Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 09:02

Update:
Gisteravond weer getraind. Vooraf een eiwitshake genomen, was rond half 7. Ik was laat thuis en er stonden spontaan vrienden voor de deur en hierdoor pas om 10.00 uur gegeten.

Ik had geen trek en kon heel weinig op. Vanochtend bij het opstaan zat ik nog steeds even vol als gisteren, zo apart.

Farjen

Re: Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:31

Ik heb nu toch zin in allerlei lekkers :+
Nog maar 13,5 uren te gaan :D

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 08:32

Ik blijf updates plaatsen voor degenen het interessant vinden.

ik merk dat ik aan het detoxen ben. Mijn huid is onrustig, heb tijden geen puistjes gehad en nu wel. Ook is mijn huid vet en heb ik aftes.

Gisterochtend stond ik op zonder honger. Even op de weegschaal geweest: 1 kg eraf in twee dagen. Denk voornamelijk vocht.

Hierna naar mijn paard gegaan en gereden. Rond 12 uur was ik thuis. Had nog steeds geen honger. Rond 1 uur heb ik een blokje bittere chocola gegeten, een bak kwark en rauwkost.

In de avond heb ik een wrap gemaakt met ham en rauwkost. Daarna gingen we naar de bioscoop en heb ik een ha ndje MenM's gehad. Moet ook kunnen!

Merk wel dat ik vanochtend meer trek heb dan gisteren. Komt door de suiker en koolhydraten uit de wrap van gisteren. Nog 3 uur en dan mag ik weer eten.

Ik ga straks denk ik voor een omelet en kwark toe.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:21

Drink je dan ook niet wanneer je niet mag eten?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 09:44

Drinken hoe ik wel de gehele dag. Anders worden mijn nieren niet zo blij denk ik haha..

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:19

Ik ga vanaf morgen ook beginnen met IF, eens kijken hoe mijn lichaam hier op reageert. Merk dat ik bij 6/7 porties per dag ik tussendoor toch redelijk wat honger heb, waarschijnlijk omdat ik iedere keer niet vol zit. Heb voor morgen 2 grote maaltijden gepland, om 12/13 uur en om 17.30/18uur van beide 600 a 700 kcal, en 1 tussendoor van verse groenten en fruit, dan kom ik voor de hele dag op de 1500/1600 kcal. Ben heel benieuwd!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:40

Ik merk dat het verrassend goed lukt, terwijl ik een echte ontbijter ben.
Morgen moet ik dan om 5u opstaan, dus ik ga kijken tot waar ik het red op het werk, hopelijk kan ik snel om 10u wel iets kleins nemen om te eten :)
Ik heb wel enorme last van een opgeblazen buik, maar dat is sowieso iets dat op en af gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:18

Ik doe het ook wel vaker. Ik gebruik het vooral om te balansen nadat ik een dag te veel heb gegeten zoals vandaag bij een verjaardag. Vaak heb ik tegen een uur of 10 een hongergevoel, maar dat gaat vanzelf over na een glaasje water of thee.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:48

Janneke2 schreef:
Je hebt volkomen gelijk.
De kreet 'huuuuu - wat een vlees' ontsnapte mij en wie wil weten wat de nare bijverschijnselen van vlees zijn, krijgt antwoord.

Blijft staan dat ik sta voor mijn mening: veel vlees eten terwille van je eigen welbevinden is kortzichtig en egoïstisch.

'Je hebt gelijk en we stoppen de discussie maar ik heb wel eerst het laatste woord.'

Overigens doe ik iedere nacht aan 'intermittent fasting'. Wie heeft er überhaupt bedacht dat dat een 'ding' is?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 08:55

Update dag 5:
Gisteren hadden mijn moeder en ik beiden meer trek. Dit is te wijten denken we aan de M&m's die we gehad hebben in de bioscoop. Direct meer trek erna dus!
Gisteren desondanks goed kunnen beheersen en afleiding gezocht in de sportschool.

Vandaag weer opgestaan zonder trek gelukkig. Wel last van wat hoofdpijn.
Je kan zien dat er al wat af is, maar ik moet er ook nog 20 tot 30kg kwijt.
Donderdag ga ik wegen met een Tanita weegschaal die vet vocht en spier doormeet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:13

Intermittend fasting en stellen de je dat doet omdat je snachts slaapt is natuurlijk wel een hele vrije interpretatie ;)
Punt is juist dat je een deel van je wakkere periode niet eet en je eetmomenten gedurende de dag beperkt tot een bepaalde tijd spanne die korter is dan "normaal"

Zelf heb ik jaren en jaren niet ontbeten
Was mijn eerste eetmoment van de dag de lunch die ergens tussen 12 en 3 viel , daarna avond eten en een tussendoortje
En eerlijk?
Ik heb met dat systeem veel minder trek en veel minder last van een schommelende suikerspiegel dan met het voorgeschreven eetpatroon van 3 maaltijden en x tussendoortjes .
Op aandringen van huisarts etc toch leren ontbijten er voila, veel meer trek en eetbui neigingen ...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:28

Niemand eet 24 of 12 uur per dag constant. Als je gewoon 3 maal daags eet (ontbijt, lunch, avond) dan 'doe' je al IF. Ook tussen 13.00 en 18.00 zit je niet constant te snoepen. Alleen nu heeft het een naam en is het opeens weer een (wonder)dieet. Terwijl je feitelijk niks anders doet dan iemand die tussen ontbijt, lunch en avond ook nog (kleine) tussendoortjes doet. Opletten op wat je eet. Dáár ligt de sleutel, want als je s ochtends bepaalde (suiker)voeding (ontbijtkoek, ontbijtgranen) eet kan je idd last van bijv. een suikerdip krijgen waardoor je lichaam een verkeerd signaal af geeft.

Ik geloof er dus duidelijk niet in, maar om nu te stellen dat het slecht is nee. Als je je er zelf prettig bij voelt en je kan het volhouden zonder het gevoel te hebben dat je gemarteld wordt of dat het zwaar is lekker doen. Maar het is imo nu niet bepaald de nieuwe heilige graal :) Stevig ontbijten is ook achterhaald, maar dat vindt zijn basis wel in niet goed ontbijten en vervolgens calorierijke 'tussendoortjes' naar binnen werken om vervolgens aan te komen. Dus ook hier.. wees bewust van wat je eet. En zeker tegenwoordig worden er overal diverse soorten suikers in het eten gestopt voor smaak en houdbaarheid maar dat triggert wel je lichaam en hersenen om in bepaalde gevallen verkeerde signalen af te geven. Met meestal als gevolg dat je trek blijft houden.

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:38

Mijn moeder heeft ook zoiets gedaan maar net wat anders. 5 dagen in de week gewoon eten (natuurlijk wel opletten wat je eet) en 2 dagen in de week vasten, betekend dus dat je 500 kalorieen op de dag mag. Hier was volgensmij ook een boek van. Vasten dieet als ik het goed heb

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:57

Sammie schreef:
Niemand eet 24 of 12 uur per dag constant. Als je gewoon 3 maal daags eet (ontbijt, lunch, avond) dan 'doe' je al IF. Ook tussen 13.00 en 18.00 zit je niet constant te snoepen. Alleen nu heeft het een naam en is het opeens weer een (wonder)dieet. Terwijl je feitelijk niks anders doet dan iemand die tussen ontbijt, lunch en avond ook nog (kleine) tussendoortjes doet. Opletten op wat je eet. Dáár ligt de sleutel, want als je s ochtends bepaalde (suiker)voeding (ontbijtkoek, ontbijtgranen) eet kan je idd last van bijv. een suikerdip krijgen waardoor je lichaam een verkeerd signaal af geeft.

Misschien moet je je iets meer inlezen in IF, want de dingen die je zegt kloppen niet helemaal. De periode die iemand 'vast' tussen de 3 standaard maaltijden door zijn te kort om IF genoemd te worden. Dus dan doe je niet aan IF.

Ik vond dit persoonlijk een erg duidelijk en goed onderbouwd artikel over IF. http://jessevandervelde.com/wetenschap- ... ssenpozen/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:04

Sammie schreef:
Terwijl je feitelijk niks anders doet dan iemand die tussen ontbijt, lunch en avond ook nog (kleine) tussendoortjes doet.

Maar dit is dus niet waar. Niet als je IF op de manier toepast zoals dat bedacht is (namelijk periodes van 6uur waarin je eet en 18uur vasten, of nog grotere vensters van vasten, zie mijn post eerder). ZEggen dat 's nachts niet eten ook IF is is een beetje vreemd... En niemand zegt hier dat het een heilige graal is. Die bestaat tot nu toe niet bij voeding. Er is geen heilige graal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:22

Er staat duidelijk (door anderen wellicht) in dit topic dat de wel en niet eettijdstippen variabel zijn. Zo lust ik er nog wel een paar.

En nee niemand zegt dit letterlijk maar diversen gedragen zich er wel naar. Want opeens vallen ze af f opeens voelen ze zich beter... placebo effect of gewoon dat ze echt eens goed en kritisch naar hun eten kijken?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:24

Dat jij er niet in gelooft is prima Sammie, maar dat betekent niet dat het niet werkt.

(van harte gefeliciteerd trouwens :) )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:27

Maar ik zeg ook niet dat het niet werkt.. :+ En ik zeg ook niet dat iemand het niet zou moeten doen. Jammer dat dat soort vergelijkingen altijd getrokken moeten worden. De vraag is eerder waarom werkt dít wel (bij sommigen) .. Heeft dat niet gewoon te maken met opletten op wat je eet ipv ik eet dan wel en dan niet.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:44

Sammie schreef:
Maar ik zeg ook niet dat het niet werkt.. :+ En ik zeg ook niet dat iemand het niet zou moeten doen. Jammer dat dat soort vergelijkingen altijd getrokken moeten worden. De vraag is eerder waarom werkt dít wel (bij sommigen) .. Heeft dat niet gewoon te maken met opletten op wat je eet ipv ik eet dan wel en dan niet.

Volgens mij geldt dit ook voor elk ander "dieet". Dus in deze ben ik het met je eens Sammie.
Voor de een werkt dit (IF) het beste voor een ander koolhydraatarm..
Ik denk ook dat mensen meer bewuster worden van eten en wat ze eten :j

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:52

Ik denk wel dat het voordeel van IF is dat - aangezien je in je window van 6-8 uur je redelijk wat (gezond) mag eten - je uiteindelijk minder honger zult hebben. Als je van 9.00u tot 21.00u iedere keer een klein beetje eet, zul je nooit echt 'vol' zitten.

Omdat ik vandaag pas om 12.00u mag eten merk ik wel dat ik nu al aardig wat water heb gedronken, en normaal gesproken heb ik moeite om (zeker 's ochtends) genoeg water te drinken ;) Bijkomend voordeel!

Mensen hier die aan IF doen, kunnen jullie voorbeelden geven van jullie dag, wat eet je zoal verdeeld over de dag?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:09

Sammie schreef:

Ik heb iig nooit anders beweerd. IF is geen dieet, dus levert geen kcaltekort op. Alleen een manier om daar mee om te gaan :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:51

lisanne1989 schreef:
Ik denk wel dat het voordeel van IF is dat - aangezien je in je window van 6-8 uur je redelijk wat (gezond) mag eten - je uiteindelijk minder honger zult hebben. Als je van 9.00u tot 21.00u iedere keer een klein beetje eet, zul je nooit echt 'vol' zitten.

Omdat ik vandaag pas om 12.00u mag eten merk ik wel dat ik nu al aardig wat water heb gedronken, en normaal gesproken heb ik moeite om (zeker 's ochtends) genoeg water te drinken ;) Bijkomend voordeel!

Mensen hier die aan IF doen, kunnen jullie voorbeelden geven van jullie dag, wat eet je zoal verdeeld over de dag?

Precies dit! Je eet hetzelfde aantal calorieën in een kortere tijd, dus voelt het alsof je meer mag eten.

Ik kan mijn lijstje van vandaag wel geven:
13:00 uur: Groene smoothie (karnemelk, spinazie, banaan, mango, perzik, ananas), AH excellent bruine pistolet met huttenkase en runderrookvlees
15:00 uur: een paprika, Starbucks skinny latte
16:00 uur: cup-a-soup champignon creme
19:00 uur: doperwten bavarois met garnalen, gambaspies met rijst en groente, glas bier

Tijden zijn natuurlijk bij benadering haha

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:11

Maanlicht schreef:
lisanne1989 schreef:

Precies dit! Je eet hetzelfde aantal calorieën in een kortere tijd, dus voelt het alsof je meer mag eten.

Ik kan mijn lijstje van vandaag wel geven:
13:00 uur: Groene smoothie (karnemelk, spinazie, banaan, mango, perzik, ananas), AH excellent bruine pistolet met huttenkase en runderrookvlees
15:00 uur: een paprika, Starbucks skinny latte
16:00 uur: cup-a-soup champignon creme
19:00 uur: doperwten bavarois met garnalen, gambaspies met rijst en groente, glas bier

Tijden zijn natuurlijk bij benadering haha

Maar doe je dit dan dagelijks, of is dit af en toe een balansdag? Als ik alleen dit eet, val ik neer en dat is niet overdreven :\

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:18

Dit vind ik eigenlijk niet bizar weinig haha!
Misschien komt er nog een dessert bij, maar dat weet ik nog niet. Is ongeveer 1600/1700 kcal.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:40

Ik vind het ook niet heel weinig, ik 'vergeet' vaak tussen door nog dingen te eten. Dat heb ik dan allemaal wel bij me, maar denk er niet aan. Ook omdat ik geen honger heb.

Ik eet rond 1 uur vaak een salade met kip of een bak skyr met walnoten. En dan 's avonds groente met vis/vlees. Ik zou dus echt wel wat meer moeten eten, moet daar alleen nog een goed ritme voor vinden.