. Al helemaal niet met schoon drinkwater wat ik ergens in het begin van dit topic voorbij zag komen.

Tetanustoxine, overigens niet de bacterie zelf maar een stofje wat de bacterie uitscheidt, is super giftig voor mensen. Het is niet door je eigen lichaam te bestrijden dus hoewel ik alle vertrouwen in mijn lichaam heb dat ie een schaafwond kan oplossen, denk ik niet dat mijn lichaam ineens op miraculeuze wijze tetanus kan oplossen.

Ik begrijp dan ook werkelijk waar niet waarom je als arts ooit risico zou lopen met een patiënt als het voorkomen van de ziekte zo simpel is: namelijk een prik die in nog geen 5 min gezet is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:54

Het gaat niet om d prik, het gaat om de stoffen die je binnen krijgt die je ( volgens hun) niet nodig hebt.
Er is nogal wat de doen over bijwerking van entingen. Wie weet wat ze net weer ontdekt hebben waardoor ze iets voorzichtiger zijn geworden met 'zomaar ' tetanusinjecties te geven.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 20:59

Dan heb ik toch liever de bijwerking dan de ziekte zelf in dit geval. Andere vaccins kan ik het misschien mee eens zijn, maar een ziekte die zo heftig is en met regelmaat niet goed afloopt neem ik lekker die bijwerkingen voor lief.

Maar goed, in dit geval ben ik sowieso te laat om besmetting te voorkomen dus de hele wel/niet discussie is totaal zinloos.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:45

in principe veroorzaakt het vaccin tetanus Nelleke, je lichaam bouwt antistoffen op en die antistoffen bestrijden dan grotere infecties.

Eigenlijk, maar misschien kan iemand met medische kennis dat toelichten.. Is tetanus injectie na verwonding toch eigenlijk mosterd na de maaltijd? In principe wordt je geent de stof die tetanus veroorzaakt, zodat je antistoffen opbouwt, maar als je je portie al uit het straatvuil bijeengeschoven hebt, is het dan niet gewoon een extra portie dat je erboven op mikt?

of heeft het te maken met de isolatie van de ziekteverwekker, waardoor het lichaam sneller de infectie herkent en alsnog kan ingrijpen op een besmetting die al plaats heeft gevonden (dus tijdens de incubatietijd)?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:02

Elena: ik zal mijn broer eens vragen, die is viroloog bij een grote farmaceut

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:21

Liselot schreef:
Elena: ik zal mijn broer eens vragen, die is viroloog bij een grote farmaceut

denk dat ik het antwoord gevonden heb, maar staven kan nooit kwaad..

Belangrijk om te weten over tetanusvaccin

Tetanusvaccin beschermt tegen infecties met de tetanusbacterie.

Om tetanus (wondkramp) te voorkomen. Het zit in het Rijksvaccinatieprogramma (in de DTP-prik en de DKTP-prik voor jonge kinderen).

Is het meer dan 10 jaar geleden dat u ingeënt bent met tetanusvaccin, DKTP of DTP? Dan kunt u een nieuwe vaccinatie nodig hebben. Bijvoorbeeld als u door uw beroep veel in aanraking komt met straatvuil of als u reist naar een land met slechte medische voorzieningen. Ook als u een diepe wond krijgt waar straatvuil in is gekomen. Een herhalingsinjectie beschermt 10 jaar lang.

Volwassenen: bent u niet eerder ingeënt tegen tetanus of heeft u een diepe wond met straatvuil erin? Dan heeft u 3 injecties nodig: de tweede 2 maanden na de eerste, de derde 6 maanden na de tweede.
De injectie werkt niet meteen.

Krijgt u een tetanusinjectie vanwege een wond? Meestal krijgt u ook een injectie met antistoffen. Deze beschermen u wel direct tegen de tetanusbacterie.

De tetanus injectie an sich, is dus eigenlijk 'nutteloos' in zoverre dat het de infectie niet direct kan bestrijden die je dan al zou hebben.. het brengt echter antistoffen weer op peil (met herhalingen) om bij een volgende wond wel weer werkzaam te zijn.. daarnaast begint de opbouw wel weer gelijk, dus na enkele dagen/weken helpt het wel mee de al opgedane infectie te bestrijden..

De aanvullende injectie met antistoffen (die je dus dan mist omdat je tetanus injectie als 'mosterd na de maaltijd komt' is eigenlijk de werkende injectie voor dat moment direct.

zo begrijp ik het althans.

https://www.ziekenhuis.nl/behandelingen ... /item26041

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:23

Zo lees ik het inderdaad ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 00:04

Beleid na een verwonding?
In geval van een verwonding bestaat de behandeling- afhankelijk van de vaccinatiestatus en de immuunstatus van de verwonde- uit een combinatie van actieve en passieve immunisatie, uitsluitend actieve immunisatie of geen immunisatie. Passieve immunisatie (toediening van tetanusimmunoglobuline (TIG)) overbrugt de periode totdat gestarte actieve vaccinatie (toediening van tetanustoxoïd) voor voldoende antistoffen zorgt. De Gezondheidsraad heeft in augustus 2003 een uitspraak gedaan over het postexpositiebeleid. Het stroomschema op de website van het RIVM is daarop gebaseerd.

Korte incubatietijd
Gezien de korte incubatietijd van tetanus (3 dagen tot 3 weken) is het belangrijk dat de bescherming tegen tetanus zo snel mogelijk na de verwonding op peil wordt gebracht.
TIG wordt gegeven aan personen die niet of onvolledig gevaccineerd zijn of immuun gecompromitteerd en moet altijd zo snel mogelijk na de verwonding worden toegediend. Dat geldt ook voor de boostervaccinatie, die wordt gegeven aan mensen die wel volledig gevaccineerd zijn, maar hun laatste vaccinatie meer dan 10 jaar geleden hebben gehad. Deze boostervaccinatie zorgt ervoor dat het lichaam snel extra antistoffen gaat aanmaken, maar dat aanmaken kost wel enige tijd. Daarom moet toediening niet worden uitgesteld. Alleen als de postexpositievaccinatie gecombineerd wordt met TIG kan de actieve vaccinatie eventueel uitgesteld worden. De TIG – die wel onmiddellijk moet worden toegediend - zorgt dan voor de bescherming op de korte termijn, terwijl de actieve vaccinatie zorgt voor bescherming op de langere termijn. Voor onvolledig gevaccineerde zuigelingen geldt dat na toediening van TIG de actieve vaccinatie via het consultatiebureau bij voorkeur binnen een week moet plaatsvinden. Toediening via het consultatiebureau heeft bij hen de voorkeur omdat dan voor een combinatievaccin gekozen wordt met tetanustoxoïd (bijvoorbeeld DKTP-Hib-HepB). De vaccinatie wordt dan ook geregistreerd in het kader van het Rijksvaccinatieprogramma.

Zo snel mogelijk
Het antwoord op de vraag wat de toedieningstermijn is voor postexpositievaccinatie tegen tetanus is: zo snel mogelijk. Belangrijk daarbij is het om per persoon te beoordelen wat het juiste beleid is in relatie tot leeftijd, geslacht, vaccinatiestatus en eventuele immuunsuppressie.

http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... verwonding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:35

elenaMM77 schreef:
in principe veroorzaakt het vaccin tetanus Nelleke, je lichaam bouwt antistoffen op en die antistoffen bestrijden dan grotere infecties.

Taal is tricky.
Tetanus als woord betekent kramp, en als dat komt door paardemest in een grote of diepe wond, dan ben je al ver heen.

Ziek wordt je net niet van de bacterie, maar de poep van de bacterie. (En zuurstof is niet relevant. Tetanus kan leven van de zuurstof in onze weefsels.)

Het doel van vaccinatie is dat je "verworven" immuunsysteem de ziekmaker alvast kent. Dit deel van het immuunsysteem heeft "een geheugen", maar hoe lang je de informatie over de verschillende ziekmakers onthoudt, is een vraag.
(...mijn voorkeur: doe het via een homeopaath, dat is echt krek hetzelfde als vaccin, maar minder bijgeleverde stoffen. Ik weet niet of er nog kwik in tetanus boosters zit....)

Citaat:
Is tetanus injectie na verwonding toch eigenlijk mosterd na de maaltijd?

Nee.
Je wordt - god verhoede - ziek van de poep, er is dus nog enige tussentijd.

Als het er ongunstig uitziet (diepe wond, geen dktp, mogelijk al kramp als ziekteverschijnsel) krijgt iemand geen vaccin (omdat de tijd om antistoffen te maken er niet meer is), maar antistoffen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:48

Atalja schreef:
Ze geven volgens mij hier ook geen tetanus ofzo. Ik werd aantal maanden gebeten door kat op stage. Wondjes tot op het bot, maar geen tetanusspuit gekregen. Ik heb die 20 jaar geleden gehad dus wel echt nodig, maar volgens die huisarts niet.... Was overigens wel zwaar ontstoken dat de pus eruit spoot maar nog niets....

Gek, want ik ben vorige jaar door een hond gebeten en toen moest het wel! Meningen verschillen schijnbaar nogal hierover bij artse. Ik neem toch liever geen risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:14

DatBenIkNou schreef:
Atalja schreef:

Gek, want ik ben vorige jaar door een hond gebeten en toen moest het wel! Meningen verschillen schijnbaar nogal hierover bij artse. Ik neem toch liever geen risico.

Ik had vorig jaar perongeluk de hoektand van mijn mechel in de duim. En kreeg ook tetanus. Terwijl wondje weinig voorstelde.

Paar jaar terug is op de club nog een pakwerker geweest die tetanus heeft opgelopen door een klein schrammetje van een hondentand. Wondje stelde ook niks voor. Maar 3 maand in ziekenhuis gelegen.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:14

Wat gek dat ze zo moeilijk doen!
Mijn vriend kreeg hem bij de HAP toen hij een gat in z'n hoofd had na stoten aan een plank.
Ze zeiden toen: je kunt het maar weer hebben.

Blijkbaar zijn er dus geen richtlijnen voor.

Ik heb m laatst gehaald na een paardenbeet, was niet diep, maar de HA stond erop dat ik een enting zou krijgen.

Ik zou inderdaad binnenkort je huisarts gewoon vragen om een Tetanus injectie, je loopt waarschijnlijk regelmatig bij de paarden en loopt vast ook regelmatig kleine wondjes op bij de paarden(ik wel in ieder geval) Genoeg reden voor een vaccin.

Wat een moeilijk gedoe van de HAP zeg, zo'n injectie is zo gezet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:22

Nant schreef:
Wat gek dat ze zo moeilijk doen!
Mijn vriend kreeg hem bij de HAP toen hij een gat in z'n hoofd had na stoten aan een plank.
Ze zeiden toen: je kunt het maar weer hebben.

Blijkbaar zijn er dus geen richtlijnen voor.

Ik heb m laatst gehaald na een paardenbeet, was niet diep, maar de HA stond erop dat ik een enting zou krijgen.

Ik zou inderdaad binnenkort je huisarts gewoon vragen om een Tetanus injectie, je loopt waarschijnlijk regelmatig bij de paarden en loopt vast ook regelmatig kleine wondjes op bij de paarden(ik wel in ieder geval) Genoeg reden voor een vaccin.

Wat een moeilijk gedoe van de HAP zeg, zo'n injectie is zo gezet.

Inderdaad, het afpoeieren kost bijna net zoveel tijd als eventjes die prik geven.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:09

Ik denk dat het afpoeieren zelfs meer tijd kost

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:32

Ze hebben de anti stof (want dat is het enige dat zin heeft als je al een diepe of vuile wond hebt, de tetanus injectie zelf werkt alleen maar preventief) wellicht niet allemaal standaard in huis.
Ze moeten dan moeilijk gaan doen om er aan te komen terwijl het hoogstwaarschijnlijk niet eens nodig is.
De HAP is er niet om injecties te zetten bij achteraf bezorgde mensen. En vooral, ze laten zich niet sturen door patienten in wat die willen omdat die iets op internet hebben gelezen.
Was ze direct na de val naar de huisarts gegaan, zoals jullie in jullie voorbeelden, dan had een en ander wellicht anders gegaan....

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 19:04

Nou Lusitana, laten we dan maar zorg weigeren aan iedereen die iets is vergeten. Vergeten om de remmen van de auto na te laten kijken, vergeten om even naar rechts te kijken als je oversteekt... Zeker aan mensen die te laat naar de huisarts gaan waardoor de kwaal eigenlijk erger was dan in 1e instantie.

En laten we het dan maar gelijk hebben over iedereen die willens en wetens alcohol, drugs en tabak nuttigt en daar ziek van wordt, want dat is niet eens doordat iemand zich heeft vergist of iets is vergeten, dat is moedwillig jezelf ziek maken.

Sterker nog, laten we alleen zorg verstrekken aan iedereen die zich volledig aan alle voorschriften heeft gehouden, elke dag gezond heeft gegeten, nooit heeft gerookt, geen alcohol heeft gedronken, heeft gesport, nooit iets is vergeten of zich heeft vergist.

Scheelt een hoop zorgkosten denk ik. :j

Nu even serieus: je begrijpt toch wel dat wat je zegt belachelijk is?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:14

_Nelleke_ schreef:
Nou Lusitana, laten we dan maar zorg weigeren aan iedereen die iets is vergeten. Vergeten om de remmen van de auto na te laten kijken, vergeten om even naar rechts te kijken als je oversteekt... Zeker aan mensen die te laat naar de huisarts gaan waardoor de kwaal eigenlijk erger was dan in 1e instantie.

En laten we het dan maar gelijk hebben over iedereen die willens en wetens alcohol, drugs en tabak nuttigt en daar ziek van wordt, want dat is niet eens doordat iemand zich heeft vergist of iets is vergeten, dat is moedwillig jezelf ziek maken.

Sterker nog, laten we alleen zorg verstrekken aan iedereen die zich volledig aan alle voorschriften heeft gehouden, elke dag gezond heeft gegeten, nooit heeft gerookt, geen alcohol heeft gedronken, heeft gesport, nooit iets is vergeten of zich heeft vergist.

Scheelt een hoop zorgkosten denk ik. :j

Nu even serieus: je begrijpt toch wel dat wat je zegt belachelijk is?

Het gaat niet om zorg weigeren aan mensen die wat vergeten zijn, het gaat erom dat de patiënt niet degene is die bepaalt wat er voor behandeling nodig is (en of). De patiënt meldt zo goed en volledig mogelijk wat de klachten zijn, wanneer deze ontstaan zijn en onder welke omstandigheden. De arts bepaalt vervolgens wat hieraan ten grondslag ligt, of er een behandeling nodig is en zo ja wat voor behandeling.

Het is niet meer dan normaal dat dokter Google en de patiënt niet degene zijn die een diagnose stellen en een behandeling eisen.